Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor tramwajowy
Strona główna

 
Wagon silnikowy "Cieszyn"
1924 - 1956
 

informacje             rysunki            foto-galeria               stany inwentarzowe

 
Typ: "Cieszyn"
Producent:
Ringhoffer, Praga
Rok budowy: 1911
Ilość pojazdów: 4



Pierwszy przydział: ŁWEKD (zajezdnia Chocianowice)
Ostatni przydział: MPK (zajezdnia Helenówek)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 1924 lub 1925
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 1.10.1956

Długość: 8100 mm
Szerokość: 2050 mm
Wysokość: 3250 mm
Ciężar własny: 8000 kg
Ilość miejsc siedzących: 18
Ilość miejsc stojących: 12
Typ silnika: AEG
Moc silnika: 2 x 22 kW
Wózek dwuosiowy: 1 szt.
Rozstaw osi: 2500
Średnica kół tocznych: 800 mm

Budowa
Szkielet nadwozia był drewniany, oparty na ramie nośnej podłogi o konstrukcji stalowej. Przedział pasażerski odgrodzony był od pomostów ścianką działową z przesuwnymi drzwiami. Wewnątrz zamontowano ławki krzesełkowe ma 18 miejsc - po jednej stronie pojedyncze, po drugiej podwójne. Na każdym z boków znajdowały się cztery okna otwierane przesuwnie do dołu. Pomosty były częściowo zabudowane i oszklone, nie posiadały drzwi zewnętrznych. Otwory drzwiowe podczas jazdy po lewej stronie zabezpieczały metalowe atrapy. Dach był owalny i w całości drewniany, pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną. Nadwozie spoczywało na dwuosiowym wózku, wyposażonym w dwa silniki elektryczne o mocy 22 kW.
Kolorystyka
Rodzaje i kolorystykę przedstawiono na rysunkach.
Dostawy i przydział
Trzy wagony zakupiły ŁWEKD w latach 1922 - 1923. Czwarty wagon sprowadzono ok. 1925 r. z Bielska, gdzie po likwidacji komunikacji tramwajowej w Cieszynie przez kilka lat pełnił rolę wozu technicznego.
Wagony przez większość służby stacjonowany na Chocianowicach, jednak z uwagi na fakt, że były własnością ŁWEKD, mogły również kursować na liniach podmiejskich obsługiwanych przez zajezdnie Brus czy Helenówek.

Otrzymały numery boczne od 39 do 42, które w 1948 r. zmieniono na 1039 - 1042.
Eksploatacja
"Cieszyny" włączono do ruchu w Łodzi ok. 1924 lub 1925 r. Z uwagi na swoje gabaryty - były znacznie mniejsze od eksploatowanych wozów czteroosiowych - kierowano je głównie jako dodatki na liniach pabianickiej i tuszyńskiej. Wagony pełniły także rolę gospodarczych służąc np. jako ciągniki lub do przewozu pracowników. W 1955 r. m.in. wóz 1039 wykorzystywano przy budowie trasy tramwajowej na Retkinię. W latach 1955 i 1956 wagony 1039 i 1041 przebudowano na doczepne. Jako silnikowy najdłużej w eksploatacji pozostał 1040, który skreślono z inwentarza w dniu 1.10.1956 r.
Modernizacje
Po przybyciu do Łodzi w wagonach całkowicie zabudowano pomosty i zamontowano jednoskrzydłowe drzwi przesuwne. Dwa duże okna w przedziale pasażerskim podzielono na pół. Na dachu zamontowano rolkowy odbierak prądu, który z kolei w 1926 r. zastąpiono klasycznym pantografem. W okresie okupacji wagony otrzymały kierunkowskazy, które zamontowano na bocznych słupkach. Przemalowano je także na kremowo - niebiesko. Po 1952 r. na na kremowo - czerwono.
O historii wagonów w Cieszynie czytaj na stronie:
Tramwaje w Cieszynie 1911 - 1921.


Foto-galeria
W okresie okupacji hitlerowskiej

   

Opis: Załoga zajezdni Chocianowice na tle
wagonu "Cieszyn" - 39.
Foto: Ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1943 r.

Opis: Wagon "Cieszyn" na terenie zajezdni Chocianowice.
Foto: Ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1941 r.

   

Opis: Załoga zajezdni Chocianowice.
W tle wagon "Cieszyn" - 40.
Foto: Ze zbiorów Miki Kobylińskiej; ok. 1943 r.

Opis: Załoga zajezdni Chocianowice na tle wagonu "Cieszyn".
Foto: Ze zbiorów MKM MPK-Łódź; ok. 1943 r.
 

   


Ostatnie lata eksploatacji
 

   

Opis: "Cieszyn" - 1042 na linii Aleksandrowskiej.
Łódź, ul. Ogrodowa przy Nowomiejskiej.
Foto: Ze zbiorów Piotra Szczęsnego; 1955 r.

Opis: Dyrekcja MPK. W tle wagon "Cieszyn" - 1039 (ex 39)
na ul. Bratysławskiej przy Wróblewskiego.
Foto: Ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 24.04.1955 r.

 

 


Stany inwentarzowe
 

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1924 3 3

39, 40, 41, 42 (ex Cieszyn nr 1 - 4)

-  
1925 4 1 -  
1926 4 -   -  
1927 4 -   -  
1928 4 -   -  
1929 4 -   -  
1930 4 -   -  
1931 4 -   -  
1932 4 -   -  
1933 4 -   -  
1934 4 -   -  
1935 4 -   -  
1936 4 -   -  
1937 4 -   -  
1938 4 -   -  
1938 4 -   -  
1939 4 -   -  
1940 4 -   -  
1941 4 -   -  
1942 4 -   -  
1943 4 -   -  
1944 4 -   -  
1945 4 -   -

 

1946 4 -   -  
1947 4 -   -  
1948 4 -   -  

W 1948 r. wagony przenumerowano na czterocyfrowe, dodając z przodu cyfrę 10.

1949 4 -   -  
1950 4 -   -  
1951 4 -   -  
1952 4 -   -  
1953 4 -   -  
1954 4 -   -  
1955 3 -   1

1039 (na doczepny 1193)

1956 - -   3

1040, 1041 (na doczepny 1194), 1042

Tabor tramwajowy
Strona główna

Strona dodana 27.06.2007


©
Wojciech Dębski

 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.