Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA

 

Wagon silnikowy Herbrand VNB125
1898 - 1929
 

Herbrand VNB125 z doczepą "petersburską" na ul. Piotrkowskiej. Foto: Bronisław Wilkoszewski; 1899 r.
 

Typ: Herbrand VNB125
Producent: Waggonfabrik AG vormals P. Herbrand & Comp. Köln-Ehrenfeld.
Lata budowy: 1898, 1899
Liczba pojazdów: 50
Numery taborowe: 1 - 50
Pierwszy przydział:
KEŁ (zajezdnia ul. Tramwajowa)
Ostatni przydział:
KEŁ (zajezdnia ul. Tramwajowa)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 28.12.1898 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 1929 r.

NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 7800 mm
Szerokość: 2000 mm
Wysokość: 3245 mm
Ciężar własny:
7480 kg
Dach: drewniany, pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną. Nad przedziałem pasażerskim świetlik dachowy z wychylnymi okienkami
Podłoga: drewniana, wykończona drewnianymi listwami
Drzwi zewnętrzne: brak
Drzwi wewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego)
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane ławki wzdłuż okien
Liczba miejsc siedzących:
20
Liczba miejsc stojących: 14 (tylko na pomostach)
Ogrzewanie: brak
Oświetlenie: -
Wentylacja: przesuwne do dołu szyby w bocznych oknach, wychylne okienka w świetliku dachowym

PODWOZIE
Liczba wózków:
1
Liczba osi:
2
Rozstaw osi: 1800 mm
Średnica kół: 800 mm
Typ silnika/moc: VNB125/2 x 19 kW
Hamulce: elektryczny - obsługiwany korbą nastawnika oraz ręczny klockowy do umiejscawiania - obsługiwany korbą

Odbierak prądu: typ rolkowy (1 szt.)



 
 

Herbrandy VNB125 były pierwszymi tramwajami jakie liniowo kursowały w Łodzi. Dostarczano je od czerwca 1898 roku, a pierwsze jazdy próbne po mieście odbyły się 4 października. W dniu 23 grudnia wóz nr 9 z doczepą wyjechał na trasę i tym samym zapoczątkował ruch liniowy w Łodzi.
 

Rysunek orientacyjny wagonu Herbrand VNB125 z początku eksploatacji. Numery 1 - 50.

 

 

Herbrand VNB125 z doczepą "petersburską" przy zajezdni
na ul. Nowo-Wysokiej (Tramwajowej).
Skład tuż przed pierwszym kursem z pasażerami.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 23.12.1898 r.
 

 

Herbrandy nr 30 i 5 w zajezdni na ul. Nowo-Wysokiej
(Tramwajowej), krótko przed wprowadzeniem do eksploatacji.
Foto ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1898 r.

 

 

Komisja Techniczna na tle Herbranda VNB125 - 20.
Zajezdnia przy ul. Nowo-Wysokiej (Tramwajowej).
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1898 r.
 

 

Herbrandy VNB125 - 29 i 21.
Łódź, ul. Piotrkowska przy Nowym Rynku.
Foto: Bronisław Wilkoszewski; 1899 lub 1900 r.
 


Rys. Wojciech Dębski
 

VNB125 był wagonem o typowej konstrukcji z końca XIX wieku. Przedział pasażerski oddzielony był od pomostów przeszklonymi ściankami działowymi, z których każda posiadała przesuwne drzwi. Pomosty nie były oszklone. Otwory drzwiowe podczas jazdy po lewej stronie zabezpieczały metalowe atrapy. Okna boczne osadzono w ruchomych drewnianych ramach, które charakteryzowały się zaokrąglonymi zwieńczeniami w górnej części. Wewnątrz  zamontowano wzdłuż drewniane ławki, na których pasażerowie siedzieli plecami do okien.
 


 



 

 

Wnętrze Herbranda VNB125. Foto ze zbiorów MKM MPK-Łódź.

 

 
 

Herbrandy VNB125 na przystanku.
Łódź, ul. Piotrkowska przy św. Andrzeja
Foto: Bronisław Wilkoszewski; 1899 lub 1900 r.
 

 

Herbrand VNB125 - 3 (linia żółta) i 10 (linia zielona) z doczepą "petersburską". Łódź, Nowy Rynek.
Foto: Bronisław Wilkoszewski; 1899 r.
 

Herbrandy VNB125 eksploatowano wyłącznie na liniach miejskich. Kursowały pojedynczo lub z jedną doczepką. Podczas pierwszych remontów zlikwidowano w nich drewniane żaluzje przy oknach, zastępując je firankami. Dla poprawy warunków pracy motorniczego zamontowano z przodu dodatkowe daszki. Krótko przed wybuchem I wojny światowej przebudowano pomosty, tworząc tzw. tarany na wysokości podłogi. Modernizacji dokonano na wzór nieco młodszych wagonów GE58 i U107c. W latach 1918 i 1919 oszklono we wszystkich wagonach pomosty.
 

Rysunek orientacyjny wagonu Herbrand VNB125 z początku lat 20. XX w.
Wagon w wersji z oszklonymi pomostami. Numery 1 - 50.

 


W połowie lat 20. XX wieku przystąpiono do bardziej zawansowanych modernizacji z założeniem wyremontowania wszystkich Herbrandów. Jako pierwszy przebudowano wóz nr 10, który w rezultacie wyglądał zupełnie jak nieco młodszy model U107c. Silnik VNB125 zastąpiono mocniejszym SL50, co wiązało się także w wymianą wózka na typ UC. Do 1926 roku przebudowano podobnie jeszcze wozy nr 4, 15, 17, 40 i 42, a do 1927 roku łącznie 20 wagonów. Dalsze remonty jednak wstrzymano. Powodem były trudności z ograniczeniami importowymi oraz pewne kłopoty związane z eksploatacją wspomnianych wagonów.
Do 1929 roku, mimo zaawansowanych modernizacji w kilku wagonach, wszystkie przebudowano ostatecznie na wozy doczepne nadając im numerację od 301 wzwyż. Część z nich przetrwała w ruchu liniowym do 1961 roku.
 

 

Herbrandy VNB125 w wersji z oszklonymi pomostami.
Łódź, wnętrze hali zajezdni przy ul. Tramwajowej.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; okres 1921-1925.
 

 

Herbrand VNB125 - 32 w wersji z oszklonymi pomostami.
Łódź, zajezdnia przy ul. Tramwajowej.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; okres 1921 - 1925.
 


Rys. Wojciech Dębski
 

Prawdziwym rarytasem jest zachowane nadwozie dawnego wagonu silnikowego nr 11, które uratował Klub Miłośników Starych Tramwajów odkupując je od prywatnej osoby. Na początku lat 60. XX wieku wagon - już jako doczepny - trafił do ośrodka wczasowego MPK w Teofilowie koło Spały. Następnie pełnił rolę altany działkowej. W 2004 roku powrócił na tory zajezdni Helenówek. Obecnie stacjonuje w historycznej zajezdni Brus.
 
 

Transport Herbranda z działki do zajezdni Helenówek.
Foto: Łukasz Stefańczyk; 30.04.2004 r.
 

 

Nadwozie dawnego Herbranda VNB125 - 11.
Łódź, zajezdnia Brus.
Foto: Wojciech Dębski; 15.12.2013 r.
 

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1898 30 30

1 - 30

-

 

1899 50 20

31 - 50

-  
1900 50 -   -  
1901 50 -

 

-  
1902 50 -   -

 

1903 50 -   -  
1904 50 -   -  
1905 50 -   -  
1906 50 -   -  
1907 50 -   -  
1908 50 -   -  
1909 50 -   -  
1910 50 -   -  
1911 50 -   -  
1912 50 -   -  
1913 50 -   -  
1914 50 -   -  
1915 50 -   -  
1916 50 -   -  
1917 50 -   -  
1918 50 -   -  
1919 50 -   -  
1920 50 -   -  
1921 50 -   -  
1922 50 -   -  
1923 50 -   -  
1924 50 -   -  
1925 45 -   5

przebudowane na doczepne

1926 45 -   -  
1927 40 -   5

przebudowane na doczepne

1928 35 -   5

przebudowane na doczepne

1929 - -   35

przebudowane na doczepne


TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA
 


© Wojciech Dębski 2006
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.