Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor tramwajowy
Strona główna

Wagon doczepny Lilpop III (Lp IIID)
1939 - 1949

 

Doczepny Lilpop III - 488. Łódź, pl. Reymonta. Foto: Emil Konrad, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; ok. 1942 r.

 
Typ: Lilpop III (Lp IIID)
Producent: Towarzystwo Przemysłowe Zakładów Mechanicznych
"Lilpop, Rau & Lowenstein" SA, Warszawa
Lata budowy: 1939
Liczba pojazdów: 5
Numery taborowe: 484 - 488
Pierwszy przydział: LES (zajezdnia Tramwajowa?)
Ostatni przydział: MPK (zajezdnia Tramwajowa?)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 07 lub 08.1939 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 22.06.1949 r.

NADWOZIE
Konstrukcja: stalowa
Długość: 10540 mm
Szerokość: 2095 mm
Wysokość: 3330 mm
Ciężar własny: 12400 kg
Dach: drewniany, pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną.
Podłoga: drewniana, wykończona drewnianymi listwami
Drzwi zewnętrzne: z przodu jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie, z tyłu dwuskrzydłowe przesuwne ręcznie
Drzwi wewnętrzne: dwuskrzydłowe przesuwne ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego)
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane krzesełkowe
Liczba miejsc siedzących:
16
Liczba miejsc stojących: 36
Ogrzewanie:
Oświetlenie: -
Wentylacja: dwa wywietrzniki na dachu oraz uchylne szybki w bocznych oknach

PODWOZIE
Liczba wózków:
1
Liczba osi:
2
Rozstaw osi: 2800 mm
Średnica kół: 865 mm
Hamulce: ręczny do umiejscawiania, elektryczny tarczowy (solenoid)






 
 

W 1939 roku Kolej Elektryczna Łódzka złożyła zamówienie w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Lowenstein S.A. na 24 wagony silnikowe i 10 doczepnych typu Lilpop III. Odebrano pięć ukończonych doczep i 18 wozów silnikowych. Z powodu działań wojennych pozostałe nieukończone wagony spaliły się w fabryce.  
Doczepy, które przysłano do Łodzi na przełomie lipca i sierpnia 1939 roku otrzymały numery boczne 484 - 488. Eksploatowano je na liniach miejskich. Z uwagi na wyposażone w drzwi pomosty, podczas II wojny światowej kierowano je głównie na linie kursujące przez getto.
W latach 1948 - 1949 wagony przebudowano na silnikowe, montując w nich wyposażenie elektryczne zamówione wcześniej w
Zakładach Elektromechanicznych Rohn-Zieliński SA-licencja Brown Boveri w Żychlinie. Najdłużej w ruchu został wagon nr 484, który skreślono z inwentarza 22.06.1949 roku, a następnie przebudowano na wóz silnikowy nr 174. Wagon ten możemy zobaczyć w etiudzie dokumentalnej "Tramwajarz" z 1950 roku. O wagonach silnikowych Lilpop III czytaj TUTAJ.
 

Rysunek orientacyjny wagonu Lp IIID w wersji fabrycznej z 1939 roku. Numery: 484 - 488
 

Rysunek orientacyjny wagonu Lp IIID w malowaniu z drugiej połowy lat 40. XX wieku. Numery: 484 - 488.

 

 
 Lilpop I + doczepny Lilpop III.
Łódź, pl. Wolności.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; ok. 1941 r.

 
  Lilpop III + Lilpop III doczepny nr 486 na linii 12.
Łódź, pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1.06.1943 r.
 

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1939 5 5

484 - 488

-  
1940 5 -   -  
1941 5 -   -  
1942 5 -   -  
1943 5 -   -  
1944 5 -   -  
1945 5 -   -  
1946 5 -   -  
1947 5 -   -  
1948 1 -   4

485, 486, 487, 488 (przebudowane na silnikowe)

1949 - -   1

484 (przebudowany na silnikowy)

   

Tabor tramwajowy
Strona główna
 

Strona utworzona 20.09.2006

©
Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.