Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor tramwajowy
Strona główna

Wagon doczepny "Kassel"
1942 - 1959

 

Wagony 549 i 546 po sprowadzeniu z Kassel do Łodzi. Zajezdnia "Tramwajowa". Foto: Walter Genewein. Ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1943 r.

 

Typ:
"Kassel"
Producent:
Waggonfabrik Gebrüder Credé & Co.
Lata budowy: 1899 - 1900
Ilość pojazdów: 10
Numery taborowe: 551 - 560
Pierwszy przydział:
LES (zajezdnia Tramwajowa)
Ostatni Przydział:
MPK (zajezdnia Dąbrowskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 20.06.1942
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 10.10.1959

Długość wagonu: 7000 mm
Szerokość wagonu: 1900 mm
Wysokość wagonu: 2959 mm
Ciężar własny: 4500 kg
Ilość miejsc siedzących: 18
Ilość miejsc stojących: 24
Wagon bezwózkowy - dwuosiowy
Rozstaw osi: 1600 mm
Średnica kół tocznych: brak danych
 
 

Wagony zbudowano jako letnie na tor 1435 mm. Pod koniec lat 20. XX w. lekko je przebudowano zamykając burty. Konstrukcja wagonu była drewniana o stałym podwoziu nitowanym z kształtowników stalowych. Wnętrze przedziału pasażerskiego wyposażono w ławki krzesełkowe. Na ścianach bocznych były trzy okna. Pomosty odkryte. Dach płaski z dwoma wywietrznikami.
Po dostawie do Łodzi wszystkie wagony przystosowano na tor 1000 mm. Zestawy kołowe zwężono, przesuwając koła na osi. Przerobiono także układy cięgien uruchamiających klocki hamulcowe. Odresorowanie i maźnice pozostały na swoim miejscu.

Wagony sprowadzono do Łodzi z Kassel w 1942 r. W styczniu przysłano wozy o numerach 541, 547, 553, w lutym 542, 545, 546, 549, 557, 558, 560. Wszystkie przywieziono drogą kolejową. Początkowo przydzielono je do zajezdni przy ul. Tramwajowej, gdzie otrzymały numery od 551 do 560.
Do ruchu włączono je po kilku miesiącach od dostawy. Jako pierwszy w dniu 20 czerwca 1942 r. wóz 552. Do 10 września uruchomiono pozostałe.
Doczepki kursowały na liniach miejskich. Do końca służby miały niezabudowane pomosty. Z ruchu zaczęto wycofywać je dopiero pod koniec lat 50. XX w., w czasie dostaw nowych 5ND. Pierwszy wycofano wóz 553 - 1 maja 1957 r.. Ostatnie dwa egzemplarze o numerach 554 i 556 skreślono z inwentarza w dniu 10 października 1959 r. Do czasów obecnych nie zachował się żaden egzemplarz.

 

 
Doczepa "Kassel - 553 na terenie zajezdni
przy ul. Tramwajowej.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1.06.1943 r.
  Doczepy z Kassel na terenie zajezdni
przy ul. Tramwajowej.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1.06.1943 r.
     
 
Wagon "Kassel" w składzie z Lilpopem i doczepą z Grazu.
Plac Reymonta; 1.06.1943 r.
Foto: Walter Genewein. Ze zbiorów MKM MPK-Łódź.
  Wagon "Kassel" - 560 jako trzeci w składzie
tramwaju linii 5 na ul. Piotrkowskiej.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 09.1956 r.
     

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1942 10 10

551 - 560

-  
1943 10 -

 

-  
1944 10 -   -  
1945 10 -   -  
1946 10 -   -  
1947 10 -   -  
1948 10 -   -  
1949 10 -   -  
1950 10 -   -  
1951 10 -   -  
1952 10 -   -  
1953 10 -   -  
1954 10 -   -  
1955 10 -   -  
1956 10 -   -  
1957 9 -   1

553

1958 8 -   1

552

1959 - -   8

551, 554, 555, 556, 557, 558, 559, 560

   

Tabor tramwajowy
Strona główna
 

Strona utworzona 27.01.2007
 

© Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.