Wagon
silnikowy Simmering I
1927 - 1953 |
|
|
 |
Fabryczne zdjęcie wagonu
Simmering I - 33 z 1927 r. |
|
Typ:
Simmering I (Sm I)
Producent:
Maschinen-und Waggobau-Fabriks-A.-G. Wien-Simmering
Rok budowy:
1927
Ilość pojazdów:
3
Numery taborowe:
33, 34, 35
Pierwszy przydział:
KEŁ (zajezdnia
Tramwajowa)
Ostatni
Przydział:
MPK Łódź (zajezdnia Tramwajowa, Dąbrowskiego)
Data
wpisu pierwszego pojazdu:
09.1927
Data skreślenia ostatniego
pojazdu:
21.01.1953
Długość wagonu:
10200 mm
Szerokość wagonu:
2040 mm
Wysokość wagonu:
?
Ciężar
własny: 11800
kg
Ilość
miejsc siedzących:
28
Ilość
miejsc stojących:
32
Typ
silnika/moc:
SL65 2 x 40kW
Rozstaw
osi: 2700 mm
Średnica kół tocznych:
865 mm
|
|
|
Budowa |
Wagony zbudowano
w wiedeńskiej fabryce Maschinen-und Waggobau-Fabriks-A.-G.
Wien-Simmering na podstawie dokumentacji
dostarczonej przez Kolej Elektryczną Łódzką (KEŁ). Wyposażenie elektryczne zamówiono w firmie
Bergmann i montowano je w wagonach dopiero po dostawach do Łodzi .
Wagony miały
drewnianą konstrukcję nadwozia. Poszycie
boczne wykonano z blachy. Beczkowaty dach był w całości drewniany
i pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym farbą
wodoodporną.
Sm I nie posiadały wózków. W wagonie nr 33 zastosowano tzw.
zawieszenie Peckhama dla resorów płaskich umieszczonych pod
maźnicą. W wagonach 34 i 35 resory zamontowane były nad maźnicami.
W obu pojazdach system zawieszenia kół był tradycyjny.
Przedział pasażerski po obu stronach wyposażono w pięć okien,
charakterystycznie zaokrąglonych w narożnikach. Szyby w mosiężnych
ramach otwierano przesuwnie do dołu. Ławki dla pasażerów były
krzesełkowe i zamontowane plecami do siebie. Oszklone pomosty oddzielone
były od przedziału pasażerskiego dwuskrzydłowymi drzwiami
przesuwnymi. Otwory wejściowe zabezpieczano metalowymi atrapami.
Szyby czołowe dla uniknięcia odblasków z wnętrza były lekko
pochylone. Nad nimi znajdowały się kasety na tablice z nazwami krańcówek. Na szybkach skośnych przewidziano miejsce na
numer linii.
Wagony wyposażono w dwa silniki Bergmanna typu SL65, o mocy 40kW
każdy oraz nastawniki oznaczone typem BCG 24. |
|
|
 |
|
 |
Sm I - 33 z
zawieszeniem Peckhama.
Resory umieszczone pod maźnicą.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1927 r. |
|
Sm I - 35 w hali produkcyjnej w Wiedniu.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1927 r.
|
|
|
|
|
Eksploatacja |
Sm I
budowano niemal równocześnie z Lilpopami I. Oba typy były z
wyglądu do siebie bardzo podobne przez co często są mylone (również z "Sanokami").
W lutym 1927 r. złożono w wiedeńskiej fabryce zamówienie na trzy
wagony, które miały być gotowe pięć miesięcy później. W marcu
pojechało do Wiednia dwóch łódzkich inżynierów na ustalenia
techniczne, a w lipcu pojechał oglądać nowe tramwaje sam dyrektor
KEŁ. Po analizie obowiązujących wówczas przepisów celnych
zdecydowano, że w Wiedniu zostaną zbudowane same wagony, a
wyposażenie elektryczne zostanie zamontowane w Łodzi.
Wagony o numerach bocznych 33 i 34 przywieziono na bocznicę KEŁ
przy dworcu fabrycznym w dniu 19 września. Po zamontowaniu
wyposażenia elektrycznego włączono je do ruchu. Wóz nr 35 dotarł
dopiero w grudniu.
Początkowo wagony przydzielono do zajezdni przy ul. Tramwajowej.
Przez pewien czas nr 34 stacjonował również na Dąbrowskiego.
Na
początku lat 30. XX w. zamontowano na dachach trójstronne kominki
do numerów linii. W czasie II wojny światowej wagony otrzymały
kierunkowskazy oraz dwuskrzydłowe drzwi łamane na pomostach.
Przemalowano je wówczas z koloru ciemnooliwkowego w nowe
kremowo-niebieskie barwy. Nieco później niż w Lilpopach wymieniono
w nich lirowe odbieraki prądu na pantografy. Prawdopodobnie
nastąpiło to pod koniec ich eksploatacji w Łodzi.
Sm I obsługiwały linie miejskie. Dzięki konstrukcji bezwózkowej
były nieco lżejsze od innych wagonów tej generacji. Wedle
wspomnień motorniczych, to właśnie one były najszybsze.
W dniu 24 maja 1952 r. skreślono ze stanu wozy 34 i 35 przekazując
je do dalszej służby w Legnicy. Wóz 33 wycofano 21 stycznia 1953
r. i również przekazano do Legnicy. Tam wagony otrzymały
prawdopodobnie numery 20, 61 i 62. Wagon nr 20 wycofano w styczniu
1958 r., natomiast wagony 61 i 62 w styczniu 1960 r. |
|
 |
Sm I na linii 2,
która do 1934 r. swoją trasę kończyła przy zajezdni na ul.
Tramwajowej.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; I połowa lat 30. XX w. |
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan na koniec
roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza |
1927 |
3 |
3 |
33,
34, 35 |
- |
|
1928 |
3 |
- |
|
- |
|
1929 |
3 |
- |
|
- |
|
1930 |
3 |
- |
|
- |
|
1931 |
3 |
- |
|
- |
|
1932 |
3 |
- |
|
- |
|
1933 |
3 |
- |
|
- |
|
1934 |
3 |
- |
|
- |
|
1935 |
3 |
- |
|
- |
|
1936 |
3 |
- |
|
- |
|
1937 |
3 |
- |
|
- |
|
1938 |
3 |
- |
|
- |
|
1938 |
3 |
- |
|
- |
|
1939 |
3 |
- |
|
- |
|
1940 |
3 |
- |
|
- |
|
1941 |
3 |
- |
|
- |
|
1942 |
3 |
- |
|
- |
|
1943 |
3 |
- |
|
- |
|
1944 |
3 |
- |
|
- |
|
1945 |
3 |
- |
|
- |
|
1946 |
3 |
- |
|
- |
|
1947 |
3 |
- |
|
- |
|
1948 |
3 |
- |
|
- |
|
1949 |
3 |
- |
|
- |
|
1950 |
3 |
- |
|
- |
|
1951 |
3 |
- |
|
- |
|
1952 |
1 |
- |
|
2 |
34 (do
Legnicy), 35 (do Legnicy) |
1953 |
- |
- |
|
1 |
33 (do
Legnicy) |
|
|
|