Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA
 

Wagon silnikowy "Cieszyn"
1924 - 1956
 

"Cieszyn" - 1042 na linii aleksandrowskiej. Łódź, ul. Ogrodowa przy Nowomiejskiej. Zdjęcie ze zbiorów Piotra Szczęsnego; 1955 r.
 

Typ: "Cieszyn"
Producent: Ringhoffer, Praga
Rok budowy: 1911
Liczba pojazdów: 4
Numery taborowe: 39 - 42
Pierwszy przydział:
ŁWEKD, zajezdnia Chocianowice
Ostatni przydział: MPK, zajezdnia Helenówek
Data wpisu pierwszego pojazdu: 1924/1925 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 1.10.1956 r.

NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 7880 mm
Szerokość: 2000 mm
Wysokość: 3240 mm
Ciężar własny:
8000 kg
Dach: drewniany, pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną.
Podłoga: drewniana, rama nośna stalowa
Drzwi zewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie
Drzwi wewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego)
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane ławki krzesełkowe
Liczba miejsc siedzących:
18
Liczba miejsc stojących: 12
Ogrzewanie: brak
Oświetlenie: -
Wentylacja: okna boczne przesuwne do dołu

PODWOZIE
Liczba wózków:
1
Liczba osi:
2
Rozstaw osi: 2500 mm
Średnica kół: 800 mm
Typ silnika/moc: AEG, 2 x 22kW
Hamulce: elektryczny - obsługiwany korbą nastawnika oraz ręczny klockowy do umiejscawiania - obsługiwany korbą

Odbierak prądu: fabrycznie typ lirowy, od 1924 typ rolkowy, od ok. 1928 pantograf nożycowy.

 

W latach 1922 - 1923 ŁWEKD zakupiły trzy wagony z Cieszyna, gdzie w 1921 roku zlikwidowano komunikację tramwajową. Czwarty wagon sprowadzono ok. 1925 roku z Bielska. Tam pełnił on rolę wozu technicznego.

Po przybyciu do Łodzi w wagonach całkowicie zabudowano pomosty i zamontowano jednoskrzydłowe drzwi przesuwne. Dwa duże okna w przedziale pasażerskim podzielono na pół. Na dachu zamontowano rolkowy odbierak prądu, który w 1926 roku zastąpiono klasycznym pantografem.
W okresie okupacji na bocznych słupkach przy drzwiach zamontowano kierunkowskazy.
 

Rysunek orientacyjny wagonu "Cieszyn" z lat 30. XX wieku. Numery 39 - 42.

 

W Łodzi "Cieszyny" przez większość służby stacjonowany w zajezdni Chocianowice. Po wojnie kursowały również na liniach podmiejskich obsługiwanych przez zajezdnie Brus i Helenówek. Z uwagi na swoje gabaryty najczęściej jako dodatki w godzinach szczytu.
 

Rysunek orientacyjny wagonu "Cieszyn" z okresu II wojny światowej. Numery 39 - 42.

 

 

Załoga zajezdni Chocianowice na tle "Cieszyna".
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; okres 1941-1944

 

Załoga zajezdni Chocianowice, w głębi "Cieszyn" - 40.
Foto: ze zbiorów Miki Kobylińskiej; okres 1941-1944

Rysunek orientacyjny wagonu "Cieszyn" z końca eksploatacji. Numery 1039 - 1042.
 

Wagony pełniły też rolę gospodarczych służąc np. jako ciągniki towarowe lub do przewozu pracowników. W 1955 roku m.in. 1039 wykorzystywano przy budowie trasy tramwajowej na Retkinię. W latach 1955 i 1956 wozy 1039 i 1041 przebudowano na doczepne.
Najdłużej w eksploatacji pozostał 1040, który skreślono z inwentarza w dniu 1 października 1956 roku.

O historii wagonów w Cieszynie czytaj na stronie:
Tramwaje w Cieszynie 1911 - 1921.

 

 

"Cieszyn" jako pociąg specjalny. Pabianice, ul. Warszawska.
Foto: Sigurd Hilkenbach, ze zbiorów Łukasza Stafańczyka;
okres 1943-1944
 

 

Dyrekcja MPK. W tle"Cieszyn" - 1039 przy budowie trasy na Retkinię. Łódź, ul. Bratysławska.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 24.04.1955 r.
 

 

Stany inwentarzowe

Rok Stan na koniec roku Wpisano sztuk Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz Skreślono sztuk Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza
1924 3 3

39, 40, 41, 42 (ex Cieszyn nr 1 - 4)

-  
1925 4 1 -  
1926 4 -   -  
1927 4 -   -  
1928 4 -   -  
1929 4 -   -  
1930 4 -   -  
1931 4 -   -  
1932 4 -   -  
1933 4 -   -  
1934 4 -   -  
1935 4 -   -  
1936 4 -   -  
1937 4 -   -  
1938 4 -   -

 

1939 4 -   -  
1940 4 -   -  
1941 4 -   -  
1942 4 -   -  
1943 4 -   -  
1944 4 -   -  
1945 4 -   -  
1946 4 -   -  
1947 4 -   -  
1948 4 -   -  

W 1948 r. wagony przenumerowano na czterocyfrowe, dodając z przodu cyfrę 10.

1949 4 -   -  
1950 4 -   -  
1951 4 -   -  
1952 4 -   -  
1953 4 -   -  
1954 4 -   -  
1955 8 -   -

1039 (na doczepny 1193)

1956 8 -   -

1040, 1041 (na doczepny 1194), 1042

 


TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA
 


©
Wojciech Dębski 2007
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.