Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor autobusowy
Strona główna

Mavag Tr-5
1950- 1960

 

Mavag Tr-5 - 6 na linii B. Łódź, krańcówka na pl. Wolności.
Foto: Ignacy Płażewski; ok. 1952 r.

 

Typ
: Mavag Tr-5
Producent: Mavag, Hungary
Lata budowy dla Łodzi: 1950
Ilość pojazdów w Łodzi: 11
Pierwszy przydział: MZK Łódź (zajezdnia Chocianowice)
Ostatni przydział: MPK Łódź (zajezdnia Helenówek)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 1950 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 31.12.1960 r.

Długość: 9400 mm
Szerokość: 2480 mm
Wysokość: 2670 mm
Ciężar własny: brak danych
Ilość miejsc siedzących: 24
Ilość miejsc stojących: 36
Ilość drzwi: 2
Układ drzwi: 0-4-4
Silnik:
LÁNG OML674
Pojemność silnika: brak danych
Moc silnika: 105 KM
Skrzynia biegów: brak danych
Prędkość maksymalna: 75 km/h
Zużycie paliwa: brak danych

 
 

Mavagi Tr-5 zakupiono do Łodzi w 1950 r. i nadano im numery boczne od 2 do 11. W grudniu 1953 r. dostarczono używany egzemplarz z Gdańska, który trafił do Łodzi w wyniku wymiany za Büssinga. Autobusy stacjonowały w zajezdni tramwajowej na Chocianowicach, gdzie wydzielono dla nich specjalny plac postojowy. W 1959 r. przeniesiono je na Helenówek (teren dawnej zajezdni tramwajowej).
Mavagi miały konstrukcję ramową i posiadały dwie pary czteroskrzydłowych drzwi otwieranych pneumatycznie i obsługiwanych ze stanowiska kierowcy. Kabina kierowcy oddzielona była od przedziału pasażerskiego ścianką działową. Silnik znajdował się pod maską w kabinie.
Autobusy kursowały głównie na najbardziej obciążonej linii wzdłuż ulicy Piotrkowskiej. Najpierw była to linia B, w drugiej połowie lat 50. linia 57. W porównaniu do innych autobusów Mavagi były bardziej wytrzymałe i mniej awaryjne. Ich wadą była hałaśliwa praca silnika oraz nieco słaba wydolność układu chłodzenia. Latem ściągano z przodu atrapy osłaniające chłodnicę w celu lepszej wentylacji silnika.
Wszystkie Mavagi wyłączono z eksploatacji w 1960 r. (Według jednego ze źródeł cztery wycofano jeszcze w 1959 r.). Ostatnie dwa wozy o numerach 6 i 9 skreślono z inwentarza w dniu 31.12.1960 r. Do czasów obecnych nie zachował się żaden łódzki egzemplarz.

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych
z inwentarza

1950 10 10

2 -11

-

1951 10 -

 

-

 

1952 10 -   -  
1953 11 1

1

-  
1954 11 -   -  
1955 11 -   -  
1956 11 -   -  
1957 11 -   -  
1958 11 -   -  
1959 11 -   -  
1960 - -   11

1 - 11


Tabor autobusowy
Strona główna
 

Strona utworzona 15.03.2008

©
Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.