Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


TABOR AUTOBUSOWY
STRONA GŁÓWNA
 

Mavag Tr-5
1950 - 1960
 

Mavag Tr-5 - 6 na linii B. Łódź, krańcówka na pl. Wolności. Foto: Ignacy Płażewski; 1952-1954 r.
 

Typ: Mavag Tr-5
Producent:
MÁVAG
Lata budowy dla Łodzi: 1950
Liczba pojazdów w Łodzi: 11
Pierwszy przydział: MZK-Łódź (zaj. Chocianowiece)
Ostatni przydział: MPK-Łódź (Helenówek)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 1950 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 31.12.1960 r.

Długość: 9400 mm
Szerokość: 2480 mm
Wysokość: 2670 mm
Ciężar własny:

Podwozie: ramowe
Silnik:
LÁNG OML674 (105 KM)

Stanowisko kierowcy: oddzielone ścianką działową od przedziału pasażerskiego.
Liczba miejsc siedzących: 24 + kierowca
Liczba miejsc stojących: 36
Drzwi:
czteroskrzydłowe łamane, obsługiwane pneumatycznie ze stanowiska kierowcy. Szerokość 1220 mm.
Liczba drzwi: 2
Układ drzwi: 0-4-4
 

Węgierskie Mavagi Tr-5 były pierwszymi autobusami sprowadzonymi seryjnie do Łodzi. Jeździły w latach 1950 - 1960. Początkowo kursowały głównie na linii B wzdłuż ulicy Piotrkowskiej.
Autobusy były dość wytrzymałe w porównaniu z innymi typami. Ich wadą była hałaśliwa praca silnika oraz nieco słaba wydolność układu chłodzenia. W celu lepszej wentylacji silnika latem ściągano z przodu atrapy osłaniające chłodnicę.
 

1950
Zakupiono do Łodzi 10 nowych autobusów Mavag Tr-5. Wszystkie stacjonowały na terenie zajezdni tramwajowej Chocianowice.
 

grudzień 1953
Dostarczono używanego Mavaga z Gdańska, który trafił do Łodzi w wyniku wymiany za Büssinga NAG.
 

 

Mavag Tr-5 - 3 na linii B.
Łódź, ul. Piotrkowska.
Kadr z etiudy dokumentalnej pt. "W marcu", 1955 r.
Zdjęcia Witold Sobociński.
 

 

Pamiątkowe zdjęcie przy Mavagu Tr-5 - 8 na linii 55.
Łódź, krańcówka Wołodyjowskiego/Paradna.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Łągwy; 1957-1959 r.

 

14 marca 1956
"Głos Robotniczy" podał informację o dostawach kolejnych Mavagów. Zapowiadanych autobusów nie dostarczono, a do Łodzi sprowadzono Stary N52.
 

1959
Autobusy przeniesiono z zajezdni tramwajowej Chocianowice do warsztatów samochodowych na terenie dawnej zajezdni tramwajowej Helenówek.
 
31 grudnia 1960
Skreślono z inwentarza ostatnie dwa Mavagi Tr-5 nr 6 i 9.
 

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych
z inwentarza

1950 10 10

2 -11

-

1951 10 -

 

-

 

1952 10 -   -  
1953 11 1

1

-  
1954 11 -   -  
1955 11 -   -  
1956 11 -   -  
1957 11 -   -  
1958 11 -   -  
1959 11 -   -  
1960 - -   11

1 - 11
(według niektórych źródeł cztery wozy wycofano w 1959 r.)


TABOR AUTOBUSOWY
STRONA GŁÓWNA
 


©
Wojciech Dębski 2008
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.