Łódzkie tramwaje i autobusy

Krańcówki tramwajowe
 Strona główna

Krańcówka tramwajowa - Chocianowice

 

Krańcówka przy zajezdni

 

Murowana poczekalnia na przystanku przy zajezdni Chocianowice. Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1974 r.

 

W latach 1960 i 1961 powiększono zajezdnię Chocianowice. Wybudowano plac postojowy i przebudowano węzeł torowy przy ul. Pabianickiej.  W dniu 21 lipca 1961 r. uruchomiono nową linię 26, której trasa rozpoczynała i kończyła się przy zajezdni. Wagony prawdopodobnie zawracały na niej w formie trójkąta, wykorzystując tor wjazdowy i wyjazdowy. Możliwy też był przejazd wokół zajezdni. Linia 26 miała stałą krańcówkę na Chocianowicach przez ponad rok.
Od 1 marca 1963 r. skierowano do Chocianowic w godzinach szczytu linię 27, a od 1968 r. również linię nocną. Tramwaje manewrowały do 17 września 1972 r. Dzień później oddano do użytku nową pętlę u zbiegu ul. Pabianickiej i Chocianowickiej. Zajezdnia z oczywistych względów sporadycznie pełniła i zapewne nie raz jeszcze pełnić będzie rolę krańcówki.

 
Nazwa krańcówki Chocianowice
Rodzaj trójkąt lub pętla - manewry na terenie zajezdni
Początek eksploatacji 21.07.1961 r.
Koniec eksploatacji 18.09.1972 r.
Linie w latach 1961 - 1972 26  
27 
103 
107 
21.07.1961 - 15.10.1962
01.03.1963 - 18.09.1972 - tylko w godz. szczytu
06.04.1970 - 18.09.1972
12.02.1968 - 06.04.1970
 

Krańcówka w formie pętli

 

GT8 na linii 46 oraz Cityrunner na linii 11. Pętla Chocianowice. Foto: Łukasz Stefańczyk; 21.04.2009 r.

 

Dwutorową pętlę u zbiegu ul. Pabianickiej i Chocianowickiej oddano do eksploatacji 18 września 1972 r. Tramwaje wjeżdżały na pętlę bez pasażerów. Wysiadali oni na przystanku linii 41, znajdującego się na wprost zajezdni. Kilkukrotnie zmieniano natomiast miejsce przystanku dla wsiadających. W różnych okresach znajdował się on na ul. Chcianowickiej przy Pabianickiej lub na wprost zajezdni.
W 1979 r. ułożono dodatkowy tor, którym połączono pętlę z torami postojowymi zajezdni. Do końca eksploatacji układ torów nie uległ już zmianie. 
Po rozpoczęciu budowy Łódzkiego Tramwaju Regionalnego wytyczono miejsce na nową pętlę w rejonie mającej powstać IKEI. Tramwaje na pętli Chocianowice zawracały po raz ostatni w niedzielę 17 maja 2009 r. Od 18 maja do 30 lipca krańcówka znów na krótko wróciła do zajezdni. Plac po zlikwidowanej pętli przez kilkanaście miesięcy nie został zagospodarowany. W 2011 r. ponownie wybudowano połączenie torów postojowych w zajezdni z torami liniowymi na ul. Pabianickiej.

 

Nazwa krańcówki Chocianowice  (oznaczana również jako "Pabianicka/Chocianowicka")
Rodzaj pętla lewostronna
Początek eksploatacji 18 września 1972 r.
Koniec eksploatacji 18 maja 2009 r.
Linie w latach 1972 - 2009 1
11
11A
27

46
46A
103
01.09.1973 - 01.12.1980
22.09.1980 - 18.05.2009
01.01.2004 - 01.07.2008
18.09.1972 - 14.06.1995 (do 2.10.1973 tylko w godz. szczytu)
24.07.1996 - 01.01.2001
01.02.2004 - 18.05.2009
01.02.2004 - 18.05.2009
18.09.1972 - 01.04.1985
 

 

Rysunek orientacyjny układu torów z lat 1972 - 2009 na pętli Chocianowice.

 

Fragment pętli przy zbiegu ul. Pabianickiej i Chocianowickiej.
W głębi przystanek dla wsiadających.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1974 r.

Tor wjazdowy na pętlę. W głębi nowe 803N.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1974 r.

 

 

805Na - 3924 na zmienionej trasie linii 15.
 Pętla Chocianowice.
Foto: Wojciech Dębski; 11.04.1994 r.

Skład 805Na - 1416 + 1414 na linii 27.
Pętla Chocianowice.
Foto: Wojciech Dębski; 19.04.1997 r.

   

Skład 805Na - 3919 + 3918 na linii 27 wyjeżdża
z pętli Chocianowice.
Foto: Wojciech Dębski; 9.05.1998 r.

Widok ogólny zajezdni i pętli Chocianowice.
Foto: Marek Krymarys; 1998 r.
 

 

Zmodernizowany 803N - 29 na linii 46 wyjeżdża z pętli.
Foto: Wojciech Dębski; 4.02.2007 r.

GT8N - 506 podczas wjazdu na pętlę Chocianowice.
Foto: Wojciech Dębski; 16.06.2007 r.

   

Nietypowy rozjazd na pętli Chocianowice.
Foto: Wojciech Dębski; 4.02.2007 r.

W 2008 r. ustawiono na pętli wiatę przystankową.
Foto: Wojciech Dębski; 30.12.2008 r.

   

122N Pesa - 1860 na linii 11, na przystanku
dla wsiadających przy ul. Chocianowickiej.
Foto: Wojciech Dębski; 10.08.2008 r.

Remont w rejonie ul. Chocianowickiej.
W głębi na pętli Cityrunner, Pesa 122N i GT8.
Foto: Wojciech Dębski; 30.12.2008 r.

   

Ostatnie chwile pętli Chocianowice.
Cityrunner 1203 na linii 11.
Foto: Bartosz Stępień; 17.05.2009 r.

Po likwidacji pętli odtworzono tor wyjazdowy z zajezdni.
Foto: Wojciech Dębski; 21.05.2011 r.

 

Krańcówki tramwajowe
 Strona główna

 

Strona utworzona 08.12.2013
 

© Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.