Łódzkie tramwaje i autobusy

Krańcówki tramwajowe
 Strona główna

Krańcówka tramwajowa - Julianów

 

Widok ogólny pętli Julianów. Na przystanku skład 805Na - 3633 + 3634 na linii 11. Foto: Wojciech Dębski; 21.09.1994 r.

 

Pętlę Julianów wybudowali Niemcy pod koniec 1942 r. Potrzeba powstania nowej krańcówki w północnej części miasta zrodziła się po utworzeniu getta i częściowym wyłączeniu węzła na Bałuckim Rynku. Była jedną z trzech pętli prawostronnych na całej sieci (tramwaje poruszały się na niej zgodnie ze wskazówkami zegara) i jedyną w samej Łodzi, gdzie wymiany pasażerów dokonywano wewnątrz "koła". Przez wiele lat swoje trasy kończyły tam tramwaje linii 4 i 11. W czasach świetności na przystanku stała drewniana poczekalnia, pomieszczenie dyspozytorni i kiosk "Ruchu". We wrześniu 1994 r. zawieszono ruch liniowy na pętli. Od tej pory pełniła rolę technicznej. Decyzja o jej likwidacji zapadła po odzyskaniu przez Karmelitanki Bose z pobliskiego klasztoru 4200 metrów kwadratowych ziemi. Znajdującą się częściowo na tym terenie pętlę Julianów wyłączono z eksploatacji 7 lipca 2007 r., w dniu rozpoczęcia budowy Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (ŁTR). Pętla do końca eksploatacji zachowała swój pierwotny układ torów.

 

Nazwa krańcówki Julianów
Rodzaj pętla prawostronna
Początek eksploatacji listopad 1942 r.
Koniec eksploatacji 7 lipca 2007 r.
Linie w latach 1942 - 2007 1, 4, 5, 7, 11, 22
 

Plan z układem torów na pętli Julianów.

 

Kalendarium

listopad 1942
Oddano do użytku pętlę Julianów i skierowano do niej linię 1 i 7.
Brak danych do kiedy kursowała na Julianów linia 7.
 

Fragment pętli Julianów. Na przystanku Lilpop II. Foto: Walter Genewein. Ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1943 r.

 

Fragment trasy zgiersko - ozorkowskiej. W głębi skład
wyjeżdżający z pętli Julianów.
Foto: Ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 11.1942 r.

Lilpop II z doczepą na linii 7. Pętla Julianów.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 11.1942 r.

 

 
7 lutego 1945
Skierowano linię 11. Prawdopodobnie wycofano linię 1. Na pętli trasę kończyła linia 11.
 
4 marca 1945
Skierowano linię 5. Na pętli trasę kończyły linie 5 i 11.
 
1 sierpnia 1949
Wycofano linię 5. Na pętli trasę kończyła linii 11.
 
20 lutego 1950
Skierowano linię 4. Na pętli trasę kończyły linie 4 i 11.
 
1967
Na pętli wymieniono torowisko.
 
1 października 1971
Skierowano linię 22. Na pętli trasę kończyły linie 4, 11 i 22.
 
22 listopada 1971
Wycofano linię 22. Na pętli trasę kończyły linie 4 i 11.
 

Wiata przystankowa na pętli Julianów. W głębi doczepa 5ND.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1984 lub 1985 r.

Skład 805Na + 805Na + 805Na - 1456 + 1244 + 1245
na linii 11. Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1988 r.

   
1991
Dokonano częściowej wymiany torowiska na pętli.
 
24 października 1994 r.
Wycofano linie 4 i 11. Od tej pory pętla pełniła rolę technicznej.
 

805Na + 805Na - 3633 + 3634 na linii 11
wjeżdża na pętlę Julianów.
Foto: Wojciech Dębski; 21.09.1994 r.

805Na + 805Na - 3633 + 3634 na linii 11 w północnej części pętli przy rozjazdach.
Foto: Wojciech Dębski; 21.09.1994 r.

   

805Na - 3641 na linii 4 podjeżdża na przystanek.
Foto: Wojciech Dębski; 21.09.1994 r.
 

Wagon 102NaW - 28 na przystanku pętli Julianów.
Impreza z okazji 30-lecia eksploatacji wagonów 102NaW.
Foto: Wojciech Dębski; 5.10.2002 r.

   

Nazwa pętli na krzyżaku torowym. Foto: Wojciech Dębski; 12.10.1996 r.

 
7 lipca 2007 r.
Wraz z rozpoczęciem budowy Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (ŁTR) wyłączono z eksploatacji pętlę Julianów, a następnie ją rozebrano.
 

Rozbiórka pętli Julianów w rejonie przystanków.
Foto: Wojciech Dębski; 28.08.2007 r.
 

Nieczynny rozjazd oraz w głębi budynek WC na będącej w rozbiórce pętli Julianów.
Foto: Wojciech Dębski; 28.08.2007 r.

 

Krańcówki tramwajowe
 Strona główna

 

Strona utworzona 22.06.2009
 

© Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.