Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor tramwajowy
Strona główna

 
Wagon doczepny z Legnicy ("Liegnitz")
1942 - 1959
 

informacje               foto-galeria              stany inwentarzowe

 
Typ: legnicki "Liegnitz"
Producent:
Linke Hofman Werke (521, 522), Falkenried Hamburg (523.
Lata budowy: 1898 (521, 522), 1900 (523)
Ilość pojazdów: 3


Pierwszy przydział: LES (zajezdnia Tramwajowa lub Dąbrowskiego)
Ostatni przydział: MPK (zajezdnia Tramwajowa i Dąbrowskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 5.07.1942 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 9.05.1959 r.

Długość: 7200 mm (521, 522), 7800 mm (523)
Szerokość: 2000 mm
Wysokość: 3200 mm (523), 521, 522 brak danych
Ciężar własny: ok. 8000 kg
Ilość miejsc siedzących: 16 (521, 522), 18 (523)
Ilość miejsc stojących: 16 (521, 522), 34 (523)

Wózek dwuosiowy: 1 szt.
Rozstaw osi: 1800 mm (521, 522), 2400 mm (523)
Średnica kół tocznych: ?

Dostawy i przydział
Wagony sprowadzono do Łodzi w maju 1942 r. z Legnicy. Dostarczono dwie doczepy o numerach 19, 20 (do końca lat 20. XX w. były to wozy silnikowe) oraz wagon silnikowy nr 12. Po przygotowaniu do ruchu przydzielono je do zajezdni przy ul. Tramwajowej lub Dąbrowskiego. W Łodzi otrzymały numery boczne 521, 522 i 523.
Kolorystyka
Początkowo wagony pomalowane były w jednolitym, kremowym kolorze, co dość znacząco wyróżniało je na tle pozostałego taboru. Po 1952 r. zostały przemalowane na kremowo (pas okienny) i czerwono (burty). Nie wiadomo w jakich barwach doczepy jeździły na przełomie lat 40 i 50. XX w.

Eksploatacja
Pierwsze dwie doczepy nr 521 i 522 włączono do ruchu 5 i 20.07.1942 r. Trzeci wagon 523 wpisano w dniu 15.11.1942 r. Odznaczał się on od dwóch pozostałych niesymetrycznym układem okien w przedziale pasażerskim oraz większym rozstawem osi. Wszystkie doczepki miały zabudowane pomosty oraz posiadały drzwi. W pierwszej kolejności skierowano je na linie kursujące przez łódzkie getto.
    W latach 50. XX w. wóz 523 lekko zmodernizowano, ujednolicając jego wygląd z wagonami generacji Herbrand. W dniu 28.05.1958 r. wycofano doczepę 521, stacjonującą w zajezdni przy ul. Tramwajowej. Kolejne doczepy 522 z Dąbrowskiego i 523 z Tramwajowej skreślono 9.05.1959 r.

Foto-galeria

 

Opis: Lp III z doczepami legnicką 523 i Lp IIID
jako linia 12 na pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein. Ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1943 r.

Opis: Lp III z doczepami legnicką 521 lub 522 i SnD
jako linia 12 na pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein. Ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 9.06.1943 r.

   

Opis: Doczepa legnicka 523 w składzie z 2N jako linia 19.
Ulica Wojska Polskiego przy Franciszkańskiej.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; lata 50. XX w.

Opis: Doczepa legnicka 523 w składzie z Lp II jako linia 7.
Aleja Kościuszki.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; lata 50. XX w.

   

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1942 3 3

521, 522, 523

-  
1943 3 -

 

-  
1944 3 -   -  
1945 3 -   -  
1946 3 -   -  
1947 3 -   -  
1948 3 -   -  
1949 3 -   -  
1950 3 -   -  
1951 3 -   -  
1952 3 -   -  
1953 3 -   -  
1954 3 -   -  
1955 3 -   -  
1956 3 -   -  
1957 3 -   -

 

1958 2 -   1

521

1959 - -   2

522, 523

Tabor tramwajowy
Strona główna

Strona dodana 2.02.2007


©
Wojciech Dębski

 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.