Łódzkie tramwaje i autobusy

Krańcówki tramwajowe
Strona główna

Krańcówki tramwajowe w Rzgowie

 
Krańcówka na pl. 500-lecia

 

Przystanek tramwajowy na pl. 500-lecia w Rzgowie przez wiele lat pełnił również rolę krańcówki. Foto: Zbigniew Szafrański; 1984 r.
 

Przystanek linii tuszyńskiej na pl. 500-lecia w Rzgowie funkcjonował również jako krańcówka dla tramwajów kursujących w relacji Łódź - Rzgów. W 1916 r. na ówczesnym rynku ułożono mijankę o długości około 80 metrów. Początkowo wykorzystywały ją pociągi parowe, a od 1 czerwca 1927 r. tramwaje elektryczne. Około 1938 r. mijankę zlikwidowano. Do końca funkcjonowania komunikacji tramwajowej w Rzgowie na pl. 500-lecia istniał tylko jeden tor. Swoją trasę mogły kończyć tam wyłącznie pojedyncze wagony dwukierunkowe. W latach 1975 i 1976 trasę na placu kończyła linia 42 bis.

 
Nazwa krańcówki Rzgów
Rodzaj mijanka (po 1939 r. pojedynczy tor)
Początek eksploatacji 18 kwietnia 1916 r. (w latach 1916 - 1927 trakcja parowa)
Koniec eksploatacji 14.11.1976 (jako przystanek do 31 maja 1993 r.)
Linie w latach 1916 - 1976 42 bis (18.01.1975 - 14.11.1976)
 

102 NaW - 882 na linii 42 dojeżdża do przystanku
na pl. 500-lecia w Rzgowie.

Foto: Zbigniew Szafrański; 1984 r.

Plac 500-lecia i ostatni zachowany fragment toru w Rzgowie. Dawny przystanek tramwajowy służy obecnie autobusom.
Foto: Wojciech Dębski; 1.05.2007 r.

   

Mijanka i pętla na ul. Tuszyńskiej

 

Pętla na ul. Tuszyńskiej w Rzgowie. Skład 5N + 5ND - 527 na linii 42.  Foto: Leszek Pohoryles; 1985 r.

 

W dniu 1 stycznia 1960 r. uruchomiono regularne kursy linii 42 bis w relacji Łódź - Rzgów. Za krańcowy przystanek przez wiele lat służyła jedna z mijanek linii tuszyńskiej na przedmieściach Rzgowa. Tramwaje kończące tam trasę na tablicach kierunkowych miały napis "Rzgów", ale w rozkładach podawano nazwę "12,9". Była to potoczna nazwa wśród tramwajarzy, określająca przybliżoną długość trasy z Łodzi do tego miejsca. W rzeczywistości odległość była kilkaset metrów mniejsza niż 12,9 km. W archiwalnych dokumentach lub wspomnieniach tramwajarzy możemy znaleźć również inne nazwy krańcówki - "rozjazd", "12,7", "przedmieście", czy "podstacja". Mijanka ostatni raz wykorzystywana była 17 czerwca 1978 r. Po podłączeniu nowej pętli została rozebrana.

 
Nazwa krańcówki Rzgów
Rodzaj mijanka
Początek eksploatacji 1 czerwca 1960 r.
Koniec eksploatacji 17 czerwca 1978 r.
Linie w latach 1960 - 1978 42 bis (01.06.1960 - 18.01.1975) (14.11.1976 - 17.06.1978)
 

Pętlę tramwajową na ul. Tuszyńskiej w Rzgowie oddano do użytku w sobotę 17 czerwca 1978 r. W godzinach porannych odbyły się pożegnalne kursy tramwajów do Tuszyna, a następnie między godziną 9:00, a 19:00 trwało podłączanie nowej pętli oraz demontaż mijanki "12,9", która częściowo znajdowała się w jej obrębie. W tych godzinach tramwaje linii 42 dojeżdżały do pętli Skrajna w Łodzi.
Pętla była dwutorowa. Sieć trakcyjną typu płaskiego podwieszono do metalowych słupów, które częściowo wyposażono w latarnie oświetleniowe. Na przystanku dla wsiadających stała metalowa wiata.
Po likwidacji komunikacji tramwajowej do Rzgowa, pętlę rozebrano. Na jej miejscu wybudowano po kilku latach parking, który obecnie wykorzystywany jest jako krańcówka autobusowa.

 
Nazwa krańcówki Rzgów
Rodzaj pętla lewostronna
Początek eksploatacji 17 czerwca 1978 r.
Koniec eksploatacji 1 czerwca 1993 r.
Linie w latach 1978 - 1993 42 (17.06.1978 - 1.06.1993)
 


Na rysunku po lewej mijanka "12,9", wykorzystywana w latach 1977 i 1978 jako krańcówka linii 42 bis
Na rysunku po prawej pętla linii 42 na ul. Tuszyńskiej w Rzgowie z lat 1978 - 1993.

 

Pętla na ul. Tuszyńskiej w Rzgowie. Skład 5N + 5ND - 550 na linii 42. Foto: Jiří Boháček; 1980/1981 r.

Fragment pętli w Rzgowie. W głębi 803N - 491 na linii 42.
Foto: Zbigniew Szafrański; 1984 r.

   

Fragment pętli w Rzgowie. W głębi pas zieleni. Do 1978 r. przebiegał tam tor w kierunku Tuszyna.
Foto: Zbigniew Szafrański; 1984 r.

Plac po pętli tramwajowej w Rzgowie. Trzy lata po jej likwidacji wciąż stały słupy od sieci trakcyjnej.
Foto: Wojciech Dębski; 12.05.1996 r.

   

 

Na miejscu dawnej pętli tramwajowej wybudowano autobusową. Ostatnią pamiątką po tramwajach był sygnalizator świetlny, zamontowany przy wyjeździe z pętli.
Mercedes O530 Citaro - 2032 w drugim dniu kursowania linii 50 z Łodzi do Rzgowa.
Foto: Wojciech Dębski; 29.06.2010 r.

 

 

Krańcówki tramwajowe
Strona główna

 

Strona utworzona 27.12.2015
 

© Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.