Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor autobusowy
Strona główna

Fiat 666 RN
1948 - 1950

 

Pamiątkowa fotografia motorniczego Wacława Malinowskiego przy Fiacie 666 RN - 7.
Zdjęcie wykonano na terenie zajezdni Chocianowice, ok. 1949 r.

 
Typ: Fiat 666 RN
Producent: Włoska Fabryka Samochodów w Turynie Fiat.
Rok budowy: 1948
Ilość pojazdów w Łodzi: 7
Pierwszy przydział: MZK Łódź (zajezdnia Chocianowice)
Ostatni przydział: MZK Łódź (zajezdnia Chocianowice)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 11.10.1948 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 1950 r.

Długość: 9500 mm
Szerokość: 2490 mm
Wysokość: 3200 mm
Ciężar własny: 8240 kg

PODWOZIE
Silnik: Fiat typ 366/45 sześciocylindrowy, wysokoprężny o zapłonie samoczynnym
Pojemność silnika: 9,36 dm3
Moc silnika: 113 KM
Skrzynia biegów: 4-biegowa, mechaniczna współpracująca z dwustopniowym reduktorem.
Wał napędowy:
dwuczęściowy z przegubami krzyżakowymi. Napęd na tylne koła.
Układ kierowniczy: przekładnia ślimakowa.
Układ hamulcowy: hamulec roboczy - jednoobwodowy, uruchamiany hydraulicznie. Hamulec postojowy - mechaniczny, działający na wał napędowy.
Zbiornik paliwa:
142 l

NADWOZIE
Spawane o konstrukcji szkieletowej połączone z podłużnicową ramą nośną. Poszycia zewnętrzne boczne z blachy stalowej. Ściany wewnętrznych i sufitu wykończone płytami.
Podłoga: drewniana, pokryta wykładziną PCV.
Ogrzewanie wnętrza: brak
Oświetlenie wnętrza: brak danych
Wentylacja: przesuwne szybki w bocznych oknach.
Stanowisko kierowcy: otwarte, po prawej stronie

Ilość miejsc siedzących: 42 + 2 osoby obsługi (miękkie, pokryte skajem)
Ilość miejsc stojących: brak danych
Drzwi: jednoskrzydłowe - obsługa ręczna.
Liczba drzwi: 2
Układ drzwi: 0-1-1

Prędkość maksymalna: 78 km/h
Zużycie paliwa: 23 l/100 km
 

Autobusy Fiat 666 RN zakupiono w 1948 roku do obsługi pierwszej linii autobusowej jaką uruchomiono w Łodzi po II wojnie światowej. W odróżnieniu od egzemplarzy produkowanych w Sanockiej Fabryce Wagonów, łódzkie Fiaty miały w pełni zaokrąglone nadkola i nie posiadały z przodu tablicy kierunkowej na dachu. 
Były jedynymi autobusami w historii łódzkiej komunikacji, które miały stanowisko kierowcy po prawej stronie. Również po tej stronie znajdowały się dwie pary jednoskrzydłowych drzwi - przednie obsługiwał kierowca, a tylne konduktor.
Fiaty stacjonowały w zajezdni tramwajowej Chocianowice, gdzie wydzielono dla nich specjalny plac postojowy. Do ruchu liniowego wprowadzono je 11 października 1948 roku. Spośród siedmiu autobusów do codziennej obsługi linii A (długość trasy 4478 m) wykorzystywano początkowo cztery. Tak wspominano w prasie inaugurację:

Na trasie kursują co 15 min. 4 autobusy marki "Fiat". Pierwsi pasażerowie bardzo chwalili sobie wygodne siedzenia w autobusach. Gorzej, że "Fiaty" podobnie jak warszawskie "Chaussony", są autobusami dalekobieżnymi i ich częste hamowanie na przystankach powoduje dość intensywne zużycie.

Słabe zaplecze techniczne oraz brak doświadczenia w zakresie obsługi trakcji spalinowej sprawiły, że nawet przy liczbie siedmiu pojazdów nie udało się utrzymać linii z pl. Niepodległości do ul. Rzgowskiej przy Józefów. Linię skrócono więc do Chojen, gdzie do obsługi tego odcinka wystarczały dwa autobusy.
Duża awaryjność i mała przydatność w ruchu miejskim sprawiły, że w 1950 r. wszystkie Fiaty sprzedano, a ich miejsce zajęły Mavagi Tr-5. Dalsze losy tych pojazdów są nieznane. Jeden z autobusów został uwieczniony w 15. minutowej Etiudzie Stanisława Lenartowicza z 1950 r. pt. "Dzieci trudne". W jednej ze scen Fiat podjeżdża na przystanek (prawdopodobnie na ul. Rzgowskiej) z tablicą kierunkową: "PL. NIEPODLEGŁOŚCI".
   




Źródło - "Głos Robotniczy" 2.06.1949 r.
 

 

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych
z inwentarza

1948 7 7

1 - 7

-

1949 7 -

 

-

 

1950 - -   7

1 - 7


Tabor autobusowy
Strona główna
 

Strona utworzona 01.12.2006

©
Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.