Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA
 

Wagon silnikowy GE58 "Berlinka"
1901 - 1960
 

GE58 - 5 na krańcówce w Aleksandrowie Łódzkim. Foto ze zbiorów MKM MPK-Łódź; lata 30. XX w.
 

Typ: GE58 "Berlinka"
Producent: Rosyjsko-Bałtycka Fabryka Wagonów w Rydze (RUSSO-BAŁT)
Rok budowy: 1900
Liczba pojazdów: 16
Numery taborowe: 1 - 16
Pierwszy przydział: ŁWEKD, zajezdnie Chocianowice, Helenówek
Ostatni przydział: MPK Łódź, zajezdnia Helenówek
Data wpisu pierwszego pojazdu: 17.01.1900 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 20.05.1960 r.

NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 10880 mm
Szerokość: 2015 mm
Wysokość: 3300 mm
Ciężar własny: 14300 kg
Dach: drewniany, lekko owalny, pokryty kilkoma warstwami płótna nasyconego farbą wodoodporną. Wzdłuż przedziału pasażerskiego  świetlik dachowy z uchylnymi okienkami.
Podłoga: drewniana z desek o grubości 30 mm przytwierdzona do ostoi.
Drzwi zewnętrzne: brak
Drzwi wewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego)

WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane ławki wzdłuż okien
Liczba miejsc siedzących:
30 (po modernizacji 36)
Liczba miejsc stojących: 21
Ogrzewanie: do lat 30. XX wieku brak
Oświetlenie: -
Wentylacja: za pomocą wąskich okien w przedziale pasażerskim oraz świetlików dachowych

PODWOZIE
Liczba wózków:
2
Liczba osi:
4
Rozstaw osi: -
Średnica kół: 640 mm i 840 mm
Typ silnika/moc: GE58 B4 / 2 x 23,6 kW
Hamulce: elektryczny - obsługiwany korbą nastawnika oraz ręczny klockowy do umiejscawiania - obsługiwany korbą

Odbierak prądu: typ rolkowy (1 szt.), po 1927 r. pantograf nożycowy (1 szt.)




 


Wagony GE58 dostarczyła do Łodzi firma Russische Elektric
itäts Gessellschaft "Union", która była rosyjskim oddziałem UEG - Union Elektricitäts- Gesellschaft z Berlina. W Łodzi potocznie nazywano je "Berlinkami". Wszystkie wagony przywieziono koleją na początku 1901 roku bez wyposażenia elektrycznego, które w Łodzi montowano pod nadzorem specjalistów z UEG. Wagony rozdzielono między zajezdnie ŁWEKD w Chocianowicach i Helenówku.

Osobliwością wagonów był ich przedział pasażerski, dzielony na trzy części, z których niespełna 1/3 zajmował przedział II klasy. Za nim znajdował się przedział bagażowy, w którym wożono również przesyłki pocztowe. Posiadał on własne drzwi zewnętrzne. Największy przedział klasy III zajmował prawie 2/3 powierzchni. Przedziały II i III klasy różniły się od siebie siedzeniami. Te w wyższej klasie były wyposażone w pluszowe poduszki.
 
 

Dostawa nowych GE58 do Łodzi.
Kolejno wozy nr: 10, 9, 7, 2
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1900 r.
 

 

Rozładunek nowego wagonu GE58 w Łodzi.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1900 r.

 

 

Nowe GE58 jeszcze przed wprowadzeniem do eksploatacji.
Łódź, wnętrze hali zajezdni.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; styczeń 1901 r.
 

 

GE58 - 8 + doczepny GE na linii pabianickiej.
Pabianice. Krańcówka na rynku przy Magistracie.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1905 lub 1906 r.
 

 

"Berlinki" były najdłużej eksploatowanymi wagonami silnikowymi w historii łódzkich tramwajów. Włączono je do ruchu w dniu 17 stycznia 1901 roku wraz z uruchomieniem pierwszej podmiejskiej linii z Łodzi do Pabianic. Dwa dni później otworzono kolejną trasę z Łodzi do Zgierza. Przez blisko 10 lat obsługę na tych trasach zapewniały wyłącznie te wagony. W 1910 roku ŁWEKD uruchomiły kolejne linie podmiejskie - do Aleksandrowa Łódzkiego, Konstantynowa Łódzkiego i Rudy Pabianickiej. Również i tam skierowano wagony tego typu.

Wagony dopuszczone do ruchu w styczniu 1901 roku nie posiadały oświetlenia z przodu. Biorąc pod uwagę okres zimowy z długimi wieczorami oraz brak oświetlenia wzdłuż trasy, jazda w takich warunkach wydawała się wręcz niemożliwa. Montażu reflektorów dokonano zapewne dość szybko, jednak zdjęcia z otwarcia linii pabianickiej jednoznacznie potwierdzają fakt, że wagony takowego oświetlenia w dniu dopuszczenia do ruchu nie posiadały.

W pierwszych latach eksploatacji zmieniono dzwonek. Ten umieszczony na korbie hamulca ręcznego, wzorem wagonów miejskich, okazał się zbyt cichy. Przednia szyba dość skutecznie tłumiła dźwięk, dlatego w celu poprawienia bezpieczeństwa zamontowano dodatkowy dzwonek z czaszą umieszczoną na zewnątrz przedniej burty.
Pierwszych zmian konstrukcyjnych dokonano jeszcze przed 1910 rokiem. Na pomostach zamontowano drzwi zewnętrzne oraz przedłużono stopnie wejściowe tak, aby podczas jazdy umożliwić konduktorowi przejście między wagonami. Zlikwidowano przedział bagażowo-pocztowy, a miejsce wewnątrz przeznaczono dla III klasy. Dodatkowe boczne drzwi zlikwidowano, wstawiając w ich miejsce okno.
 
 

Pamiątkowe zdjęcie obsługi tramwaju.
 GE58 - 1 + doczepny U104 na linii lutomierskiej.
Łódź, krańcówka Bałucki Rynek
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; okres 1936 - 1939.
 

 

GE58 - 1 + doczepny U104 na linii lutomierskiej. 
Łódź, ul. 11 Listopada.
Foto: Emil Konrad; ze zbiorów MKM MPK-Łódź;
okres 1940 - 1943.
 

 

GE58 - 10 + doczepny U104 na linii lutomierskiej.
Łódź, pl. Wolności.
Foto: Emil Konrad, ze zbiorów MKM MPK-Łódź;
okres 1940 - 1943.
 

 

GE58 - 15 + doczepny GE - 105 na linii aleksandrowskiej.
Łódź, pl. Wolności.
Foto: Emil Konrad, ze zbiorów MKM MPK-Łódź;
okres 1940 - 1943.
 

GE58 do momentu zakupu w 1928 roku czteroosiowych Lilpopów kursowały na wszystkich zelektryfikowanych podmiejskich trasach. Po 1929 roku dokonano podziału taboru między zajezdniami ŁWEKD. Nowe Lilpopy przydzielono na Helenówek, U104 trafiły na Chocianowice, natomiast "Berlinki" przejęły głównie obsługę linii aleksandrowskiej (Helenówek) oraz linii konstantynowsko-lutomierskiej (Brus). Podział ten utrzymał się w zasadzie do końca eksploatacji wozów czteroosiowych starego typu, choć z pewnością zdarzały im się kursy na "nie swoich" trasach.

Pod koniec lat 20. XX w. rolkowe odbieraki prądu zastąpiono uniwersalnymi pantografami. Z przodu na burcie zamontowano reflektor główny. Na początku lat 30. przedziały pasażerskie II i III klasy wyposażono w ogrzewanie. W okresie okupacji przebudowano ostatecznie ściany boczne wagonu, likwidując niesymetryczne, łukowato zwieńczone okna w drewnianych ramach. Zastąpiły je prostokątne okna w ramach mosiężnych.
 

 

 



 

GE58 - 1016 (ex 16) na linii specjalnej: Żabieniec - Kochanówka.
Łódź, krańcówka Żabieniec (pętla zachodnia).
Foto: Peter Boehm, ze zbiorów Łukasza Stefańczyka; 08.1958 r.
 

 

Po zakończeniu II wojny światowej zajezdnie obsługujące do tej pory wyłącznie linie podmiejskie zaczęły stopniowo przejmować również obsługę linii miejskich. Na prośbę zakładów pracy, szkół, uruchamiano również dodatki specjalne. Co jakiś czas "Berlinki" pojawiały się na takich liniach również w centrum Łodzi.

Dość istotne zmiany konstrukcyjne miały miejsce podczas ostatnich remontów kapitalnych, które wykonywano wagonom w połowie lat 50 XX w. Przebudowano wówczas całkowicie konstrukcję dachu, nadając mu beczkowaty kształt.

Pod koniec dekady wagony zaczęto wycofywać z eksploatacji. Poniżej ich przydział w pierwszej połowie 1958 roku.
Brus - 1001, 1003, 1004, 1005, 1006, 1007, 1008, 1009, 1012, 1013, 1014.
Helenówek - 1002, 1010, 1011, 1015, 1016.

28 maja 1958 roku skreślono z inwentarza wóz 1003 z Brusa. Do końca 1958 roku wyłączono z użytku kolejne dwa wagony - 1002 z Helenówka oraz 1004 z Brusa. W dniu 21 stycznia 1960 roku wycofano na Brusie ostatnie trzy "Berlinki" - 1001, 1006, 1012. Przez kilka kolejnych miesięcy na inwentarzu zajezdni Helenówek figurował ostatni pasażerski przedstawiciel tej serii - 1011. Skreślono go 20 maja 1960 roku.

Po zakończeniu eksploatacji osiem wagonów przeznaczono na gospodarcze. Najczęściej pełniły rolę ruchomych magazynów. Najdłużej - do 30 listopada 1963 roku - wykorzystywano wozy 1007, 1008 i 1016. Kilka wagonów trafiło również do osób prywatnych jako altany. Być może najdłużej istniejącym egzemplarzem był 1009, który co najmniej do połowy lat 70. stał na jednej z konstantynowskich działek (dawniej w Srebrnej). Do czasów obecnych nie zachował się żaden egzemplarz.
 

W sierpniu 1963 roku na ul. Bielańskiej przy bloku nr 11 oddano do użytku świetlicę
dla dzieci  pod nazwą "Jacek i Agatka". Za świetlicę posłużyło nadwozie "Berlinki".
Źródło: "Dziennik Łódzki" - 3.09.1963 r.
 

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1901 16 16

1 - 16

-

 

1902 16 -   -  
1903 16 - -
1904 16 -

 

-  
1905 16 -   -

 

1906 16 -   -  
1907 16 -   -  
1908 16 -   -  
1909 16 -   -  
1910 16 -   -  
1911 16 -   -  
1912 16 -   -  
1913 16 -   -  
1914 16 -   -  
1915 16 -   -  
1916 16 -   -  
1917 16 -   -  
1918 16 -   -  
1919 16 -   -  
1920 16 -   -  
1921 16 -   -  
1922 16 -   -  
1923 16 -   -  
1924 16 -   -  
1925 16 -   -  
1926 16 -   -  
1927 16 -   -  
1928 16 -   -  
1929 16 -   -  
1930 16 -   -  
1931 16 -   -  
1932 16 -   -  
1933 16 -   -  
1934 16 -   -  
1935 16 -   -  
1936 16 -   -  
1937 16 -   -  
1938 16 -   -  
1938 16 -   -  
1939 16 -   -  
1940 16 -   -  
1941 16 -   -  
1942 16 -   -  
1943 16 -   -  
1944 16 -   -  
1945 16 -   -

 

1946 16 -   -  
1947 16 -   -  
1948 16 -   -  

W 1948 r. zmieniono numery wagonów 1 - 16 na 1001 - 1016

1949 16 -   -  
1950 16 -   -  
1951 16 -   -  
1952 16 -   -  
1953 16 -   -  
1954 16 -   -  
1955 16 -   -  
1956 16 -   -  
1957 16 -   -  
1958 13 -   3

1002, 1003, 1004

1959 6 -   7

1005, 1007, 1008, 1010, 1013, 1014, 1016

1960 - -   6

1001, 1006, 1009, 1011, 1012, 1015

 

TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA
 


©
Wojciech Dębski 2009
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.