Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor autobusowy
Strona główna

 
Ikarus 556
1969 - 1979
 

informacje          rysunki          foto-galeria          stany inwentarzowe

 
Typ: Ikarus 556
Producent:
Ikarus, Body & Coach Building Company, Hungary
Lata budowy: 1969, 1970
Ilość pojazdów: 29

Pierwszy przydział: MPK (zajezdnia Kraszewskiego)
Ostatni przydział: MPK (zajezdnia Helenówek)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 14.11.1969 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 30.06.1979 r.

Długość: 10855 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2950 mm
Ciężar własny: 9500 kg
Ilość miejsc siedzących: 21 + kierowca
Ilość miejsc stojących: 54
Silnik: typ Raba Man D2156 HM
Pojemność silnika:
10,35 dm3
Moc silnika: 192 KM

Dostawy i przydział
Pierwszy egzemplarz Ikarusa 556 trafił do Łodzi w 1969 r., a na inwentarz wpisano go 14 listopada. Nowy autobus otrzymał numer taborowy 501 i przydzielono go do zajezdni przy ul. Kraszewskiego. Po kilkunastu miesiącach zakupiono jeszcze 28 takich pojazdów. Całą serię wpisano w dniu 27.01.1971 r. na inwentarz nowo otwieranej zajezdni przy ul. Limanowskiego. Autobusy otrzymały numery od 502 do 529. Ostatnim miejscem ich stacjonowania była zajezdnia Helenówek.
 

Notatka prasowa -
"Dziennik Łódzki" - 4.08.1966 r.

Kolorystyka
Autobusy od początku do końca eksploatacji jeździły w malowaniu kremowym (pas okienny, dach, zderzaki) i czerwonym (burty). Malowanie pokazano na rysunkach.
Eksploatacja
Budowę Ikarusa 556 rozpoczęto na Węgrzech w 1964 r., a seryjną produkcję rok później. Były to autobusy o konstrukcji samonośnej. Posiadały trzy pary drzwi, każde o innym prześwicie i różnej ilości skrzydeł. Otwierały i zamykały się automatycznie. Nominalnie autobusy przeznaczone były do przewozu 75 pasażerów, w tym 21 miejsc było siedzących. Z uwagi na swoje gabaryty zaczęto je w Łodzi nazywać "gablotami" lub "Manami" - od typu silnika.

Pierwszy autobus wyjechał na ulice Łodzi pod koniec 1969 r. Pozostałe na początku 1971 r. (31.12.1971 r. dwa egzemplarze przekazano do Tomaszowa Mazowieckiego). Początkowo kierowano je głównie na linie o dużych potokach pasażerskich. Często kursowały ul. Piotrkowską na linii 57 oraz liniach pospiesznych.
    W latach 1975 i 1976  przeniesiono je z zajezdni Limanowskiego (jako ostatni 16.09.1976 r. wóz 507) na Helenówek, która
wyspecjalizowała się w obsłudze Ikarusów. Tam autobusy stacjonowały do końca swojej służby. Mimo nowszej konstrukcji i nieco lepszych parametrów, Ikarusy 556 nie odbiegały znacząco średnią eksploatacyjną od swoich poprzedników. W obliczu jednej naprawy głównej kres ich eksploatacji przypadł na koniec lat 70. Dnia 30.06.1979 r. ostatecznie skreślono je z inwentarza MPK. Wozy 504, 512, 515, 518, 525, były wtedy ostatnimi przedstawicielami marki Ikarus, która na rok zniknęła z łódzkich ulic.
 

Notatka prasowa -
"Tramwajarz Łódzki" - 28.08.1978 r.

Po wycofaniu wóz nr 515 trafił na zajezdnię Brus jako przyszły eksponat do mającego powstać Muzeum Komunikacji Miejskiej. Niestety, wraz z dwoma innymi autobusami, które również tam sprowadzono w podobnym celu, na początku lat 80. pocięto go na złom. Fragment innego autobusu przekazano do Ośrodka Rehabilitacyjnego Szpitala im. Mikołaja Kopernika. Do czasów obecnych nie zachował się żaden łódzki egzemplarz Ikarusa 556.

Foto-galeria
Początki eksploatacji
 

 

Ikarus 556 - 519 jako linia B rusza z krańcówki na pl. Wolności.
Foto: Sigurd Hilkenbach; 25.08.1971 r.

Ikarus 556 - 504 na myjni w zajezdni Limanowskiego.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; ok. 1973 r.

   


Służba w latach 1976 - 1979
 

   

Ikarus 556 - 507 jako linia 58 na pl. Dąbrowskiego.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; ok. 1976 r.

Ikarus 556 - 508 w zajezdni Helenówek.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1976 lub 1977 r.

   

Ikarus 556 - 517 na placu postojowym w zajezdni Helenówek.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1976 lub 1977 r.

Ikarus 556 - 503 w zajezdni Helenówek.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1978 r.

   

 

Ikarus 556 - 527 jako linia 64 na krańcówce
Dworzec Północny PKS.
Foto: Wiesław Kwiatkowski; 05.1978 r.


 

   


Po wycofaniu z eksploatacji
 

   

Tylna część Ikarusa 556 przekazana przez MPK do
Ośrodka Rehabilitacyjnego Szpitala im. Mikołaja Kopernika.
Foto "Tramwajarz Łódzki" nr 13 z dnia 19.08.1980 r.

Przystanek tramwajowy koło zajezdni Brus. W głębi
Ikarus 556 - 515, który nie doczekał odbudowy na historyczny.
Foto ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1979 r.

   


Stany inwentarzowe
 

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1969 1 1

501

-  
1970 1 -

 

-  
1971 27 28

502, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509, 510, 511, 512, 513, 514, 515, 516, 517, 518, 519, 520, 521, 522, 523, 524, 525, 526, 527, 528, 529

2

513, 520 (do Tomaszowa Maz.)

1972 27 -   -  
1973 27 -   -  
1974 27     -  
1975 26     1

516

1976 26     -  
1977 23     3

501, 502, 508

1978 13     10

503, 505, 506, 510, 511, 514, 519, 526, 527, 529

1979       13

504, 507, 509, 512, 515, 517, 518, 521, 522, 523, 524, 525, 528

Tabor autobusowy
Strona główna

Strona dodana 1.12.2006


©
Wojciech Dębski

 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.