Krańcówki
tramwajowe w Tuszynie |
|
|
Krańcówka Tuszyn w latach 1916
- 1967 |
|
 |
Tuschin i
Berchtesgadenerplatz, czyli obecny pl. Reymonta w Tuszynie,
w okresie okupacji. Na krańcówce wagon U104.
Foto:
Walter Genewein
|
Nazwa krańcówki: Tuszyn
Rodzaj: mijanka
Początek eksploatacji:
18 kwietnia 1916 r. (w latach
1916 - 1927 trakcja parowa)
Koniec eksploatacji:
3 kwietnia 1967 r. (jako
mijanka do 17 czerwca 1978 r.)
Linie:
"Łódź - Tuszyn" (1916 -
1955), 42 (1956 - 1978) |
|
|
W latach 1916 - 1927
do Tuszyna kursowały pociągi towarowo-pasażerskie obsługiwane trakcją parową.
Swoją trasę kończyły w Tuszynie lub w oddalonym o 3 km Kruszowie,
gdzie znajdowała się cegielnia. Przez pewien czas do Kruszowa
jeździły również pociągi z
wagonami pasażerskimi III klasy.
W 1927 roku oddano do użytku
zelektryfikowany odcinek z Rudy Pabianickiej do Tuszyna. Ruch towarowy
prowadzono na tej trasie jeszcze przez kilka lat, ale odcinka z Tuszyna do
Kruszowa nigdy nie zelektryfikowano. Pierwszą krańcówkę dla tramwajów
elektrycznych zlokalizowano na placu Reymonta, w centralnym punkcie Tuszyna.
Na przystanku wybudowano drewnianą poczekalnię. Tramwaje manewrowały tam przez 40 lat. W 1967 roku
wydłużono trasę na ul. Piotrkowskiej o około 350 m. Przy ulicy
Wschodniej wybudowano jednotorową pętlę. Mijankę
na placu Reymonta wykorzystywano do końca eksploatacji linii tuszyńskiej.
|
 |
|
 |
Skład 5N + 5ND - 549 na linii
42 w kierunku Łodzi.
Tuszyn, pl. Reymonta.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego;
ok. 1967 r.
|
|
Skład 5N 330 + 5ND - 633 + 5ND - 563 na linii 42
w ostatnim dniu eksploatacji linii tuszyńskiej.
Tuszyn, pl. Reymonta.
Foto: Michał Malinowski,
ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 17.06.1978 r.
|
|
Krańcówka Tuszyn w latach 1967
- 1978 |
|
 |
Skład 5N 330 + 5ND - 633 + 5ND - 563
na linii 42 w ostatnim dniu eksploatacji linii tuszyńskiej. Pętla przy ul.
Wschodniej w Tuszynie.
Foto: Michał Malinowski,
ze zbiorów Wojciecha Dębskiego;
17.06.1978 r.
|
Nazwa krańcówki: Tuszyn
Rodzaj: pętla lewostronna
Początek eksploatacji:
3 kwietnia
1967 r.
Koniec eksploatacji:
17 czerwca 1978
r.
Linie:
42
(1967 - 1978) |
|
|
Pętlę przy
zbiegu ulic Piotrkowskiej i Wschodniej w Tuszynie oddano
do użytku 3 kwietnia 1967 roku. Dzięki niej linię 42 mogły
zacząć obsługiwać wagony jednokierunkowe, których
modernizowano
coraz więcej. Na początku lat 70. XX wieku na linii tuszyńskiej testowano również nowe "przegubowce".
Pętla
była jednotorowa i dość skromnie wyposażona.
Eksploatowano ją do 17 czerwca 1978 roku, do momentu
likwidacji komunikacji tramwajowej na odcinku Rzgów -
Tuszyn. Następnie została rozebrana. Teren po niej przez
wiele lat był niezagospodarowany.
|
 |
|
|
5N 330 +
5ND - 633 + 5ND - 563 na linii 42 w ostatnim dniu
eksploatacji linii tuszyńskiej.
Tuszyn, krańcówka przy ul. Wschodniej.
Foto: Michał Malinowski,
ze zbiorów Wojciecha Dębskiego;17.06.1978 r.
|
|
|
|
|