Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA

 

Wagon silnikowy "Baden"
1941 - 1955
 

Wagon "Baden" po wycofaniu z ruchu liniowego na terenie Zakładu Torów i Sieci; druga połowa lat 50. XX w.
 

Typ: "Baden"
Producent:

Rok budowy: 1900
Liczba pojazdów: 3
Numery taborowe: 56-58
Pierwszy przydział: LEZ
, zajezdnia Helenówek
Ostatni przydział: MPK Łódź, zajezdnia Helenówek
Data wpisu pierwszego pojazdu: 1942 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 30.05.1955 r.

NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 7600 mm
Szerokość: 2070 mm
Wysokość:
Ciężar własny: 8800
kg
Dach: drewniany, świetlik nad przedziałem pasażerskim
Podłoga: drewniana
Drzwi zewnętrzne: trójskrzydłowe łamane
Drzwi wewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego)
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane ławki krzesełkowe
Liczba miejsc siedzących:
18
Liczba miejsc stojących: 24
Ogrzewanie: brak
Oświetlenie:
Wentylacja: okna boczne przesuwne do dołu

PODWOZIE
Liczba wózków:
1
Liczba osi:
2
Rozstaw osi: 2000 mm
Średnica kół: 800 mm
Typ silnika/moc: U107c/ 2 x 19 kW
Hamulce: elektryczny - obsługiwany korbą nastawnika oraz ręczny klockowy do umiejscawiania - obsługiwany korbą

Odbierak prądu: pantograf nożycowy

 

Wagony sprowadzono do Łodzi z Baden-Baden (Badenia - Wirtembergia, Niemcy) w 1942 roku. Przydzielono je do Litzmannstädter Elektrische Zufuhrbahnen (LEZ, przed wojną ŁWEKD) i nadano numery boczne 56, 57, 58. Wagony do obsługi linii podmiejskich były dość mało pojemne. Najczęściej kursowały jako dodatki w godzinach szczytu. Po wojnie, podobnie jak inne pojazdy ŁWEKD o zbliżonych gabarytach, często wykorzystywane były przy pracach torowych np. jako ciągniki dla doczep towarowych.
 
30 maja 1955 roku wszystkie wycofano z ruchu pasażerskiego i przeznaczono na gospodarcze. Wagon 1056 przenumerowano na 3089, 1057 na 3084, 1058 na 3085. Wagon 3085 stacjonował w warsztatach przy zajezdni na ul. Tramwajowej do 1961 roku. Wagony 3084 i 3089 wykorzystywano w Zakładzie Torów i Sieci do 1971 roku.
 

Stany inwentarzowe

Rok Stan na koniec roku Wpisano sztuk Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz Skreślono sztuk Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza
1942 3 3

56, 57, 58

-  
1943 3 -

 

-

 

1944 3 -   -  
1945 3 -   -  
1946 3 -

 

-  
1947 3 -   -  
W 1948 r. zmieniono numerację wagonów: 56 na 1056, 57 na 1057, 58 na 1058
1948 3 -   -  
1949 3 -   -  
1950 3 -   -  
1951 3 -   -  
1952 3 -   -  
1953 3 -   -  
1954 3 -   -  
1955 - -   3

1056, 1057, 1058 (wszystkie na gospodarcze)


TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA

 


©
Wojciech Dębski, 20.09.2006
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.