Wagon doczepny
Lilpop III (Lp IIID)
1939 - 1949 |
|
|
 |
Doczepny Lilpop
III - 488. Łódź, pl. Reymonta. Foto: Emil Konrad, ze zbiorów
MKM MPK-Łódź; ok. 1942 r. |
|
Typ: Lilpop III (Lp IIID)
Producent:
Towarzystwo Przemysłowe Zakładów Mechanicznych
"Lilpop,
Rau & Lowenstein" SA, Warszawa
Lata budowy: 1939
Liczba pojazdów: 5
Numery taborowe: 484 - 488
Pierwszy przydział:
LES (zajezdnia Tramwajowa?)
Ostatni przydział:
MPK (zajezdnia Tramwajowa?)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 07 lub 08.1939 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 22.06.1949 r.
NADWOZIE
Konstrukcja: stalowa
Długość: 10540 mm
Szerokość: 2095 mm
Wysokość: 3330 mm
Ciężar własny: 12400 kg
Dach: drewniany, pokryty masą elastyczną oraz
płótnem nasyconym farbą wodoodporną.
Podłoga: drewniana, wykończona drewnianymi
listwami
Drzwi zewnętrzne: z przodu jednoskrzydłowe
przesuwne ręcznie, z tyłu dwuskrzydłowe przesuwne
ręcznie
Drzwi wewnętrzne: dwuskrzydłowe przesuwne
ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego) |
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane krzesełkowe
Liczba miejsc siedzących: 16
Liczba miejsc stojących: 36
Ogrzewanie:
Oświetlenie: -
Wentylacja: dwa wywietrzniki na dachu oraz
uchylne szybki w bocznych oknach
PODWOZIE
Liczba wózków: 1
Liczba osi: 2
Rozstaw osi: 2800 mm
Średnica kół: 865 mm
Hamulce: ręczny do umiejscawiania, elektryczny tarczowy (solenoid)
|
|
|
W 1939
roku Kolej Elektryczna Łódzka złożyła zamówienie w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau &
Lowenstein S.A. na 24 wagony silnikowe i 10 doczepnych typu Lilpop
III. Odebrano pięć ukończonych doczep i 18 wozów silnikowych. Z powodu
działań wojennych pozostałe nieukończone wagony spaliły się w
fabryce.
Doczepy, które przysłano do Łodzi na przełomie lipca i
sierpnia 1939 roku otrzymały numery boczne 484 - 488. Eksploatowano je
na liniach miejskich. Z uwagi na wyposażone w drzwi pomosty,
podczas II wojny światowej kierowano je głównie na linie kursujące
przez getto.
W latach 1948 - 1949 wagony przebudowano na silnikowe,
montując w nich wyposażenie elektryczne zamówione wcześniej w
Zakładach Elektromechanicznych
Rohn-Zieliński SA-licencja Brown Boveri
w Żychlinie. Najdłużej w ruchu został wagon nr 484, który skreślono
z inwentarza 22.06.1949 roku, a następnie przebudowano na wóz
silnikowy nr 174. Wagon ten możemy zobaczyć w etiudzie
dokumentalnej "Tramwajarz" z 1950 roku. O wagonach silnikowych
Lilpop III czytaj
TUTAJ.
|
 |
Rysunek orientacyjny
wagonu Lp IIID w wersji fabrycznej z 1939 roku. Numery: 484 - 488
|
 |
Rysunek orientacyjny
wagonu Lp IIID w malowaniu z drugiej połowy lat 40. XX wieku. Numery:
484 - 488.
|
 |
|
 |
Lilpop I +
doczepny Lilpop III.
Łódź, pl. Wolności.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; ok. 1941 r.
|
|
Lilpop III +
Lilpop III doczepny nr 486 na linii 12.
Łódź, pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1.06.1943 r.
|
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan
na koniec roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza |
1939 |
5 |
5 |
484 - 488 |
- |
|
1940 |
5 |
- |
|
- |
|
1941 |
5 |
- |
|
- |
|
1942 |
5 |
- |
|
- |
|
1943 |
5 |
- |
|
- |
|
1944 |
5 |
- |
|
- |
|
1945 |
5 |
- |
|
- |
|
1946 |
5 |
- |
|
- |
|
1947 |
5 |
- |
|
- |
|
1948 |
1 |
- |
|
4 |
485, 486,
487, 488 (przebudowane na silnikowe) |
1949 |
- |
- |
|
1 |
484
(przebudowany na silnikowy) |
|
|
|