Łódzkie tramwaje i autobusy

Kalendarium
Strona główna

Kalendarium 1981 - 1990

Wybierz rok
1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990

Kalendarium z innych lat
1881 - 1900
1901 - 1920
1921 - 1940
1941 - 1960

1961 - 1970
1971 - 1980
1991 - 2000
 

1981


15 stycznia 1981
Zlikwidowano linie tramwajowe 16 bis i 17 bis.

18 luty 1981
W dużych przedsiębiorstwach komunikacyjnych zrezygnowano z obowiązku umieszczania na pojazdach napisów "wejście" i "wyjście". Miało to ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie.

2 marca 1981
Zlikwidowano linię autobusową 85.

16 marca 1981
Wprowadzono ruch jednokierunkowy na ul. Skalnej dla linii autobusowych 53 i 53 bis.

19 marca 1981
Wiosną w miejscowości Słowik utworzono na kilku hektarach międzyzakładowe ogródki działkowe. Większość przypadła pracownikom MPK, którzy za kwotę 1141 zł mieli możliwość zakupienia wycofanego z eksploatacji wagonu tramwajowego. Pierwsze dwa wagony 5ND - 699 i 735 sprzedano 19 marca 1981 r. W latach 1981 - 1983 w Słowiku ustawiono przynajmniej 43 tramwajowe altanki.

30 marca 1981
Z powodu braku dwukierunkowych wozów doczepnych wprowadzono na linii 46 składy dwuwagonowe (cztery brygady z ośmiu w godzinach szczytu)

11 maja 1981
Rozpoczęto remont torowiska na krańcówce tramwajowej Nowotki/Przemyska. Prace zakończono 14 maja.

18 maja 1981
Linię autobusową 254 wydłużono z Andrespola do Wiśniowej Góry.

1 czerwca 1981
Linię autobusową 79 wydłużono do Niesięcina.

6 czerwca 1981
Uruchomiono na okres letni "zieloną linię" do Wiśniowej Góry (3 autobusy).
Uruchomiono na okres letni "zieloną linię" do Malinki (1 autobus).
Na okres letni zwiększoną liczbę wozów na liniach autobusowych 51 i 56.

16 czerwca 1981
Oddano po remoncie torowisko na ul. Obrońców Stalingradu od Gdańskiej do Cmentarnej.
Data rozpoczęcia remontu nieznana.

8 lipca 1981
W związku z remontem torowiska w Pabianicach kursy linii 41 skrócono do krańcówki Duży Skręt. Linię 41 bis zawieszono. Normalny ruch przywrócono po zakończeniu remontu 23 sierpnia.

13 lipca 1981
Rozpoczęto remont torowiska na al. Kościuszki od Mickiewicza do Struga. Brak daty zakończenia.

21 lipca 1981
W Aleksandrowie Łódzkim na pl. Kościuszki oddano do eksploatacji nową pętlę tramwajową dla linii 44. Z obsługi linii 44 wycofano wagony dwukierunkowe.

27 lipca 1981
Zarząd Regionalny "Solidarność" przeprowadził po godz. 15:00 akcję protestacyjną. Ulicą Piotrkowską od pl. Niepodległości do pl. Wolności przejechała kawalkada autobusów, które zdjęto z pospiesznych linii A i C. Pojazdy wyposażono w transparenty m.in. z hasłami następującej treści: "Głód", "Jeść", "Chleba", "Jak długo można stać w kolejce?", "Czym karmić dzieci", "Precz z obniżonymi normami na mięso", "Socjalizm to głód", "Z kartkami do socjalizmu", "Głodni wszystkich krajów łączcie się", "Władza ludu czy władza głodu".

29 lipca 1981
Z powodu braku oleju silnikowego i części zamiennych do autobusów, zlikwidowano linie 52, 55 bis, 56, 62 bis, 69 bis, 77 bis, 80 i 87.

3 sierpnia 1981
Zlikwidowano pospieszną linię autobusową N.

24 sierpnia 1981
Rozpoczęto remont torowiska na węźle Narutowicza/Tramwajowa. Prace zakończono 30 sierpnia.

1 września 1981
Uruchomiono ponownie linię autobusową 56.

3 września 1981
Oddano do użytku nową krańcówkę autobusową na ul. Rokicińskiej przy Gromadzkiej.

28 września 1981
Zmniejszono o 30 liczbę pociągów tramwajowych wyjeżdżających na miasto.

16 października 1981
Wycofano z eksploatacji dwa ostatnie dwukierunkowe wagony 2N2 nr 225 i 249.

26 października 1981
Uruchomiono ponownie linię autobusową 62 bis.

2 listopada 1981
W związku z budową nowego wiaduktu kolejowego, zlikwidowano przejazd ulicą Rokicińską pod dotychczasowym wiaduktem. Linie autobusowe skierowano innymi trasami.

23 listopada 1981
Uruchomiono ponownie linię autobusową 77 bis.

W 1981 roku wymieniono również ok. 1 km torowiska w Proboszczewicach, na ul. Promińskiego od Przybyszewskiego do Dąbrowskiego, na ul. Zgierskiej od Teresy do Sowińskiego i na ul. Srebrzyńskiej (brak dat i dokładnych danych).
 

1982


19 stycznia 1982
Zawieszono kursowanie linii tramwajowej 43 na odcinku Konstantynów - Lutomiersk. Powodem była naprawa mostu nad Nerem. Ruch przywrócono po zakończeniu prac 17 lutego.

16 marca 1982
W Urzędzie Łodzi na posiedzeniu kierowniczej kadry administracji podjęto decyzję o przedłużeniu w Ozorkowie trasy tramwajowej śladem kolejki wąskotorowej.

19 marca 1982
W związku remontem torowiska na węźle Franciszkańska/Wojska Polskiego do 22 marca wstrzymano ruch tramwajów.

3 kwietnia 1982
Wycofano z eksploatacji ostatniego Jelcza 043 nr 1998.

6 kwietnia 1982

Przychodnia lekarska MPK została przeniesiona z ul. Piotrkowskiej 77 na ul. Aleksandrowską 65.

21 kwietnia 1982
W związku z remontem torowiska w Pabianicach kursy linii 41 skrócono do krańcówki Duży Skręt. Linię 41 bis zawieszono. Normalny ruch przywrócono po zakończeniu remontu 6 września.

10 maja 1982
Rozpoczęto remont torowiska na ul. Zgierskiej od pl. Kościelnego do Limanowskiego. Remont zakończono 10 sierpnia.

17 maja 1982
Rozpoczęto remont torowiska na ul. Promińskiego od Zbiorczej do Milionowej. Brak daty zakończenia remontu.


24 maja 1982
Uruchomiono piątą zajezdnię autobusową w Pabianicach. Pierwsze autobusy przekazano z zajezdni Kraszewskiego i jeden z Helenówka. Były to Jelcze 272 Mex, które otrzymały numery: 5499, 5598, 5698, 5699, 5795, 5796, 5797, 5798, 5799. W pierwszej kolejności autobusy kursowały po Pabianicach jako komunikacja zastępcza za tramwaj linii 41.

5 czerwca 1982
Uruchomiono na okres letni "zieloną linię" z Łodzi do Wiśniowej Góry (3 autobusy).
Uruchomiono na okres letni "zieloną linię" ze Zgierza do Malinki (1 autobus).
Uruchomiono na okres letni "zieloną linię" w Pabianicach na Bugaj (1 autobus).

12 czerwca 1982
Dostarczono kolejne autobusy do zajezdni w Pabianicach, która całkowicie przejęła obsługę linii pabianickich.

sierpień 1982
Przebudowano węzeł torowy na skrzyżowaniu Gdańska/Obrońców Stalingradu. Zmieniono geometrię torów likwidując tzw. splot. Remont zakończono w pierwszej połowie września.

11 października 1982
Rozpoczęto remont torowiska na węźle Zachodnia/Kościuszki/Zielona. Zmieniono geometrię torów likwidując tzw. splot. Remont zakończono 13 listopada.

22 października 1982
O godz. 6:45 na remontowanym odcinku ul. Promińskiego, jadąc po jednym torze zderzyły się czołowo tramwaje linii 14 i 22. W wypadku ucierpiały 32 osoby.

8 listopada 1982
Zlikwidowano komunikację tramwajową na ul. Wólczańskiej od Skargi do Wróblewskiego i na ul. Skargi od Wólczańskiej do pl. Niepodległości.
Zlikwidowano linię tramwajową 28.

22 listopada 1982
Wprowadzono opis przystanków na trasach wyjazdu i zjazdu w formie wkładek do rozkładów.

29 listopada 1982
Uruchomiono ponownie linię autobusową 70 bis.

16 grudnia 1982
Oddano do eksploatacji nową mijankę w Aleksandrowie Łódzkim przy ul. Wolności. Jednocześnie zlikwidowano znajdującą się w jezdni mijankę przy ul. Kraszewskiego.
 

1983

1984

1985

1986

1987

1988

1989

1990

Kalendarium z innych lat
1881 - 1900
1901 - 1920
1921 - 1940
1941 - 1960

1961 - 1970
1971 - 1980
1991 - 2000
 

Kalendarium
Strona główna

Strona dodana 20.12.2018

©
Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.