Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach

 

TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA

 

Wagon doczepny "Petersburski"
1898 - 1961
 

Herbrand VNB125 z doczepą "Petersburską" - 107 u zbiegu al. Anstadta i ul. Północnej. 1899 lub 1900 r.
 

Typ: "Petersburski"
Producent: Petersburskie Towarzystwo Budowy Wagonów
Lata budowy: 1898
Liczba pojazdów: 30
Numery taborowe: 101 - 130
Pierwszy przydział: KEŁ (zaj. Tramwajowa)
Ostatni przydział: MPK-Łódź (zaj. Tramwajowa)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 23.12.1898 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 13.11.1961 r.

NADWOZIE
Konstrukcja:
szkielet nadwozia drewniany, oparty na drewnianej ostoi wykonanej z belek dębowych. Kratownicę wzmacniały stalowe belki o profilu ceowym.
Długość:
8500 mm
Szerokość:
Wysokość:
Ciężar własny: 4500 kg
Dach:

Podłoga:
drewniana
Drzwi zewnętrzne:
brak
Drzwi wewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego)
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane ławki wzdłuż okien
Liczba miejsc siedzących:
20
Liczba miejsc stojących: 23
Ogrzewanie:
brak
Oświetlenie: 5 lamp w zamkniętych plafonierach (dwie na pomostach, trzy w przedziale pasażerskim. Oświetlenie elektryczne uzupełniały dwie lampy naftowe wbudowane w ścianach poprzecznych z charakterystycznymi kominkami dachowymi.
Wentylacja: dwa wywietrzniki w świetliku dachowym i przesuwne pionowo boczne okna.

PODWOZIE
Liczba wózków:
bezwózkowy
Liczba osi:
2
Rozstaw osi: 1800 mm (po modernizacji 2500 mm)
Średnica kół: 790 mm
Hamulce:
ręczny do umiejscawiania, obsługiwany korbą



 

Wagony "Petersburskie" były pierwszymi i jednocześnie najdłużej eksploatowanymi doczepami w Łodzi. Wyprodukowano i dostarczono je w 1898 roku, a do ruchu liniowego włączono na początku 1899 roku.

Wagony nie posiadały wózka. Maźnice zestawów kołowych przymocowane były bezpośrednio do ostojnic pudła i odresorowane za pomocą podwójnych sprężyn spiralnych. Dzięki tej konstrukcji poziom podłogi był niższy o ok. 180 mm od poziomu podłogi silnikowego Herbranda, w którym nadwozie spoczywało na wózku.

Doczepki początkowo jeździły jako I klasa. Oprócz obniżonej podłogi, wewnątrz drewniane ławki wyposażono w pluszowe poduszki. Z uwagi na wyższą opłatę I klasa nie cieszyła się dobrą frekwencją i po pewnym czasie została zlikwidowana.
 
 

Doczepa "Petersburska" - 113. Obok Herbrand VNB125 - 2
Łódź, ul. Piotrkowska przy Nowym Rynku.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź, 02.1899 r.
 

 

Doczepa "Petersburska" - 124 i Herbrand VNB125 w trakcie
manewrów na krańcówce. Łódź, Górny Rynek.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1899 lub 1900 r.
 

 

Herbrand VNB125 i "Petersburski" - 117 na krańcówce Helenów. Łódź, ul. Północna.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; ok. 1906 r.
 

 

Doczepy "Petersburskie" po remoncie - ostatnia 428
Łódź, pl. Wolności.
Foto: Emil Konrad, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; ok. 1941 r.
 

W ciągu kilkudziesięcioletniej służby wagony przeszły kilka modernizacji. Dość szybko wymieniono w zestawach kołowych sprężyny spiralne na znacznie bardziej wytrzymałe resory piórowe.
Największych zmian dokonano w latach 1927 - 1931.
W obliczu dostaw nowego taboru postanowiono poprawić własności ruchowe wagonów doczepnych i przynajmniej częściowo upodobnić je taboru nowszej generacji. Wpływ na decyzję o modernizacji miały również liczne skargi pasażerów wpływające do Dyrekcji KEŁ. Chodziło o poprawę bezpieczeństwa i ukrócenie procederu jazdy na stopniach.
 
W latach 1927 i 1928 przeprowadzono zaawansowane modernizacje w wagonach nr 411 i 412. Wydłużono w nich pomosty i całkowicie je zabudowano. Wóz 412 jako pierwszy w miejskim taborze otrzymał dodatkowo przesuwne drzwi zewnętrzne. W obu doczepach przebudowano również dachy.
W wyniku kryzysu gospodarczego pozostałych wagonów nie udało się zmodernizować w tak zaawansowany sposób. W pozostałych wagonach do 1931 roku zwiększono rozstaw osi z 1800 mm do 2500 mm. Okna boczne ujednolicono z taborem nowszego typu, likwidując łukowato zwieńczone górne krawędzie.
W 13 wagonach oszklono pomosty.
 
 

Zmodernizowana doczepa "Petersburska" - 411
Łódź, pl. Wolności.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; okres 1940-1941
 

 

Zmodernizowana doczepa "Petersburska" - 412
Łódź, pl. Wolności.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; okres 1940-1941
 

 

Doczepa "Petersburska" - 405
Łódź, ul. Zgierska (fragment getta).
Foto: Emil Konrad, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; ok. 1942 r.
 

 

Doczepa "Petersburska" - 401 z oszklonymi pomostami.
Łódź, pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1.06.1943 r.
 

Doczepa "Petersburska" - 418 jako ostatnia w składzie na linii 1.
Łódź, ul. Piotrkowska przy pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1.06.1943 r.
 

W latach 50. wagony były już przestarzałe i mocno wyeksploatowane. Utrzymywano je w ruchu z powodu braków taborowych. Doczepy z numerami od 416 do 432 wciąż miały niezabudowane pomosty.
Pod koniec 1958 roku stacjonowały w trzech zajezdniach:
 
Tramwajowa (I) 407, 413, 417, 419, 425, 427, 429
Dąbrowskiego (II) 408, 410, 416, 418, 420, 422, 426, 430
Helenówek (V) 401, 402, 403, 404, 405, 423

Stopniową likwidację wagonów rozpoczęto wraz z dostawami nowych doczep 5ND w 1957 roku. Ostatnią doczepę z odkrytymi pomostami nr 430 wycofano 7 grudnia 1960 roku. Najdłużej na inwentarzu MPK figurował wóz nr 413, który skreślono 13 listopada 1961 roku.

Po wycofaniu większość wagonów sprzedano prywatnym nabywcom lub wywieziono do powstającego Ośrodka Wypoczynkowego w Teofilowie koło Spały. Przez kilka lat służyły tam jako domki letniskowe. Do czasów obecnych nie zachował się prawdopodobnie żaden wagon tej serii.

 

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1898 30 30

101 - 130

-  
1899 30 -   -  
1900 30 -   -  
1901 30 -   -  
1902 30 -   -  
1903 30 -   -  
1904 30 -   -  
1905 30 -   -  
1906 30 -   -  
1907 30 -   -  
1908 30 -   -  
1909 30 -   -  
1910 30 -   -  
1911 30 -   -  
1912 30 -   -  

 Około 1912 r. wagony otrzymały nowe numery: 213 - 239 i 301 - 303

1913 30 -   -  
1914 30 -   -  
1915 30 -   -  
1916 30 -   -  
1917 30 -   -  
1918 30 -   -  
1919 30 -   -  
1920 30 -   -  
1921 30 -   -  
1922 30 -   -  
1923 30 -   -  
1924 30 -   -  
1925 30 -   -  
1926 30 -   -  
1927 30 -   -  
1928 30 -   -  
1929 30 -   -  
1930 30 -   -  
1931 30 -   -  

 W latach 1928 - 1931 wagony otrzymały nowe numery: 401 - 413, 416 - 432

1932 30 -   -  
1933 30 -   -  
1934 30 -   -  
1935 30 -   -  
1936 30 -   -  
1937 30 -   -  
1938 30 -   -  
1939 30 -   -  
1940 30 - -
1941 30 -   -  
1942 30 -   -  
1943 30 -   -  
1944 30 -   -  
1945 30 -   -  
1946 30 -   -  
1947 30 -   -  
1948 30 -   -  
1949 30 -   -  
1950 30 -   -  
1951 30 -   -  
1952 30 -   -  
1953 30 -   -  
1954 30 -   -  
1955 30 -   -  
1956 30 -   -  
1957 23 -   7

406, 409, 421, 424, 428, 431, 432

1958 15 -   8

417, 418, 419, 420, 425, 426, 427, 429

1959 8 -   7

401, 402, 403, 412, 416, 422, 423

1960 3 -   5

404, 405, 410, 411, 430

1961 - -   3

407, 408, 413

kolorem zielonym zaznaczono numery wagonów z oszklonymi pomostami


TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA

 


©
Wojciech Dębski 2009
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.