Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor tramwajowy
Strona główna

Wagon doczepny "Zürich"
1942 - 1956

 

Transport wagonów 469 i 470 z Zürichu do Łodzi w 1942 r. Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź.

 

Typ:
"Zürich"
Producent:
SIG Neuhausen; Schweizerische Industrie-Gesellschaft Neuhausen am Rheinfall
Lata budowy: 1894 - 1896
Ilość pojazdów: 2
Numery taborowe: 581, 582
Pierwszy przydział:
LES (zaj. "Tramwajowa" lub "Dąbrowskiego")
Ostatni Przydział:
MPK (zaj. "Tramwajowa" lub "Dąbrowskiego")
Data wpisu pierwszego pojazdu: 1942
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 1.10.1956

Długość wagonu: 7800 mm
Szerokość wagonu: brak danych
Wysokość wagonu: brak danych
Ciężar własny: brak danych
Ilość miejsc siedzących: 12
Ilość miejsc stojących: 28
Wagon bezwózkowy - dwuosiowy
Rozstaw osi: 1800 mm (wagon 582), 2160 mm (wagon 581)
Średnica kół tocznych: brak danych
 
 

Wagony wyprodukowano w połowie lat 90. XIX w. jako silnikowe. W drugiej połowie lat 20. XX w. przebudowano je w Zürichu na doczepne. Drewniany szkielet pudła osadzony był na stalowym podwoziu. Poszycie ścian bocznych blaszane. Przedział pasażerski posiadał sześć okien po obu stronach. Drewniany dach pokryty był wodoodpornym płótnem z charakterystyczną falą. Wagony nie posiadały wózka.
Po modernizacji odkryte pomosty lekko wydłużono, oszklono (nowością było zastosowanie giętych szyb) i założono jednoskrzydłowe drzwi przesuwne. Podwozia przebudowano i zamontowano pneumatyczną instalację hamulcową. Pozwoliło to na ich eksploatację z wagonami nowszej generacji. W wozie 469 zamontowano hamulce tarczowe. Wagony posiadały różne rozstawy osi.

Doczepki te były jednymi z najmniejszych jakie kursowały po Łodzi. Sprowadzono je z Zürichu drogą kolejową w 1942 r. Przydzielone zostały prawdopodobnie do zajezdni przy ul. Tramwajowej, gdzie po przemalowaniu w barwy kremowo-niebieskie otrzymały numery boczne 581 i 582.
Z uwagi na oszklone i wyposażone w drzwi pomosty, wagoniki skierowano w pierwszej kolejności na linie, które przejeżdżały przez łódzkie getto.
Mimo leciwego wieku kursowały po wojnie jeszcze przez 11 lat. Wóz 581 wycofano w dniu 1 lutego 1956 r. jako pierwszy. Drugi pojazd skreślono z inwentarza MPK w dniu 1 października 1956 r.

 

   
Lilpop III oraz wagon z Zürichu jako środkowy w składzie
podczas skrętu z ul. Piotrkowskiej w pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein; ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1.06.1943 r.
   
     

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1942 2 2

581, 582 (ex Zürich 469, 470)

-  
1943 2 -   -  
1944 2 -   -  
1945 2 -   -  
1946 2 -   -  
1947 2 -   -  
1948 2 -   -  
1949 2 -   -  
1950 2 -   -  
1951 2 -   -  
1952 2 -   -  
1953 2 -   -  
1954 2 -   -  
1955 2 -   -  
1956 - -   2

581, 582

   

Tabor tramwajowy
Strona główna
 

Strona utworzona 2.02.2007
 

© Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.