Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


KALENDARIUM
STRONA GŁÓWNA

Kalendarium 1981 - 1990


1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990

Kalendarium z innych lat
1881 - 1900
1901 - 1920
1921 - 1940
1941 - 1960
1961 - 1970
1971 - 1980
1991 - 2000

 

1981


15 stycznia 1981

Zlikwidowano linie tramwajowe 16 bis i 17 bis.

18 luty 1981
W dużych przedsiębiorstwach komunikacyjnych zrezygnowano z obowiązku umieszczania na pojazdach napisów "wejście" i "wyjście". Miało to ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie.

2 marca 1981
Zlikwidowano linię autobusową 85.

16 marca 1981
Wprowadzono ruch jednokierunkowy na ul. Skalnej dla linii autobusowych 53 i 53 bis.

19 marca 1981
Wiosną w miejscowości Słowik utworzono na kilku hektarach międzyzakładowe ogródki działkowe. Większość przypadła pracownikom MPK, którzy za kwotę 1141 zł mieli możliwość zakupienia wycofanego z eksploatacji wagonu tramwajowego. Pierwsze dwa wagony 5ND - 699 i 735 sprzedano 19 marca 1981 r. W latach 1981 - 1983 w Słowiku ustawiono przynajmniej 43 tramwajowe altanki.

30 marca 1981
Z powodu braku dwukierunkowych wozów doczepnych wprowadzono na linii 46 składy dwuwagonowe (cztery brygady z ośmiu w godzinach szczytu)

11 maja 1981
Rozpoczęto remont torowiska na krańcówce tramwajowej Nowotki/Przemyska. Prace zakończono 14 maja.

18 maja 1981
Linię autobusową 254 wydłużono z Andrespola do Wiśniowej Góry.

1 czerwca 1981
Linię autobusową 79 wydłużono do Niesięcina.

6 czerwca 1981
Uruchomiono na okres letni "zieloną linię" do Wiśniowej Góry (3 autobusy).
Uruchomiono na okres letni "zieloną linię" do Malinki (1 autobus).
Na okres letni zwiększoną liczbę wozów na liniach autobusowych 51 i 56.

16 czerwca 1981
Oddano po remoncie torowisko na ul. Obrońców Stalingradu od Gdańskiej do Cmentarnej.
Data rozpoczęcia remontu nieznana.

24 czerwca 1981
Oddano do eksploatacji wagon historyczny Lilpop III - 153.

8 lipca 1981
W związku z remontem torowiska w Pabianicach kursy linii 41 skrócono do krańcówki Duży Skręt. Linię 41 bis zawieszono. Normalny ruch przywrócono po zakończeniu remontu 23 sierpnia.

13 lipca 1981
Rozpoczęto remont torowiska na al. Kościuszki od Mickiewicza do Struga. Brak daty zakończenia.

21 lipca 1981
W Aleksandrowie Łódzkim na pl. Kościuszki oddano do eksploatacji nową pętlę tramwajową dla linii 44. Z obsługi linii 44 wycofano wagony dwukierunkowe.

27 lipca 1981
Zarząd Regionalny "Solidarność" przeprowadził po godz. 15:00 akcję protestacyjną. Ulicą Piotrkowską od pl. Niepodległości do pl. Wolności przejechała kawalkada autobusów, które zdjęto z pospiesznych linii A i C. Pojazdy wyposażono w transparenty m.in. z hasłami następującej treści: "Głód", "Jeść", "Chleba", "Jak długo można stać w kolejce?", "Czym karmić dzieci", "Precz z obniżonymi normami na mięso", "Socjalizm to głód", "Z kartkami do socjalizmu", "Głodni wszystkich krajów łączcie się", "Władza ludu czy władza głodu".

29 lipca 1981
Z powodu braku oleju silnikowego i części zamiennych do autobusów, zlikwidowano linie 52, 55 bis, 56, 62 bis, 69 bis, 77 bis, 80 i 87.

3 sierpnia 1981
Zlikwidowano pospieszną linię autobusową N.

24 sierpnia 1981
Rozpoczęto remont torowiska na węźle Narutowicza/Tramwajowa. Prace zakończono 30 sierpnia.

1 września 1981
Uruchomiono ponownie linię autobusową 56.

3 września 1981
Oddano do użytku nową krańcówkę autobusową na ul. Rokicińskiej przy Gromadzkiej.

28 września 1981
Zmniejszono o 30 liczbę pociągów tramwajowych wyjeżdżających na miasto.

16 października 1981
Wycofano z eksploatacji dwa ostatnie dwukierunkowe wagony 2N2 nr 225 i 249.

26 października 1981
Uruchomiono ponownie linię autobusową 62 bis.

2 listopada 1981
W związku z budową nowego wiaduktu kolejowego, zlikwidowano przejazd ulicą Rokicińską pod dotychczasowym wiaduktem. Linie autobusowe skierowano innymi trasami.

23 listopada 1981
Uruchomiono ponownie linię autobusową 77 bis.

W 1981 roku wymieniono również ok. 1 km torowiska w Proboszczewicach, na ul. Promińskiego od Przybyszewskiego do Dąbrowskiego, na ul. Zgierskiej od Teresy do Sowińskiego i na ul. Srebrzyńskiej.

 

1982


19 stycznia 1982
Zawieszono kursowanie linii tramwajowej 43 na odcinku Konstantynów - Lutomiersk. Powodem była naprawa mostu nad Nerem. Ruch przywrócono po zakończeniu prac 17 lutego.

16 marca 1982
W Urzędzie Łodzi na posiedzeniu kierowniczej kadry administracji podjęto decyzję o przedłużeniu w Ozorkowie trasy tramwajowej śladem kolejki wąskotorowej.

19 marca 1982
W związku remontem torowiska na węźle Franciszkańska/Wojska Polskiego do 22 marca wstrzymano ruch tramwajów.

3 kwietnia 1982
Wycofano z eksploatacji ostatniego Jelcza 043 nr 1998.

6 kwietnia 1982

Przychodnia lekarska MPK została przeniesiona z ul. Piotrkowskiej 77 na ul. Aleksandrowską 65.

21 kwietnia 1982
W związku z remontem torowiska w Pabianicach kursy linii 41 skrócono do krańcówki Duży Skręt. Linię 41 bis zawieszono. Normalny ruch przywrócono po zakończeniu remontu 6 września.

10 maja 1982
Rozpoczęto remont torowiska na ul. Zgierskiej od pl. Kościelnego do Limanowskiego. Remont zakończono 10 sierpnia.

17 maja 1982
Rozpoczęto remont torowiska na ul. Promińskiego od Zbiorczej do Milionowej. Brak daty zakończenia remontu.


24 maja 1982
Uruchomiono piątą zajezdnię autobusową w Pabianicach. Pierwsze autobusy przekazano z zajezdni Kraszewskiego i jeden z Helenówka. Były to Jelcze 272 Mex, które otrzymały numery: 5499, 5598, 5698, 5699, 5795, 5796, 5797, 5798, 5799. W pierwszej kolejności autobusy kursowały po Pabianicach jako komunikacja zastępcza za tramwaj linii 41.

5 czerwca 1982
Uruchomiono na okres letni "zieloną linię" z Łodzi do Wiśniowej Góry (3 autobusy).
Uruchomiono na okres letni "zieloną linię" ze Zgierza do Malinki (1 autobus).
Uruchomiono na okres letni "zieloną linię" w Pabianicach na Bugaj (1 autobus).

12 czerwca 1982
Dostarczono kolejne autobusy do zajezdni w Pabianicach, która całkowicie przejęła obsługę linii pabianickich.

sierpień 1982
Przebudowano węzeł torowy na skrzyżowaniu Gdańska/Obrońców Stalingradu. Zmieniono geometrię torów likwidując tzw. splot. Remont zakończono w pierwszej połowie września.

11 października 1982
Rozpoczęto remont torowiska na węźle Zachodnia/Kościuszki/Zielona. Zmieniono geometrię torów likwidując tzw. splot. Remont zakończono 13 listopada.

22 października 1982
O godz. 6:45 na remontowanym odcinku ul. Promińskiego, jadąc po jednym torze zderzyły się czołowo tramwaje linii 14 i 22. W wypadku ucierpiały 32 osoby.

8 listopada 1982
Zlikwidowano komunikację tramwajową na ul. Wólczańskiej od Skargi do Wróblewskiego i na ul. Skargi od Wólczańskiej do pl. Niepodległości.
Zlikwidowano linię tramwajową 28.

22 listopada 1982
Wprowadzono opis przystanków na trasach wyjazdu i zjazdu w formie wkładek do rozkładów.

29 listopada 1982
Uruchomiono ponownie linię autobusową 70 bis.

16 grudnia 1982
Oddano do eksploatacji nową mijankę w Aleksandrowie Łódzkim przy ul. Wolności. Jednocześnie zlikwidowano znajdującą się w jezdni mijankę przy ul. Kraszewskiego.

 

1983


1 stycznia 1983
Skreślono z inwentarza ostatni wagon 802N numer 3.

3 stycznia 1983

Uruchomiono nową pospieszną linię autobusową 255.

10 stycznia 1983
Uruchomiono ponownie linię tramwajową 16 bis.

26 stycznia 1983
Wprowadzono do eksploatacji ostatnie nowe Jelcze PR-110U. Numery: 2301 - 2309

1 lutego 1983
Zlikwidowano pospieszne linie autobusowe: C, G, H, L, M, P oraz linię 53 bis.
Wznowiono kursowanie linii: 52, 57, 72, 78, 80, 85.
Uruchomiono nowe linie autobusowe podmiejskie: 256, 257, 258, 259.

5 lutego 1983
Zmieniono oznaczenie linii specjalnych wyposażonych w tablice z czerwonymi cyframi: 51 na 351, 68 na 352

11 lutego 1983
Wprowadzono do eksploatacji pierwsze Ikarusy 260. Numery: 2351- 2358 i 3301 - 3340.

13 kwietnia 1983
Rozpoczęto remont torowiska na ul. Promińskiego od Przybyszewskiego do Armii Czerwonej.

18 kwietnia 1983
Skrócono w Ozorkowie trasę linii tramwajowej 46 do trójkąta manewrowego. Jednocześnie zlikwidowano na sieci łódzkich tramwajów ostatnią krańcówkę, gdzie przepinano wagony dwukierunkowe. Na linii 46 wprowadzono pełną samoobsługę i zlikwidowano składy trzywagonowe.

20 kwietnia 1983
Rozpoczęto remont torowiska na ul. Limanowskiego. Remont zakończono 20 czerwca.

2 maja 1983
Uruchomiono sygnalizację świetlną na linii 46 w Ozorkowie, na odcinku Ozorków Las - trójkąt.

4 maja 1983
Wprowadzono do obiegu bilety dwukrotnego kasowania w cenie 3 zł (2 x 1,5 zł).

maj 1983
Wymieniono torowisko na ul. Nowomiejskiej.

11 czerwca 1983
Zlikwidowano linię autobusową 351.

19 czerwca 1983
Uruchomiono "zielone linie" autobusowe 353 i 354.

5 lipca 1983
Rozpoczęto wymianę torowiska na ul. Łagiewnickiej od Dolnej do Inflanckiej. Powiększono międzytorze, które pozwoliło na regularną eksploatację wagonów przegubowych i 805N. Remont zakończono 1 października.

11 lipca 1983
Rozpoczęto remont torowiska na węźle Zachodnia/Limanowskiego. Remont zakończono 8 sierpnia.

18 lipca 1983
Rozpoczęto remont torowiska na linii ozorkowskiej w Lućmierzu. W miejsce tramwajów na odcinku Zgierz - Ozorków uruchomiono autobusową komunikację zastępczą. Remont zakończono 15 sierpnia.

sierpień 1983
Ukończono wprowadzać nowy system oznaczeń w tramwajach i na przystankach tramwajowych. Opisy nanoszono metodą sitodruku na metalowe tablice. Dane zawierały przebieg trasy, wyszczególnienie przystanków, częstotliwość kursowania oraz godziny pierwszego i ostatniego odjazdu.
Nowy system zaczęto następnie wdrażać do autobusów i na przystankach autobusowych.

14 września 1983
Prasa poinformowała o unieruchomieniu 130 z 590 autobusów jakimi dysponowało MPK-Łódź. Powodem były kłopoty z ogumieniem.

18 września 1983
Zlikwidowano "zielone linie" 353 i 354.

1 października 1983
Zakończono w Ozorkowie demontaż torów kolejki wąskotorowej i rozpoczęto przygotowania do budowy jej śladem torowiska tramwajowego.

2 listopada 1983
Zlikwidowano linie autobusowe 54, 63, 77 bis.

listopad 1983
W Łodzi pojawiły się pierwsze tramwaje w "kryzysowym", kremowo-zielonym malowaniu. W tym czasie kursowały już autobusy w kolorach kremowo-szarym czy kremowo-brązowym.
 

1984


2 stycznia 1984
Uruchomiono w Pabianicach nową linię autobusową 3.

9 stycznia 1984
Uruchomiono w Zgierzu nową linię autobusową 260.

29 lutego 1984
Wycofano z eksploatacji ostatnie Jelcze 272 Mex. Numery: 2781, 2782, 2783, 2784.

23 marca 1984
W prasie poinformowano o dostawach czerwonej farby i szybkim przemalowaniu tramwajów na barwy zakładowe. W tym czasie Łódź posiadała w kolorach zielonym i szarym 38 wagonów.

5 maja 1984
Rozpoczęto remont torowiska na ul. Warszawskiej w Pabianicach. Remont zakończono 10 sierpnia.

12 maja 1984
Nad ulicą Karolewską zamontowano zachodnie przęsło nowego wiaduktu kolejowego. Był to pierwszy bardziej skomplikowany etap robót związanych z przebudową węzła komunikacyjnego w rejonie Dworca Kaliskiego. Na czas montażu przęsła wstrzymano na tym odcinku ruch kołowy i zdjęto sieć tramwajową. Ruch wznowiono o godz. 20:10.

4 czerwca 1984
Rozpoczęto wymianę torowiska na ul. Kilińskiego od Nowotki do Mickiewicza. Remont zakończono 3 września.
Rozpoczęto przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Obrońców Stalingradu. Zawieszono ruch tramwajów.

23 lipca 1984
Rozpoczęto przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Rokicińską, oraz przebudowę ul. Rokicińskiej i Armii Czerwonej w tym rejonie. W związku z zamknięciem ruchu kołowego wytyczono 2,5 km objazd ulicami Promińskiego, Przybyszewskiego Puszkina.

wrzesień 1984
W Zgierzu na krańcówce tramwajowej przy pl. Kilińskiego rozebrano drewnianą poczekalnię. Prace wykonywano pod nadzorem Pracowni Konserwacji Zabytków .

25 września 1984
Uruchomiono w Pabianicach nowe linie autobusowe 261 i 262. Zlikwidowano w Pabianicach linię autobusową 2 bis.

1 października 1984
Uruchomiono w Zgierzu nową linię autobusową 263.

15 października 1984
Zawieszono sezonowo prace przy budowie wiaduktu kolejowego nad ul. Obrońców Stalingradu. Przywrócono pod wiaduktem ruch tramwajów.

27 października
Prasa poinformowała o pierwszym potrójnym składzie wagonów 805Na, który eksploatowano na linii 10.

17 grudnia 1984

Wprowadzono potrójne składy 805Na na linii 11.
 

1985


7 marca 1985
Z remontu wyjechał pierwszy wagon przegubowy z zabudowaną kabiną motorniczego (803N - 958).

16 marca 1985

W związku z przyjazdem uzdrowiciela Clive'a Harrisa do Łagiewnik, na linii 51 uruchomiono dodatkowo 15 autobusów (10 z  Limanowskiego i 5 z Nowych Sadów)

31 marca 1985
W nocy z 31 marca na 1 kwietnia dokonano zmian w układzie linii nocnych. Zlikwidowano linie tramwajowe 102, 103 i 104. Uruchomiono nowe nocne linie autobusowe 141, 143, 144, 146, 156, 157 i 158.

9 kwietnia 1985
Zlikwidowano linię autobusową 75.

15 kwietnia 1985
Rozpoczęto remont torowiska na ulicy Gagarina (odcinek od ronda Titowa do Rzgowskiej). Remont zakończono 14 grudnia.

1 maja 1985
Uruchomiono w niedziele na okres letni linię autobusową 255.

2 maja 1985
W Zgierzu uruchomiono nową linię autobusową 3 bis.

28 maja 1985
W związku z przyjazdem uzdrowiciela Clive'a Harrisa do Łagiewnik, w dniach 28 i 29 maja na linii 51 uruchomiono dodatkowo 10 autobusów (5 z Kraszewskiego i 5 z Limanowskiego).

13 czerwca 1985
Rozpoczęto remont torowiska na ulicy Nowotki oraz odcinka (działki) od Nowotki do Telefonicznej. Remont zakończono 1 września.

17 czerwca 1985
Rozpoczęto remont torowiska na ulicy Kilińskiego (odcinek Mickiewicza - Przybyszewskiego). Remont zakończono 12 października.

19 czerwca 1985
Rozpoczęto remont węzła Nowotki/Uniwersytecka. Remont zakończono 23 czerwca.

13 lipca 1985
Zlikwidowano linię tramwajową 24.
Wprowadzono ruch jednokierunkowy na ulicy Tuwima (od Wysokiej do Piotrkowskiej), Struga (od Piotrkowskiej do Kościuszki), Zamenhofa i Nawrot (od Żeromskiego do Wysokiej)

5 sierpnia 1985
Wprowadzono czterocyfrowe numery taborowe na wagonach tramwajowych (fizycznie nanoszono je kilka miesięcy). Pierwsza cyfra informowała o zajezdni, w której stacjonował dany wagon.
1 - Tramwajowa
2 - Dąbrowskiego
3 - Chocianowice
4 - Brus
5 -Helenówek

12 sierpnia 1985
Zlikwidowano linie autobusowe 68 i 352.

9 września 1985
Rozpoczęto remont torowiska na ulicy Broniewskiego (odcinek Rzgowska - Kilińskiego).

1 października 1985
Uruchomiono nową linię autobusową 88.

10 października 1985
Uruchomiono nowe linie autobusowe 264, 266, 268. Zlikwidowano linię autobusową 53.

15 października 1985
Zmieniono stanowisko odjazdu linii autobusowej 56 na krańcówce pl. Dąbrowskiego.

16 października 1985
Rozpoczęto remont torowiska na ulicy Kilińskiego (odcinek Dąbrowskiego - Broniewskiego). Remont zakończono 14 grudnia.

20 listopada 1985
Uruchomiono nową linię autobusową 79bis.

12 grudnia 1985
Oddano do eksploatacji pierwszy autobus pogotowia technicznego T-26 na bazie Ikarusa 280 (ex liniowego 4004)

31 grudnia 1985
Wpisano na inwentarz 28 Ikarusów 260. Były to ostatnie nowe autobusy tego typu jakie trafiły do Łodzi.
 

1986

 

1987

 

1988

 

1989

 

1990

 

1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990

Kalendarium z innych lat
1881 - 1900
1901 - 1920
1921 - 1940
1941 - 1960
1961 - 1970
1971 - 1980
1991 - 2000

 

KALENDARIUM
STRONA GŁÓWNA

 


©
Wojciech Dębski 2018
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.