Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA

 

Wagon silnikowy Simmering I
1927 - 1953
 

Fabryczne zdjęcie wagonu Simmering I - 33 z 1927 r.
 

Typ: Simmering I
Producent:
Maschinen-und Waggobau-Fabriks-A.-G. Wien-Simmering
Rok budowy: 1927
Liczba pojazdów: 3
Numery taborowe: 33, 34, 35
Pierwszy przydział: KEŁ (zajezdnia Tramwajowa, Dąbrowskiego)
Ostatni przydział: MPK-Łódź (zajezdnia Tramwajowa, Dąbrowskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 09.1927 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 21.01.1953 r.

NADWOZIE
Konstrukcja: szkielet drewniany, oparty na ostoi wykonanej z nitowanych profili stalowych
Długość: 10200 mm
Szerokość: 2040 mm
Wysokość:
Ciężar własny: 11800
kg
Dach: drewniany, pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną.

Odbierak prądu: typu lirowego, od II wojny światowej pantograf nożycowy

Drzwi zewnętrzne: dwuskrzydłowe łamane (od II wojny światowej)
Drzwi wewnętrzne: dwuskrzydłowe przesuwne ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego)

WNĘTRZE
Podłoga: drewniana z listwami
Rodzaj siedzeń:
drewniane, ławki krzesełkowe
Liczba miejsc siedzących:
28
Liczba miejsc stojących: 32
Ogrzewanie: brak
Oświetlenie:
Wentylacja: okna boczne przesuwne do dołu, wywietrzniki dachowe

PODWOZIE
Liczba osi:
2
Liczba wózków: bezwózkowy
Rozstaw osi: 2700 mm
Średnica kół: 865 mm
Silnik: SL65 / 2 x 40 kW
Hamulce: elektryczny - obsługiwany korbą nastawnika oraz ręczny klockowy do umiejscawiania - obsługiwany korbą


W lutym 1927 roku złożono w wiedeńskiej fabryce Maschinen-und Waggobau-Fabriks-A.-G. Wien-Simmering zamówienie na trzy wagony. Zbudowano je na podstawie dokumentacji dostarczonej przez Kolej Elektryczną Łódzką. Nowe tramwaje miały być gotowe w ciągu pięciu miesięcy. W marcu pojechało do Wiednia dwóch łódzkich inżynierów na ustalenia techniczne, a w lipcu pojechał oglądać nowe tramwaje sam dyrektor KEŁ. Po analizie obowiązujących wówczas przepisów celnych zdecydowano, że w Wiedniu zostaną zbudowane same wagony, a wyposażenie elektryczne, które zamówiono w firmie Bergmann, zostanie zamontowane w Łodzi.

Wagony o numerach bocznych 33 i 34 przywieziono na bocznicę KEŁ przy dworcu fabrycznym w dniu 19 września. Po zamontowaniu wyposażenia elektrycznego włączono je do ruchu. Wóz nr 35 dotarł dopiero w grudniu.
Początkowo wagony przydzielono do zajezdni przy ul. Tramwajowej. Przez pewien czas nr 34 stacjonował również na Dąbrowskiego.

Simmeringi I nie posiadały wózków. W wagonie nr 33 zastosowano tzw. zawieszenie Peckhama dla resorów płaskich umieszczonych pod maźnicą. W wagonach 34 i 35 resory zamontowane były nad maźnicami. W obu pojazdach system zawieszenia kół był tradycyjny.
Szyby czołowe dla uniknięcia odblasków z wnętrza były lekko pochylone. Nad nimi znajdowały się kasety na tablice z nazwami krańcówek. Na szybkach skośnych przewidziano miejsce na numer linii.
Wagony wyposażono w dwa silniki Bergmanna typu SL65, o mocy 40kW każdy oraz nastawniki oznaczone typem BCG 24.

 

Sm I - 33 z zawieszeniem Peckhama.
Resory umieszczone pod maźnicą.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1927 r.
 

Sm I - 35 w hali produkcyjnej w Wiedniu.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1927 r.

 


Na początku lat 30. XX w. zamontowano na dachach kominki do numerów linii. W czasie II wojny światowej wagony otrzymały kierunkowskazy oraz dwuskrzydłowe drzwi łamane na pomostach. Przemalowano je wówczas z koloru ciemnooliwkowego w nowe kremowo-niebieskie barwy. Pod koniec eksploatacji w Łodzi lirowe odbieraki prądu wymieniono na pantografy.
Simmeringi I obsługiwały linie miejskie. Dzięki konstrukcji bezwózkowej były nieco lżejsze od innych wagonów tej generacji. Wedle wspomnień motorniczych, to właśnie one były najszybsze.

W dniu 24 maja 1952 roku skreślono ze stanu wozy 34, 35 i przekazano je do dalszej służby w Legnicy. Wóz 33 wycofano 21 stycznia 1953 roku i również przekazano do Legnicy. Tam wagony otrzymały prawdopodobnie numery 20, 61 i 62. Wagon nr 20 wycofano w styczniu 1958 roku, natomiast wagony 61 i 62 w styczniu 1960 roku.
 

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1927 3 3

33, 34, 35

-  
1928 3 -   -  
1929 3 -   -  
1930 3 -   -  
1931 3 -   -  
1932 3 -   -  
1933 3 -   -  
1934 3 -   -  
1935 3 -   -  
1936 3 -   -  
1937 3 -   -  
1938 3 -   -  
1938 3 -   -  
1939 3 -   -  
1940 3 -   -  
1941 3 -   -  
1942 3 -   -  
1943 3 -   -  
1944 3 -   -  
1945 3 -   -

 

1946 3 -   -  
1947 3 -   -  
1948 3 -   -  
1949 3 -   -  
1950 3 -   -  
1951 3 -   -  
1952 1 -   2

34 (do Legnicy), 35 (do Legnicy)

1953 - -   1

33 (do Legnicy)

   

TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA

 


©
Wojciech Dębski, 7.07.2015
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.