Wagon doczepny "Kassel"
1942 - 1959 |
|
|
 |
Wagony 549 i 546 po sprowadzeniu z Kassel do
Łodzi.
Zajezdnia ul. Tramwajowa.
Foto: Walter Genewein. Ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1943
r. |
|
Typ:
"Kassel"
Producent:
Waggonfabrik Gebrüder Credé & Co.
Lata budowy: 1899, 1900
Liczba pojazdów: 10
Numery taborowe: 551 - 560
Pierwszy przydział:
LES (zajezdnia Tramwajowa)
Ostatni przydział:
MPK (zajezdnia Dąbrowskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 20.06.1942 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 10.10.1959 r.
NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 7000 mm
Szerokość: 1900 mm
Wysokość: 2959 mm
Ciężar własny: 4500 kg
Dach: drewniany, lekko owalny, pokryty masą elastyczną
oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną
Podłoga: drewniana
Drzwi zewnętrzne: brak
Drzwi wewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne
ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego) |
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane, krzesełkowe
Liczba miejsc siedzących: 18
Liczba miejsc stojących: 24
Ogrzewanie: brak
Oświetlenie: -
Wentylacja: -
PODWOZIE
Liczba wózków: bezwózkowy
Liczba osi: 2
Rozstaw osi: 1600 mm
Średnica kół: -
Hamulce: ręczny do umiejscawiania, elektryczny tarczowy (solenoid)
|
|
|
Wagony
zbudowano jako letnie na tor 1435 mm. Pod koniec lat 20. XX wieku zabudowuj
w nich burty.
Po dostawie do Łodzi wszystkie przystosowano na tor
1000 mm. Zestawy kołowe zwężono, przesuwając koła na osi.
Przerobiono także układy cięgien uruchamiających klocki hamulcowe.
Odresorowanie i maźnice pozostały na swoim miejscu.
Wagony sprowadzono do Łodzi z Kassel w 1942 roku. W styczniu
przysłano wozy o numerach 541, 547, 553, w lutym 542, 545, 546,
549, 557, 558, 560. Wszystkie przywieziono drogą kolejową.
Początkowo przydzielono je do zajezdni przy ul. Tramwajowej,
gdzie otrzymały numery od 551 do 560. Pierwszy wagon z numerem 552
włączono do eksploatacji w dniu 20 czerwca 1942 roku. Do 10 września uruchomiono
pozostałe.
Doczepki kursowały na liniach miejskich. Do końca służby
miały niezabudowane pomosty. Z ruchu zaczęto wycofywać je
pod koniec lat 50. XX wieku. Ostatnie
dwa egzemplarze o numerach 554 i 556 skreślono z inwentarza w dniu
10 października 1959 roku. Do czasów obecnych nie
zachował się żaden egzemplarz. |
|
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan
na koniec roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza |
1942 |
10 |
10 |
551 - 560 |
- |
|
1943 |
10 |
- |
|
- |
|
1944 |
10 |
- |
|
- |
|
1945 |
10 |
- |
|
- |
|
1946 |
10 |
- |
|
- |
|
1947 |
10 |
- |
|
- |
|
1948 |
10 |
- |
|
- |
|
1949 |
10 |
- |
|
- |
|
1950 |
10 |
- |
|
- |
|
1951 |
10 |
- |
|
- |
|
1952 |
10 |
- |
|
- |
|
1953 |
10 |
- |
|
- |
|
1954 |
10 |
- |
|
- |
|
1955 |
10 |
- |
|
- |
|
1956 |
10 |
- |
|
- |
|
1957 |
9 |
- |
|
1 |
553 |
1958 |
8 |
- |
|
1 |
552 |
1959 |
- |
- |
|
8 |
551, 554,
555, 556, 557, 558, 559, 560 |
|
|
|
|