Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor autobusowy
Strona główna

 
Man SG192
1991 - 1996
 

informacje          foto-galeria          stany inwentarzowe


Typ: Man SG192
Producent:
MAN Nutzfahrzeuge Munchen
Lata budowy: 1974 - 1976
Ilość pojazdów: 11

Pierwszy przydział: MPK Łódź (zaj. Kraszewskiego)
Ostatni przydział: MPK-Łódź Sp. z o.o. (zaj. Kilińskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 22.07.1991
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 30.06.1996
 
Długość: 18000 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3090 mm
Ciężar własny: 12200 kg
Ilość miejsc siedzących: 48 + 1
Ilość miejsc stojących: 62
Silnik: wysokoprężny MAN D2156
Pojemność silnika: 10,3 dm3
Moc silnika: 195 KM

Budowa
Materiał w przygotowaniu

Kolorystyka
Autobusy pomalowane były w barwy kremowo-czerwone, z przewagą koloru kremowego, który pokrywał dach, słupki okienne oraz burty boczne w górnej części. Wozy 1146 i 1149 posiadały dodatkowo zielony, podokienny pas. Trzy Many otrzymały także reklamy (1139, 1147, 1149). Dość ciekawie wyglądał 1139, który po reklamie przemalowano w ówczesne łódzkie barwy, a więc z czerwonymi burtami do samej krawędzi okien. W takim malowaniu jeździł jako jedyny.

Dostawy i przydział
Pojazdy sprowadzono latem 1991 r. z Amsterdamu (do 1988 r. jeździły w Augsburgu). Autobusy wpisano na inwentarz zajezdni przy ul. Kraszewskiego (obecnie Kilińskiego), nadając im numery boczne od 1139 do 1149.

Eksploatacja
Many SG192 były po Mercedesach O317GB kolejnymi, używanymi autobusami, jakie trafiły zza zachodniej granicy. Wozy 1143 i 1146 zamieniono na początku eksploatacji numerami. Autobusy włączono do ruchu liniowego między 22 lipca, a 30 listopada 1991 r. Na liniach kursowały głównie w godzinach szczytu.
Dziesięć wozów posiadało mechaniczną skrzynię biegów typu 3HM60, natomiast jeden był wyposażony w automatyczną skrzynię biegów "Doromat" 874A.
W sierpniu 1994 r. wycofano z ruchu wozy 1148 i 1149. W październiku w wozie 1142 podmieniono przyczepę z wycofanego 1149. Latem 1995 r. odstawiono do rezerwy wszystkie pojazdy. Ostatecznie z inwentarza skreślono je dopiero rok później, w dniu 30.06.1996 r. Prawdopodobnie w ciągu tego czasu żaden nie wyjechał już na miasto. We wrześniu 1996 r. złomowano ostatnie ponad dwudziestoletnie egzemplarze Manów SG192.
 

Foto-galeria

Rok budowy 1974; numery: 1 - 11

 

1139
(eksploatacja: 30.11.1991 - 30.06.1996)
Opis:
Man SG192 - 1139 na terenie zajezdni Kraszewskiego.
Foto: Tomasz Głaz; 23.01.1992 r.

1139
(eksploatacja: 30.11.1991 - 30.06.1996)
Opis:
Man SG192 - 1139 jako linia 52 wyjeżdża z krańcówki
przy pl. Barlickiego.
Foto: Tomasz Głaz; 31.03.1994 r.

   

1143
(eksploatacja: 8.08.1991 - 30.06.1996)
Opis:
Man SG192 - 1143 jako linia A na krańcówce Felińskiego.
Foto: Piotr Nodzykowski; 1994 r.

1145
(eksploatacja: 22.07.1991 - 30.06.1996)
Opis:
Man SG192 - 1145 jako linia 64 na ul. Wojska Polskiego.
Foto: Piotr Nodzykowski; 1994 r.

   

1147
(eksploatacja: 22.07.1991 - 30.06.1996)
Opis:
Man SG192 - 1147 na krańcówce Dworzec Północny
Foto: Tomasz Głaz; 16.07.1992 r.

1149
(eksploatacja: 22.07.1991 - 08.1994)
Opis:
Man SG192 - 1149 na krańcówce Dworzec Północny
Foto: Tomasz Głaz; 12.07.1993 r.

 

 

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1991 11 11

1139, 1140, 1141, 1142, 1143, 1144, 1145, 1146, 1147, 1148, 1149

-  
1992 11 -   -  
1993 11 -   -  
1994 9 -   2

1148, 1149

1995 9 -   -  
1996 - -   9

1139, 1140, 1141, 1142, 1143, 1144, 1145, 1146, 1147

Tabor autobusowy
Strona główna

Strona dodana 23.05.2007


©
Wojciech Dębski

 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.