Łódzkie tramwaje i autobusy

Krańcówki tramwajowe
 Strona główna


Krańcówka tramwajowa - Cmentarze
1899 - 1925
 

Herbrand VNB125 - 8 jako linia "Cmentarze - Dworzec Drogi Żelaznej" na krańcówce Cmentarze w 1899 r.
Foto: Bronisław Wilkoszewski. Ze zbiorów MKM MPK-Łódź.
 

"Cmentarze", to jedna z pierwszych łódzkich krańcówek tramwajowych. Wybudowano ją w 1898 r. przy zbiegu ulic Ogrodowej i Cmentarnej. W latach 1899 - 1925 wykorzystywana była przez tramwaje linii 3. Po wydłużeniu trasy w ul. Srebrzyńskiej, w 1925 r. mijanka przestała pełnić rolę krańcówki.

Nazwa krańcówki Cmentarze
Rodzaj Mijanka
Początek eksploatacji 1899 r.
Koniec eksploatacji 1925 r.
Opis techniczny Torowisko w jezdni, szyny rowkowe na drewnianych podkładach.
158 mb toru, 2 rozjazdy (3 rozjazdy po 1900 r.)
Linie 3, 9
Status Nie istnieje

Kalendarium
 

1898 r.
Budowa mijanki. Torowisko ułożono w jezdni ul. Ogrodowej.
Łącznie 180,5 m toru i dwa rozjazdy.
 
styczeń 1899 r.
Skierowano linię "Cmentarze - Dworzec Drogi Żelaznej" - od 1902 r. oznaczona cyfrą 3.
 
1900 r.
Ułożono w ul. Cmentarnej i Ogrodowej drugi tor oraz połączono go z mijanką. Ułożono trzeci rozjazd.
 
14 kwietnia 1912 r.
Skierowano linię 9. Na krańcówce trasę kończyły linie: 3, 9.
 
1916 r.
Wycofano linię 9. Na krańcówce trasę kończyła linia 3.
 
1925 r.
Wybudowano nową trasę w ul. Ogrodowej i Srebrzyńskiej. Trasę linii 3 wydłużono, a mijanka przestała pełnić rolę krańcówki.
 
1929 r.
Podczas budowy drugiego toru w ul. Ogrodowej mijankę rozebrano.

 

Rysunek orientacyjny układu torów z lat 1898 - 1925
na końcowej mijance "Cmentarze".

Krańcówki tramwajowe
 Strona główna

 

 Strona dodana 08.12.2013

© Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.