Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor autobusowy
Strona główna

Jelcz-Berliet PR110U
1976 - 1992

 

Jelcz PR110U - 2525 na terenie zajezdni Helenówek. Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1978 r.

 
Typ: Jelcz-Berliet PR110U
Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu
Lata budowy dla Łodzi: 1976 - 1983, 1991
Ilość pojazdów: 315
Pierwszy przydział: MPK-Łódź (zajezdnia Helenówek)
Ostatni przydział: MPK-Łódź (zajezdnia Helenówek)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 25.02.1976
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 7.08.1992

Długość: 12000 mm
Szerokość: 2460 mm
Wysokość: 2915 mm
Ciężar własny: 8850 kg

PODWOZIE
Silnik: typ SW 680/56/3 produkowany w WSK Mielec. Rzędowy, poziomy, czterosuwowy z zapłonem samoczynnym, 6-cylindrowy.
Pojemność silnika: 11,1 dm3
Moc silnika: 185 KM
Skrzynia biegów: typ S4-95 wyprodukowana w FPS Tczew. Zsynchronizowana, 4-biegowa + wsteczny.
Zawieszenie przodu:
mieszane: miechy powietrzne, sprężyny śrubowe, amortyzator hydrauliczny i stabilizator.
Zawieszenie tyłu:
resory piórowe współpracujące z dwoma miechami powietrznymi (na każdy resor) amortyzatorami hydraulicznymi i stabilizatorem.
Rozstaw osi: 6100 mm

Układ kierowniczy: typ ZF 8065 wyprodukowany w FMS Szczecin. Przekładnia śrubowo-kulkowa z integralnym wspomaganiem hydraulicznym.
Układ hamulcowy:
hamulec zasadniczy - działający na wszystkie koła autobusu, podzielony na dwa niezależne obwody. Hamulec postojowy - działający na tylne koła autobusu za pomocą siłowników sprężynowych. Hamulec silnikowy - działający przez odcięcie dopływu paliwa do silnika.
Zbiornik paliwa: 250 litrów

NADWOZIE
Konstrukcja szkieletu samonośna. Składała się ze ścian bocznych, dachu oraz kratownicy. Wszystkie podzespoły szkieletu połączono ze sobą za pomocą spawania elektrycznego. Kratownicę wykonano z profili zamkniętych o przekroju kwadratowym lub prostokątnym. Do oblachowania szkieletu wykorzystano blachy stalowe o grubości 1 mm. Do wykończenia wnętrza użyto płatów wykładziny unilam oraz wytłoczek z tworzywa ABS.

Podłoga: z płyt sklejki wodoodpornej, wykończona terafleksem. Płaty podłogi łączono ze sobą na tzw. wręby oraz mocowano za pomocą nitów do kratownicy nadwozia.
Ogrzewanie: za pomocą wymienników ciepła włączonych w ukłąd chłodzenia silnika i urządzenia grzewczego "Sirokko".
Oświetlenie wnętrza: lampami fluorescencyjnymi (świetlówkami) montowanymi na suficie.
Wentylacja: okna boczne, czołowe nawiewy, dwie klapy dachowe, sześć wentylatorów na dachu
Stanowisko kierowcy: półotwarte, regulowany fotel kierowcy.

Siedzenia: fotele o konstrukcji rurowej. Poduszki siedzenia i oparcia wykonano z pianki poliuretanowej, pokrytej skajem lub winidermem.
Ilość miejsc siedzących:
36 + kierowca
Ilość miejsc stojących: 74
Drzwi: dwuskrzydłowe, sterowane elektropneumatycznie ze stanowiska kierowcy
Liczba drzwi: 3 (szerokość użytkowa każdych drzwi 1200 mm)
Układ drzwi: 2-2-2



Prędkość maksymalna: 67 km/h
Zużycie paliwa: 40 l/100 km
 

Eksploatacja w Łodzi - materiał w opracowaniu

 

 

Jelcz PR110U - 250.
Łódź, zajezdnia Helenówek
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1976 lub 1977 r.

 

Jelcz PR110U - 250.
Łódź, zajezdnia Helenówek
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1976 lub 1977 r.

 



Pierwsze Jelcze PR110U przyprowadzono do Łodzi w piątek 20 maja 1977 r.
Źródło: "Głos Robotniczy" - 23.05.1977 r.

 
 
 

Stany inwentarzowe
(Tabela zawiera tylko numerację pierwotną)

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych
z inwentarza

1976 1 1

250

-

1977 16 15

2501 - 2514, 4501

-

 

1978 105 90

2515 - 2528, 4502, 4503, 4601 - 4674

1

4653

1979 195 94

2901 - 2913, 4900 - 4980

4

250,  2504, 4605, 4650

1980 151 -   44

2501, 2506, 2509, 2512, 2514, 4501, 4502, 4503, 4602, 4608, 4609, 4610, 4611, 4612, 4614, 4615, 4616, 4618, 4619, 4621, 4622, 4623, 4625, 4627, 4629, 4632, 4633, 4634, 4637, 4638, 4643, 4644, 4647, 4649, 4651, 4652, 4660, 4661, 4666, 4669, 4670, 4941, 4942, 4955

1981 178 74

1190 - 1199, 2101 - 2107, 2110, 2712 - 2724, 4101 - 4133

47

2110, 2503, 2505, 2513, 2516, 2518, 2519, 2520, 2521, 2522, 2523, 2527, 2528, 2713, 2905, 4603, 4613, 4617, 4620, 4626, 4630, 4631, 4636, 4639, 4654, 4655, 4662, 4664, 4674, 4900, 4904, 4905, 4911, 4914, 4915, 4916, 4917, 4929, 4934, 4939, 4950, 4952, 4954, 4959, 4966, 4968, 4978

1982 191 30

1246 - 1270, 2201, 2735 - 2738

17

2502, 2508, 2515, 2517, 4624, 4635, 4668, 4673, 4902, 4908, 4937, 4940, 4964, 4969, 4973, 4974, 4980

1983 157 9

2301 - 2309

43

2507, 2510, 2511, 2524, 2526, 2712, 2714, 2717, 2718, 2719, 2720, 2721, 2723, 2724, 2725, 4102, 4103, 4116, 4117, 4123, 4128, 4132, 4133, 4604, 4607, 4628, 4641, 4642, 4645, 4646, 4648, 4663, 4671, 4901, 4918, 4925, 4928, 4933, 4935, 4943, 4958, 4963, 4979

1984 111 -   46

1192, 1194, 1199, 2101, 2102, 2105, 2106, 2107, 2726, 2728, 2734, 2735, 2736, 2902, 2904, 2909, 2910, 2911, 2912, 2913, 4107, 4110, 4112, 4113, 4118, 4119, 4121, 4124, 4127, 4129, 4131, 4601, 4606, 4640, 4657, 4659, 4919, 4921, 4922, 4923, 4924, 4946, 4947, 4957, 4965, 4967

1985 84 -

 

24

2307, 2525, 2730, 2731, 2738, 4122, 4656, 4658, 4667, 4672, 4903, 4906, 4907, 4909, 4910, 4912, 4913, 4930, 4931, 4932, 4938, 4949, 4956, 4961, 4962, 4975, 4976

1986 37 -   47

1256, 1257, 1259, 1267, 1268, 1269, 2715, 2716, 2722, 2727, 2729, 2732, 2733, 2737, 2901, 2903, 2906, 2907, 2908, 4101, 4104, 4105, 4106, 4108, 4109, 4111, 4114, 4115, 4120, 4125, 4126, 4130, 4665, 4920, 4926, 4927, 4936, 4944, 4945, 4948, 4951, 4953, 4960, 4970, 4971, 4972, 4977

1987 32 -

 

5

1196, 2303, 2304, 2308, 2309

1988 26 -

 

6

1191, 1193, 1195, 1198, 2103, 2104

1989 5 -

 

21

1190, 1197, 1246, 1247, 1248, 1249, 1250, 1251, 1252, 1253, 1254, 1255, 1258, 1260, 1261, 1262, 1263, 1264, 1265, 1266, 1270

1990 4 -   1

2201

1991 6 -

5201, 5202

-

 

1992 - -

 

6

2301, 2302, 2305, 2306, (5201, 5202 do MZK Pabianice)

Kolorem brązowym zaznaczono numery autobusów, których daty kasacji nie są potwierdzone dokumentami

Tabor autobusowy
Strona główna
 

Strona utworzona 14.03.2007

©
Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.