|
|
 |
Jelcz 021 - 3089 (89) na
linii J. Łódź, krańcówka Żabieniec. Foto: Wiesław Kwiatkowski; 1978 r. |
|
Typ:
Jelcz 021
Producent:
Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu
Lata budowy dla Łodzi: 1968 - 1970, 1972
Ilość pojazdów w Łodzi: 33
Pierwszy przydział: MPK Łódź (zajezdnia
Kraszewskiego)
Ostatni przydział: MPK Łódź (zajezdnia
Limanowskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 24.01.1968 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 31.10.1979 r.
Długość: 15880 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3030 mm
Ciężar własny: 12000 kg
Ilość miejsc siedzących: 37+2
Ilość miejsc stojących: 99
Ilość drzwi: 3
Układ drzwi: 0-2-4-2
Silnik:
Škoda 706 RT
Pojemność silnika: 11800 cm3
Moc silnika: 160 KM
Skrzynia biegów: mechaniczna, 5-biegowa
Prędkość maksymalna: 60 km/h
Zużycie paliwa: 37 l/100 km
|
|
|
Opis techniczny |
Konstrukcja autobusu była stalowa. Spawane nadwozie wykonano z
metalowych profili i osadzono na ramie, wykonanej z podłużnic i
poprzeczek stalowych o przekroju ceowym łączonych za pomocą
nitów. Autobus składał się z dwóch członów połączonych
przegubem kulowym, obrotnicą i złączem elastycznym (opończą wykonaną z impregnowanego płótna).
Człon pierwszy wykonano na bazie Jelcza 272 MEX, skracając
go tuż przed drugimi drzwiami. Drugi człon wykonano z
typowych elementów nadwozia Jelcz 272 MEX wspartego w części
tylnej na osi kołami kierowanymi. Oś była zaadoptowana z
samochodu ciężarowego Żubr A80, który wówczas produkowano w
Jelczańskich Zakładach Samochodowych.
Na przegubie znajdowała się centralnie umieszczona obrotnica
składająca się z czterech segmentów płytowych, stanowiących
okrągłą podłogę. Segmenty połączone były gumowymi taśmami,
sprężynami i drążkami przegubowymi, co pozwalało na zginanie
się podłogi przy wzajemnych odchyleniach kątowych obu
członów.
Autobus wyposażono w silnik wysokoprężny Skoda 706RT,
sześciocylindrowy, czterosuwowy z wtryskiem bezpośrednim o
mocy 160 KM. Silnik umieszczony był nad przednią osią, a
przeniesienie momentu obrotowego na most napędowy odbywało
się za pomocą dwuczęściowego wału napędowego. Manualna,
niezsynchronizowana, pięciobiegowa skrzynia biegów była
zblokowana z silnikiem.
Układ hamulcowy składał się z trzech hamulców. Zasadniczy
hamulec pneumatyczny był dwuobwodowy i działał na wszystkie
koła. Hamulec ręczny z mechanizmem zapadkowym działał na
koła osi środkowej. Hamulec silnikowy odcinał dopływ paliwa
do wtryskiwaczy i zamykał przewód wydechowy.
Poszycie
zewnętrzne autobusu wykonano z blachy. Do wykończenia wnętrza zastosowano
lakierowaną płytę pilśniową. Podłogę wykonano z desek i pokryto
wykładziną gumową. Wnętrze ogrzewano za pomocą dwóch niezależnych
nagrzewnic sterowanych ze stanowiska kierowcy. Wentylację
zapewniały klapy w dachu, boczne okna przesuwne oraz
wentylatory nagrzewnic.
Autobus wyposażono po prawej stronie w trzy pary drzwi.
Drzwi przednie i tylne były dwuskrzydłowe o prześwicie 950 mm. Środkowe
były czteroskrzydłowe o prześwicie 1260 mm. Wszystkie sterowane
pneumatycznie ze stanowiska kierowcy. Siedzenia krzesełkowe dla
pasażerów były miękkie. Montowano je pojedynczo i podwójnie
obok siebie.
|
Eksploatacja |
Prototyp
autobusu przegubowego na bazie Jelcza 272 MEX powstał w
Miejskim Przedsiębiorstwie Autobusowym w Warszawie. Do jego
budowy wykorzystano dwa autobusy uszkodzone w wypadkach. W
październiku 1962 r. prototypowy Jelcz AP-62 rozpoczął jazdy
próbne, a następnie został przekazany do JZS. Na jego bazie rozpoczęto w
1964 r. seryjną produkcję
prawie 18-metrowych Jelczy AP-02. Jeden z
takich pojazdów testowano w 1966 r. również w Łodzi.
Z powodu
trudności eksploatacyjnych, związanych z zachodzeniem na zakrętach
tylnego członu, zaczęto budować w Jelczu krótsze,
niespełna 16-metrowe autobusy. Tylna sekcja została skrócona oraz
powiększono w niej prześwit otworu drzwiowego przy przegubie,
montując czteroskrzydłowe drzwi harmonijkowe.
Dwa
prototypowe
Jelcze 021 wyprodukowano w 1966 r., a
produkcję seryjną rozpoczęto w 1967 r. i trwała ona do
1979 r. Po raz
pierwszy Jelcz 021 pojawił się na łódzkich
ulicach w dniu 22 października 1967 r. Wypożyczony z Wrocławia
egzemplarz testowano przez jeden dzień na liniach 57 i 72.
|

Przegubowy Jelcz
AP-02 na testach w Łodzi. Plac Wolności.
|
 |
Nowe Jelcze 021
tuż po dostawie do Łodzi w zajezdni Kraszewskiego. Źródło:
"Dziennik Łódzki" - 16.01.1968 r.
|

Jelcz 021 na
jeździe próbnej po ul. Piotrkowskiej. Źródło: "Dziennik
Łódzki" - 27.02.1968 r.
|
|
"Dziennik Łódzki" -
16.01.1968 r.
"Nareszcie nadeszły do Łodzi oczekiwane od kilku tygodni,
pierwsze przegubowe autobusy. Wyprodukowała je fabryka
samochodów w Jelczu. W jednym autobusie przewidziane są
miejsca dla 130 pasażerów. Na razie MPK jest właścicielem 8
przegubowców z przyrzeczonej dla naszego miasta partii 10
autobusów tego typu.
Zanim zaczną one kursować po ulicy Piotrkowskiej upłyną dwa
- trzy tygodnie przeznaczone na dotarcie wozów, wymalowanie
MPK-owskich emblematów i dokonanie szeregu innych
koniecznych czynności."
"Dziennik Łódzki" - 27.02.1968 r.
"Na
razie tytułem próby...
...kursowały wczoraj (poniedziałek) po Piotrkowskiej dwa
przegubowe autobusy. Przed ostatecznym włączeniem "przgubowców"
do ruchu miejskiego, dyrekcja MPK sprawdza autobusy pod
względem technicznym. Nie ustalono jeszcze na jakiej linii będą te
autobusy kursować. Ale wszystko wskazuje na to, że na trasie
57 - od Placu Wolności do Placu Niepodległości"
Pierwszych
osiem Jelczy 021 z numerami bocznymi 100 - 107 wpisano na
inwentarz 24 stycznia 1968 r. Pozostałe dwa z
obiecanej dziesiątki dotarły dopiero w grudniu. Pod
koniec lutego autobusy wyjechały na miasto, choć jeszcze bez
pasażerów. Kierowcy docierali je, udoskonalając przy okazji
technikę jazdy na łódzkich ulicach.
Jelcze 021 wprowadzono do normalnej eksploatacji w dniu 7
marca 1968 r.
Początkowo wszystkie obsługiwały najbardziej obciążoną linię 57.
Od 2 lutego 1970 r. zaczęły kursować również na linii
pospiesznej D.
W sumie dostarczono do Łodzi 33 pojazdy tego typu. Ostatnie cztery egzemplarze o
numerach 87 - 90 przyjęto na inwentarz 24 października 1972.
Autobusy nienajlepiej znosiły przeciążenia, ulegając częstym
awariom. Problem poruszono również w prasie.
"Głos Robotniczy" - 5.02.1974 r.
"Czy zmierzch przegubowców?
Chyba tak. Te popularne autobusy w Łodzi nie spełniają, jak
się okazuje, pokładanych w nich nadziei. Ich zaletą jest
większa pojemność, co w godzinach szczytu ma niewątpliwie
duże znaczenie. Z drugiej strony właśnie w tym okresie nie
wytrzymują obciążeń. Często dochodzi do poważnych uszkodzeń,
pękają nawet ramy. Z konieczności trzeba w takich wypadkach
"skracać" autobusy na dwuosiowe. Ten los spotkał już kilka
wozów.
Inny mankament - to duże niebezpieczeństwo poślizgów. Tył
autobusu potrafi na zakręcie, nawet na suchej nawierzchni,
przemieścić się o metr w przeciwnym kierunku. A gdy jest
ślizgawica... lepiej nie mówić. Stąd te napisy z tyłu
autobusu ostrzegające użytkowników dróg o
niebezpieczeństwie. Zdarzyło się bowiem już nie raz, że na
wąskich ulicach "przegubowiec" zaczepiał o inny pojazd.
Nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa pasażerów jest również
fakt, że w momencie, gdy autobus stoi na przystanku choćby
lekko skręcony, kierowca nie widzi ostatnich trzecich drzwi.
Tak więc 30 "przegubowców" ustępować będzie sukcesywnie
miejsca dwuosiowym Jelczom, których w tym roku otrzymamy
90." |
 |
W 1973 r.
wycofano pierwsze trzy przegubowe Jelcze. Wozy 93 i 118
wymieniono z Płockiem na autobusy jednoczłonowe. W 1974 r. skreślono z inwentarza
aż 11 z 30 posiadanych autobusów. Prawdopodobnie część
przebudowano na dwuosiowe. Mimo nienajlepszej
opinii i kłopotów związanych z eksploatacją, pozostałe
autobusy utrzymano w eksploatacji jeszcze kilka lat. Nie do
końca wiadomo co było powodem tak nagłej zmiany decyzji.
Jednym z czynników mógł być niedobór taboru i kierowców.
W 1977 r. trzynaście Jelczy stacjonowało tylko w zajezdni Limanowskiego.
Wszystkie posiadały już nowe oznaczenia taborowe, składające
się z czterech cyfr.
Pod koniec eksploatacji "przegubowce" jeździły m. in. na liniach
N, H, J, 57, 81. Najdłużej w ruchu był wóz 3087, który skreślono
z inwentarza 31 października 1979 r. Do czasów obecnych nie zachował się żaden łódzki Jelcz 021. W
latach 70. jeden egzemplarz trafił prawdopodobnie do PKS-Łódź i
przynajmniej jeden wóz przebudowano na techniczny.
|
 |
|
 |
Jelcz 021 - 104 na linii 57.
Łódż, ul. Piotrkowska.
Foto: Z. Walter; ok. 1969 r. |
|
Jelcz 021 - 110 na linii 57.
Łódż, ul. Piotrkowska.
Foto: Andrzej Wach, pierwsza połowa lat 70. XX w. |
|
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan na koniec
roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza |
1968 |
10 |
10 |
100 - 109 |
|
|
1969 |
16 |
6 |
110 - 115 |
|
|
1970 |
21 |
5 |
99, 116 - 119 |
|
|
1971 |
29 |
8 |
91 - 98 |
- |
|
1972 |
33 |
4 |
87 - 90 |
- |
|
1973 |
30 |
- |
|
3 |
93 (do Płocka), 99, 118 (do Płocka) |
1974 |
19 |
- |
|
11 |
88, 91, 100, 102,
104, 105, 106, 107, 111, 112, 115 |
1975 |
15 |
- |
|
4 |
92, 101,
108, 109 |
1976 |
13 |
- |
|
2 |
103, 114 |
W 1977 r. wprowadzono
czterocyfrową numerację. Pierwsza cyfra oznaczała numer zajezdni. |
1977 |
13 |
- |
|
- |
|
1978 |
4 |
- |
|
9 |
3089, 3090, 3095,
3097, 3110, 3113, 3116, 3117, 3119 |
1979 |
- |
- |
|
4 |
3087, 3094, 3096,
3098 |
|
|
|