Wagon doczepny "Zürich"
1942 - 1956 |
|
|
 |
Transport wagonów 469 i 470 z Zürichu
do Łodzi w 1942 r. Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź. |
|
Typ:
"Zürich"
Producent: SIG Neuhausen; Schweizerische Industrie-Gesellschaft
Neuhausen am Rheinfall
Lata budowy: 1894-1896
Liczba pojazdów: 2
Numery taborowe: 581, 582
Pierwszy przydział: MPK-Łódź (zaj. Tramwajowa?)
Ostatni przydział: MPK-Łódź (zaj. Tramwajowa?)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 1942 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 01.10.1956 r.
NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 7800 mm
Szerokość:
Wysokość:
Ciężar własny: 5700 kg
Dach: płaski z charakterystyczną falą w środkowej
części, pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym
farbą wodoodporną
Podłoga:
Drzwi: jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie |
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane, podłużne ławki
Liczba miejsc siedzących: 12
Liczba miejsc stojących: 28 (po wydłużeniu
pomostów)
Ogrzewanie: - brak
Oświetlenie: -
Wentylacja:
PODWOZIE
Liczba wózków: wagon bezwózkowy
Liczba osi: 2
Rozstaw osi: 1800 mm (wagon 582), 2160 mm (wagon
581)
Średnica kół: 800 mm
Hamulce: ręczny do umiejscawiania, elektryczny tarczowy (solenoid)
w wagonie 469
|
|
|
Wagony
wyprodukowano w połowie lat 90. XIX wieku jako silnikowe. W drugiej
połowie lat 20. XX wieku przebudowano je w Zürichu
na doczepne.
Po modernizacji odkryte pomosty lekko wydłużono, oszklono
i założono
jednoskrzydłowe drzwi przesuwne. Nowością było zastosowanie
giętych szyb. W wozie 469 zamontowano hamulce tarczowe.
Wagony "Zürich" były
jednymi z najmniejszych jakie kursowały po Łodzi. Sprowadzono je drogą kolejową w
1942 roku. Przydzielone zostały prawdopodobnie do
zajezdni przy ul. Tramwajowej, gdzie po przemalowaniu w barwy
kremowo-niebieskie otrzymały numery boczne 581 i
582.
Z uwagi na oszklone i wyposażone w drzwi pomosty, wagoniki
skierowano w pierwszej kolejności na linie, które przejeżdżały
przez łódzkie getto.
Mimo leciwego wieku po wojnie kursowały jeszcze przez 11 lat. Wóz
581 wycofano 1 lutego 1956 roku, a 1 października 1956 roku
zakończył służbę wagon 582. |
|
 |
|
|
Lilpop III oraz wagon z Zürichu
jako drugi w składzie.
Łódź, ul. Piotrkowskiej przy pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1.06.1943 r. |
|
|
|
|
|
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan
na koniec roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza |
1942 |
2 |
2 |
581, 582 (ex Zürich
469, 470) |
- |
|
1943 |
2 |
- |
|
- |
|
1944 |
2 |
- |
|
- |
|
1945 |
2 |
- |
|
- |
|
1946 |
2 |
- |
|
- |
|
1947 |
2 |
- |
|
- |
|
1948 |
2 |
- |
|
- |
|
1949 |
2 |
- |
|
- |
|
1950 |
2 |
- |
|
- |
|
1951 |
2 |
- |
|
- |
|
1952 |
2 |
- |
|
- |
|
1953 |
2 |
- |
|
- |
|
1954 |
2 |
- |
|
- |
|
1955 |
2 |
- |
|
- |
|
1956 |
- |
- |
|
2 |
581, 582 |
|
|
|
|