Łódzkie tramwaje i autobusy

Krańcówki tramwajowe
Strona główna

Krańcówki tramwajowe w Tuszynie

 
Krańcówka na pl. Reymonta

 

Tuschin i Berchtesgadenerplatz, czyli obecny pl. Reymonta w Tuszynie, w okresie okupacji. Na krańcówce skład U104 z doczepami GE.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego.
 

W latach 1916 - 1927 do Tuszyna kursowały pociągi towarowo-pasażerskie obsługiwane trakcją parową. Swoją trasę kończyły w Tuszynie lub w oddalonym o 3 km Kruszowie, gdzie znajdowała się cegielnia. Przez pewien czas do Kruszowa jeździły również pociągi z wagonami pasażerskimi III klasy. W 1927 r. oddano do użytku zelektryfikowany odcinek z Rudy Pabianickiej do Tuszyna. Ruch towarowy prowadzono na tej trasie jeszcze przez kilka lat, ale odcinka z Tuszyna do Kruszowa nigdy nie zelektryfikowano. Pierwszą krańcówkę dla tramwajów elektrycznych zlokalizowano na pl. Reymonta, w centralnym punkcie Tuszyna.  Na przystanku wybudowano drewnianą poczekalnię oraz kiosk. Tramwaje manewrowały tam przez 40 lat. W 1967 r. ułożono na ul. Piotrkowskiej ok. 350 m toru. Przy ul. Wschodniej wybudowano jednotorową pętlę. Mijankę wykorzystywano do końca eksploatacji linii tuszyńskiej.

 
Nazwa krańcówki Tuszyn
Rodzaj mijanka
Początek eksploatacji 1 czerwca 1927 r.
Koniec eksploatacji 17 czerwca 1978 r. (jako krańcówka do 3 kwietnia 1967 r.)
Linie w latach 1927 - 1978 42 (do 1956 r. oznaczana "Łódź - Tuszyn")
 

Plac Reymonta w Tuszynie i przystanek (w latach 1927 - 1967
końcowy). Skład 5N + 5ND - 549 na linii 42 podąża
w kierunku Łodzi.

Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; ok. 1967 r.

Przystanek na pl. Reymonta w Tuszynie (w latach 1927 - 1967
końcowy). Skład 5N 330 + 5ND - 633 + 5ND - 563 na linii 42
podąża w kierunku Łodzi; 17.06.1978 r.

Foto: Michał Malinowski. Ze zbiorów Wojciecha Dębskiego.

   

Pętla na ul. Wschodniej

 

Pętla przy ul. Wschodniej w Tuszynie. Skład 5N 330 + 5ND - 633 + 5ND - 563 na linii 42 w ostatnim dniu eksploatacji linii tuszyńskiej.
Foto: Michał Malinowski. Ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 17.06.1978 r.

 

Pętlę przy zbiegu ul. Piotrkowskiej i Wschodniej w Tuszynie oddano do użytku 3 kwietnia 1967 r. Dzięki niej linię 42 mogły zacząć obsługiwać wagony jednokierunkowe, których było coraz więcej. Na początku lat 70. XX w. na linii tuszyńskiej testowano również nowe "przegubowce". Pętla była jednotorowa i dość skromnie wyposażona. Eksploatowano ją do 17 czerwca 1978 r., do momentu likwidacji komunikacji tramwajowej na odcinku Rzgów - Tuszyn. Następnie została rozebrana. Teren po niej przez kilkadziesiąt lat był niezagospodarowany.

 
Nazwa krańcówki Tuszyn
Rodzaj pętla lewostronna
Początek eksploatacji 3 kwietnia 1967 r.
Koniec eksploatacji 17 czerwca 1978 r.
Linie w latach 1967 - 1978 42
 

 

Pętla przy ul. Wschodniej w Tuszynie. Skład 5N 330 +
5ND - 633 + 5ND - 563 na linii 42 w ostatnim dniu
eksploatacji linii tuszyńskiej;17.06.1978 r.

Foto: Michał Malinowski. Ze zbiorów Wojciecha Dębskiego.

 
   

Krańcówki tramwajowe
Strona główna
 

Strona utworzona 10.06.2009
 

© Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.