Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor tramwajowy
Strona główna

 
Wagon doczepny Lilpop III (Lp IIID)
1939 - 1949
 

informacje            rysunki             foto-galeria              stany inwentarzowe

 
Typ: Lilpop III (Lp IIID)
Producent:
Towarzystwo Przemysłowe Zakładów Mechanicznych
"Lilpop, Rau & Lowenstein" SA, Warszawa

Rok budowy: 1939
Ilość pojazdów: 5

Pierwszy przydział: KEŁ (zajezdnia Tramwajowa?)
Ostatni przydział: MZK (zajezdnia Tramwajowa?)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 07 lub 08.1939 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 22.06.1949 r.

Długość: 10540 mm
Szerokość: 2095 mm
Wysokość: 3330 mm
Ciężar własny: 12400 kg
Ilość miejsc siedzących: 16
Ilość miejsc stojących: 36

Wózek dwuosiowy: 1 szt.
Rozstaw osi: 2800 mm
Średnica kół tocznych: 865 mm

Budowa i wyposażenie
Nadwozie o konstrukcji stalowej spoczywało na dwuosiowym wózku o rozstawie osi 2800 mm. Beczkowaty dach był w całości drewniany, pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną. Wagony nie posiadały kominków dachowych na numer linii.
    Przedział pasażerski posiadał cztery okna z każdej strony. Okna były dzielone. Górne szybki otwierały się uchylnie do środka. Dolne były otwierane przesuwnie do dołu. Siedzenia drewniane, krzesełkowe - pojedyncze i podwójne. Przedział pasażerski oddzielony od pomostów dwuskrzydłowymi drzwiami przesuwnymi.
    W Lilpopie III pojawiło się kilka nowych rozwiązań. Wydatnie powiększono pomosty. Zrezygnowano z symetrii, charakterystycznej dla dotychczas produkowanych wozów dwukierunkowych, gdzie zarówno bok jak i czoło wagonu były niejako lustrzanym odbiciem drugiego. Ponadto wagon wyposażono również w drzwi na pomostach. Z przodu były jednoskrzydłowe drzwi otwierane przesuwnie w lewą stronę (patrząc z boku). Z tyłu drzwi były dwuskrzydłowe. Oba skrzydła na tylnym pomoście otwierały się przesuwnie na prawą stronę (patrząc z boku). Tylne drzwi posiadały klamkę tylko od wnętrza.

Kolorystyka
Fabrycznie wagony pomalowane były w kolorze kremowym (pas okienny) i oliwkowym (burty). Dach i podwozie stalowo-szare. W okresie okupacji wagony przemalowano na kremowo-niebiesko. Rodzaje malowania przedstawiono na
rysunkach.
Dostawy i przydział
W 1938 roku złożono zamówienie w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Lowenstein S.A. na 24 wagony silnikowe i 10 doczepnych typu Lilpop III. Zdążono odebrać tylko 5 ukończonych doczep i 18 wozów silnikowych. W wyniku działań wojennych pozostałe nieukończone pojazdy spaliły się w fabryce.  
    Doczepy, które przysłano do Łodzi na przełomie lipca i sierpnia 1939 r. otrzymały numery boczne 484 - 488 i przydzielono je prawdopodobnie do zajezdni przy ul. Tramwajowej.

Eksploatacja

Doczepki eksploatowano niespełna 10 lat. W czasie II wojny światowej kierowano je głównie na linie kursujące po getcie. W latach 1948 - 1949 wagony przebudowano na silnikowe, montując w nich zamówione wcześniej wyposażenie Brown-Boveri, które wykonano w Żychlinie. Ostatnią doczepę skreślono w dniu 22.06.1949 r.

Foto-galeria

 

Opis: Skład Lp I + Lp IIID na pl. Wolności.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; ok. 1943 r.

Opis: Skład Lp III + Lp IIID - 486 na pl. Reymonta.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1.06.1943 r.

   

 

Opis: Skład Lp III + Lp IIID - 486 na pl. Reymonta.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1.06.1943 r.

 
   

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1939 5 5

484, 485, 486, 487, 488

-  
1940 5 -   -  
1941 5 -   -  
1942 5 -   -  
1943 5 -   -  
1944 5 -   -  
1945 5 -   -  
1946 5 -   -  
1947 5 -   -  
1948 1 -   4

485, 486, 487, 488 (przebudowane na silnikowe)

1949 - -   1

484 (przebudowany na silnikowy)

Tabor tramwajowy
Strona główna

Strona dodana 20.09.2006


©
Wojciech Dębski

 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.