Łódzkie tramwaje i autobusy

Informacje i ciekawostki
Strona główna

 
Ostatni dzień eksploatacji wagonów 803N

 

 

 
 


31.03.2012 r., po ponad 38 latach, dobiegła końca eksploatacja wagonów typu 803N w łódzkiej aglomeracji. W tym ostatnim dniu kursowało w sumie siedem wozów, z których pięć zapewniało pełną obsługę na liniach 43 i 43 bis, a jeden rano i wieczorem na linii 46. Po południu wyjechał dodatkowo na miasto wagon specjalny, wykonując kurs w relacji Łódź/pl. Wolności - Lutomiersk. Dzięki staraniom Klubu Miłośników Starych Tramwajów wagony wyposażono w tablice informujące o zakończeniu eksploatacji. Dodatkowe informacje rozwieszone były na szybach lub tablicach wewnątrz pojazdów.

Opis: Tablice informacyjne w wagonach 803N.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.2012 r.

Opis: Ulotka w jednym z okien 803N - 10.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.2012 r.

Obsada linii wagonami 803N w dniu 31.03.2012 r.

numer linii/brygady numer wagonu przewoźnik uwagi
43 bis/1 4 TP Sp. z o.o.

 

43 bis/2 5 TP Sp. z o.o.

 

43/3 1 TP Sp. z o.o.

 

43/4 10 TP Sp. z o.o.

ostatni kurs jako 43 bis z Konstantynowa Łódzkiego

43/5 3 TP Sp. z o.o.  
46/4 4 MKT Sp. z o.o.

 

specjalny 2 TP Sp. z o.o.

 jeden kurs w relacji Łódź/pl. Wolności - Lutomiersk

Jedyny jeżdżący w tym dniu wagon z Helenówka 803N - 4 zakończył służbę o godz. 23:24. Prowadził go motorniczy Adam Paczkowski. W tym czasie trwały też zjazdy ostatnich "parówek" do zajezdni na Brusie, gdzie mimo niesprzyjającej pogody na ich pożegnanie przybyło kilkadziesiąt osób. O północy przyjechał ostatni liniowy 803N - 1, który prowadził motorniczy Paweł Kaźmierczak. Był to najdłużej eksploatowany pojazd komunikacji miejskiej w całej powojennej historii. Służył mieszkańcom Łodzi i okolic przez 38 lat i 5 miesięcy, przemierzając w tym czasie prawdopodobnie ponad 4 miliony kilometrów.
Więcej informacji o całej serii na stronie 803N.

Tabela z informacjami o wagonach eksploatowanych w dniu 31.03.2012 r.

numer taborowy

1 2 3 4 5 10 4

przynależność

TP Sp. z o.o. TP Sp. z o.o. TP Sp. z o.o. TP Sp. z o.o. TP Sp. z o.o. TP Sp. z o.o. MKT Sp. z o.o.

rok budowy

1973 1973 1974 1974 1974 1974 1974

numer fabryczny

538 581 585 639 671 684 685

dostawa do Łodzi

7.10.1973 5.01.1974 14.01.1974 21.05.1974 6.08.1974 10.09.1974 16.09.1974

rozpoczęcie eksploatacji

9.10.1973 14.01.1974 21.01.1974 2.06.1974 16.12.1974 23.05.1975 2.06.1975

numeracja taborowa w MPK

914
od 9.10.1973

5914
od 5.08.1985

5162
od 4.05.1989

4162
od 4.10.1991






 
947
od 14.01.1974

6947
od 5.08.1985

1947
od 1.04.1986

5947
od 22.11.1987

5191
od 4.05.1989

4191
od 18.05.1992
 
951
od 21.01.1974

6951
od 5.08.1985

1951
od 1.04.1986

5951
od 6.05.1988

4951
od 18.05.1992



 
995
od 2.06.1974

3995
od 5.08.1985

4995
od 9.03.1992









 
478
od 16.12.1974

3478
od 5.08.1985

4478
od 12.08.1991









 
491
od 23.05.1975

3491
od 5.08.1985

4491
od 18.04.1991









 
492
od 2.06.1975

3492
od 5.08.1985












 

numeracja taborowa w TP

4162
od 1.02.1994

1
1.04.1994
4191
od 1.02.1994

2
1.04.1994
4951
1.02.1994

3
1.04.1994
4995
1.02.1994

4
1.04.1994
4478
1.02.1994

5
1.04.1994
4491
1.02.1994

10
1.04.1994
 

numeracja taborowa w MKT

            3492
od 22.12.1993

41
od 1994

4
od czerwca 1996
 

przydział do zajezdni

Tramwajowa
od 1973

Helenówek
od 1974/1975

Brus
od 1991



 
Tramwajowa
od 1974

Telefoniczna
od 1986

Helenówek
od 1987

Brus
od 1992
 
Tramwajowa
od 1974

Telefoniczna
od 1986

Helenówek
od 1988

Brus
od 1992
 
Tramwajowa
od 1974

Chocianowice
od ?

Brus
od 1992



 
Chocianowice
od 1974

Brus
od 1991






 
Chocianowice
od 1975

Brus
od 1991






 
Chocianowice
od 1975

Helenówek
od 1993






 

remonty udokumentowane
- wykonane w MPK
- wykonane w MKT

24.06.1976 - RB
14.08.1978 - RM
30.09.1980 - RB
31.12.1983 - RŚ
28.10.1987 - RŚ
02.10.1991 - RB
 
08.08.1977 - RM
03.10.1979 - RB
06.01.1982 - RM
14.12.1984 - RB
21.11.1987 - RŚ
05.07.1991 - RB
 
26.04.1977 - RB
23.06.1979 - RM
10.04.1981 - RB
19.09.1983 - RB
30.08.1985 - RŚ
21.04.1988 - RB
27.11.1991 - RB
07.12.1977 - RM
24.05.1980 - RB
15.12.1982 - RB
03.11.1987 - RŚ
04.03.1992 - RB

 
14.10.1978 - RM
21.11.1980 - RB
28.01.1982 - RB
31.07.1986 - RŚ
02.01.1991 - RB

 
17.08.1978 - RB
31.03.1981 - RM
30.01.1987 - RŚ
16.04.1991 - RB


 
07.11.1978 - RM
12.12.1981 - RB
07.01.1985 - RB
17.09.1987 - RŚ
23.12.1991 - RB
03.1999 - RK
 

RB - remont bieżący
RM - remont mały
RŚ - remont średni
RK - remont kapitalny
podkreślenie - budowa kabiny dla motorniczego
 

Foto-galeria

Wagony 803N w ostatnim dniu eksploatacji liniowej

   

Opis: 803N - 4 jako linia 43 bis na pętli Stoki.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.2012 r.

Opis: 803N - 10 jako linia 43 na pętli w Lutomiersku.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.2012 r.

   

Opis: 803N - 3 jako linia 43 w Mirosławicach.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.2012 r.

Opis: 803N - 5 jako linia 43 bis na przystanku Pomorska.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.2012 r.

   

Opis: 803N - 4 jako linia 43 bis na ul. Telefonicznej.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.2012 r.

Opis: 803N - 3 jako linia 43 w Mirosławicach.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.2012 r.

   

Opis: 803N - 2 jako wagon specjalny na ul. Lutomierskiej
w Konstantynowie Łódzkim.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.2012 r.

Opis: 803N - 10 jako linia 43 w Mirosławicach.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.2012 r.

   

Opis: 803N - 4 jako linia 46 i 803N - 10 jako linia 43.
Łódź, ul. Legionów.
Foto: Robert Trela; 31.03.2012 r.

Opis: 803N - 1 jako linia 43 na pętli w Lutomiersku.
Foto: Robert Trela; 31.03.2012 r.
 

   

Opis: 803N - 1 jako linia 43 na ul. Konstantynowskiej.
Foto: Robert Trela; 31.03.2012 r.

Opis: 803N - 4 jako linia 46 na pętli IKEA.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.2012 r.

   

Opis: 803N - 1 jako linia 43 na pętli Stoki.
Foto: Robert Trela; 31.03.2012 r.

Opis: 803N - 4 jako linia 46 na na mijance w Lućmierzu.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.2012 r.

   

Opis: Ostatni liniowy 803N w Ozorkowie. Wagon nr 4.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.2012 r.

Opis: Ostatni liniowy 803N w Lutomiersku. Wagon nr 3.
Foto: Bartosz Stępień; 31.03.2012 r.

   

Opis: Ostatni liniowy 803N w Konstantynowie Łódzkim.
Wagon nr 10.
Foto: Bartosz Stępień; 31.03.2012 r.

Opis: Ostatni liniowy 803N - 1 przed zajezdnią Brus.
Foto: Bartosz Stępień; 31.03.2012 r.
 

   

Informacje i ciekawostki
Strona główna

Strona dodana 4.04.2012


©
Wojciech Dębski

 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.