Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor tramwajowy
Strona główna

Wagon doczepny "Ulm"
1942 - 1959

 

Wagon doczepny z Ulm. Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1942 r.

 
Typ: "Ulm"
Producent:
Waggonfabrik Busch Hamburg-Bautzen (545, 546)
Lata budowy: 1900 (545, 546) i 1907 (541-544)
Liczba pojazdów: 6
Numery taborowe: 541 - 546
Pierwszy przydział: LES (zajezdnia Dąbrowskiego)
Ostatni przydział: MPK (zajezdnia Dąbrowskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 20.06.1942 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 10.10.1959 r.

NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 7000 mm (545, 546), 7500 mm (541-544)
Szerokość: 2000 mm (545, 546), 2100 mm (541-544)
Wysokość: -
Ciężar własny: 4500 kg
Dach: drewniany, pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną. Nad przedziałem pasażerskim świetlik dachowy z uchylnymi okienkami.
Podłoga: drewniana
Drzwi zewnętrzne: brak
Drzwi wewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego)
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane ławki wzdłuż okien
Liczba miejsc siedzących:
16
Liczba miejsc stojących: 24
Ogrzewanie: brak
Oświetlenie: -
Wentylacja: -

PODWOZIE
Liczba wózków:
bezwózkowy
Liczba osi:
2
Rozstaw osi: -
Średnica kół: -
Hamulce: ręczny do umiejscawiania, elektryczny tarczowy (solenoid)








 
 

Wagony trafiły do Łodzi z Ulm w czerwcu 1942 roku. Wśród nich były dwa czterookienne - dawne silnikowe o numerach 35 i 36 oraz cztery nieco dłuższe, trzyokienne doczepy nr 31, 32, 33 i 34. Wagony włączono do ruchu między 20 czerwca a 30 lipca 1942 roku z numerami 541, 542, 543 i 544. Najstarsze i najmniejsze wagony otrzymały numery 545, 546 i rozpoczęły eksploatację w październiku. One też jako pierwsze zakończyły służbę.
Wagony "Ulm" stacjonowały w zajezdni Dąbrowskiego - nie wiadomo, czy również na Tramwajowej. Jeździły na liniach miejskich. Ostatnie dwa wozy nr 542 i 544 wycofano 10 października 1959 roku.

 

 
Dostawa wagonów 32 i 34 (późniejsze 542 i 541).
Łódź, ul. Węglowa.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 106.1942 r.
 
  Różne typy doczep "Ulm" - 541 i 546
Łódź, zajezdnia Dąbrowskiego.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1943 r.

 
   
Na pierwszym planie doczepy Herbrand. W głębi Sanok z doczepami "Ulm" 545 lub 546 i "Graz".
Łódź, pl. Reymonta.

Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1.06.1943 r.
 
   

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1942 6 6

541 - 546

-  
1943 6 -

 

-  
1944 6 -   -  
1945 6 -   -  
1946 6 -   -  
1947 6 -   -  
1948 5 -   1

546

1949 5 -   -  
1950 5 -   -  
1951 5 -   -  
1952 5 -   -  
1953 5 -   -  
1954 5 -   -  
1955 5 -   -  
1956 4 -   1

545

1957 4 -   -

 

1958 4 -   -

 

1959 - -   4

541, 542, 543, 544

   

Tabor tramwajowy
Strona główna
 

Strona utworzona 12.04.2008

©
Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.