TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA
|
Wagon doczepny Lilpop II
1968 - 1974
|
 |
Lilpop II - 12 + doczepny Lilpop
II - 485 (ex silinikowy 1) na linii 18. Łódź, ul. Piotrkowska
Foto: Sigurd Hilkenbach, ze zbiorów Łukasza Stefańczyka; 25.08.1971 r.
|
Typ:
Lilpop II (Lp IID)
Producent: Towarzystwo Przemysłowe Zakładów
Mechanicznych
"Lilpop, Rau & Lowenstein" SA, Warszawa
Lata budowy: 1928-1929
Liczba pojazdów: 26
Numery taborowe: 482 - 507
Pierwszy przydział: MPK-Łódź (zaj. Dąbrowskiego)
Ostatni przydział: MPK-Łódź (zaj. Dąbrowskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 28.10.1968 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 02.09.1974 r.
NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 10265 mm
Szerokość: 2057 mm
Wysokość: 3337 mm
Ciężar własny:
Dach: drewniany, owalny, pokryty masą elastyczną
oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną
Podłoga: drewniana, wykończona drewnianymi
listwami
|
Drzwi zewnętrzne: dwuskrzydłowe łamane (wagony
dwukierunkowe), jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie
(wagony jednokierunkowe)
Drzwi wewnętrzne: dwuskrzydłowe przesuwne ręcznie
(tylko w wagonach dwukierunkowych)
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane, krzesełkowe
Liczba miejsc siedzących: 16
Liczba miejsc stojących: 36
Ogrzewanie: -
Oświetlenie: -
Wentylacja: dwa wywietrzniki dachowe oraz przesuwne
do dołu szyby w bocznych oknach.
PODWOZIE
Liczba wózków: 1
Liczba osi: 2
Rozstaw osi: 2700 mm
Średnica kół: 865 mm
Hamulce: ręczny do umiejscawiania, elektryczny tarczowy (solenoid) |
|
|
Wagony doczepne
Lilpop II powstały na bazie wozów silnikowych i tylko nieznacznie
różniły się od nich po przebudowie.
W doczepach dwukierunkowych zdemontowano na dachu
pantograf, skrzynię z wyposażeniem elektrycznym oraz podświetlane
kominki na numer linii. Usunięto również silniki elektryczne,
stanowiska motorniczego, reflektory główne oraz kierunkowskazy. Na czołach zamontowano światła pozycyjne. Wygląd
zewnętrzny wagonu dwukierunkowego przedstawia rysunek poniżej.
|
 |
Rysunek orientacyjny
wagonu Lp IID w wersji dwukierunkowej z lat 1968 - 1974.
Numery: 482, 485, 486, 505, 507
|
W wagonach
jednokierunkowych na pomostach przesunięto otwór drzwiowy bliżej
przedziału pasażerskiego. Dwuskrzydłowe drzwi łamane zastąpiono
jednoskrzydłowymi przesuwnymi oraz zlikwidowano poręcze
zewnętrze. Z drugiej strony drzwi całkowicie zlikwidowano i
wstawiono dwa okna. Na dachu zdemontowano pantograf, skrzynię z
wyposażeniem elektrycznym oraz podświetlane kominki na numer
linii.
Wewnątrz usunięto stanowiska motorniczego oraz ścianki działowe z
drzwiami oddzielającymi przedział pasażerski od pomostów. Z tyłu
zlikwidowano gniazda elektryczne i zamontowano światło pozycyjne.
Wygląd zewnętrzny wagonu jednokierunkowego przedstawia rysunek
poniżej. |
|
 |
Rysunek orientacyjny wagonu Lp IID w wersji jednokierunkowej z lat
1968 - 1974.
Numery: 487, 489, 493, 494, 497, 498, 499, 500, 502, 504
|
|
Lista wagonów
przebudowanych z silnikowych na doczepne |
lp
|
nr wagonu silnik. |
data przebudowy na doczepny |
rodzaj nadwozia po przebudowie |
nr wagonu doczep. |
data zakończenia eksploatacji |
data sprzedaży
(altana) |
1 |
61 |
28.10.1968 |
jednokierunkowy |
487 |
31.03.1974 |
13.05.1974 |
2 |
1 |
29.10.1968 |
dwukierunkowy |
485 |
31.01.1974 |
? |
3 |
7 |
30.10.1968 |
dwukierunkowy |
486 |
31.01.1974 |
17.05.1974 |
4 |
15 |
12.11.1968 |
? |
484 |
31.03.1974 |
20.05.1974 |
5 |
45 |
05.12.1968 |
? |
488 |
31.03.1973 |
11.04.1974 |
6 |
41 |
30.04.1969 |
jednokierunkowy |
489 |
31.12.1973 |
11.03.1974 |
7 |
69 |
30.04.1969 |
? |
490 |
31.03.1973 |
02.1974 |
8 |
14 |
27.05.1969 |
? |
492 |
01.06.1973 |
? |
9 |
6 |
29.05.1969 |
jednokierunkowy |
493 |
23.01.1974 |
22.03.1974 |
10 |
44 |
30.05.1969 |
jednokierunkowy |
494 |
31.01.1974 |
21.03.1974 |
11 |
136 |
24.06.1969 |
? |
491 |
31.01.1974 |
? |
12 |
67 |
31.07.1969 |
? |
495 |
31.01.1974 |
19.03.1974 |
13 |
64 |
02.08.1969 |
? |
496 |
31.01.1974 |
17.05.1974 |
14 |
137 |
01.10.1969 |
jednokierunkowy |
497 |
29.06.1974 |
15.07.1974 |
15 |
42 |
01.10.1969 |
jednokierunkowy |
498 |
29.06.1974 |
15.07.1974 |
16 |
47 |
31.10.1969 |
jednokierunkowy |
499 |
29.06.1974 |
24.07.1974 |
17 |
5 |
27.11.1969 |
jednokierunkowy |
500 |
31.03.1974 |
25.11.1974 |
18 |
13 |
29.11.1969 |
? |
501 |
31.03.1974 |
11.04.1974 |
19 |
11 |
24.01.1970 |
jednokierunkowy |
502 |
29.06.1974 |
01.08.1974 |
20 |
133 |
31.01.1970 |
? |
503 |
01.09.1974 |
20.03.1975 |
21 |
49 |
31.01.1970 |
? |
483 |
31.03.1974 |
06.04.1974 |
22 |
139 |
05.03.1970 |
jednokierunkowy |
504 |
16.10.1972 |
- |
23 |
138 |
15.02.1971 |
dwukierunkowy |
505 |
31.03.1974 |
06.04.1974 |
24 |
134 |
26.02.1971 |
? |
506 |
02.09.1974 |
15.11.1974 |
25 |
50 |
19.07.1971 |
dwukierunkowy |
507 |
26.06.1974 |
01.08.1974 |
26 |
140 |
13.11.1971 |
dwukierunkowy |
482 |
31.12.1973 |
16.02.1974 |
|
|
W latach 1965 - 1971 zlikwidowano w
kilku polskich miastach komunikację tramwajową. Do
podziału zostało kilkadziesiąt wagonów generacji N (głównie
silnikowych), z których zdecydowaną większość przekazano do Łodzi. W
zamian inne mniejsze miasta otrzymały z Łodzi
doczepy 5ND lub autobusy. Różnice, które powstały wówczas w ilościach między
wozami silnikowymi i doczepnymi, korygowano w MPK przebudowując silnikowe Lilpopy II na doczepne.
Pierwsza doczepa nr 487 opuściła Zakład Remontu Taboru 28
października 1968 roku. W ciągu trzech lat przebudowano 26 wagonów w
wersji jedno- i dwukierunkowej. Jako ostatni wyjechał z remontu 13
listopada 1971 roku wagon 482.
"Nowe" doczepy były łodzianom dobrze znane z uwagi na długoletnią
eksploatację wozów silnikowych.
Wszystkie stacjonowały w zajezdni Dąbrowskiego. Dwukierunkowe
najczęściej jeździły na linii 18, a jednokierunkowe na linii 6.
Doczepki kursowały też w składach trzywagonowych (jednokierunkowe
zawsze jako ostatnie w składzie) m. in. na liniach 1, 5, 14, 21.
Doczepne Lilpopy były bardzo słabo oznaczone. W trakcie
remontów zlikwidowano im dachowe kominki na numer linii i nie
zamontowano stojaków na okrągłe tablice, powszechnie stosowane wtedy
w wagonach N. Nie wieszano również metalowych podłużnych tablic
na czołach. W efekcie
wagony z przodu i z tyłu nie posiadały żadnego oznaczenia. Jedyną
informację stanowiła wieszana z boku metalowa tablica (a i ta nie zawsze
wisiała) z numerem linii i przebiegiem trasy.
|
 |
|
 |
Lp IID - 486 jako trzeci w
składzie linii 14.
Skrzyżowanie Nowomiejska/Ogrodowa/Północna.
Foto: Sigurd Hilkenbach, ze zbiorów Łukasza Stefańczyka.
25.08.1971 r.
|
|
Lp IID - 497 jako trzeci w
składzie na al. Kościuszki
przy ul. Zamenhofa.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; ok. 1972 r.
|
 |
|
 |
Lp II - 147 +
Lp IID - 500 w zajezdni Dąbrowskiego.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1973 r.
|
|
Lp IID - 494 w
hali zajezdni Dąbrowskiego.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1973 r.
|
 |
|
 |
2N1 - 190 +
Lp IID - 487 na linii 6.
Krańcówka Wróblewskiego.
Foto: Hans Lehnhart; 19.09.1973 r.
|
|
Zajezdnia
Chocianowice. W głębi na podnośnikach przygotowany do
wywózki Lp IID.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1975 r.
|
W dniu 16 października 1972 roku skreślono z inwentarza po wypadku
wagon 504. Pozostałe wycofywano sukcesywnie w latach 1973 i 1974.
Najdłużej na stanie figurował wóz 506. Skreślono go 2 września 1974
roku i tym samym zamknięto w Łodzi rozdział eksploatacji wagonów
przedwojennych w ruchu pasażerskim.
Oprócz wagonu 504 prawdopodobnie wszystkie sprzedano osobom
prywatnym. W dokumentach brakuje potwierdzenia sprzedaży wagonów 485
(odnaleziony na działce koło Lutomierska), 491 i 492. Nadwozie można
było nabyć za 754 zł. Najczęściej pełniły później rolę altanek działkowych lub magazynów. Niektóre
przetrwały do czasów obecnych. |
|
|
|
 |
|
 |
Wrak
jednokierunkowego Lp IID - 502 na działce.
Foto: Wojciech Dębski; 2.05.1998 r.
|
|
Dwukierunkowy Lp IID
- 505 jako dawna altana działkowa krótko przez likwidacją.
Foto: Wojciech Dębski; 9.04.2005 r.
|
|
 |
Fragment przedniej burty doczepy 485. Widać zaślepiony otwór
po dawnym reflektorze oraz przebijającą cyfrę 1 (między cyfrą 5, a
kloszem światła pozycyjnego), którą wagon nosił jako silnikowy.
Foto: Wojciech Dębski; 14.05.2005 r.
|
Stany
inwentarzowe |
Rok |
Stan
na koniec roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza |
1968 |
5 |
5 |
484 - 488 |
- |
|
1969 |
18 |
13 |
489 - 501 |
- |
|
1970 |
22 |
4 |
483,
502 - 504 |
- |
|
1971 |
26 |
4 |
482,
505 - 507 |
- |
|
1972 |
25 |
- |
|
1 |
504 |
1973 |
20 |
- |
|
5 |
482,
488, 489, 490, 492 |
1974 |
- |
- |
|
20 |
483,
484, 485, 486, 487, 491, 493, 494, 495, 496, 497, 498, 499, 500,
501, 502, 503, 505, 506, 507 |
|
|
|
|