TABOR
TRAMWAJOWY
STRONA
GŁÓWNA
|
Wagon silnikowy "Cieszyn"
1924 - 1956
|
 |
"Cieszyn" - 1042 na linii
aleksandrowskiej. Łódź, ul. Ogrodowa przy Nowomiejskiej. Zdjęcie ze zbiorów Piotra Szczęsnego; 1955 r.
|
Typ:
"Cieszyn"
Producent: Ringhoffer, Praga
Rok budowy: 1911
Liczba pojazdów: 4
Numery taborowe: 39 - 42
Pierwszy przydział:
ŁWEKD,
zajezdnia
Chocianowice
Ostatni przydział: MPK, zajezdnia Helenówek
Data wpisu pierwszego pojazdu: 1924/1925 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 1.10.1956 r.
NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 7880 mm
Szerokość: 2000 mm
Wysokość: 3240 mm
Ciężar własny:
8000
kg
Dach: drewniany, pokryty masą elastyczną oraz
płótnem nasyconym farbą wodoodporną.
Podłoga: drewniana, rama nośna stalowa
Drzwi zewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne
ręcznie
Drzwi wewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne
ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego) |
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane ławki krzesełkowe
Liczba miejsc siedzących: 18
Liczba miejsc stojących: 12
Ogrzewanie: brak
Oświetlenie: -
Wentylacja: okna boczne przesuwne do dołu
PODWOZIE
Liczba wózków: 1
Liczba osi: 2
Rozstaw osi: 2500 mm
Średnica kół: 800 mm
Typ
silnika/moc:
AEG, 2 x 22kW
Hamulce: elektryczny - obsługiwany korbą
nastawnika oraz ręczny klockowy do umiejscawiania -
obsługiwany korbą
Odbierak prądu: fabrycznie typ lirowy, od 1924
typ rolkowy, od ok. 1928 pantograf nożycowy.
|
|
W latach 1922
- 1923 ŁWEKD zakupiły trzy wagony z Cieszyna, gdzie w 1921 roku
zlikwidowano komunikację tramwajową. Czwarty wagon sprowadzono ok. 1925 roku z Bielska.
Tam pełnił on rolę wozu
technicznego.
Po przybyciu do Łodzi w wagonach całkowicie zabudowano pomosty i
zamontowano jednoskrzydłowe drzwi przesuwne. Dwa duże okna w
przedziale pasażerskim podzielono na pół. Na dachu zamontowano rolkowy
odbierak prądu, który w 1926 roku zastąpiono klasycznym
pantografem.
W okresie okupacji na bocznych słupkach przy drzwiach
zamontowano kierunkowskazy.
|
 |
Rysunek orientacyjny wagonu "Cieszyn" z lat 30. XX
wieku. Numery 39 - 42.
|
W Łodzi "Cieszyny"
przez większość służby stacjonowany w zajezdni Chocianowice. Po
wojnie kursowały również na liniach podmiejskich obsługiwanych
przez zajezdnie Brus i Helenówek. Z
uwagi na swoje gabaryty najczęściej jako dodatki w godzinach
szczytu.
|
 |
Rysunek orientacyjny wagonu "Cieszyn" z okresu II wojny światowej.
Numery 39 - 42.
|
|
|
 |
|
 |
Załoga zajezdni
Chocianowice na tle "Cieszyna".
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; okres 1941-1944 |
|
Załoga zajezdni
Chocianowice, w głębi "Cieszyn" - 40.
Foto: ze zbiorów Miki Kobylińskiej; okres 1941-1944 |
|
|
 |
Rysunek orientacyjny wagonu "Cieszyn" z końca
eksploatacji.
Numery 1039 - 1042.
|
Wagony pełniły też rolę gospodarczych służąc np. jako ciągniki
towarowe lub do przewozu pracowników. W 1955 roku m.in. 1039
wykorzystywano przy budowie trasy tramwajowej na Retkinię. W
latach 1955 i 1956 wozy 1039 i 1041 przebudowano na doczepne.
Najdłużej w eksploatacji pozostał 1040, który skreślono
z inwentarza w dniu 1 października 1956 roku.
O historii wagonów w Cieszynie czytaj na stronie:
Tramwaje w Cieszynie 1911 - 1921.
|
 |
|
 |
"Cieszyn" jako pociąg specjalny.
Pabianice, ul. Warszawska.
Foto: Sigurd Hilkenbach, ze zbiorów Łukasza Stafańczyka;
okres 1943-1944
|
|
Dyrekcja MPK. W tle"Cieszyn" - 1039
przy budowie trasy na Retkinię.
Łódź, ul. Bratysławska.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 24.04.1955 r.
|
|
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan
na koniec roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza |
1924 |
3 |
3 |
39, 40, 41, 42 (ex
Cieszyn nr 1 - 4) |
- |
|
1925 |
4 |
1 |
- |
|
1926 |
4 |
- |
|
- |
|
1927 |
4 |
- |
|
- |
|
1928 |
4 |
- |
|
- |
|
1929 |
4 |
- |
|
- |
|
1930 |
4 |
- |
|
- |
|
1931 |
4 |
- |
|
- |
|
1932 |
4 |
- |
|
- |
|
1933 |
4 |
- |
|
- |
|
1934 |
4 |
- |
|
- |
|
1935 |
4 |
- |
|
- |
|
1936 |
4 |
- |
|
- |
|
1937 |
4 |
- |
|
- |
|
1938 |
4 |
- |
|
- |
|
1939 |
4 |
- |
|
- |
|
1940 |
4 |
- |
|
- |
|
1941 |
4 |
- |
|
- |
|
1942 |
4 |
- |
|
- |
|
1943 |
4 |
- |
|
- |
|
1944 |
4 |
- |
|
- |
|
1945 |
4 |
- |
|
- |
|
1946 |
4 |
- |
|
- |
|
1947 |
4 |
- |
|
- |
|
1948 |
4 |
- |
|
- |
|
W 1948 r.
wagony przenumerowano na czterocyfrowe, dodając z przodu cyfrę 10. |
1949 |
4 |
- |
|
- |
|
1950 |
4 |
- |
|
- |
|
1951 |
4 |
- |
|
- |
|
1952 |
4 |
- |
|
- |
|
1953 |
4 |
- |
|
- |
|
1954 |
4 |
- |
|
- |
|
1955 |
8 |
- |
|
- |
1039 (na doczepny
1193) |
1956 |
8 |
- |
|
- |
1040, 1041 (na
doczepny 1194), 1042 |
|
|
|
TABOR
TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA
|
|