Mavag Tr-5
1950 - 1960
|
 |
Mavag Tr-5 - 6 na linii B.
Łódź, krańcówka na pl. Wolności.
Foto: Ignacy Płażewski; 1952-1954 r.
|
Typ:
Mavag Tr-5
Producent:
MÁVAG
Lata budowy dla Łodzi: 1950
Liczba pojazdów w Łodzi: 11
Pierwszy przydział: MZK-Łódź (zaj. Chocianowiece)
Ostatni przydział: MPK-Łódź (Helenówek)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 1950 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 31.12.1960 r.
Długość: 9400 mm
Szerokość: 2480 mm
Wysokość: 2670 mm
Ciężar własny: |
Podwozie: ramowe
Silnik: LÁNG
OML674 (105 KM)
Stanowisko kierowcy: oddzielone ścianką działową
od przedziału pasażerskiego.
Liczba miejsc siedzących: 24 + kierowca
Liczba miejsc stojących: 36
Drzwi:
czteroskrzydłowe łamane,
obsługiwane pneumatycznie ze stanowiska kierowcy.
Szerokość 1220 mm.
Liczba drzwi: 2
Układ drzwi: 0-4-4
|
|
Węgierskie
Mavagi Tr-5 były pierwszymi autobusami sprowadzonymi
seryjnie do Łodzi. Jeździły w latach 1950 - 1960. Początkowo
kursowały głównie na linii B wzdłuż ulicy Piotrkowskiej.
Autobusy były dość wytrzymałe w porównaniu z innymi typami.
Ich wadą była hałaśliwa praca silnika oraz nieco słaba
wydolność układu chłodzenia. W celu lepszej wentylacji
silnika latem ściągano z przodu atrapy osłaniające
chłodnicę.
|
1950
Zakupiono do Łodzi 10 nowych autobusów Mavag Tr-5. Wszystkie
stacjonowały na terenie zajezdni tramwajowej Chocianowice.
|
grudzień
1953
Dostarczono używanego Mavaga z Gdańska, który trafił do
Łodzi w wyniku wymiany za Büssinga
NAG.
|
 |
|
 |
Mavag Tr-5 - 3 na linii B.
Łódź, ul. Piotrkowska.
Kadr z etiudy dokumentalnej pt. "W marcu", 1955 r.
Zdjęcia Witold Sobociński.
|
|
Pamiątkowe zdjęcie przy Mavagu Tr-5 - 8 na linii 55.
Łódź, krańcówka Wołodyjowskiego/Paradna.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Łągwy; 1957-1959 r.
|
|
|
14 marca
1956
"Głos Robotniczy" podał informację o dostawach kolejnych
Mavagów. Zapowiadanych autobusów nie dostarczono, a do Łodzi
sprowadzono Stary N52.
|

|
1959
Autobusy przeniesiono z zajezdni tramwajowej Chocianowice do
warsztatów samochodowych na terenie dawnej zajezdni
tramwajowej Helenówek.
|
31 grudnia
1960
Skreślono z inwentarza ostatnie dwa Mavagi Tr-5 nr 6 i 9.
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan
na koniec roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych
z inwentarza |
1950 |
10 |
10 |
2 -11 |
- |
|
1951 |
10 |
- |
|
- |
|
1952 |
10 |
- |
|
- |
|
1953 |
11 |
1 |
1 |
- |
|
1954 |
11 |
- |
|
- |
|
1955 |
11 |
- |
|
- |
|
1956 |
11 |
- |
|
- |
|
1957 |
11 |
- |
|
- |
|
1958 |
11 |
- |
|
- |
|
1959 |
11 |
- |
|
- |
|
1960 |
- |
- |
|
11 |
1 - 11
(według
niektórych źródeł cztery wozy wycofano w 1959 r.) |
|
|