Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


TABOR AUTOBUSOWY
STRONA GŁÓWNA
 

Ikarus 556
1969 - 1979

 

Ikarus 556 - 503 w zajezdni Helenówek; 1978 r.
 

Typ: Ikarus 556
Producent:
Ikarus, Body & Coach Building Company, Hungary
Lata budowy dla Łodzi: 1969, 1971
Liczba pojazdów w Łodzi: 29
Pierwszy przydział: MPK Łódź (zaj. Kraszewskiego)
Ostatni przydział: MPK Łódź (zaj. Helenówek)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 14.11.1969 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 30.06.1979 r.

Długość: 10855 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2950 mm
Ciężar własny: 9500 kg (niektóre źródła podają 9000 kg.)

PODWOZIE
Silnik: Raba Man D2156 HM1U, szeregowy leżący, zabudowany pod podłogą, za przednią osią
Pojemność silnika: 10,35 dm3
Moc silnika: 192 KM
Skrzynia biegów: ATRA AS 65-6
Układ kierowniczy:
MWG-069.40 hydrauliczny, serwomechanizm kierownicy
Układ hamulcowy:
dwuobwodowy hamulec powietrzny, mechaniczny hamulec ręczny, hamulec wydechowy

Zbiornik paliwa:

NADWOZIE

Konstrukcja samonośna. Poszycia zewnętrzne boczne z blachy stalowej. Ściany wewnętrznych i sufitu wykończone płytami.
Podłoga: drewniana, pokryta wykładziną PCV.
Ogrzewanie wnętrza:
Oświetlenie wnętrza:
Wentylacja: przesuwne szybki w bocznych oknach oraz trzy uchylne klapy w dachu
Stanowisko kierowcy: kabina oddzielona ścianką od przedziału pasażerskiego.

Liczba miejsc siedzących: 21 + kierowca
Liczba miejsc stojących: 54
Drzwi:
obsługiwane automatycznie ze stanowiska kierowcy
Liczba drzwi: 3
Układ drzwi: 2-3-4

Prędkość maksymalna: 62,8 km/h
Zużycie paliwa:
Napięcie elektryczne: 24 V

 


Pierwsze Ikarusy 556 zbudowano na Węgrzech w 1963 roku, a seryjną produkcję rozpoczęto rok później. Łącznie w latach 1963 - 1973 zbudowano 5651 sztuk tych pojazdów.
Autobusy miały konstrukcję samonośną i posiadały trzy pary automatycznych drzwi - każde o innym prześwicie i różnej liczbie skrzydeł.
 

Źródło - "Dziennik Łódzki" - 4.08.1966 r.
 

Pierwszy egzemplarz Ikarusa 556 wpisano na inwentarz MPK Łódź w dniu 14 listopada 1969 roku. Nowy autobus otrzymał numer taborowy 501 i przydzielony został do zajezdni przy ul. Kraszewskiego. Po kilkunastu miesiącach zakupiono kolejne 28 wozów. Całą serię wpisano 27 stycznia 1971 roku na inwentarz nowo otwieranej zajezdni przy ul. Limanowskiego. Autobusy otrzymały numery od 502 do 529.
 Z uwagi na swoje gabaryty w Łodzi nazywano je "gablotami" lub "Manami" od typu silnika.
 

 

Ikarus 556 - 519 na linii pospiesznej B.
Łódź, pl. Wolności.
Foto: Sigurd Hilkenbach; 25.08.1971 r.
 

 

Ikarus 556 - 504 w myjni automatycznej.
Łódź, zajezdnia Limanowskiego.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; ok. 1973 r.
 

 

Ikarus 556 - 507 na linii 58.
Łódź, pl. Dąbrowskiego.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; ok. 1976 r.
 

 

Ikarus 556 - 508, w tle Ikarusy 620.
Łódź, zajezdnia Helenówek.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1976 lub 1977 r.
 

Rysunek orientacyjny Ikarusa 556.
 

Rys. Wojciech Dębski
 

Ikarusy 556 kierowano początkowo głównie na linie o dużych potokach pasażerskich. Często kursowały ulicą Piotrkowską na linii 57 oraz liniach pospiesznych.
W latach 1975 i 1976  przeniesiono je z zajezdni Limanowskiego na Helenówek (jako ostatni 16 września 1976 roku wóz 507) , która wyspecjalizowała się w obsłudze Ikarusów. Tam autobusy stacjonowały do końca swojej służby.

Mimo nowszej konstrukcji i nieco lepszych parametrów, Ikarusy 556 nie odbiegały średnią eksploatacyjną od swoich poprzedników. W obliczu jednej naprawy głównej kres ich eksploatacji przypadł na koniec lat 70. Ostatecznie skreślono je z inwentarza 30 czerwca 1979 roku. Wozy 504, 512, 515, 518, 525, były wtedy ostatnimi przedstawicielami marki Ikarus, która na rok zniknęła z łódzkich ulic.
 
 

Ikarus 556 - 517 na placu postojowym w zajezdni Helenówek.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1976 lub 1977 r.

 

 

Ikarus 556 - 527 na linii 64.
Łódź, krańcówka Dworzec Północny PKS.
Foto: Wiesław Kwiatkowski; 05.1978 r.
 

Po wycofaniu wóz 515 trafił do zajezdni Brus jako przyszły eksponat do mającego powstać tam Muzeum Komunikacji Miejskiej. Niestety, na początku lat 80. wraz z dwoma innymi autobusami sprowadzonymi tam w podobnym celu, został pocięty na złom. Fragment innego autobusu przekazano do Ośrodka Rehabilitacyjnego Szpitala im. Mikołaja Kopernika.
Do czasów obecnych nie zachował się żaden łódzki egzemplarz Ikarusa 556.

 

Źródło: "Tramwajarz Łódzki" - 28.08.1978 r.

 

 

Fragment Ikarusa 556 przekazany do Ośrodka Rehabilitacyjnego
Szpitala im. Mikołaja Kopernika w Łodzi.
Źródło: "Tramwajarz Łódzki" - 19.08.1980 r.

 

Przystanek tramwajowy przy zajezdni Brus. W głębi
Ikarus 556 - 515, który nie doczekał odbudowy na historyczny.
Foto: Janusz Kowalski; 1979 r.


Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1969 1 1

501

-  
1970 1 -

 

-  
1971 27 28

502 - 529

2

513, 520 (do Tomaszowa Maz.)

1972 27 -   -  
1973 27 -   -  
1974 27     -  
1975 26     1

516

1976 26     -  
1977 23     3

501, 502, 508

1978 13     10

503, 505, 506, 510, 511, 514, 519, 526, 527, 529

1979       13

504, 507, 509, 512, 515, 517, 518, 521, 522, 523, 524, 525, 528


TABOR AUTOBUSOWY
STRONA GŁÓWNA
 


© Wojciech Dębski, 01.12.2006
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.