Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA

 

Wagon silnikowy Lilpop I
1927 - 1954
 

Lilpop I - 119 w zajezdni przy ul. Tramwajowej. Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1943 r.
 

Typ: Lilpop I
Producent:
Towarzystwo Przemysłowe Zakładów Mechanicznych "Lilpop, Rau & Lowenstein" SA, Warszawa
Rok budowy: 1927
Liczba pojazdów: 20
Numery taborowe: 111 - 130
Pierwszy przydział: KEŁ
, zajezdnia Tramwajowa
Ostatni przydział: MPK, zajezdnia Dąbrowskiego
Data wpisu pierwszego pojazdu: 09.1927 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 23.09.1954 r.

NADWOZIE
Konstrukcja: nadwozie drewniane oparte na ostoi wykonanej z nitowanych profili stalowych
Długość: 10250 mm
Szerokość: 2040 mm
Wysokość: 3377 mm
Ciężar własny: 12620
kg
Dach: drewniany, pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną.
Podłoga: drewniana
Drzwi zewnętrzne: dwuskrzydłowe łamane (od II wojny światowej)
Drzwi wewnętrzne: dwuskrzydłowe przesuwne ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane ławki krzesełkowe
Liczba miejsc siedzących:
18
Liczba miejsc stojących: 32
Ogrzewanie: brak
Oświetlenie: -
Wentylacja: okna boczne przesuwne do dołu, dwa wloty powietrza na dachu

PODWOZIE
Liczba wózków:
1
Liczba osi:
2
Rozstaw osi: 2700 mm
Średnica kół: 865 mm
Typ silnika/moc: SL50 Bergman/ 2 x 39 kW
Hamulce: elektryczny - obsługiwany korbą nastawnika oraz ręczny klockowy do umiejscawiania - obsługiwany korbą

Odbierak prądu: fabrycznie typ lirowy, w czasie II wojny światowej zmieniony na pantograf nożycowy.



 

W dniu 29 stycznia 1927 roku Kolej Elektryczna Łódzka (KEŁ) złożyła zamówienie na budowę 20 wagonów silnikowych w Towarzystwie Przemysłowym Zakładów Mechanicznych "Lilpop, Rau & Lowenstein" SA Warszawa. Przewidziano dla nich numery boczne od 111 do 130. Pierwszy wagon nr 120 dotarł do Łodzi 21 września 1927 roku. Pozostałe sprowadzono w październiku i listopadzie. Wszystkie przetransportowano z Warszawy do Łodzi drogą kolejową, a pośrednikiem handlowym była Spółka Suski & Lenkszewicz.
Początkowo Lilpopy I trafiły do zajezdni przy ul. Tramwajowej. W 1929 roku te z numerami parzystymi przekazano do nowej zajezdni przy ul. Kilińskiego (Dąbrowskiego).

W początkowym okresie eksploatacji ujawniono kilka usterek. W nadwoziach wagonów stwierdzono potrzebę usztywnienia połączeń ostojnic. Źle działały hamulce i piasecznice. Dzwonki sygnałowe traciły dźwięk. Koszty napraw i operacji z nimi związanych pokrył dostawca i wyniosły one prawie 1/3 wartości nowego wagonu. Mało praktyczne okazały się również pomosty. Ciasne i pozbawione drzwi sprawiały zimą trudności.
Pomosty były oszklone i oddzielone od przedziału pasażerskiego dwuskrzydłowymi drzwiami przesuwnymi. Otwory wejściowe zabezpieczano metalowymi atrapami. Szyby czołowe dla uniknięcia odblasków z wnętrza były lekko pochylone. Nad nimi znajdowały się kasety na tablice z nazwami krańcówek. Na szybkach skośnych przewidziano miejsce na numer linii. Wagony nie posiadały fabrycznie kominków dachowych do numeru linii.

 
 

Lilpop I - 128 na linii 11.
Łódź, ul. Kilińskiego.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; koniec lat 20. XX w.
 

 

Lilpop I - 125 na linii 6.
Łódź, ul. Żeromskiego/Radwańska
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; lata 30. XX w.
 

 

Wypadek m.in. z udziałem Lilpopa I - 130 na linii 1.
Łódź, ul. Narutowicza.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 21.06.1941 r.
 

 

Lilpop I - 118 + Sanok - 464
Łódź, zajezdnia Tramwajowa.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; II połowa lat 40. XX w.
 

Lilpopy I mogły zabrać maksymalnie około 120 pasażerów, choć nominalnie miały przewidziane znacznie mniej miejsc. Eksploatowano je niemal wyłącznie na liniach miejskich. Kursowały pojedynczo lub w składach dwu- i trzywagonowych. Przez niespełna 30 lat służby na łódzkich ulicach przeszły niewiele modernizacji. W okresie okupacji zamontowano przy wejściach i wyjściach dwuskrzydłowe łamane drzwi oraz kierunkowskazy na bocznych słupkach. Po wojnie podczas remontów część wozów ujednolicono z nieco młodszymi Lilpopami II, przebudowując czoła z kanciastych na zaokrąglone.
 
 

Wypadek z udziałem Lilpopa I - 121 na linii 5.
Łódź, ul. Kilińskiego/Pomorska.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 2.03.1942 r.
 

 

Lilpop I - 32 (dawny łódzki 119) z doczepą na linii 1.
Bydgoszcz, pl. Zjednoczenia.
Foto: ze zbiorów Sigurda Hilkenbacha; 08.1958 r.
 

W latach 50. XX wieku Łódź otrzymywała dość regularnie nowe wozy silnikowe typu 2N1 i 2N2. Niemal cała produkcja tych pojazdów trafiała do łódzkiego MPK. W zamian z Łodzi wysyłano do innych mniejszych przedsiębiorstw wagony starszych typów - w tym również Lilpopy I. Ostatnie dwa wozy o numerach 122 i 130 skreślono z inwentarza MPK Łódź w dniu 23 września 1954 roku.
 
W latach 1953 - 1954  wszystkie Lilpopy I przekazano do innych miast. Do Bydgoszczy wozy o numerach 111, 113, 114, 115, 116, 117, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 128, 129, 130. Kursowały tam kursowały do 1963 roku.
W Legnicy wozy 112, 118, 127 eksploatowano do 1959 roku.

Nie istnieje żaden czynny przedstawiciel tej serii. Kilka nadwozi przetrwało na działkach w okolicach Bydgoszczy. Po wagonach tych nie zachowało się także zbyt wiele zdjęć.

 
 

 


 

Lilpop I jako altana w Zielonej Hucie.
Foto: Jerzy Wojtowicz; 8.09.2019 r.

 



 


Stany inwentarzowe

Rok Stan na koniec roku Wpisano sztuk Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz Skreślono sztuk Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza
1927 20 20

111 - 130

-  
1928 20 -   -  
1929 20 -   -  
1930 20 -   -  
1931 20 -   -  
1932 20 -   -  
1933 20 -   -  
1934 20 -   -  
1935 20 -   -  
1936 20 -   -  
1937 20 -   -  
1938 20 -   -

 

1939 20 -   -  
1940 20 -   -  
1941 20 -   -  
1942 20 -   -  
1943 20 -   -  
1944 20 -   -  
1945 20 -   -  
1946 20 -   -  
1947 20 -   -  
1948 20 -   -  
1949 20 -   -  
1950 20 -   -  
1951 20 -   -  
1952 20 -   -  
1953 6 -   14

111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 119, 121, 123, 124, 126, 128, 129

1954 - -   6

118, 120, 122, 125, 127, 130


TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA

 


©
Wojciech Dębski 2010
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.