Wagon doczepny z
Legnicy "Liegnitz"
1942 - 1959 |
|
|
 |
Skład wagonów
Lilpop III + "Liegnitz" - 523 + Lilpop IIID na linii 12. Łódź,
pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 9.06.1943 r. |
|
Typ:
"Liegnitz"
Producent:
Linke
Hofman Werke (521, 522), Falkenried Hamburg (523).
Lata budowy: 1898 (521, 522), 1900 (523)
Liczba pojazdów: 3
Numery taborowe: 521 - 523
Pierwszy przydział:
LES (zajezdnia Dąbrowskiego, Tramwajowa?)
Ostatni przydział:
MPK (zajezdnia Dąbrowskiego?)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 05.076.1942 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 09.05.1959 r.
NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 7200 mm (521, 522), 7800 mm (523)
Szerokość: 2000 mm
Wysokość: 3200 mm (523), 521, 522 brak danych
Ciężar własny: ok. 8000 kg
Dach: drewniany, pokryty masą elastyczną oraz
płótnem nasyconym farbą wodoodporną. Nad przedziałem
pasażerskim świetlik dachowy z uchylnymi okienkami.
Podłoga: drewniana
Drzwi zewnętrzne: obsługiwane ręcznie
Drzwi wewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne
ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego) |
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: -
Liczba miejsc siedzących: 16 (521, 522), 18 (523)
Liczba miejsc stojących: 16 (521, 522), 34 (523)
Ogrzewanie: brak
Oświetlenie: -
Wentylacja: -
PODWOZIE
Liczba wózków: 1
Liczba osi: 2
Rozstaw osi: 1800 mm (521, 522), 2400 mm (523)
Średnica kół: -
Hamulce: ręczny do umiejscawiania, elektryczny tarczowy (solenoid)
|
|
|
Wagony sprowadzono
z Legnicy do Łodzi w maju 1942 roku. Były to dwie doczepy o numerach 19, 20 (do końca lat 20. XX w.
jeździły jako silnikowe) oraz wagon silnikowy nr 12. Po przygotowaniu do
ruchu otrzymały numery boczne 521, 522 (wpisane na inwentarz 5 i
20 lipca 1942 roku) i 523 (wpisany 15 listopada 1942 roku), który
wyróżniał się od dwóch pozostałych niesymetrycznym układem
okien w przedziale pasażerskim oraz większym rozstawem osi.
Wszystkie doczepki miały zabudowane pomosty oraz posiadały drzwi.
W pierwszej kolejności skierowano je na linie kursujące przez
łódzkie getto.
W latach 50. XX wieku wóz 523 zmodernizowano,
ujednolicając jego wygląd z wagonami generacji Herbrand. W dniu
28 maja 1958 roku wycofano doczepę 521, stacjonującą w zajezdni przy
ul. Tramwajowej. Kolejne doczepy 522 z Dąbrowskiego i 523 z
Tramwajowej skreślono 9 maja 1959 roku.
|
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan
na koniec roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza |
1942 |
3 |
3 |
521, 522,
523 |
- |
|
1943 |
3 |
- |
|
- |
|
1944 |
3 |
- |
|
- |
|
1945 |
3 |
- |
|
- |
|
1946 |
3 |
- |
|
- |
|
1947 |
3 |
- |
|
- |
|
1948 |
3 |
- |
|
- |
|
1949 |
3 |
- |
|
- |
|
1950 |
3 |
- |
|
- |
|
1951 |
3 |
- |
|
- |
|
1952 |
3 |
- |
|
- |
|
1953 |
3 |
- |
|
- |
|
1954 |
3 |
- |
|
- |
|
1955 |
3 |
- |
|
- |
|
1956 |
3 |
- |
|
- |
|
1957 |
3 |
- |
|
- |
|
1958 |
2 |
- |
|
1 |
521 |
1959 |
- |
- |
|
2 |
522, 523 |
|
|
|
|