Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


LINIE TRAMWAJOWE
STRONA GŁÓWNA

 

Linia tramwajowa do Zgierza
 

19.01.1901 - uruchomienie
ŁÓDŹ/ZGIERSKA (odcinek od placu Kościelnego do Bałuckiego Rynku), Zgierska, poza Łodzią: Radogoszcz, Helenówek, Chełmy-Adelmówek, w Zgierzu: Szosa Łódzka, Wysoka, ZGIERZ/NOWY RYNEK
 

28.01.1919 - w Zgierzu zmieniono nazwę Nowy Rynek na Rynek Kilińskiego.
ŁÓDŹ/ZGIERSKA (odcinek od placu Kościelnego do Bałuckiego Rynku), Zgierska, poza Łodzią: Radogoszcz, Helenówek, Chełmy-Adelmówek, w Zgierzu: Szosa Łódzka, Wysoka, ZGIERZ/RYNEK KILIŃSKIEGO
 

1920 - w Zgierzu zmieniono nazwę Szosy Łódzkiej na Berka Joselewicza.
ŁÓDŹ/ZGIERSKA (odcinek od placu Kościelnego do Bałuckiego Rynku), Zgierska, poza Łodzią: Radogoszcz, Helenówek, Chełmy-Adelmówek, w Zgierzu: Joselewicza, Wysoka, ZGIERZ/RYNEK KILIŃSKIEGO
 

1.11.1925 - w Łodzi przeniesiono krańcówkę z ulicy Zgierskiej na Bałucki Rynek.
ŁÓDŹ/BAŁUCKI RYNEK, Zgierska, poza Łodzią: Radogoszcz, Helenówek, Chełmy-Adelmówek, w Zgierzu: Joselewicza, Wysoka, ZGIERZ/RYNEK KILIŃSKIEGO
 

1931 - w Zgierzu zmieniono nazwę Rynek Kilińskiego na Plac Kilińskiego.
ŁÓDŹ/BAŁUCKI RYNEK, Zgierska, poza Łodzią: Radogoszcz, Helenówek, Chełmy-Adelmówek, w Zgierzu: Joselewicza, Wysoka, ZGIERZ/PLAC KILIŃSKIEGO
 

1932 - w Zgierzu zmieniono nazwę ulicy Wysoka na 1 Maja.
ŁÓDŹ/BAŁUCKI RYNEK, Zgierska, poza Łodzią: Radogoszcz, Helenówek, Chełmy-Adelmówek, w Zgierzu: Joselewicza, 1 Maja, ZGIERZ/PLAC KILIŃSKIEGO
 

1939 - po wybuchu II wojny światowej zmieniono niektóre nazwy ulic i miejscowości.
ŁÓDŹ/BAŁUCKI RYNEK (LODSCH/BALUTER RING), Nowomiejska i Zgierska (Hohensteinerstrasse), poza Łodzią: Radogoszcz (Radegast), Helenówek, Chełmy-Adelmówek, w Zgierzu: Joselewicza (Karl Litzmann Strasse), 1 Maja (Herbert Norkus Strasse), ZGIERZ/PLAC KILIŃSKIEGO (HORST WESSEL PLATZ)
 

11.04.1940 - zmieniono nazwę miasta Łódź (Lodsch) na Litzmannstadt.
ŁÓDŹ/BAŁUCKI RYNEK (LITZMANNSTADT
/BALUTER RING), Nowomiejska i Zgierska (Hohensteinerstrasse), poza Łodzią: Radogoszcz (Radegast), Helenówek, Chełmy-Adelmówek, w Zgierzu: Joselewicza (Karl Litzmann Strasse), 1 Maja (Herbert Norkus Strasse), ZGIERZ/PLAC KILIŃSKIEGO (HORST WESSEL PLATZ)
 

01.11.1940 - linię oznaczono dodatkowo numerem 41.
 

1940 - Radogoszcz (Radegast) i Helenówek włączono do Łodzi (Litzmannstadt). Bałucki Rynek (Baluter Ring) włączono do getta i krańcówkę przeniesiono na plac Wolności (Deutschlandplatz).
ŁÓDŹ/PLAC WOLNOŚCI (LITZMANNSTADT/DEUTSCHLANDPLATZ), Nowomiejska i Zgierska (Hohensteinerstrasse), poza Łodzią: Chełmy-Adelmówek, w Zgierzu: Joselewicza (Karl Litzmann Strasse), 1 Maja (Herbert Norkus Strasse), ZGIERZ/PLAC KILIŃSKIEGO (HORST WESSEL PLATZ)
 

1943 - zmieniono nazwę miasta Zgierz na Görnau
ŁÓDŹ/PLAC WOLNOŚCI (LITZMANNSTADT
/DEUTSCHLANDPLATZ), Nowomiejska i Zgierska (Hohensteinerstrasse), poza Łodzią: Chełmy-Adelmówek, w Zgierzu: Joselewicza (Karl Litzmann Strasse), 1 Maja (Herbert Norkus Strasse), ZGIERZ/PLAC KILIŃSKIEGO (GÖRNAU/HORST WESSEL PLATZ)
 

1945? - zlikwidowano oznaczenie linii numerem 41.
Przywrócono przedwojenne nazwy ulic za wyjątkiem Joselewicza w Zgierzu, której nazwę zmieniono na Łódzka.
ŁÓDŹ/PLAC WOLNOŚCI, Nowomiejska, Zgierska, poza Łodzią: Chełmy-Adelmówek, w Zgierzu: Łódzka, 1 Maja, ZGIERZ/PLAC KILIŃSKIEGO
 

1951 - w Zgierzu zmieniono nazwę ulicy Łódzka na Rewolucji 1905 r.
ŁÓDŹ/
PLAC WOLNOŚCI, Nowomiejska, Zgierska, poza Łodzią: Chełmy-Adelmówek, w Zgierzu: Rewolucji 1905 r., 1 Maja, ZGIERZ/
PLAC KILIŃSKIEGO
 

22.07.1951 - w związku z oddaniem do eksploatacji nowych odcinków tras w ulicach: Zachodnia, Ogrodowa, Północna, częściowo zmieniono przebieg linii i przeniesiono krańcówkę na ulicę Północną.
ŁÓDŹ/PÓŁNOCNA
, Północna, Ogrodowa, Zachodnia, Zgierska, poza Łodzią: Chełmy-Adelmówek, w Zgierzu: Rewolucji 1905 r., 1 Maja, ZGIERZ/
PLAC KILIŃSKIEGO
 

1954 - Chełmy-Adelmówek włączono do Zgierza.
ŁÓDŹ/PÓŁNOCNA
, Północna, Ogrodowa, Zachodnia, Zgierska, w Zgierzu: Rewolucji 1905 r., 1 Maja, ZGIERZ/
PLAC KILIŃSKIEGO
 

01.01.1956 - linię oznaczono numerem 45.
 

13.12.1990 - w Zgierzu zmieniono nazwę ulicy Rewolucji 1905 r. na Łódzka.
ŁÓDŹ/PÓŁNOCNA
, Północna, Ogrodowa, Zachodnia, Zgierska, w Zgierzu: Łódzka, 1 Maja,
ZGIERZ/
PLAC KILIŃSKIEGO
 

01.11.1993 - obsługę linii 45 przejęła MKT Sp. z o.o.
 

01.02.2004 - zawieszono linię 45. Uruchomiono linie 11 i 11A do Zgierza. Obsługę przejęło MPK-Łódź Sp. z o.o. Przez pierwsze dwa miesiące linia 11 kursowała w relacjach: Zgierz Pabianice, Helenówek Pabianice, Chocianowice Zgierz.
PABIANICE/WIEJSKA, w Pabianicach: Łaska, Zamkowa, Warszawska, poza Pabianicami: Ksawerów, w Łodzi: Pabianicka, CHOCIANOWICE, Pabianicka, Piotrkowska, Żwirki, Kościuszki, Zachodnia, Zgierska, HELENÓWEK, w Zgierzu: Łódzka, 1 Maja, ZGIERZ/PLAC KILIŃSKIEGO
 

07.07.2007 - w związku z pierwszym etapem budowy Łódzkiego Tramwaju Regionalnego zawieszono komunikację tramwajową do Zgierza.
 

23.04.2008 - wznowiono kursowanie linii 11 i 11A do Zgierza na trasie:
ŁÓDŹ/WIDZEW STADION, Piłsudskiego, Mickiewicza, Kościuszki, Zachodnia, Legionów, pl. Wolności, Nowomiejska, Zgierska, w Zgierzu: Łódzka, 1 Maja, ZGIERZ/PLAC KILIŃSKIEGO
 

1.07.2008 - zawieszono linie 11 i 11A do Zgierza. Uruchomiono linię 16 na trasie:
ŁÓDŹ/KURCZAKI
, Rzgowska, pl. Niepodległości, Piotrkowska, Żwirki, Kościuszki, Zachodnia, Zgierska, w
Zgierzu: Łódzka, 1 Maja, ZGIERZ/PLAC KILIŃSKIEGO
 

02.04.2017 - zawieszono linię 16 do Zgierza. Uruchomiono linię 45 na trasie:
ŁÓDŹ/TELEFONICZNA
, Telefoniczna
, działki, Pomorska, pl. Wolności, Nowomiejska, Zgierska, w Zgierzu: Łódzka, 1 Maja, ZGIERZ/PLAC KILIŃSKIEGO
 

04.02.2018 - zawieszono linię 45 i komunikację tramwajową do Zgierza. W zastępstwie uruchomiono linię autobusową Z45
 

LINIE TRAMWAJOWE
STRONA GŁÓWNA

 


©
Wojciech Dębski 2007
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.