Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor autobusowy
Strona główna

Jelcz M081MB3 Vero
W eksploatacji od 2006 r.

 

Jelcz M081MB3 Vero na linii 68. Ulica Popiełuszki. Foto: Seweryn Dębski; 08.09.2007 r.

 
Typ: Jelcz M081MB3 Vero
Producent: Polskie Autobusy Sp. z o.o. Przedstawicielstwo Jelcz-Laskowice. Grupa Zasada.
Rok budowy: 2006
Ilość pojazdów: 17
Pierwszy przydział: MPK-Łódź Sp. z o.o. (zajezdnia Nowe Sady)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 1.06.2006 r.

Długość: 7675 mm
Szerokość: 2420 mm
Wysokość: 2970 mm
Ciężar własny: 5400 kg

PODWOZIE
Mercedes-Benz 814D. Rama podłużnicowa z nitowanymi poprzeczkami.
Silnik: Mercedes-Benz OM 904 LA - wysokoprężny, 4-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą
Pojemność silnika: 4,25 dm3
Moc silnika: 136 KM
Skrzynia biegów: 5-biegowa, zsynchronizowana, sterowana mechanicznie.
Zawieszenie przodu:
mechaniczne z resorami parabolicznymi, stabilizatorem i dwoma amortyzatorami.
Zawieszenie tyłu:
pneumatyczne - dwa miechy przeponowe, stabilizator i dwa amortyzatory.
Układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa z integralnym wspomaganiem hydraulicznym.
Układ hamulcowy:
hamulce tarczowe ze wspomaganiem pneumatycznym. Hamulec postojowy i awaryjny.
Zbiornik paliwa:
125 l

NADWOZIE
Spawane ze stali nierdzewnej. Poszycia zewnętrzne boczne z blachy stalowej i aluminiowej przyklejane do szkieletu. Wykończenie ścian wewnętrznych płytami Unilam.
Podłoga: ze sklejki drewnianej, pokryta wykładziną Taraflex.
Ogrzewanie: wodne ciepłem z układu chłodzenia silnika oraz dodatkowo niezależny agregat grzewczy.
Oświetlenie: plafonowe.
Wentylacja: dwie klapy dachowe, dwa wentylatory dachowe, przesuwne szybki w bocznych oknach.
Kabina kierowcy: półotwarta, dmuchawa grzewcza.

Ilość miejsc siedzących: 18 stałych + 4 rozkładane
Ilość miejsc stojących: 14 - 18
Drzwi: dwuskrzydłowe, sterowane elektropneumatycznie.
Liczba drzwi: 2
Układ drzwi: 0-2-2

Prędkość maksymalna: 90 km/h
Norma czystości spalin: Euro 3
 

Rysunek orientacyjny autobusu Jelcz M081MB3 Vero. Numery: 2621 - 2637.

 

Jelcze M081MB3 Vero to pierwsze w łódzkiej komunikacji miejskiej autobusy małej pojemności MIDI. Wyprodukowane zostały zgodnie z procedurami zawartymi w normach ISO 9001 - zarządzanie jakością oraz ISO 14001 - zarządzanie środowiskiem.
Dostawy 17 autobusów trwały od końca maja do 25 lipca 2006 roku. Wszystkie przydzielono do zajezdni Nowe Sady, gdzie stacjonują do chwili obecnej. W ruchu liniowym po raz pierwszy pojawiły się 1 czerwca 2006 roku. 
"Traktorki", jak popularnie są nazywane, najczęściej obsługują linie o mniejszych potokach pasażerskich: 62, 63, 66, 68, 84, 89, 90, 92, 93, 95. Autobusy w tylnej części posiadają miejsce do mocowania wózka inwalidzkiego - platforma wjazdowa na tylnym pomoście.

     
 

Nowy Jelcz M081MB3 Vero - 2627 dwa dni przed wpisaniem na inwentarz. Łódź, zajezdnia Nowe Sady.
Foto: Wojciech Dębski; 6.06.2006 r.
 

 

Jelcz M081MB3 Vero - 2627 na linii L.
 Łódź, ul. Składowa przy Kilińskiego.
Foto: Seweryn Dębski; 20.06.2006 r.
 

 

Jelcz M081MB3 Vero - 2622 na linii 68.
 Łódź, ul. Maratońska.
Foto: Seweryn Dębski; 19.10.2006 r.

 

 

Jelcz M081 MB3Vero - 2629 na linii 68.
Łódź, krańcówka Kusocińskiego.
Foto: Seweryn Dębski; 9.01.2007 r.

 

Jelcz M081MB3 Vero - 2630 na linii 68.
Łódź, ul. Pabianicka przy Wedkarskiej.
Foto: Wojciech Dębski; 21.04.2007 r.
 

Jelcz M081MB3 Vero - 2622 na linii 63.
Łódź, ul. Prądzyńskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 30.06.2007 r.
 

Jelcz M081MB3 Vero - 2637.
Łódź, pl. Wolności.
Foto: Wojciech Dębski; 25.04.2014 r.

Jelcz M081MB3 Vero - 2633 na linii 68.
Łódź, ul. Maratońska.
Foto: Wojciech Dębski; 04.10.2014 r.

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

2006 17 17

2621 - 2637

-  
2007 17 -   -  
2008 17 -   -  
2009 17 -   -  
2010 17 -

 

-  
2011 17 -   -  
2012 17 -   -  
2013 17 -   -  
2014 17 -   -  
2015 17 -   -  
2016          

Tabor autobusowy
Strona główna
 

Strona utworzona 16.10.2006

©
Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.