Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor tramwajowy
Strona główna

Wagon doczepny z Legnicy "Liegnitz"
1942 - 1959

 

Skład wagonów Lilpop III + "Liegnitz" - 523 + Lilpop IIID na linii 12. Łódź, pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 9.06.1943 r.

 
Typ: "Liegnitz"
Producent:
Linke Hofman Werke (521, 522), Falkenried Hamburg (523).
Lata budowy: 1898 (521, 522), 1900 (523)
Liczba pojazdów: 3
Numery taborowe: 521 - 523
Pierwszy przydział: LES (zajezdnia Dąbrowskiego, Tramwajowa?)
Ostatni przydział: MPK (zajezdnia Dąbrowskiego?)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 05.076.1942 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 09.05.1959 r.

NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 7200 mm (521, 522), 7800 mm (523)
Szerokość: 2000 mm
Wysokość: 3200 mm (523), 521, 522 brak danych
Ciężar własny: ok. 8000 kg
Dach: drewniany, pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną. Nad przedziałem pasażerskim świetlik dachowy z uchylnymi okienkami.
Podłoga: drewniana
Drzwi zewnętrzne: obsługiwane ręcznie
Drzwi wewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego)
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: -
Liczba miejsc siedzących:
16 (521, 522), 18 (523)
Liczba miejsc stojących: 16 (521, 522), 34 (523)
Ogrzewanie: brak
Oświetlenie: -
Wentylacja: -

PODWOZIE
Liczba wózków:
1
Liczba osi:
2
Rozstaw osi: 1800 mm (521, 522), 2400 mm (523)
Średnica kół: -
Hamulce: ręczny do umiejscawiania, elektryczny tarczowy (solenoid)








 

Wagony sprowadzono z Legnicy do Łodzi w maju 1942 roku. Były to dwie doczepy o numerach 19, 20 (do końca lat 20. XX w. jeździły jako silnikowe) oraz wagon silnikowy nr 12. Po przygotowaniu do ruchu otrzymały numery boczne 521, 522 (wpisane na inwentarz 5 i 20 lipca 1942 roku) i 523 (wpisany 15 listopada 1942 roku), który wyróżniał się od dwóch pozostałych niesymetrycznym układem okien w przedziale pasażerskim oraz większym rozstawem osi.
Wszystkie doczepki miały zabudowane pomosty oraz posiadały drzwi. W pierwszej kolejności skierowano je na linie kursujące przez łódzkie getto.
W latach 50. XX wieku wóz 523 zmodernizowano, ujednolicając jego wygląd z wagonami generacji Herbrand. W dniu 28 maja 1958 roku wycofano doczepę 521, stacjonującą w zajezdni przy ul. Tramwajowej. Kolejne doczepy 522 z Dąbrowskiego i 523 z Tramwajowej skreślono 9 maja 1959 roku.
 

 
Skład wagonów Lilpop III + "Liegnitz" + Lilpop III na linii 12. Łódź, pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 9.06.1943 r.
 
  Skład wagonów Lilpop III + "Liegnitz" + Sanok na linii 12. Łódź, pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 9.06.1943 r.

 
 
 Lilpop II + doczepa z Legnicy na linii 7.
Łódź, al. Kościuszki
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; lata 50. XX w.
 
  2N2 + doczepa z Legnicy - 523 na linii 19.
Łódź, ul. Wojska Polskiego przy Franciszkańskiej.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; lata 50. XX w.
 

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1942 3 3

521, 522, 523

-  
1943 3 -

 

-  
1944 3 -   -  
1945 3 -   -  
1946 3 -   -  
1947 3 -   -  
1948 3 -   -  
1949 3 -   -  
1950 3 -   -  
1951 3 -   -  
1952 3 -   -  
1953 3 -   -  
1954 3 -   -  
1955 3 -   -  
1956 3 -   -  
1957 3 -   -

 

1958 2 -   1

521

1959 - -   2

522, 523

   

Tabor tramwajowy
Strona główna
 

Strona utworzona 2.02.2007

©
Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.