Łódzkie tramwaje i
autobusy |
|
|
Zajezdnia autobusowa
- Kraszewskiego (od 1995 Kilińskiego)
1961 - 2008 |
|
|
 |
Widok
ogólny zajezdni w 1998 r.
Foto: Marek Krymarys, ze zbiorów MKM MPK-Łódź. |
|
Zajezdnię przy ul. Kraszewskiego 7/9 oddano do
użytku w dniu 21 stycznia 1961 r. Była pierwszym dużym obiektem w
Łodzi przeznaczonym wyłącznie dla autobusów.
Stopniowo powiększana, osiągnęła w latach 70. XX
w. swój ostateczny kształt. W szczytowym okresie
stacjonowało na niej 230 autobusów. Była też
pierwszą zajezdnią, na którą w 1994 r. trafiły
autobusy niskopodłogowe. W 1995 r. przeniesiono
bramę wjazdową i zmieniono adres na Kilińskiego
298. Zajezdnia niemal od początku była nielubiana
i niechciana przez okolicznych mieszkańców.
Wielokrotnie rozważano zmianę jej lokalizacji. Po
47 latach działalności została zlikwidowana. Po
raz ostatni autobusy wyjeżdżały z niej w dniu 28
marca 2008 r. |
|
|
Zajezdnia do 1980 r.
Zajezdnia po 1980 r.
|
Zajezdnia
do roku 1980
Budowę zajezdni rozpoczęto w 1959 r. Plac o
powierzchni 34 459 metrów kwadratowych zlokalizowano
pomiędzy ulicami
Kraszewskiego, Przyborowskiego oraz
Zakładem Torów i Sieci. Ulicę Kilińskiego od strony
zachodniej wytyczono dopiero w 1964 r.
Łódzka prasa kilkukrotnie informowała o tej
inwestycji.
"Dzienni Łódzki" z dnia 30 stycznia 1960 r.
(...) Bardzo ważną inwestycją dla Łodzi będzie oddanie do
użytku zupełnie wykończonej zajezdni autobusowej przy ul.
Kraszewskiego. Na ten cel przeznacza się w tym roku 8 mln.
zł. Zgodnie z planem będzie to ostatni rok budowy tego
obiektu, tak bardzo potrzebnego Miejskiemu Przedsiębiorstwu
Komunikacyjnemu (...).
"Dzienni Łódzki" z dnia 12 lutego 1960
r.
Tegoroczny plan inwestycyjny MPK obejmuje tylko
najniezbędniejsze, z punktu widzenia potrzeb komunikacyjnych
miasta, roboty. Przede wszystkim uwzględniono w nim dalszą
budowę zajezdni autobusowej przy ul. Kraszewskiego. Już od
lat MPK boryka się z trudnościami spowodowanymi brakiem
odpowiednich garaży. Autobusy w większości nocowały pod
gołym niebem. Zajezdnia na ul. Kraszewskiego (która będzie
ukończona pod koniec bieżącego roku) pomieści niestety tylko
30 autobusów. Pozostałe nadal będą stały na otwartym
parkingu. Nowa zajezdnia będzie jednak wyposażona w stację
obsługi i napraw oraz pomieszczenia dla pracowników ruchu.
Dokończenie tej budowy ma kosztować jeszcze 8 milionów
złotych.
|
 |
"Dziennik
Łódzki" - 22 stycznia 1961 r. |
|
"Dziennik Łódzki" z dnia 22 stycznia 1961 r.
(...) Olbrzymia hala postojowa zajezdni autobusowej
przy ul. Kraszewskiego lśni czystością i kolorem
świeżych farb. Zajeżdża kolumna samochodów wprost do
otwartych wrót zajezdni, pierwszy wóz, w którym
znajduje się wiceminister Fariaszewski i
przewodniczący Kaźmierczak przerywa wstęgę.
Po krótkim meldunku o gotowości obiektu do
eksploatacji oraz okolicznych przemówieniach,
następuje zwiedzanie hali postojowej (na zdjęciu
powyżej), myjni, warsztatów naprawczych i pomieszczeń
pomocniczych.
Główna hala postojowa liczy 36 m szerokości i 55 m
długości. Może tu parkować 30 autobusów oraz wozy
przeznaczone do remontu. Nowoczesne warsztaty
naprawcze zatrudniają 150 osób. Koszt całej budowli
wyniósł około 19 milionów złotych.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne uzyskało tak
bardzo potrzebny obiekt, który niewątpliwie przyczyni
się do sprawniejszego funkcjonowania autobusów w
naszym mieście. |
|
|
|
|
 |
 |
Nowa hala
i fragment placu postojowego
od strony ul. Kraszewskiego.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1961 r. |
San H01B - 96 na
kanale w hali.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; ok. 1963 r. |
|
|
|
Oddana do użytku w dniu 21
stycznia 1961 r. zajezdnia autobusowa przy ul. Kraszewskiego
7/9 była gotowa w 75 procentach. Wciąż wykańczano halę główną
i świetlicę w budynku administracyjnym. Gotowe były:
kompresornia, stacja paliw, mała hala, stolarnia i tapicernia.
Obiekt przewidziano wówczas do obsługi 70 jednostek - głównie
marki San. Plan został jednak bardzo szybko przekroczony, bo
już pod koniec 1961 r. stacjonowało tu blisko 100 autobusów.
|
Stan taboru
na 31 grudnia 1961 r. |
marka, typ |
ilość |
numery
taborowe |
San H01B |
87 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34,
35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49,
50, 51, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74,
75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89,
90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103,
104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113 |
Ikarus 620 |
10 |
52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 |
RAZEM |
97 |
|
|
|
W początkowych latach
działalności zajezdnia była samowystarczalna. We własnym
zakresie regenerowała części zamienne, remontowała tabor,
przeprowadzała prace stolarskie i tapicerskie.
W latach
1962 i 1963 dostarczono niewielką partię Sanów H25B, a w
1963 r. sprowadzono Jelcze 043 (wersję międzymiastową) i
pierwsze Jelcze 272 Mex (miejskie) z dwuskrzydłowymi drzwiami, otwieranymi
i zamykanymi automatycznie. Popularne "ogórki" początkowo
dostarczano w niewielkich partiach, a podstawowym typem w drugiej
połowie lat 60. XX w. były węgierskie Ikarusy 620, których na
początku 1968 r. zajezdnia posiadała na stanie 131. |
|
|
 |
 |
Ikarusy 620 - 222 i 228 na placu postojowym
od strony ul. Kilińskiego; ok. 1965 r.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź |
Brama
wjazdowa oraz budynek administracyjny
przy ul. Kraszewskiego.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź;
II połowa lat 60. XX
w. |
|
|
Pojęcie
peryferyjnej lokalizacji z czasem uległo zmianie, gdy przy kilku jednorodzinnych
domkach i kamieniczkach wyrosło osiedle mieszkaniowe. Przez wiele lat okoliczni
mieszkańcy wciąż narzekali na hałas, czy wydobywające się spaliny.
Kłopoty jakie sprawiały zimą silniki w Jelczach 272 Mex, a zwłaszcza
w Ikarusach 620, powodowały, że musiały one nieraz pracować całą
noc po to, by rano autobusy mogły wyjechać na linię. Pomocne
okazały się skonstruowane w MPK specjalne stanowiska do
podgrzewania silników. Chodziło głównie o Ikarusy, ponieważ Jelcze
zaczęto wyposażać w świece żarowe. Dzięki zastosowaniu tych
rozwiązań poziom hałasu i spalin znacząco zmalał. Narzekanie na zajezdnię weszło
jednak okolicznym mieszkańcom już w krew i tak pozostało
niemal do końca. Ogólne niezadowolenie z jej
położenia oraz brak możliwości rozbudowy i
powiększenia sprawiły, że już w latach 70.
zaczęto rozważać zmianę jej lokalizacji.
|
 |
|
|
Kadry z filmu
nakręconego w 1968 r. z okazji 70-lecia istnienia
komunikacji miejskiej w Łodzi. |
|
Na początku 1968 r. do Łodzi
sprowadzono pierwsze autobusy przegubowe - Jelcze 021. Istniejące
dwie hale z 15 kanałami przeglądowymi nadawały się do obsługi autobusów
nie przekraczających 10 m długości. Dla nowych 16 metrowych
pojazdów wybudowano osobny, trzystanowiskowy budynek z kanałami
przeglądowymi - nazywany potocznie przez załogę halą przegubów. Oddano
także do użytku automatyczną myjnię. |
|
|
 |
 |
Fragment placu postojowego od strony Zakładu Torów i Sieci.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź;
II połowa lat 60. XX
w. |
Stanowisko do podgrzewania silników.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź;
II połowa lat 60. XX
w. |
|
|
|
W latach 70. zlikwidowano stanowiska do
podgrzewania silników, a wyłożony betonową trylinką plac
pokryto asfaltem. Zajezdnia posiadała tylko Jelcze 272 Mex, których ilość znacząco przekraczała normę. Przewidziana
wówczas na około 120
jednostek zajezdnia w szczytowym 1976 r. posiadała na stanie ponad 230
wozów! Dodatkowym problemem były ciągłe braki kadrowe. Niełatwa praca na
wysłużonych autobusach, głównie w warunkach zimowych, odstraszała wielu
młodych kierowców, którzy szybko rezygnowali z pracy za kółkiem. Takich
przypadków odnotowywano w MPK wówczas bardzo wiele. Nie lepiej było
również na zapleczu technicznym. Niskie temperatury panujące w halach
(zimą poniżej zera), brak wentylacji oczyszczającej powietrze ze
szkodliwych spalin, czy duży hałas panujący na halach, miały duży wpływ ciągłe
rotacje kadrowe.
W 1979 r. WOA-1 (Wydział Obsługi Autobusów) zatrudniał 535
osób w tym: 308 kierowców i 193 pracowników zaplecza
techniczno-remontowego. Mimo dość okazałej liczby wciąż
brakowało ok. 50 kierowców i 10 pracowników zaplecza.
Problemy kadrowe szły w parze z technicznymi. Nieco
przestarzała "jedynka" z mocno wyeksploatowanym taborem
musiała przejść drobne modernizacje. Plany z dostawami
nowych Jelczy PR110U wymusiły przebudowę kanałów w dużej
hali. Nowe, dłuższe kanały przebudowano z prostopadłych do
osi hali na skośne. Prace zakończono w 1979 r. Liczba
kanałów w dużej hali po modernizacji została co prawda
uszczuplona z 10 do 7, ale zajezdnię wyposażono dodatkowo w
cztery podnośniki hydrauliczne, które zainstalowano na
zewnątrz. |
|
|
 |
 |
Podnośnik hydrauliczny na placu zajezdni.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1979 r. |
Jelcz
272 Mex - 1154 na kanale w hali; 1979 r.
Foto: Janusz Kowalski |
|
|
|
Zajezdnia po 1980 r.
W latach 80., mimo kryzysu gospodarczego, dokonano
największej wymiany taboru.
W lipcu 1980 r.
sprowadzono pierwsze Ikarusy 280. Autobusy te bardzo szybko stały się
podstawowym typem w zajezdni. W listopadzie
1982 r. swoją służbę na "jedynce" zakończyły ostatnie Jelcze
272 Mex. Niektóre trafiły jeszcze na końcówkę służby do nowo otwartej zajezdni w
Pabianicach. Pod koniec
1983 r. na "Kraszewskiego" stacjonowały bardzo
młode autobusy, z których najstarsze miały zaledwie trzy lata. Nigdy
wcześniej, ani później
zajezdnia nie notowała tak niskiej średniej wieku posiadanego taboru.
Oprócz Ikarusów 280 dostarczono
także kilkadziesiąt Jelczy PR110U., a w 1985 roku 25 Ikarusów 260. Kolejny
typ autobusu pojawił się w 1989 r. Była to niewielka partia Jelczy M11,
które z kolei zastąpiły ostatnie Jelcze PR110U. Na początku lat 90.
zajezdnię zasiliły używane autobusy, sprowadzone do
Łodzi zza zachodniej granicy. |
|
|
 |
 |
Załoga
"Kraszewskiego" z okazji 20-lecia zajezdni; 1981 r.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź
|
"Hala
przegubów" od strony ul. Przyborowskiego.
W głębi Ikarusy 280 i Jelcz PR110U; ok. 1986 r.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź |
|
|
Stan taboru
na 31 grudnia 1981 r. |
marka,
typ |
ilość |
numery
taborowe |
Jelcz
272 Mex |
87 |
1084, 1137,
1142, 1143, 1147, 1159, 1168, 1169, 1177, 1189, 1201, 1202, 1203,
1204, 1205, 1206, 1207, 1208, 1209, 1210, 1211, 1212, 1213, 1214,
1215, 1216, 1217, 1218, 1219, 1220, 1221, 1222, 1223, 1224, 1225,
1226, 1227, 1228, 1229, 1230, 1231, 1232, 1233, 1384, 1385, 1386,
1387, 1388, 1390, 1391, 1498, 1596, 1597, 1598, 1599, 1685, 1686,
1687, 1688, 1689, 1690, 1691, 1692, 1693, 1694, 1695, 1696, 1697,
1698, 1699, 1783, 1784, 1785, 1786, 1787, 1788, 1789, 1790, 1791,
1792, 1793, 1794, 1795, 1796, 1797, 1798, 1799, 1998 |
Jelcz
PR110U |
10 |
1190, 1192,
1193, 1194, 1195, 1196, 1197, 1198, 1199 |
Ikarus
280 |
60 |
1001, 1002,
1003, 1004, 1005, 1006, 1007, 1008, 1009, 1010, 1011, 1012, 1013,
1014, 1015, 1016, 1017, 1018, 1019, 1020, 1021, 1022, 1023, 1024,
1025, 1026, 1027, 1028, 1029, 1030, 1031, 1032, 1033, 1034, 1035,
1101, 1102, 1103, 1104, 1105, 1106, 1107, 1108, 1109, 1110, 1111,
1112, 1113, 1114, 1115, 1116, 1117, 1118, 1119, 1120, 1121, 1122,
1123, 1124, 1125 |
Razem |
157 |
|
|
|
|
|
 |
Ikarusy 280 z
pierwszych dwóch lat dostaw na placu postojowym ok. 1986 r.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź |
|
W 1994 r. zakupiono pierwsze niskopodłogowe
autobusy. Wówczas uznano, że w pierwszej kolejności
powinny trafić one do zajezdni Kraszewskiego, która
skupiała wokół siebie najwięcej zabudowań
mieszkalnych. Nowe Mercedesy miały być bardziej
ekologiczne i mniej zanieczyszczać środowisko. W tym celu przebudowano nieco zaplecze techniczne.
Dokonano modernizacji szatni i umywalni
pracowniczej oraz węzłów sanitarnych, dyspozytorni, a także pomieszczeń
serwisowych Mercedesa. Dużą halę wyposażono w indywidualne odciągi spalin
z wentylatorem wyciągowym. W małej hali dobudowano na zewnątrz specjalne
przedłużenia, dzięki którym można było zamknąć drzwi od kanałów po
wjechaniu najdłuższych autobusów przegubowych.
W maju 1995 r. wprowadzono nowy rodzaj oleju
napędowego ONM "Standard". Olej był odpowiednikiem
stosowanego w innych krajach oleju "City Diesel". Ze względu na swoje
dobre własności proekologiczne i eksploatacyjne, przeznaczano go dla
aglomeracji miejskich i regionów o najwyższym stopniu skażenia środowiska
naturalnego. Producentem oleju była Petrochemia Płock S.A.
|
W 1995 r. przeniesiono
bramę wjazdową z ulicy Kraszewskiego na Kilińskiego i zmieniono adres
zajezdni na Kilińskiego 298. |
|
|
|
 |
 |
Plac postojowy od
strony ul. Kraszewskiego i Przyborowskiego.
Od lewej: szkoleniowy Ikarus 260, Mercedes O317G i
Mercedes O305G; 16.01.1996 r.
Foto: Marcin Szymaniak |
Budynek
administracyjny i dawny wjazd
od strony ul. Kraszewskiego; 1996 r.
Foto: Marek Krymarys, ze zbiorów MKM MPK-Łódź
|
|
|
 |
 |
Mercedesy
O405N w hali głównej; 1996 r.
Foto: Marek Krymarys, ze zbiorów MKM MPK-Łódź |
Mercedesy
O405N w hali głównej; 1996 r.
Foto: Marek Krymarys, ze zbiorów MKM MPK-Łódź |
|
|
Stan
taboru na 31.12.1996 r. |
marka,
typ |
ilość |
numery
taborowe |
Ikarus 280 |
32 |
1780, 1781, 1782, 1785, 1788, 1789, 1791, 1792, 1794, 1795,
1798, 1799, 1891, 1892, 1894, 1895, 1896, 1897, 1087, 1088,
1089, 1090, 1091, 1092, 1093, 1094, 1096, 1096, 1097, 1098,
1099, 1299 |
Jelcz M11 |
6 |
1605, 1606, 1607, 1609, 1611, 1615 |
Mercedes-Benz O317G |
3 |
1046, 1048, 1049 |
Mercedes-Benz O305G |
2 |
1044, 1045 |
Mercedes-Benz O405N |
20 |
1451, 1452, 1453,
1454, 1455, 1456, 1457, 1458, 1459, 1460, 1461, 1462, 1463,
1464, 1465, 1466, 1467, 1468, 1469, 1470 |
Mercedes-Benz O405N2 |
23 |
1551, 1552, 1553,
1554, 1555, 1556, 1557, 1558, 1559, 1560, 1561, 1562, 1563,
1564, 1565, 1566, 1567, 1568, 1569, 1570,
1651, 1652, 1653 |
Jelcz O405N2/122M |
8 |
1654, 1655, 1656,
1657, 1658, 1659, 1660, 1661 |
Jelcz 181MB |
24 |
1676, 1677, 1678,
1679, 1680, 1681, 1682, 1683, 1684, 1685, 1686, 1687, 1688,
1689, 1690, 1691, 1692, 1693, 1694, 1695, 1696, 1697, 1698,
1699 |
Razem |
125 |
|
|
|
 |
 |
Widok na zajezdnię z lotu
ptaka; 1998 r.
Foto: Marek Krymarys, ze zbiorów MKM MPK-Łódź
|
Brama od
strony ul. Kilińskiego i autobusy
wyjeżdżające na popołudniowy szczyt; 22.12.2005 r.
Foto: Wojciech Dębski |
|
|
 |
 |
Plac
postojowy. Na zdjęciu m.in. jedyny wówczas na stanie
Ikarus 260 oraz jeden z ostatnich Jelczy M11; 25.03.2006 r.
Foto: Wojciech Dębski |
Stacja
paliw; 25.03.2006 r.
Foto: Wojciech Dębski
|
|
|
 |
 |
Ogrodzenie i
parking w miejscu dawnej bramy
od strony
ul. Kraszewskiego.
Mercedes O530 Citaro - 1111; 25.03.2006 r.
Foto: Wojciech Dębski |
Mała hala z
kanałami w sąsiedztwie Zakładu Torów i Sieci
oraz Zakładu Karnego nr 2 w Łodzi; 25.03.2006 r.
Foto: Wojciech Dębski
|
|
|
 |
 |
Hala dla
autobusów przegubowych z wydłużonymi
stanowiskami; 25.03.2006 r.
Foto: Wojciech Dębski |
W zajezdni dokonywano
również likwidacji autobusów.
Na zdjęciu złomowany Ikarus 280 - 2724; 25.03.2006 r.
Foto: Wojciech Dębski |
|
|
|
W 2001 r.
zakończono wymianę taboru na niskopodłogowy. Na
inwentarzu zajezdni figurowały wyłącznie Jelcze i Mercedesy. Od tej pory nie
dostarczono już żadnego nowego autobusu, a wiek niektórych wozów był mocno zaawansowany. Coraz więcej pojazdów zjeżdżało awaryjnie lub w ogóle
nie nadawało się do ruchu. "Jedynka" zaczęła odczuwać braki taborowe. W
2005 r. z konieczności włączono do służby dwudziestoletniego, dawnego szkoleniowego Ikarusa 260. Kolejne
posiłki nadeszły z zajezdni Nowe Sady i również były to autobusy z wysoką
podłogą. Najpierw Ikarusy 280, następnie Jelcze M11 i 120MM.
Licząca blisko 50 lat zajezdnia, oprócz drobnym modernizacji i
napraw, nigdy nie doczekała się
kompleksowej renowacji. W latach 1995 i 1996 r. przeprowadzono dwa
przeglądy dachów hal zajezdniowych. Ekspertyzę opracowali eksperci z
Katedry Budownictwa Betonowego Politechniki Łódzkiej,
którzy zalecili wykonać prace zabezpieczające. Sama
ekspertyza określała stan dźwigarów kablobetonowych
jako dość dobry, jednak zaznaczono, że przeglądy
dźwigarów muszą odbywać się już co roku, a co trzy
lata kontrola ich ugięć. Stan techniczny innych
budynków również pozostawiał wiele do życzenia.
Kilka dni przed zamknięciem zajezdni zaczęto stopniowo
zmieniać numerację autobusów, nadając z przodu cyfrę
"2" lub "3". Proces ten trwał kilka tygodni, a
niektóre wozy po likwidacji zajezdni wciąż kursowały z
cyfrą "1". |
|
|
Stan
taboru na 21.03.2008 r. |
marka,
typ |
ilość |
numery
taborowe |
Ikarus 280 |
6 |
1090, 1198, 1483, 1486
(3486), 1493, 1499 |
Jelcz 120MM |
1 |
1254 |
Mercedes-Benz O405N |
27 |
1551,
1552, 1553, 1554
(2524), 1555 (2525), 1556, 1557,
1558, 1559 (2529), 1560
(2530), 1561 (2531),
1562, 1563, 1564 (2534), 1565, 1566, 1567, 1568, 1569
(2539), 1570
1651 (2616), 1652
(2617), 1653 (2618), 1661,
1755 (2755), 1756, 1757 |
Jelcz O405N2/122M |
7 |
1654, 1655, 1656, 1657
(2639), 1658, 1659, 1660
(2642), |
Mercedes O405GN |
11 |
1773, 1774,
1775, 1776 (2776), 1777, 1778, 1779,
1780, 1781, 1782, 1790 |
Jelcz M181MB |
33 |
1677, 1678,
1679, 1680, 1682, 1683, 1684,
1685, 1686, 1687, 1691
(2691),
1693, 1694, 1695, 1696, 1697, 1698
1783, 1784, 1785, 1786, 1787, 1788, 1789, 1791, 1792
(2792), 1793, 1794,
1795, 1796, 1797, 1798, 1799 (2799) |
Jelcz 121MB |
4 |
1751, 1752,
1753, 1754 (2755) |
Mercedes-Benz O530 |
25 |
1001, 1002,
1003, 1004 (2024), 1005, 1006, 1007,
1009, 1010 (2029), 1011, 1012, 1013,
1014 (2033), 1015
(2034),
1016, 1017 (2036), 1018, 1019, 1020,
1111, 1112, 1113, 1114, 1115 (2115), 1116 |
RAZEM |
114 |
|
Kolorem zielonym
zaznaczono nowe numery (naniesione fizycznie na autobusy)
Kolorem
czerwonym zaznaczono numery autobusów znajdujących się na terenie Zakładu
Remontu Taboru lub w zajezdni przy ul. Telefonicznej. |
|
|
 |
 |
Mercedes O405N - 1658
i Jelcz 120MM - 1254
na kanałach w hali głównej; 22.03.2008 r.
Foto: Wojciech Dębski
|
Mercedes
O405N - 1556 na kanałach
w "hali przegubów"; 22.03.208 r.
Foto: Wojciech Dębski
|
 |
 |
Mercedes O405N -
1568 na automatycznej myjni; 22.03.2008 r.
Foto: Wojciech Dębski
|
Jelcze
M181MB na placu postojowym od strony
ul. Kilińskiego 22.03.2008 r.
Foto: Wojciech Dębski |
 |
 |
Mercedesy O405N i
"Citaro" na placu postojowym
od strony ul. Kraszewskiego; 22.03.2008 r.
Foto: Wojciech Dębski |
Jelcze
M181MB i Ikarusy 280 na placu postojowym
od strony ul. Kilińskiego; 22.03.2008 r.
Foto: Wojciech Dębski |
|
|
|
Lista obsługiwanych przez
zajezdnię linii byłaby z pewnością bardzo długa.
Sporządzenie wykazu na poszczególne lata jest niemożliwe z
uwagi na brak materiałów. Do 1968 r. obsługiwała ona
wszystkie linie w mieście, wówczas od 51 do 75 oraz
pospieszne A, B, C, D i E. Jedną z najbardziej związanych z
zajezdnią była linia 72, która nieprzerwanie wyjeżdżała z niej przez 45
lat.
Po 1994 r., od momentu regularnych dostaw autobusów
niskopodłogowych, do zajezdni zaczęto przydzielać wiele
nowych linii z zupełnie innych rejonów miasta. Dzięki temu
nowe niskopodłogowe autobusy były widoczne w całej Łodzi i
pasażerowie z różnych dzielnic mieli możliwość podróżowania
nimi.
Po 47 latach zajezdnia zakończyła swoją działalność.
Autobusy po raz ostatni wyjeżdżały z niej na miasto w dniu
28 marca 2008 r. Jako pierwszy na trasę o godz. 3:16
wyruszył Mercedes O405N - 1659 na linię 90/1. Ostatni
liniowy autobus - Mercedes O405N - 2525 (ex 1555) wyjechał
na linię nocną N1/5 o godz. 22:51. Popołudniowe i wieczorne
zjazdy 28 marca oraz poranne 29 marca odbywały się do
zajezdni Limanowskiego i Nowe Sady.
|
|
Wykaz linii i brygad obsługiwanych przez zajezdnię Kilińskiego w
ostatnim dniu eksploatacji. |
50 -
1, 2, 3, 4, 5
52 - 3, 6
54 - 1, 2, 4
54A - 1, 2
55 - 1, 2, 3, 4, 5, 6
55A - 7
57 - 1, 3, 5, 7, 10
64 - 1, 2, 4, 7, 8 |
69A -
4, 7, 11, 13, 15
70A - 5, 6, 7, 9, 10
71 - 1, 2, 3
72 - 1, 2, 3, 4
77 - 3, 5
80A - 2, 4, 6
82 - 1, 2
85A - 4, 6, 7 |
86 -
1, 2, 3, 4
90 - 1
91A - 1, 2, 3
92A - 1
95 - 1, 3, 5
96 - 1, 6, 10
98 - 6
Z1 - 2, 6 |
Z2A -
5, 6
Z9 - 1, 2, 3, 4, 5
N1 - 1, 4, 5, 6
N3 - 1, 2
N4 - 1, 4, 5
N6 - 5
N7 - 1, 5
Rezerwa - 1 autobus |
|
|
 |
Wyjazd
ostatniego autobusu liniowego z zajezdni przy ul. Kilińskiego.
Linia N1/5.
Foto: Damian Misiak; 28.03.2008 r. |
|
Lista typów autobusów eksploatowanych w zajezdni Kraszewskiego/Kilińskiego w latach
1961 - 2008 |
1 |
San H01B |
1961 -
1967 |
12 |
Mercedes-Benz O317G |
1990 - 1997 |
2 |
Ikarus 620 |
1961 - 1971 |
13 |
Man SG192 |
1991 - 1995 |
3 |
San H25B |
1962 - 1967 |
14 |
Mercedes-Benz O305G |
1994 - 1998 |
4 |
Jelcz 272 Mex |
1963 - 1982 |
15 |
Mercedes-Benz O307 |
1994 - 2001 |
5 |
Jelcz 043 |
1963 - 1982? |
16 |
Mercedes-Benz O405N |
1994 - 2008 |
6 |
Jelcz 021 |
1968 - 1974? |
17 |
Jelcz 181MB |
1996 - 2008 |
7 |
Ikarus 556 |
1969 - 1971 |
18 |
Jelcz O405N2/122M |
1996 - 2008 |
8 |
Ikarus 280 |
1980 - 1997,
2005 - 2008 |
19 |
Jelcz 121MB |
1997 - 2008 |
9 |
Jelcz PR110U |
1981 - 1989 |
20 |
Mercedes-Benz O530
Citaro |
2000 - 2008 |
10 |
Ikarus 260 |
1985 - 1995,
2005 - 2006 |
21 |
Mercedes-Benz O405GN |
2007 - 2008 |
11 |
Jelcz M11 |
1989 - 1997,
2006 |
22 |
Jelcz 120MM |
2007 - 2008 |
|
|
Zajezdnie autobusowe
Strona
główna
|
Strona
utworzona 4.04.2008
Ostatnia aktualizacja 15.05.2014
|
© Wojciech Dębski
Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej
stronie wyłącznie za zgodą autora.
|
|