Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor tramwajowy
Strona główna

Wagon doczepny "Kassel"
1942 - 1959

 

Wagony 549 i 546 po sprowadzeniu z Kassel do Łodzi. Zajezdnia ul. Tramwajowa.
Foto: Walter Genewein. Ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1943 r.

 
Typ: "Kassel"
Producent:
Waggonfabrik Gebrüder Credé & Co.
Lata budowy: 1899, 1900
Liczba pojazdów: 10
Numery taborowe: 551 - 560
Pierwszy przydział: LES (zajezdnia Tramwajowa)
Ostatni przydział: MPK (zajezdnia Dąbrowskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 20.06.1942 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 10.10.1959 r.

NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 7000 mm
Szerokość: 1900 mm
Wysokość: 2959 mm
Ciężar własny: 4500 kg
Dach: drewniany, lekko owalny, pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną
Podłoga: drewniana
Drzwi zewnętrzne: brak
Drzwi wewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego)
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane, krzesełkowe
Liczba miejsc siedzących:
18
Liczba miejsc stojących: 24
Ogrzewanie: brak
Oświetlenie: -
Wentylacja: -

PODWOZIE
Liczba wózków:
bezwózkowy
Liczba osi:
2
Rozstaw osi: 1600 mm
Średnica kół: -
Hamulce: ręczny do umiejscawiania, elektryczny tarczowy (solenoid)






 
 

Wagony zbudowano jako letnie na tor 1435 mm. Pod koniec lat 20. XX wieku zabudowuj w nich burty. Po dostawie do Łodzi wszystkie przystosowano na tor 1000 mm. Zestawy kołowe zwężono, przesuwając koła na osi. Przerobiono także układy cięgien uruchamiających klocki hamulcowe. Odresorowanie i maźnice pozostały na swoim miejscu.

Wagony sprowadzono do Łodzi z Kassel w 1942 roku. W styczniu przysłano wozy o numerach 541, 547, 553, w lutym 542, 545, 546, 549, 557, 558, 560. Wszystkie przywieziono drogą kolejową. Początkowo przydzielono je do zajezdni przy ul. Tramwajowej, gdzie otrzymały numery od 551 do 560. Pierwszy wagon z numerem 552 włączono do eksploatacji w dniu 20 czerwca 1942 roku. Do 10 września uruchomiono pozostałe.
Doczepki kursowały na liniach miejskich. Do końca służby miały niezabudowane pomosty. Z ruchu zaczęto wycofywać je pod koniec lat 50. XX wieku. Ostatnie dwa egzemplarze o numerach 554 i 556 skreślono z inwentarza w dniu 10 października 1959 roku. Do czasów obecnych nie zachował się żaden egzemplarz.

 

 
Doczepa "Kassel - 553.
Łódź, zajezdnia ul. Tramwajowa
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1943 r.
  Doczepy "Kassel - pierwsza 553.
Łódź, zajezdnia ul. Tramwajowa
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1943 r.
     
 
Wagon "Kassel" w składzie z Lilpopem i doczepą z Grazu.
Łódź, pl. Reymonta;
Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1.06.1943 r.
  Wagon "Kassel" - 560 jako trzeci w składzie na linii 5.
Łódź, ul. Piotrkowska.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 09.1956 r.
 
     

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1942 10 10

551 - 560

-  
1943 10 -

 

-  
1944 10 -   -  
1945 10 -   -  
1946 10 -   -  
1947 10 -   -  
1948 10 -   -  
1949 10 -   -  
1950 10 -   -  
1951 10 -   -  
1952 10 -   -  
1953 10 -   -  
1954 10 -   -  
1955 10 -   -  
1956 10 -   -  
1957 9 -   1

553

1958 8 -   1

552

1959 - -   8

551, 554, 555, 556, 557, 558, 559, 560

   

Tabor tramwajowy
Strona główna
 

Strona utworzona 27.01.2007

©
Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.