Łódzkie tramwaje i autobusy

Krańcówki tramwajowe
 Strona główna

Krańcówka tramwajowa - Strykowska

 

Skład 805Na - 3901 + 3900 na linii 6. Pętla przy ul. Strykowskiej; 19.07.2006 r. Foto: Wojciech Dębski

 

Pętla przy ul. Strykowskiej jest najstarszą krańcówką tramwajową w Łodzi, która nie zmieniła swojego pierwotnego kształtu, a została jedynie rozbudowana. Powstała w 1947 r. na gruncie o powierzchni 3329 metrów kwadratowych, należącym przed wojną do wsi Bałuty Stare.  Przez wiele lat tramwaje dojeżdżały do niej pojedynczym torem. Drugi ułożono pod koniec lat 60. XX w. Na pętli znajdowała się drewniana poczekalnia z pomieszczeniem dla dyspozytora oraz murowana toaleta. W 1972 r. została rozebrana poczekalnia, a na jej miejscu ułożono drugi tor. Nową wiatę ustawiono bliżej ogródków działkowych. W szczytowym okresie trasę na "Strykowskiej" kończyły cztery linie. Od początku istnienia pętli kursuje tu linia nr 1.

 

Nazwa krańcówki Strykowska  (Strykowska/Inflancka)
Rodzaj pętla lewostronna
Początek eksploatacji 12 października 1947 (czynna)
Linie od 1947 1, 6, 15, 19, 28, 105
 

Kalendarium

12 października 1947 r.
Oddano do użytku dwutorową pętlę przy ul. Strykowskiej. Przystanki dla wysiadających i wsiadających zlokalizowano na przeciwko siebie. Na przystanku dla wsiadających ustawiono drewnianą poczekalnię. Do pętli skierowano linię nr 1.
 
21 października 1948 r.
Skierowano linię 15. Na pętli trasę kończyły linie: 1, 15.
 
14 marca 1966 r.
Skierowano linię 28. Na pętli trasę kończyły linie: 1, 15, 28.
 
12 lutego 1968 r.
Skierowano linię nocną 105. Na pętli trasę kończyły linie: 1, 15, 28, 105.
 
6 kwietnia 1970 r.
Wycofano linię nocną 105. Na pętli trasę kończyły linie: 1, 15, 28.
 
lipiec 1972 r.
Dokonano rozbudowy pętli i wymiany torowiska. Na przystanku dla wsiadających ułożono drugi tor. Ustawiono nową wiatę przystankową.
 
20 lipca 1972 r.
Skierowano linię 19. Na pętli trasę kończyły linie: 1, 15, 19, 28.
 
8 listopada 1982 r.
Wycofano linię 28. Na pętli trasę kończyły linie: 1, 15, 19.
 
1 stycznia 2001 r.
Wycofano linie 15, 19. Skierowano linię 6. Na pętli trasę kończą linie: 1, 6
 

 
 
 

Lilpop III - 159 na linii 1.
Pętla "Strykowska" w II połowie lat 50. XX w.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego

 

Skład 805N - 1447 + 1446 na linii 1 podjeżdża
na przystanek dla wsiadających.
Foto: ze zbiorów Krzysztofa Michalskiego; 1989 r.

     
 

805Na - 1837 na linii 1 podczas wjazdu
na pętlę przy ul. Strykowskiej.
Foto: Wojciech Dębski; 21.11.1994 r.

 

805Na - 3901 w obsłudze linii 15
na torze ułożonym w 1972 r.
Foto: Wojciech Dębski; 21.11.1994 r.

     
 

805Na - 1435 na linii 1.
Foto: Wojciech Dębski; 2.09.1995 r.

 

Skład 805Na - 3901 + 3900 na linii 6.
Foto: Wojciech Dębski; 19.07.2006 r.

     
   

Skład 805Na - 3838 + 3839 na linii 6.
Foto: Wojciech Dębski; 23.12.2006 r.

   
     

Krańcówki tramwajowe
 Strona główna

 

Strona utworzona 05.01.2014
 

© Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.