Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


KRAŃCÓWKI TRAMWAJOWE
STRONA GŁÓWNA
 

Krańcówki tramwajowe w Konstantynowie Łódzkim
 

Krańcówka na Małym Rynku (plac Kościuszki)
1910 - 1971
 

Krańcówka tramwajowa na Małym Rynku (obecnie pl. Kościuszki). Wagon GE-58 "Berlinka" - 12 z doczepą.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; okres 1910 - 1912 r.

 

Nazwa

Konstantynów

Rodzaj

mijanka (weksel)

Otwarcie

17.12.1910

Zamknięcie

08.12.1971 (od 1954 tylko w godzinach porannych i wieczornych)


Pierwszą krańcówkę wraz z murowaną poczekalnią zbudowano na Małym Rynku (obecnie plac Kościuszki). Mijankę o długości około 95 m oraz pojedynczy tor ułożono pośrodku wybrukowanej kamieniem jezdni. W 1954 roku powstała druga mijanka, oddalona o 685 m, do której wydłużono niektóre kursy linii konstantynowskiej. Przez pewien czas istniały w Konstantynowie dwie krańcówki. Część porannych i wieczornych kursów nadal odbywała się do placu Kościuszki, pozostałe zaś do mijanki na ulicy 19 Stycznia. Krańcówkę na placu Kościuszki zlikwidowano dopiero po wybudowaniu trójkąta manewrowego w 1971 roku.
 

 

 

Krańcówka na ulicy 19 Stycznia
1954 - 1971
 

Ulica 19 Stycznia (obecnie Jana Pawła II). Wagon 803N (6) na linii 43 bis. W latach 1954 – 1971 znajdowała się tu krańcówka, na której wekslowały wagony. Foto: Wojciech Dębski; 14.07.1997 r.
 

Nazwa Konstantynów
Rodzaj mijanka (weksel)
Otwarcie 16.10.1954
Zamknięcie 08.12.1971
Linie 43 bis (01.12.1959 - 08.12.1971)

Dnia 16 sierpnia 1954 roku na ulicy 19 Stycznia oddano do eksploatacji mijankę o długości 108,3 m. Była ona oddalona od mijanki na placu Kościuszki o 685 m i o tyle wydłużyła się trasa linii konstantynowskiej. Wjazd na mijankę znajdował się na wysokości posesji nr 50. Wagony manewrowały (wekslowały) na odcinku między placem Wolności a ulicą 8 Marca. Część porannych i wieczornych kursów nadal odbywała się do placu Kościuszki. W 1971 roku mijankę wydłużono, a krańcówkę z ulicy 19 Stycznia przeniesiono na nowo wybudowany trójkąt manewrowy.
 

 

Krańcówka na placu Wolności
1971 -2019
 

Trójkąt manewrowy na pl. Wolności. 5N-4081 + 5ND na linii 43 bis i Ikarus 260 - 5307 na linii Z1.
Foto: Thomas Meyer; 1989 r.
 

Nazwa

Konstantynów

Rodzaj

trójkąt manewrowy

Otwarcie

08.12.1971

Zamknięcie

04.03.2019

Linie 9  (01.04.2012 – 01.04.2017)
  43 bis  (08.12.1971 – 31.03.2012)
  43A  (02.04.2017 – 03.03.2019)
  N9  (04.03.2016 – 03.03.2019)
 

Trójkąt manewrowy na placu Wolności został oddany do użytku 8 grudnia 1971 roku. Jego uruchomienie umożliwiło wprowadzenie wagonów jednokierunkowych do obsługi linii 43 bis. Oprócz przystanku dla pasażerów, wybudowano również poczekalnię, kiosk oraz toalety. Zmiana kierunku jazdy na nowym trójkącie zajmowała mniej czasu niż dotychczasowe manewry na mijance. Pusty skład ruszał z przystanku przy ulicy 19 Stycznia w kierunku Lutomierska, zatrzymywał się za rozjazdem, a następnie cofał się na przystanek dla pasażerów. Ten manewr był zabezpieczany przez konduktora (a po 1980 roku przez dodatkowego pracownika). Wyjazd w kierunku Łodzi odbywał się już z pasażerami. W 2000 roku przeprowadzono modernizację torowiska na ulicy 19 Stycznia oraz przy wjeździe i wyjeździe z trójkąta. W związku z modernizacją trasy, linię konstantynowską zawieszono od 4 marca 2019 roku. W miejsce tramwajów uruchomiona została komunikacja autobusowa.
 

 
 
 

5N-44 + 5ND + 5ND na linii 43 podczas cofania na trójkącie.
Foto: Zbigniew Szafrański; 06.1980 r.
 

 

Przystanek na trójkącie manewrowym. 5N-4050 + 5ND na linii 43.
Foto: Joachim Grimm, ze zbiorów Łukasza Stefańczyka; 09.1990 r.
 

 

Przystanek na trójkącie manewrowym. GT6 - 42.
Foto: Wojciech Dębski; 7.11.1996 r.
 

 

803N - 6 na linii 43 bis wyjeżdża z trójkąta manewrowego.
Foto: Wojciech Dębski; 14.07.1997 r.
 

 

 

Przystanek na trójkącie manewrowym. 803N - 12 na linii 43 bis.
Foto: Wojciech Dębski; 28.03.2005 r.

 

 

Przystanek na trójkącie manewrowym. Wagony GT6-47 i 42.
Foto: Wojciech Dębski; 16.07.2010 r.

 

 

Linia 9 w pierwszym dniu eksploatacji do Konstantynowa.
805Na-1702 + 805Na-1703 wyjeżdża z trójkąta w kierunku Łodzi.
Foto: Wojciech Dębski; 1.04.2012 r.

 

 

Przystanek na trójkącie manewrowym.
805Na-1834 + 805Na-1835 na linii 9.
Foto: Wojciech Dębski; 19.04.2016 r. r.
 

 

GT6 - 1071 i M6S - 302, 328 na trójkącie manewrowym.
Foto: Wojciech Dębski; 20.04.2017 r.


 

 

Przystanek na trójkącie manewrowym. GT6 - 1072 na linii 43A i Mercedes 628 Conecto - 2061 na linii 43B.
Foto: Wojciech Dębski; 15.06.2017 r.
 

KRAŃCÓWKI TRAMWAJOWE
STRONA GŁÓWNA
 


©
Wojciech Dębski 2009
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.