|
|
 |
Jelcz 043 - 800 na terenie
zajezdni Limanowskiego. Foto: Ze zbiorów MKM MPK-Łódź; ok. 1976 r. |
|
Typ:
Jelcz 043
Producent:
Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu
Lata budowy dla Łodzi: 1963, 1972 - 1979
Ilość pojazdów w Łodzi: 46
Pierwszy przydział: MPK Łódź (zajezdnia
Kraszewskiego)
Ostatni przydział: MPK Łódź (zajezdnia
Kraszewskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 16.11.1963 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 03.04.1982 r.
Długość: 10870 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2900 mm
Ciężar własny: 8700 kg / 8900 kg (na podwoziu
Jelcz II)
Ilość miejsc siedzących: 42 stałe + 10 składanych
Ilość miejsc stojących:
Ilość drzwi: 2
Układ drzwi: 0-1-1
Szerokość drzwi: 900 mm
Silnik:
Škoda 706 RT / Leyland SW 680
Pojemność silnika: 706 RT - 11800 cm3
/ SW 680 - 11100 cm3
Moc silnika: 706 RT - 160 KM / SW 680 - 200 KM
Skrzynia biegów: mechaniczna, 5-biegowa /
6-biegowa (na podwoziu Jelcz II)
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Zużycie paliwa: 27 l/100 km
|
|
|
Opis techniczny |
Konstrukcja Jelcza 043 była stalowa. Spawane nadwozie wykonano
z metalowych profili i osadzono na ramie, wykonanej z
podłużnic i poprzeczek stalowych o przekroju ceowym
łączonych za pomocą nitów.
Autobus wyposażono w silnik wysokoprężny
Škoda 706 RT,
sześciocylindrowy, czterosuwowy z wtryskiem bezpośrednim o
mocy 160 KM. Silnik umieszczony był nad przednią osią, a
przeniesienie momentu obrotowego na most napędowy odbywało
się za pomocą dwuczęściowego wału napędowego. Manualna, pięciobiegowa skrzynia biegów była
zblokowana z silnikiem.
Poszycie
zewnętrzne autobusu wykonano z blachy. Do wykończenia wnętrza zastosowano
lakierowaną płytę pilśniową. Podłogę wykonano z desek i pokryto
wykładziną gumową. Wnętrze ogrzewano za pomocą dwóch niezależnych
nagrzewnic sterowanych ze stanowiska kierowcy. Wentylację
zapewniały dwie klapy w dachu, boczne okna przesuwne oraz
wentylatory nagrzewnic. Siedzenia krzesełkowe dla
pasażerów o szkielecie rurowym pokryte były dermatoidem.
Autobus wyposażono po prawej stronie w dwie pary
jednoskrzydłowych drzwi dla pasażerów o prześwicie 900 mm. Drzwi
obsługiwane były ręcznie. Po lewej stronie na wysokości
kabiny zamontowano drzwi dla kierowcy. Łódzkie Jelcze 043 wyposażone były w bagażniki dachowe.
W 1975 r. dostarczono do Łodzi kilka autobusów na podwoziach
Jelcz II, w których zastosowano mosty napędowe firmy Raba. Autobusy posiadały sześciocylindrowe silniki ZS typu SW 680
produkowane w WSK Mielec na podstawie licencji firmy British
Leyland. Miały manualną, sześciobiegową skrzynię biegów
typu S6-90 produkcji FPS POLMO-Tczew. Biegi do przodu były
zsynchronizowane. |
Eksploatacja |
W dniu 6 grudnia 1958 r. została podpisana między Polską a
Czechosłowacją umowa licencyjna na produkcję w JZS autobusów
Škoda 706 RTO z nadwoziem konstrukcji firmy Karosa. Pierwsze
egzemplarze wyprodukowano pod koniec 1959 r., a rok później
ruszyła produkcja seryjna, która trwała aż do 1985 r. Jelcze
produkowano w kilku odmianach, ale charakterystyczny, owalny
kształt nadwozia nie uległ zmianie. To dzięki niemu autobusy
te potocznie nazywano "ogórkami". Z uwagi na swoją
liczebność były w Polsce bardzo popularne i odegrały ważną
rolę w komunikacji międzymiastowej. Znacznie rzadziej
wykorzystywano je w ruchu miejskim, gdzie dominowała wersja
272 Mex.
W 1963 r. do MPK Łódź trafiło pięć Jelczy 043, którym nadano
numery od 201 do 205. Podobnie jak
Škody-Karosy, wyposażone
były w halogeny zabudowane w zderzaku, natomiast w
odróżnieniu od wersji licencyjnej miały już mniejszą osłonę
wlotu powietrza do chłodnicy i przesuwne szybki w górnej
części okien, które zastąpiły uchylne.
Autobusy wpisano na inwentarz 16 listopada 1963 r. wraz z
ośmioma Jelczami 272 Mex, ale jako pierwsze z pasażerami
zaczęły jeździć właśnie Jelcze 043. W grudniu
(być może jeszcze w listopadzie) skierowano je do obsługi linii zastępczych na Żabieńcu i
Teofilowie. Co ciekawe już po miesiącu zwrócono w prasie
uwagę na kłopoty z obsługą drzwi.
"Dziennik Łódzki" - 01.01.1964 r.
(...)"Jelcze" dowożące pracowników "Elty" zostaną w
najbliższym czasie przerobione. Otwierające się na zewnątrz
drzwi nie są bowiem odpowiednie dla komunikacji miejskiej.
"Jelcze" te po przeróbce zasilą inne linie.
W początkowym okresie eksploatacji Jelcze jeździły na
wszystkich liniach, w tym także na niezwykle obciążonej 57.
Potwierdza to jedna z fotografii, na której widać również
dość oryginalny sposób oznaczenia linii. W odróżnieniu od Mexów, Jelcze 043 nie posiadały nad przednią szybą tzw.
filmów (ekranów) na podłużną tablicę kierunkową. W tym
miejscu zamontowano podświetlane kominki na numer linii.
Wykonano je w warsztatach MPK i prawdopodobnie we wszystkich
pięciu autobusach. Tablicę kierunkową wieszano pod
przednią szybą.
Nie wiadomo, czy w wozach 201 - 205 przebudowano drzwi na
podobieństwo Mexów. Pierwszy autobus nr 203 wycofano ze
służby 30 września 1968 r. a następnie sprzedano. Wóz 205
wycofano jako ostatni w 1973 r.
|
 |
Rysunek orientacyjny
autobusu Jelcz 043 z 1963 r. Numery 201 - 205. |
|
W 1972 r.
dostarczono dziewięć Jelczy 043, które nieznacznie różniły się na
zewnątrz od wozów z 1963 r. Posiadały reflektory wystające
poza obrys nadwozia oraz halogeny umieszczone pod
zderzakiem. Na lewej stronie, dzielone do tej pory małe
okna, zastąpiono pełnymi.
W 1975 r. sprowadzono kilka autobusów
wyprodukowanych na podwoziach Jelcz II z silnikami SW 680 na
licencji firmy Leyland. Zewnętrznie autobusy nie różniły się
od siebie. Łatwo można je było odróżnić po felgach kół.
Jelcze z silnikami SW 680 były mocniejsze i cięższe o 200 kg
od tych z silnikiem 706 RT.
Autobusy otrzymały numery 800, 838 i prawdopodobnie od 831 do 837. Losy wozów
833, 834, 835, 836 i 837 są zupełnie nieznane. Na inwentarzu
pasażerskim figurowały zaledwie jeden dzień i nie wiadomo
gdzie trafiły dalej. Wóz 838 w 1976 r. uwieczniono w serialu
"Daleko od szosy". Szkolił się na nim główny
bohater serialu Leszek Górecki. O pozostałych egzemplarzach
zakupionych w 1975 r. nic nie wiadomo.
|
 |
Rysunek orientacyjny
autobusu Jelcz 043 na podwoziu Jelcz II z mostem napędowym Raba. Numery: 800,
838 (831 - 837?). |
|

|

|
Szkoleniowy Jelcz 043 - 838 w serialu "Daleko od szosy";
1976 r.
|
|
|
O
autobusach dostarczonych w latach 1976 - 1979 również niewiele wiadomo. Część z nich
bardzo szybko skończyła służbę w MPK i trafiła do innych
instytucji. Pod koniec lat 70. na stanie było kilkanaście
Jelczy 043 obsługujących głównie linie podmiejskie i w
sezonie letnim tzw. "zielone linie", których trasy
również wybiegały poza Łódź. W obliczu dość trudnej sytuacji
taborowej wspomagały też komunikację nocną.
Na początku lat 80. wycofano je z ruchu w MPK. Najdłużej na
inwentarzu figurował wóz 1998, który skreślono w dniu 3 kwietnia 1982 r. i przekazano do Zakładu
Torów i Sieci. Kilka
Jelczy 043 przekwalifikowano na gospodarcze. W zajezdniach można je było zobaczyć jeszcze w drugiej połowie
lat 80.
W latach 2004 - 2007 kursował okazjonalnie po Łodzi Jelcz
043 - 705, którego właścicielem był wielki pasjonat tych
autobusów Szymon Janiszewski. "Jelczor" uświetnił kilka
imprez organizowanych m.in. przez Klub Miłośników Starych
Tramwajów i MPK-Łódź Sp. z o.o.
|
 |
|
 |
Jelcz 043 - 705 na
imprezie z okazji 25-lecia
eksploatacji w Łodzi Ikarusów 280.
Łódź, pl. Dąbrowskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 17.12.2005 r. |
|
Jelcz 043 - 705 na
imprezie z okazji 25-lecia KMST.
Łódź, skrzyżowanie Narutowicza/Kilińskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 01.10.2006 r.
|
|
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan
na koniec roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych
z inwentarza |
1963 |
5 |
5 |
201 - 205 |
- |
|
1964 |
5 |
- |
|
- |
|
1965 |
5 |
- |
|
- |
|
1966 |
5 |
- |
|
- |
|
1967 |
5 |
- |
|
- |
|
1968 |
4 |
- |
|
1 |
203 |
1969 |
4 |
- |
|
- |
|
1970 |
2 |
- |
|
2 |
201, 202 |
1971 |
1 |
- |
|
1 |
204 |
1972 |
10 |
9 |
663, 668, 673, 674,
678 - 682 |
- |
|
1973 |
9 |
- |
|
1 |
205 |
1974 |
9 |
- |
|
- |
|
1975 |
13 |
12 |
601, 602, 769, 800,
831 - 838 |
8 |
601, 602,
833, 834, 835, 836, 837, 838 |
W 1976 r. dokonano
zmian numeracji: 831->603, 832->604. |
1976 |
10 |
4 |
770 - 773 |
7 |
603,
604, 769, 770, 771, 772, 773,
|
1977 |
10 |
- |
|
- |
|
1978 |
16 |
11 |
1191 - 1194, 1248 -
1253, 4432 |
5 |
1249, 1191,
1192, 1193, 1194 |
1979 |
17 |
4 |
1996 - 1999 |
3 |
663, 673, 682 |
1980 |
5 |
- |
|
12 |
668, 674, 678, 679,
680, 681, 800, 1248, 1251, 1996, 1997,
4432 |
1981 |
1 |
1 |
1577 (z OSK) |
5 |
1250, 1252, 1253,
1577, 1999 |
1982 |
- |
- |
|
1 |
1998 |
Kolorem brązowym zaznaczono numery autobusów, których daty kasacji
nie są potwierdzone dokumentami |
|
|
|