Wagon doczepny "Ulm"
1942 - 1959 |
|
|
 |
Wagon doczepny z Ulm. Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1942
r. |
|
Typ:
"Ulm"
Producent:
Waggonfabrik Busch Hamburg-Bautzen (545, 546)
Lata budowy: 1900 (545, 546) i 1907 (541-544)
Liczba pojazdów: 6
Numery taborowe: 541 - 546
Pierwszy przydział:
LES (zajezdnia Dąbrowskiego)
Ostatni przydział:
MPK (zajezdnia Dąbrowskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 20.06.1942 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 10.10.1959 r.
NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 7000 mm (545, 546), 7500 mm (541-544)
Szerokość: 2000 mm (545, 546), 2100 mm (541-544)
Wysokość: -
Ciężar własny: 4500 kg
Dach: drewniany, pokryty masą elastyczną oraz
płótnem nasyconym farbą wodoodporną. Nad przedziałem
pasażerskim świetlik dachowy z uchylnymi okienkami.
Podłoga: drewniana
Drzwi zewnętrzne: brak
Drzwi wewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne
ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego) |
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane ławki wzdłuż okien
Liczba miejsc siedzących: 16
Liczba miejsc stojących: 24
Ogrzewanie: brak
Oświetlenie: -
Wentylacja: -
PODWOZIE
Liczba wózków: bezwózkowy
Liczba osi: 2
Rozstaw osi: -
Średnica kół: -
Hamulce: ręczny do umiejscawiania, elektryczny tarczowy (solenoid)
|
|
|
Wagony trafiły do Łodzi z Ulm w czerwcu 1942 roku. Wśród nich były
dwa czterookienne - dawne silnikowe o numerach 35 i 36 oraz cztery
nieco dłuższe, trzyokienne doczepy nr 31, 32, 33 i 34. Wagony włączono do ruchu między 20
czerwca a 30 lipca 1942 roku z numerami 541,
542, 543 i 544. Najstarsze i najmniejsze wagony otrzymały numery
545, 546 i rozpoczęły eksploatację w październiku. One też jako
pierwsze zakończyły służbę.
Wagony "Ulm" stacjonowały w zajezdni Dąbrowskiego - nie wiadomo,
czy również na Tramwajowej. Jeździły na liniach miejskich. Ostatnie
dwa wozy nr 542 i
544 wycofano 10 października 1959 roku.
|
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan
na koniec roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza |
1942 |
6 |
6 |
541 - 546 |
- |
|
1943 |
6 |
- |
|
- |
|
1944 |
6 |
- |
|
- |
|
1945 |
6 |
- |
|
- |
|
1946 |
6 |
- |
|
- |
|
1947 |
6 |
- |
|
- |
|
1948 |
5 |
- |
|
1 |
546 |
1949 |
5 |
- |
|
- |
|
1950 |
5 |
- |
|
- |
|
1951 |
5 |
- |
|
- |
|
1952 |
5 |
- |
|
- |
|
1953 |
5 |
- |
|
- |
|
1954 |
5 |
- |
|
- |
|
1955 |
5 |
- |
|
- |
|
1956 |
4 |
- |
|
1 |
545 |
1957 |
4 |
- |
|
- |
|
1958 |
4 |
- |
|
- |
|
1959 |
- |
- |
|
4 |
541, 542,
543, 544 |
|
|
|
|