Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor autobusowy
Strona główna

Jelcz M11
1986 - 2006

 

Jelcz M11 - 2910 (1912) na linii 89. Łódź, krańcówka pl. Barlickiego; 19.09.1996 r.

 

Typ
: Jelcz M11
Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu
Lata budowy dla Łodzi: 1986 - 1989
Ilość pojazdów dla Łodzi: 83
Pierwszy przydział: MPK-Łódź (zajezdnia Helenówek)
Ostatni przydział: MPK-Łódź Sp. z o.o. (zajezdnia Kilińskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 3.02.1986 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 28.07.2006 r.

Długość: 11000 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2080 mm
Ciężar własny: 9200 kg
Ilość miejsc siedzących: 30
Ilość miejsc stojących: 70
Ilość drzwi: 3
Układ drzwi: 2-2-2
Silnik: Raba-Man D2156 HM6U
Pojemność silnika: 10 350 cm3
Moc silnika: 193 KM
Skrzynia biegów: Csepel ASH 75.2.A8, mechaniczna, 5-biegowa
Prędkość maksymalna: 82 km/h
Zużycie paliwa: 20,6/100 km

 
 

W pierwszej połowie lat 80. XX w. Jelczańskie Zakłady Samochodowe nie były w stanie zaspokoić zapotrzebowania krajowych przedsiębiorstw na autobusy miejskie i lokalne. Głównym powodem były limity, ograniczenia czy braki w dostawach części i podzespołów potrzebnych do produkcji autobusów oraz ograniczenia związane z dostawami silników z WSK Mielec. Wolne moce przerobowe zmusiły zakład do poszukiwań dostawców poza granicami kraju. W dniu 24 października 1983 r. podpisano w Warszawie umowę w zakresie współpracy przemysłów motoryzacyjnych między Polską a Węgrami. Warunki umowy miały dać w przyszłości możliwości lepszego wykorzystania zdolności produkcyjnych. Ostatecznie zdecydowano się na budowę w JZS nadwozi autobusów miejskich na kompletnych podwoziach sprowadzanych z Węgier. Tak powstał autobus, w którym zmodyfikowaną wersję Jelcza PR110 M połączono z podwoziem Csepel 260.88, stosowanym przy produkcji Ikarusów 260. Zgodnie z podpisaną umową firma Csepel zobowiązała się dostarczać do 1990 r. kompletne podwozia autobusowe, natomiast strona polska miała spłacać ich import produktami rodzimego przemysłu maszynowego. Głównie w zamian dostarczano na Węgry Fiaty 126p oraz samochody ciężarowe Star.

Budowa

Szkielet Jelcza M11 był spawany z rur stalowych o przekroju prostokątnym. Skrócone o metr nadwozie połączono z podwoziem kratownicowym Csepel 260.88 w sposób nierozłączalny za pomocą spawania. Poszycie zewnętrzne wykonano z blachy stalowej. 
Autobus posiadał silnik typu Raba-Man D2156HM6U o pojemności 10 350 cm³ i  mocy 193 KM. Silnik był sześciocylindrowy, poziomy z zapłonem samoczynnym, bezpośrednim wtryskiem i centralną kulistą komorą spalania w tłoku. Pięciobiegowa skrzynia biegów Csepel ASH 75.2.A8 była sterowana mechanicznie. Biegi 2-5 były zsynchronizowane. Układ kierowniczy Csepel-Bendiberica, śrubowo-kulkowy z integralnym wspomaganiem hydraulicznym.
Mechaniczny, bębnowo-szczękowy układ hamulcowy uruchamiany był pneumatycznie. Autobus posiadał trzy rodzaje hamulców. Hamulec roboczy był dwuobwodowy z automatyczną regulacją siły hamowania. Hamulec bezpieczeństwa działał na tylne koła za pomocą części sprężynowej siłowników oraz hamulec silnikowy sterowany zaworem elektropneumatycznym.
Do wykończenia i wyposażenia Jelcza M11 wykorzystano okna, drzwi, siedzenia oraz wiele innych elementów z Jelcza PR110. Wykończenie wnętrza wykonano z płyt laminowanych i wytłoczek z tworzywa sztucznego. Siedzenia dla pasażerów były miękkie, wypełnione gąbką i obite skóropodobnym materiałem (skaj). Pod koniec eksploatacji część wozów wyposażono w siedzenia krzesełkowe od Ikarusów. Siedzenie kierowcy posiadało regulację położenia poduszki, siedziska i oparcia. Kabina kierowcy była zabudowana i oddzielona od przedziału pasażerskiego. Na podłodze zastosowano sklejkę wyłożoną płytami z tworzywa "teraflex". Ogrzewanie wnętrza odbywało się za pomocą wymienników ciepła włączonych w układ chłodzenia silnika i niezależnego urządzenia grzewczego. Przednia szyba ogrzewana była przez nadmuch powietrza. Lusterka boczne były elektrycznie. Wentylację zapewniały nawiewy w ścianie przedniej, okna przesuwne, klapy dachowe oraz wentylatory nagrzewnic.
Autobus posiadał trzy dwuskrzydłowe drzwi wewnętrzne o prześwicie 1220 mm każde, sterowane elektropneumatycznie, wyposażone w urządzenie zapobiegające zakleszczeniu.
 

Rysunek orientacyjny autobusu Jelcz M11 w wersji produkowanej dla Łodzi w latach 1986 - 1989.
Część wozów z początkowych dostaw w 1986 miała czerwony pas również na drzwiach.
 
Eksploatacja

W 1984 r. wyprodukowano w Jelczańskich Zakładach Samochodowych pierwsze trzy prototypowe egzemplarze, które nosiły oznaczenie M110. Pod koniec 1984 r. oddano do eksploatacji siedem Jelczy oznaczonych już symbolem M11. Autobusy trafiły do MPK Wrocław i WPK Poznań. Dostawy dla MPK Łódź odbywały się w latach 1986 - 1989.
W dniu 3 lutego 1986 r. przyjęto do zajezdni Helenówek osiem autobusów o numerach bocznych 2601 - 2608. Drugą zajezdnią, na którą trafiły "migi" (tak popularnie nazywano te autobusy) była Nowe Sady. Pięć wozów o numerach 4601 - 4605 wpisano tam na inwentarz 24 kwietnia 1986 r. Do końca roku zakupiono w sumie 50 autobusów, które rozdzielono między obie zajezdnie. Wozy 4619 i 4620 trafiły do Ośrodka Szkolenia Kadr (OSK) jako "nauki jazdy". Ostatnie dwa egzemplarze z rocznika 1986 wpisano na stan 9 stycznia 1987 r. i nadano im ponownie numery 4619 i 4620. Bisowy 4620 w lutym 1987 r. również trafił do OSK. Autobusy przeznaczone do nauki jazdy otrzymały numery 105, 106 i 107. Do ruchu liniowego wróciły ponownie w latach 1991 i 1992.
Pierwsze Jelcze M11 miały identyczne malowanie jak Jelcze PR110 U. Późniejsze egzemplarze nie posiadały czerwonego pasa na drzwiach. Jeszcze w latach 80. zmieniono z przodu również sposób oznaczenia. Numer linii przeniesiono z górnej tablicy kierunkowej na zewnątrz pod przednią szybę, po lewej stronie.
W 1989 skreślono po wypadku wóz 4623. Pozostałe w pierwszej połowie lat 90. poddano naprawom głównym. Część Jelczy po remontach otrzymała takie same nadkola jak Ikarusy 260/280. Zlikwidowano w nich gumowe nakładki, a listwę ozdobną, maskującą łączenie blach, przesunięto tak samo jak w Ikarusach, nad nadkola. Wyjątek stanowił 2616, w którym przesunięto listwę wyżej i zachowano oryginalne nadkola. Niektóre Jelcze otrzymały również siedzenia od Ikarusów.
W drugiej połowie lat 90., z uwagi na zmiany w kolorystyce i różnice po remontach, Jelcze z tego rocznika występowały w wielu wariantach malowania.
Po likwidacji w 1992 r. zajezdni Helenówek "migi" przeniesiono na Nowe Sady i Kraszewskiego (od 1995 r. Kilińskiego). W latach 1996 i 1997 Jelcze M11 z Kilińskiego przeniesiono do zajezdni Limanowskiego, gdzie służyły do 1999 r. Najdłużej w ruchu liniowym z rocznika 1986 eksploatowano wóz 2606 (4606). Skreślono go z inwentarza 28 czerwca 2001 r.
 

Zdjęcia autobusów z rocznika 1986
 

 

Jelcz M11 - 2603 na linii 252.
Łódź, krańcówka przy ul. Wersalskiej
Foto: Dariusz Lech; 1986 r.

 

Jelcz M11 - 4623 po wypadku.
Łódź, zajezdnia Nowe Sady.
Foto: Marian Linczewski; 1989 r.

     

 

Jelcz M11 - 2609 na linii 61.
Łódź, krańcówka św. Franciszka/Czahary
Foto: Seweryn Dębski; grudzień 1995 r.

 

Jelcz M11 - 2617 na linii 65.
Łódź, ul. Żeromskiego/6 Sierpnia.
Foto: Wojciech Dębski; 17.01.1996 r.

     

 

Jelcz M11 - 2629 (4622) na linii 69.
Łódź, ul. Popiełuszki.
Foto: Wojciech Dębski; 01.02.1996 r.
 

 

Jelcz M11 - 1605 (2605)  na linii 52
i Ikarus 260 - 3513 na linii 73.
Łódź, krańcówka pl. Barlickiego.
Foto: Wojciech Dębski; 26.08.1996 r.

     

 

Jelcz M11 - 2628 (4624) na linii zastępczej Z2.
Łódź, krańcówka pl. Barlickiego.
Foto: Wojciech Dębski; 19.09.1996 r.

 

Jelcz M11 - 2616
Łódź, zajezdnia Nowe Sady.
Foto: Wojciech Dębski; 19.09.1996 r.

     

Jelcz M11 - 2631 (4619'')
Łódź, zajezdnia Nowe Sady.
Foto: Wojciech Dębski; 19.09.1996 r.

 

Jelcze M11 - 2607'' (4607) i 2610.
Łódź, zajezdnia Nowe Sady.
Foto: Wojciech Dębski; 19.09.1996 r.

     

 

Jelcz M11 - 2623
Łódź, zajezdnia Nowe Sady.
Foto: Wojciech Dębski; 19.09.1996 r.

 

Jelcze M11 - 2637 (4608), 2632 (4618), 2604 (4604)
Łódź, zajezdnia Nowe Sady.
Foto: Marcin Szymaniak; 19.09.1996 r.

     

 

Jelcze M11 - 1602 (2602) i 1903.
Łódź, zajezdnia Limanowskiego.
Foto: Marcin Szymaniak; listopad 1996 r.

 

Jelcz M11 - 3614 (2614)
Łódź, zajezdnia Limanowskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 28.02.1997 r.

     

 

Jelcze M11 - 3619 (2609), 3615 (2615 ), 3612 (2602).
Łódź, zajezdnia Limanowskiego.
Foto: Marcin Szymaniak; luty 1997 r.

 

Jelcz M11 - 2602'' (4602) na linii 52.
Łódź, ul. Struga.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.

     

 

Jelcz M11 - 2614'' (4614) na linii 65.
Łódź, ul. Struga.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.

 

Jelcz M11 - 2625 (4626) na linii 52.
Łódź, ul. Struga.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.

     

 

Jelcz M11 - 2619 na linii 65.
Łódź, ul. Struga.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.

 

Jelcz M11 - 2636 (4610) na linii 52.
Łódź, ul. Struga.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.

     

 

Jelcz M11 - 2633 (4617) na linii 80.
Łódź, ul. Struga.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.

 

Jelcz M11 - 2622 na linii 89.
Łódź, ul. Więckowskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.

     

 

Jelcz M11 - 3621 (2605) na linii 73.
Łódź, ul. Więckowskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.

 

Jelcz M11 - 2605'' (4605) na linii 89.
Łódź, ul. Więckowskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.

     

   

Jelcz M11 - 2604'' (4604) na linii 89.
Łódź, ul. Więckowskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.

   
     

W 1987 r. zakupiono tylko dwa autobusy. Otrzymały numery 4701, 4702 i 30 kwietnia zasiliły flotę zajezdni Nowe Sady. Wóz 4702 skreślono 1 stycznia 1993 r. i sprzedano do gminy Nowosolna. Drugi autobus zakończył służbę z numerem 2701 w dniu 4 stycznia 2001 r.
Zdjęcia autobusów z rocznika 1987
 

   

Jelcz M11 - 2701 (4701) na linii 68.
Łódź, ul. Popiełuszki.
Foto: Wojciech Dębski; 26.02.1996 r.

   
     

W 1988 r. zakupiono sześć Jelczy M11, które 30 sierpnia wpisano na stan zajezdni Helenówek z numerami 2801 - 2806. Po jej likwidacji w 1992 r. autobusy przeniesiono na Nowe Sady bez zmiany numerów taborowych. W połowie lat 90. przeszły naprawy główne. Wszystkie zachowały oryginalne nadkola i wyróżniały się naklejkami z napisem "Jelcz" na żółtym tle. W nowym, żółto-czerwonym malowaniu jeździły do końca służby. Wóz 2803 skreślono 25 czerwca 2001 r. Następnie trafił on do dalszej służby w MPK Lublin. Dwa dni później skreślono wozy 2804, 2805 (następnie sprzedany) i 2806. Jako ostatnie 28 czerwca 2001 r. wycofano wozy 2801 i 2802.

Zdjęcia autobusów z rocznika 1988
 

 

Jelcz M11 - 2806 na linii 68.
Łódź, ul. Popiełuszki.
Foto: Wojciech Dębski; 02.04.1994 r.

 

Jelcz M11 - 2801 na linii 89.
Łódź, krańcówka pl. Barlickiego.
Foto: Wojciech Dębski; 19.09.1996 r.

     

 

Jelcz M11 - 2802 na linii 89.
Łódź, ul. Żeromskiego przy Zielonej.
Foto: Wojciech Dębski; styczeń 1998 r.

 

Jelcz M11 - 2805 na linii 77.
Łódź, krańcówka Rokicińska/Puszkina.
Foto: Tomasz Flaga

     

W 1989 r. wprowadzono do eksploatacji 20 z 25 zakupionych autobusów. Pierwszy raz "migi" trafiły do zajezdni Kraszewskiego. Pięć sztuk otrzymała również zajezdnia Nowe Sady.
Na początku 1993 r. wóz 1913 wypożyczono do gminy Nowosolna. Do MPK powrócił w 1995 z numerem 2906.
W drugiej połowie lat 90. autobusy przeszły naprawy główne. We wszystkich, podobnie jak w części wozów z rocznika 1986, zastosowano nadkola od Ikarusów i przesunięto wyżej listwę maskującą łączenie blach. Przemalowane po remontach Jelcze na żółto-czerwone, odznaczały się od wozów z rocznika 1988 szerszym czerwonym pasem w dolnej części, który po lewej stronie na wysokości kabiny kierowcy przebiegał charakterystycznym skosem. W niektórych autobusów zamontowano również siedzenia od Ikarusów.
W latach 1996 i 1997 Jelcze M11 z zajezdni Kilińskiego (do 1995 r. Kraszewskiego) przeniesiono na Nowe Sady i Limanowskiego. Te z Limanowskiego przeniesiono w 2001 r. również na Nowe Sady. Wówczas stacjonowały tam wszystkie autobusy tego typu.
W 2002 r. wozy 2902 (4902) i 2914 (1907) przystosowano do przewozu rowerów. W tylnej części zdemontowano 16 siedzeń i zamontowano 8 uchwytów do mocowania rowerów. Tak wyposażone autobusy kursowały na specjalnie oznaczonych liniach 51R, 51AR i 83R. Jelcz 2902(4902) kursował dwa sezony, a 2914 (1907) tylko w sezonie 2002.
Ostatnie Jelcze z rocznika 1989 wycofano w 2006 r. Najdłużej w eksploatacji pozostał wóz 2913 (1908), który skreślono z inwentarza jako ostatni z całej serii w dniu 28 lipca 2006 r.

Zdjęcia autobusów z rocznika 1989
 

 

Jelcz M11 - 2908 (1905) na linii 77.
Łódź, ul. Felińskiego.
Foto: Marcin Szymaniak; 16.01.1996 r.

 

Jelcz M11 - 2903 (4903) na linii zastępczej Z1.
Łódź, krańcówka Żabieniec.
Foto: Wojciech Dębski; 11.07.1996 r.

     
 

Jelcz M11 - 1915  na linii 52 i Ikarus 260 - 3407 na linii 73.
Łódź, krańcówka pl. Barlickiego.
Foto: Marcin Szymaniak; 26.08.1996 r.

 

Jelcz M11 - 2913 (1908) na linii Z2.
Łódź, krańcówka pl. Barlickiego.
Foto: Wojciech Dębski; 19.09.1996 r.

     

 

Jelcze M11 - 2906 (1913) i 2611
Łódź, zajezdnia Nowe Sady.
Foto: Wojciech Dębski; 19.09.1996 r.

 

Jelcz M11 - 2901 (4901)
Łódź, zajezdnia Nowe Sady.
Foto: Wojciech Dębski; 19.09.1996 r.

     

 

Jelcz M11 - 3901 (1915) na linii 83.
Łódź, ul. Więckowskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.
 

 

Jelcz M11 - 2914 (1907) przystosowany do przewozu rowerów w obsłudze linii 51R.
Łódź, krańcówka pl. Dąbrowskiego.
Foto: Łukasz Stefańczyk; 2002 r.

     

 

Jelcz M11 - 2912 (1911) na linii 69.
Łódź, ul. Popiełuszki.
Foto: Seweryn Dębski; 29.04.2005 r.

 

Wnętrze Jelcza M11 - 2915 (1906) na linii 98A.
Łódź, ul. Maratońska.
Foto: Seweryn Dębski; 01.11.2005 r.

 

Rysunek orientacyjny autobusu Jelcz M11 z rocznika 1989 po naprawie głównej. Wygląd z ostatnich lat eksploatacji.
Numery: 2901 - 2916, 3901 - 3904 (następnie 2917 - 2920). Numery pierwotne: 1901 - 1915, 4901 - 4905.
Na rysunku wóz w wersji z czterema oknami dzielonymi po lewej stronie. Fabrycznie były trzy.

 

Ostatnie nowe Jelcze M11 o numerach 2001 - 2005 wpisano na inwentarz 31 stycznia 1990 r. Autobusy wyprodukowane były jeszcze w 1989 r. i początkowo miały nosić numery 2901 - 2905. Po likwidacji w 1992 r. zajezdni Helenówek przeniesiono je bez zmiany numeracji na Nowe Sady. W drugiej połowie lat 90. przeszły naprawy główne. Autobusy, podobnie jak te z rocznika 1988, zachowały oryginalne nadkola wraz z gumowymi nakładkami. Wyróżniały je natomiast zmodyfikowane przody. Wszystkie po remontach przemalowano na żółto-czerwono. Całą serię wycofano z eksploatacji 10 lipca 2006 r.

Zdjęcia autobusów z rocznika 1989, wprowadzonych do eksploatacji w 1990 r.

 
 

Jelcz M11 - 2002 na linii 65.
Łódź, ul. Obywatelska.
Foto: Marcin Szymaniak; 16.01.1996 r.

 

Reklamowy Jelcz M11 - 2002 na linii 55.
Łódź, krańcówka Obywatelska/Pienista.
Foto: Wojciech Dębski; 20.04.1996 r.

     

 

Jelcz M11 - 2004 na linii 69.
Łódź, ul. Popiełuszki.
Foto: Seweryn Dębski; 11.07.2003 r.

 

Jelcz M11 - 2001 na linii 65.
Łódź, krańcówka Lotnisko Lublinek.
Foto: Wojciech Dębski; 06.10.2005 r.

     

 

Wnętrze Jelcza M11 - 2001 na linii 65.
Łódź, krańcówka Lotnisko Lublinek.
Foto: Wojciech Dębski; 06.10.2005 r.

 

Wnętrze Jelcza M11 - 2001 na linii 65.
Łódź, krańcówka Lotnisko Lublinek.
Foto: Wojciech Dębski; 06.10.2005 r.

 

Rysunek orientacyjny autobusu Jelcz M11 z rocznika 1989 po naprawie głównej. Numery 2001 - 2005.
 

Jelcze M11 eksploatowano w Łodzi 20 lat. Inauguracja ich służby w 1986 r. odbyła się bez większego echa, co wydaje się zrozumiałe. Zastępowały przecież mające złą reputację Jelcze PR110 U, od których miały wyższą podłogę, były od nich mniej pojemne i bardziej hałaśliwe. Dopiero po latach doceniono fakt, że Jelcze na podwoziu Csepel 260.88 to solidne i wytrzymałe autobusy, mimo iż konstrukcyjnie były już dość przestarzałe. W Łodzi "migi" jeździły trzykrotnie dłużej od swoich licencyjnych poprzedników.
Jelcze M11 nigdy nie były podstawowym typem miejskiego autobusu w Łodzi, ale z powodzeniem kursowały niemal na wszystkich liniach dziennych i nocnych jakie były w obsłudze danej zajezdni. Nieco rzadziej kierowano je na linie pospieszne.
Z eksploatacji zaczęto je stopniowo wycofywać od 1997 r., a w zamian wprowadzać autobusy niskopodłogowe. W 2001 r. skreślono ostatnie egzemplarze z roczników 1986, 1987 i 1988. W ruchu na Nowych Sadach zostało 18 wozów z rocznika 1989.
Na początku 2006 r. oddelegowano wóz 2913 (1908) do mającej braki taborowe zajezdni Kilińskiego. W tym czasie z Nowych Sadów na miasto wyjeżdżało już tylko osiem "migów". W maju odstawiono 2904 (4904), 2915 (1906) i 2919 (1915), a następnie 22 czerwca 2006 r. je skreślono z inwentarza. Przez kilka tygodni z Nowych Sadów na miasto wyjeżdżało jeszcze pięć najmłodszych wozów 2001 - 2005 ze zmodernizowanymi przodami. Wycofano je 10 lipca 2006 r.
Ostatni czynny egzemplarz 2913 (1908) przetrwał w zajezdni Kilińskiego. Po raz ostatni planowo wyjechał 15 lipca na linię 57/13, a 20 lipca wziął udział w pożegnalnym kursie, wykonując "kółko" na linii 86. Z inwentarza skreślono go 28 lipca 2006 r.
Autobusy najbardziej związane były z zajezdnią Nowe Sady, ale w różnych okresach stacjonowały także w trzech pozostałych łódzkich zajezdniach. Nigdy nie przydzielono ich do zajezdni w Pabianicach.
 

Okres stacjonowania Jelczy M11 w poszczególnych zajezdniach

zajezdnia

początek eksploatacji

koniec eksploatacji

uwagi

Kraszewskiego
(od 1995 r. Kilińskiego)

31.08.1989

28.01.1997

W 2006 r. przydzielono z Nowych Sadów jeden autobus. Skreślony 28.07.2006 r.
Helenówek

03.02.1986

06.12.1992

Likwidacja zajezdni 07.12.1992 r.
Limanowskiego

15.10.1996

11.05.2001

 
Nowe Sady

24.04.1986

10.07.2006

 
 
 

Szesnastoletnie Jelcze M11 w zajezdni Nowe Sady.
Od lewej: 2919 (1915), 2005, 2003.
Foto: Wojciech Dębski; 28.10.2005 r.

 

Ostatnie tygodnie służby. Jelcze M11 - 2915 (1906) na linii 76 i 2001 na linii 69A. Łódź, krańcówka Kusocińskiego.
Foto: Seweryn Dębski; 10.04.2006 r.

     

 

Będące jeszcze na stanie, ale już odstawione Jelcze M11.
Od lewej: 2915 (1906), 2904 (4904) i 2919 (1915)
Łódź, zajezdnia Nowe Sady.
Foto: Wojciech Dębski; 06.06.2006 r.

 

Jeden z ostatnich sześciu czynnych Jelczy M11 w Łodzi.
Wóz 2002 na linii 80 pięć dni przed końcem służby.
Łódź, al. Bandurskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 05.07.2006 r.

 

   

Pożegnanie Jelczy M11
 

Zajezdnia Kilińskiego, 20 lipca, czwartek, godz. 7:45. Jelcz M11 - 2913 (1908) gotowy do ostatniej liniowej podróży z pasażerami.
Foto: Wojciech Dębski; 20.07.2006 r.
 

Dzięki inicjatywie Klubu Miłośników Starych tramwajów i przychylności władz MPK-Łódź Sp. z o.o. w dniu 20 lipca 2006 r. ostatni czynny Jelcz M11 - 2913 (1908) odbył pożegnalny kurs na linii z pasażerami. Członkowie KMST przygotowali dwie duże tablice z napisem "Pożegnanie Jelczy M11 w Łodzi 1986 - 2006", które umieszczono z przodu i z tyłu autobusu oraz tablicę boczną. Autobus odbył symboliczne "kółko" na trasie linii 86, a następnie zjechał do zajezdni Kilińskiego. Więcej już nie wyjechał, a osiem dni później został skreślony jako ostatni liniowy pojazd tego typu w Łodzi. We wrześniu 2006 r. pocięto go i wywieziono na złom.
 

 

Symboliczne przekazanie "pałeczki" młodszej generacji.
Jelcze M121MB3 - 2603 i M11 - 2913 (1908) na linii 86.
Łódź, krańcówka Maratońska.
Foto: Wojciech Dębski; 20.07.2006 r.

 

Resztki pociętego Jelcza M11 - 2913 (1908)
Łódź, zajezdnia Kilińskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 05.09.2006 r.
 

     

Prawie wszystkie łódzkie Jelcze M11 w momencie skreśleń z inwentarza były mocno wyeksploatowane. Zdecydowaną większość pocięto lub wywieziono na złom krótko po zakończeniu służby, ale nie wszystkie. Kilka autobusów znalazło nowych nabywców i pełniło różne funkcje jak np. 2629 (4622), który służył jako grill-bar w miejscowości Prawęcice.
 

 

Wycofany w 2000 r. Jelcz M11 - 2629 (4622) jako grill-bar.
Foto: Wojciech Dębski; 20.06.2003 r.
 

 

Pocięty na złom Jelcz M11 - 2629 (4622), który
służył jako grill-bar.
Foto: Włodzimierz Hyży; 30.11.2003 r.

Muzealny Jelcz M11 - 2904

Po wycofaniu z eksploatacji Jelczy M11 wóz 2904 (4904) zachowano z przeznaczeniem na muzealny. Autobus stał początkowo w macierzystej zajezdni Nowe Sady. W styczniu 2008 r. trafił do hali remontowej przy ul. Tramwajowej, która była połączona z muzeum przy ul. Wierzbowej. Podczas zwiedzania muzeum, była również możliwość obejrzenia zabytkowych tramwajów i autobusów. W 2009 r. autobus przeniesiono do hali zajezdni tramwajowej przy ul. Dąbrowskiego. Po jej likwidacji w 2011 r. autobus trafił do zajezdni Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej na Helenówku, a od 6 czerwca 2013 r. do chwili obecnej stoi w muzealnej zajezdni Brus. Niestety, wciąż nie ma środków na jego remont, a dodatkowo od 2011 r. stoi pod gołym niebem.

     
 

W latach 2008 - 2009 muzealny Jelcz M11 2904 (4904)
stał w hali remontowej przy ul. Tramwajowej.
Foto: Wojciech Dębski; 12.01.2008 r.

 

W latach 2009 - 2011 muzealny Jelcz M11 2904 (4904)
stał w hali zajezdni przy ul. Dąbrowskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 31.12.2010 r.

     

 

W latach 2011 - 2013 muzealny Jelcz M11 2904 (4904)
stał w zajezdni Helenówek.
Foto: Wojciech Dębski; 20.06.2012 r.

 

Od 2013 r. Jelcza M11 2904 (4904) można oglądać wraz z innymi zabytkowymi autobusami w zajezdni muzealnej Brus.
Foto: Wojciech Dębski; 15.12.2013 r.

 

Stany inwentarzowe
(Tabela zawiera tylko numerację pierwotną)

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych
z inwentarza

1986 46 48

2601 - 2623, 4601 - 4625

2

4619 (do OSK), 4620 (do OSK)

1987 49 4

4619'', 4620'', 4701, 4702

1

4620'' (do OSK)

1988 55 6

2801 - 2806

-  
1989 74 20

1901 - 1915, 4901 - 4905

1

4623

1990 79 5

2001 - 2005

-  
1991 81 2

4619 (z OSK), 4620 (z OSK)

-  
1992 82 1

4620'' (z OSK)

-  
1993 80 -   2

1913, 4702

1994 80 -   -  
1995 81 1

1913

-  
1996 81 -   -  
1997 77 -

 

4

2601, 2603, 2606, 2609

1998 64 -

 

13

2602, 2604, 2607, 2608, 2611, 2613, 2614, 2615, 2616, 4605, 4609, 4620’’, 4621

1999 50 -   14

2605, 2617, 2618, 2620, 2622, 4603, 4611, 4612, 4617, 4618, 4619, 4619'', 4624, 4625

2000 34 -   16

2610, 2612, 2619, 2621, 2623, 4602, 4604, 4607, 4608, 4610, 4613, 4614, 4615, 4616, 4622, 1909

2001 24 -   10

4601, 4606, 4620, 4701, 2801, 2802, 2803, 2804, 2805, 2806

2002 18 -   6

1902, 1903, 1904, 1907, 1912, 4903

2003 18 -   -  
2004 18 -   -  
2005 9 -   9

1901, 1905, 1910, 1911, 1913, 1914, 4901, 4902, 4905

2006 - -   9

1906, 1908, 1915, 4904, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005

Tabor autobusowy
Strona główna
 

Strona utworzona 26.11.2007

©
Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.