Jelcz M081MB3 Vero
W eksploatacji od 2006 r. |
|
|
|
 |
Jelcz M081MB3 Vero na
linii 68. Ulica Popiełuszki. Foto: Seweryn Dębski; 08.09.2007 r. |
|
Typ:
Jelcz M081MB3 Vero
Producent:
Polskie Autobusy Sp. z o.o.
Przedstawicielstwo Jelcz-Laskowice. Grupa Zasada.
Rok budowy: 2006
Ilość pojazdów: 17
Pierwszy przydział: MPK-Łódź Sp. z o.o. (zajezdnia Nowe Sady)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 1.06.2006 r.
Długość: 7675 mm
Szerokość: 2420 mm
Wysokość: 2970 mm
Ciężar własny: 5400 kg
PODWOZIE
Mercedes-Benz 814D. Rama podłużnicowa z nitowanymi
poprzeczkami.
Silnik: Mercedes-Benz OM 904 LA - wysokoprężny,
4-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą
Pojemność silnika:
4,25 dm3
Moc silnika: 136 KM
Skrzynia biegów: 5-biegowa, zsynchronizowana,
sterowana mechanicznie.
Zawieszenie przodu: mechaniczne z resorami
parabolicznymi, stabilizatorem i dwoma amortyzatorami.
Zawieszenie tyłu: pneumatyczne - dwa miechy
przeponowe, stabilizator i dwa amortyzatory. |
Układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa z
integralnym wspomaganiem hydraulicznym.
Układ hamulcowy: hamulce tarczowe ze wspomaganiem
pneumatycznym. Hamulec postojowy i awaryjny.
Zbiornik paliwa: 125 l
NADWOZIE
Spawane ze stali nierdzewnej. Poszycia zewnętrzne boczne
z blachy stalowej i aluminiowej przyklejane do
szkieletu. Wykończenie ścian wewnętrznych płytami Unilam.
Podłoga: ze sklejki drewnianej, pokryta
wykładziną Taraflex.
Ogrzewanie: wodne ciepłem z układu chłodzenia
silnika oraz dodatkowo niezależny agregat grzewczy.
Oświetlenie: plafonowe.
Wentylacja: dwie klapy dachowe, dwa wentylatory
dachowe, przesuwne szybki w bocznych oknach.
Kabina kierowcy: półotwarta, dmuchawa grzewcza.
Ilość miejsc siedzących: 18 stałych + 4
rozkładane
Ilość miejsc stojących: 14 - 18
Drzwi: dwuskrzydłowe, sterowane
elektropneumatycznie.
Liczba drzwi: 2
Układ drzwi: 0-2-2
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Norma czystości spalin: Euro 3 |
|
|
 |
Rysunek orientacyjny
autobusu Jelcz M081MB3 Vero. Numery: 2621 - 2637. |
|
Jelcze M081MB3 Vero to pierwsze w łódzkiej komunikacji
miejskiej autobusy małej pojemności MIDI. Wyprodukowane
zostały zgodnie z procedurami zawartymi w normach ISO
9001 - zarządzanie jakością oraz ISO 14001 - zarządzanie
środowiskiem.
Dostawy 17 autobusów trwały od końca maja do 25 lipca
2006 roku. Wszystkie przydzielono do zajezdni Nowe Sady,
gdzie stacjonują do chwili obecnej. W ruchu liniowym po
raz pierwszy pojawiły się 1 czerwca 2006 roku.
"Traktorki", jak popularnie są nazywane, najczęściej obsługują linie o mniejszych
potokach pasażerskich: 62, 63, 66, 68, 84, 89,
90, 92, 93, 95. Autobusy w tylnej części posiadają
miejsce do mocowania wózka inwalidzkiego - platforma
wjazdowa na tylnym pomoście. |
|
|
|
 |
|
 |
Nowy Jelcz M081MB3 Vero - 2627 dwa dni przed wpisaniem
na inwentarz. Łódź, zajezdnia Nowe Sady.
Foto: Wojciech Dębski; 6.06.2006 r.
|
|
Jelcz M081MB3 Vero
- 2627 na linii L.
Łódź, ul. Składowa przy Kilińskiego.
Foto: Seweryn Dębski; 20.06.2006 r.
|
 |
|
 |
Jelcz M081MB3 Vero - 2622 na linii 68.
Łódź, ul. Maratońska.
Foto: Seweryn Dębski; 19.10.2006 r.
|
|
Jelcz M081 MB3Vero
- 2629 na linii 68.
Łódź, krańcówka Kusocińskiego.
Foto: Seweryn Dębski; 9.01.2007 r.
|
 |
|
 |
Jelcz M081MB3 Vero - 2630 na linii 68.
Łódź, ul. Pabianicka przy Wedkarskiej.
Foto: Wojciech Dębski; 21.04.2007 r.
|
|
Jelcz M081MB3 Vero - 2622 na linii 63.
Łódź, ul. Prądzyńskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 30.06.2007 r.
|
|
|
|
 |
|
 |
Jelcz M081MB3 Vero - 2637.
Łódź, pl. Wolności.
Foto: Wojciech Dębski; 25.04.2014 r. |
|
Jelcz M081MB3 Vero - 2633 na linii 68.
Łódź, ul. Maratońska.
Foto: Wojciech Dębski; 04.10.2014 r. |
|
|
|
|
|
|
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan
na koniec roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza |
2006 |
17 |
17 |
2621 - 2637 |
- |
|
2007 |
17 |
- |
|
- |
|
2008 |
17 |
- |
|
- |
|
2009 |
17 |
- |
|
- |
|
2010 |
17 |
- |
|
- |
|
2011 |
17 |
- |
|
- |
|
2012 |
17 |
- |
|
- |
|
2013 |
17 |
- |
|
- |
|
2014 |
17 |
- |
|
- |
|
2015 |
17 |
- |
|
- |
|
2016 |
|
|
|
|
|
|
|
|