Łódzkie tramwaje
i autobusy |
Tabor
autobusowy
Strona
główna |
Man SG192
1991 - 1996
|
informacje
foto-galeria
stany
inwentarzowe |
 |
Typ: Man SG192
Producent:
Lata budowy: 1974 - 1976
Ilość pojazdów: 11
Pierwszy przydział: MPK Łódź (zaj. Kraszewskiego)
Ostatni przydział: MPK-Łódź Sp. z o.o. (zaj. Kilińskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 22.07.1991
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 30.06.1996
|
Długość: 18000 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3090 mm
Ciężar własny: 12200 kg
Ilość miejsc siedzących: 48 + 1
Ilość miejsc stojących: 62
Silnik: wysokoprężny MAN D2156
Pojemność silnika: 10,3 dm3
Moc silnika: 195 KM |
|
Budowa
Materiał w przygotowaniu
Kolorystyka
Autobusy pomalowane były w barwy
kremowo-czerwone, z przewagą koloru kremowego, który pokrywał dach,
słupki okienne oraz burty boczne w górnej części. Wozy 1146 i 1149
posiadały dodatkowo zielony, podokienny pas. Trzy Many otrzymały
także reklamy (1139, 1147, 1149). Dość ciekawie wyglądał 1139, który
po reklamie przemalowano w ówczesne łódzkie barwy, a więc z czerwonymi
burtami do samej krawędzi okien. W takim malowaniu jeździł jako
jedyny.
Dostawy i przydział
Pojazdy sprowadzono latem 1991 r. z Amsterdamu (do 1988 r. jeździły w Augsburgu).
Autobusy wpisano na inwentarz zajezdni przy ul. Kraszewskiego
(obecnie Kilińskiego), nadając im numery boczne od 1139 do 1149.
Eksploatacja
Many
SG192 były po Mercedesach O317GB kolejnymi, używanymi autobusami,
jakie trafiły zza zachodniej granicy. Wozy 1143 i 1146 zamieniono na
początku eksploatacji numerami. Autobusy włączono do ruchu liniowego między 22 lipca, a 30
listopada 1991 r. Na liniach kursowały głównie w godzinach szczytu.
Dziesięć wozów posiadało mechaniczną
skrzynię biegów typu 3HM60, natomiast jeden był wyposażony w
automatyczną skrzynię biegów "Doromat" 874A.
W sierpniu 1994 r. wycofano z ruchu wozy 1148 i
1149. W październiku w wozie 1142 podmieniono przyczepę z wycofanego
1149. Latem 1995 r. odstawiono do rezerwy wszystkie pojazdy.
Ostatecznie z inwentarza skreślono je dopiero rok później, w dniu
30.06.1996 r. Prawdopodobnie w ciągu tego czasu żaden nie
wyjechał już na miasto. We wrześniu 1996 r. złomowano ostatnie ponad
dwudziestoletnie egzemplarze Manów SG192.
|
Foto-galeria |
Rok budowy 1974; numery: 1 - 11 |
|
 |
 |
1139
(eksploatacja: 30.11.1991 - 30.06.1996)
Opis: Man SG192 - 1139 na terenie zajezdni
Kraszewskiego.
Foto: Tomasz Głaz; 23.01.1992 r. |
1139
(eksploatacja: 30.11.1991 - 30.06.1996)
Opis: Man SG192 - 1139 jako linia 52 wyjeżdża z
krańcówki
przy pl. Barlickiego.
Foto: Tomasz Głaz; 31.03.1994 r. |
|
|
 |
 |
1143
(eksploatacja: 8.08.1991 - 30.06.1996)
Opis: Man SG192 - 1143 jako linia A na krańcówce
Felińskiego.
Foto: Piotr Nodzykowski; 1994 r. |
1145
(eksploatacja: 22.07.1991 - 30.06.1996)
Opis: Man SG192 - 1145 jako linia 64 na ul. Wojska
Polskiego.
Foto: Piotr Nodzykowski; 1994 r. |
|
|
 |
 |
1147
(eksploatacja: 22.07.1991 - 30.06.1996)
Opis: Man SG192 - 1147 na krańcówce Dworzec Północny
Foto: Tomasz Głaz; 16.07.1992 r. |
1149
(eksploatacja: 22.07.1991 - 08.1994)
Opis: Man SG192 - 1149 na krańcówce Dworzec Północny
Foto: Tomasz Głaz; 12.07.1993 r. |
|
|
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan
na koniec roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza |
1991 |
11 |
11 |
1139, 1140,
1141, 1142, 1143, 1144, 1145, 1146, 1147, 1148, 1149 |
- |
|
1992 |
11 |
- |
|
- |
|
1993 |
11 |
- |
|
- |
|
1994 |
9 |
- |
|
2 |
1148, 1149 |
1995 |
9 |
- |
|
- |
|
1996 |
- |
- |
|
9 |
1139, 1140,
1141, 1142, 1143, 1144, 1145, 1146, 1147 |
|
Tabor
autobusowy
Strona
główna |
Strona dodana 23.05.2007 |
© Wojciech Dębski
Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej
stronie wyłącznie za zgodą autora. |