Łódzkie tramwaje i autobusy

Krańcówki tramwajowe
 Strona główna

 
Krańcówka tramwajowa - Radiostacja

 

Pętla Radiostacja w 1990 r. Składy wagonów 5N + 5ND jako linie 43 i 43 bis na zmienionej trasie.
 

"Radiostacja" jest pierwszą, wybudowaną po wojnie pętlą tramwajową w Łodzi. Powstała w 1946 r. wraz z wydłużeniem trasy w ul. Narutowicza - specjalnie dla potrzeb pracowników Polskiego Radia oraz okolicznych mieszkańców. Szczytowy okres jej eksploatacji przypadł na lata 1963 - 1967, kiedy to przewijało się przez nią pięć linii. Była dwukrotnie modernizowana. W obecnym kształcie istnieje od 1967 r. Po 1989 r. jej przydatność zmalała. Aktualnie pełni rolę pętli technicznej. Od wielu lat wciąż wykorzystywana jest przez wagony wyjeżdżające z Zakładu Remontu Taboru na jazdy próbne.

Nazwa krańcówki Radiostacja
Rodzaj Pętla lewostronna
Początek eksploatacji 20 października 1946 r.
Opis techniczny Torowisko wydzielone, szyny rowkowe na betonowych podkładach.
289 mb toru, 4 rozjazdy, 1 skrzyżowanie torowe (stan po 1967 r.)
Linie 2, 9, 12, 12A, 13, 19, 27, 104
22, 103
(docelowo nie kończyły trasy na pętli Radiostacja)
Status Czynna jako techniczna


Kalendarium
 

20 października 1946 r.
Oddano do użytku pętlę Radiostacja i skierowano do niej linię nr 2. Przystanek dla wysiadających ustawiono na ul. Narutowicza. Na pętlę tramwaje wjeżdżały bez pasażerów. Przystanek dla wsiadających zlokalizowano na terenie pętli.
 

Sanok - 23 jako linia 2 na pętli Radiostacja.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; ok. 1947 r.

 

"Dziennik Łódzki" - 19.10.1946 r.

"Dziennik Łódzki" - 21.10.1946 r.
 

 

Pierwotny układ torów na pętli Radiostacja z lat 1946 - 1960.
Opracowanie: Wojciech Dębski

 

28 listopada 1948 r.
Skierowano linię 13. Na pętli trasę kończyły linie: 2, 13.
 
3 kwietnia 1950 r.
Skierowano linię 19. Na pętli trasę kończyły linie: 2, 13, 19.
 
13 czerwca 1955 r.
Skierowano linię 12. Na pętli trasę kończyły linie: 2, 12, 13, 19
.
16 sierpnia 1956 r.
Wycofano linię 19. Na pętli trasę kończyły linie: 2, 12, 13.
 

16 kwietnia 1960 r.
W związku z wydłużeniem trasy na ul. Narutowicza i Konstytucyjnej, wybudowano od strony wschodniej wjazd na pętlę. Wszystkie tramwaje jadące nową trasą w kierunku centrum przejeżdżały przez pętlę.
Na wysokości przystanków dla wsiadających ułożono trzeci tor - ślepo zakończoną bocznicę.
Skierowano linię nocną 103. Na pętli kończyły trasę linie: 2, 12, 13. Przez pętlę przejeżdżała linia 103.
 

 

Układ torów na pętli Radiostacja w latach 1960 - 1967.
Opracowanie: Wojciech Dębski

 
19 kwietnia 1960 r.
Skierowano linię 22. Na pętli trasę kończyły linie: 2, 12, 13. Przez pętlę przejeżdżały linie 22, 103.
 
2 maja 1960 r.
Wycofano linię 12. Na pętli trasę kończyły linie: 2, 13. Przez pętlę w kierunku centrum przejeżdżały linie 22, 103.
 

1 marca 1963 r.
Wycofano linię 13. Skierowano linie 9, 27. Na pętli trasę kończyły linie: 2, 9, 27. Przez pętlę w kierunku centrum przejeżdżały linie 22, 103.

 

11 kwietnia 1967 r.
Rozpoczęto przebudowę pętli. Wycofano linie 22, 103. Na pętli trasę kończyły linie: 2, 9, 27.

 

14 czerwca 1967 r.
Zakończono przebudowę. Pętla została powiększona i zbudowana praktycznie od podstaw. Torowisko całkowicie przeniesiono na wydzielony pas. Zlikwidowano wjazd od strony wschodniej.
 

Aktualny układ torów na pętli Radiostacja istnieje od 1967 r.
Opracowanie: Wojciech Dębski

 
18 listopada 1968 r.
Wycofano linię 27. Na pętli trasę kończyły linie: 2, 9.
 
6 listopada 1970 r.
Wycofano linię 9. Na pętli trasę kończyła linia 2.
 
1 października 1973 r.
Wycofano linię 2. Na pętli nie kończyła trasy żadna linia.
 
27 kwietnia 1974 r.
Skierowano linię nocną 104. Na pętli trasę kończyła linia 103.
 
1 sierpnia 1974 r.
Skierowano linię 13. Na pętli trasę kończyły linie: 13, 104.
 
9 grudnia 1974 r.
Wycofano  nocną linię 104. Na pętli trasę kończyła linia 13.
 
23 lipca 1989 r.
Wycofano  linię 13. Na pętli nie kończyła trasy żadna linia.
 
1991 r.
Dokonano częściowej wymiany torowiska.
 
25 czerwca 2001
Skierowano linię 12A. Na pętli trasę kończyła linia 12A.
 
3 sierpnia 2001
Wycofano linię 12A. Na pętli nie kończyła trasy żadna linia.
 

Pamiątkowa fotografia konduktorów przy pętli Radiostacja.
W głębi wagony Lilpop II i Lilpop I.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; koniec lat 40. XX w.
 

 

Wagon 5N - 36 podczas jazdy próbnej na pętli Radiostacja.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1977 r.

 

 

Skład 805N - 455 + 454 podczas jazdy próbnej
na pętli Radiostacja.
Foto: Michał Malinowski; 1978 r.
Ze zbiorów Wojciecha Dębskiego.
 

Skład 805Na - 1608 + 1609 jako linia 13 wjeżdża
na pętlę Radiostacja. W głębi poczekalnia i
nieczynna kasa biletowa.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1989 r.

 

GT6 - 4043 jako linia 43 bis na zmienionej trasie,
na pętli Radiostacja.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1990 r.

 

GT6 - 4045 jako linia 43 bis na zmienionej trasie,
na pętli Radiostacja.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1990 r.


 

Historyczny Sanok - 17, jako linia specjalna H1
na pętli Radiostacja.
Foto:
Wojciech Dębski; 16.09.2010 r.

 
 

 

Krańcówki tramwajowe
 Strona główna

Strona dodana 29.04.2011


©
Wojciech Dębski

 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.