Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor tramwajowy
Strona główna

Wagon doczepny "Zürich"
1942 - 1956

 

Transport wagonów 469 i 470 z Zürichu do Łodzi w 1942 r. Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź.

 
Typ: "Zürich"
Producent: SIG Neuhausen; Schweizerische Industrie-Gesellschaft Neuhausen am Rheinfall
Lata budowy: 1894-1896
Liczba pojazdów: 2
Numery taborowe: 581, 582
Pierwszy przydział: MPK-Łódź (zaj. Tramwajowa?)
Ostatni przydział: MPK-Łódź (zaj. Tramwajowa?)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 1942 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 01.10.1956 r.

NADWOZIE
Konstrukcja:
drewniana
Długość:
7800 mm
Szerokość:
Wysokość:
Ciężar własny: 5700 kg
Dach:
płaski z charakterystyczną falą w środkowej części, pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną
Podłoga:

Drzwi:
jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane, podłużne ławki
Liczba miejsc siedzących:
12
Liczba miejsc stojących: 28 (po wydłużeniu pomostów)
Ogrzewanie:
- brak
Oświetlenie: -
Wentylacja:

PODWOZIE
Liczba wózków:
wagon bezwózkowy
Liczba osi:
2
Rozstaw osi: 1800 mm (wagon 582), 2160 mm (wagon 581)
Średnica kół: 800 mm
Hamulce:
ręczny do umiejscawiania, elektryczny tarczowy (solenoid) w wagonie 469





 
 

Wagony wyprodukowano w połowie lat 90. XIX wieku jako silnikowe. W drugiej połowie lat 20. XX wieku przebudowano je w Zürichu na doczepne. Po modernizacji odkryte pomosty lekko wydłużono, oszklono i założono jednoskrzydłowe drzwi przesuwne. Nowością było zastosowanie giętych szyb. W wozie 469 zamontowano hamulce tarczowe.

Wagony "Zürich" były
jednymi z najmniejszych jakie kursowały po Łodzi. Sprowadzono je drogą kolejową w 1942 roku. Przydzielone zostały prawdopodobnie do zajezdni przy ul. Tramwajowej, gdzie po przemalowaniu w barwy kremowo-niebieskie otrzymały numery boczne 581 i 582.
Z uwagi na oszklone i wyposażone w drzwi pomosty, wagoniki skierowano w pierwszej kolejności na linie, które przejeżdżały przez łódzkie getto. Mimo leciwego wieku po wojnie kursowały jeszcze przez 11 lat. Wóz 581 wycofano  1 lutego 1956 roku, a 1 października 1956 roku zakończył służbę wagon 582.

 

   
Lilpop III oraz wagon z Zürichu jako drugi w składzie.
Łódź, ul. Piotrkowskiej przy pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1.06.1943 r.
   
     

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1942 2 2

581, 582 (ex Zürich 469, 470)

-  
1943 2 -   -  
1944 2 -   -  
1945 2 -   -  
1946 2 -   -  
1947 2 -   -  
1948 2 -   -  
1949 2 -   -  
1950 2 -   -  
1951 2 -   -  
1952 2 -   -  
1953 2 -   -  
1954 2 -   -  
1955 2 -   -  
1956 - -   2

581, 582

   

Tabor tramwajowy
Strona główna
 

Strona utworzona 2.02.2007

©
Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.