Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA

 

Wagon doczepny "Belgijski"
1910 - 1961
 

Doczepa "Belgijska" - 369. Łódź, ul. Piotrkowska; 1941 r.
 

Typ: "Belgijski"
Producent: Les Ateliers Mètallurgigues, Atelers á Tubize, Nivelles & La Sambre
Lata budowy: 1910
Liczba pojazdów: 20
Numery taborowe: 251 - 270
Pierwszy przydział: KEŁ (zaj. Tramwajowa)
Ostatni przydział: MPK (zaj. Dąbrowskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 06.1910 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 13.11.1961 r.

NADWOZIE
Konstrukcja: drewniana
Długość: 7800 mm
Szerokość: 2000 mm
Wysokość: -
Ciężar własny: -
Dach: drewniany, pokryty masą elastyczną oraz płótnem nasyconym farbą wodoodporną. Nad przedziałem pasażerskim świetlik dachowy z uchylnymi okienkami.
Podłoga: drewniana
Drzwi zewnętrzne: brak
Drzwi wewnętrzne: jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie (oddzielały pomost od przedziału pasażerskiego)

WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane krzesełkowe
Liczba miejsc siedzących:
20
Liczba miejsc stojących:
Ogrzewanie: brak
Oświetlenie:
Wentylacja: dwa wywietrzniki w świetliku dachowym i przesuwne pionowo boczne okna.

PODWOZIE
Liczba wózków:
bezwózkowy
Liczba osi:
2
Rozstaw osi: 1800 mm (po modernizacji 2500 mm)
Średnica kół:
Hamulce: ręczny do umiejscawiania, elektryczny tarczowy (solenoid)
 

W styczniu 1909 roku złożono zamówienie na produkcję 20 wagonów w belgijskiej firmie Les Ateliers Mètallurgigues, Atelers á Tubize, Nivelles & La Sambre. Do Łodzi wysłano je między końcem maja, a końcem czerwca 1910 roku. Dla obniżenia kosztów wszystkie doczepy zakupiono bez okien oraz oświetlenia, które zamontowano już w Łodzi.

Doczepy "Belgijskie" wyróżniały się od dotychczas eksploatowanego miejskiego taboru. Jako pierwsze posiadały oszklone pomosty. Producent proponował również wersję z oszklonymi pomostami i drzwiami. Z drzwi zrezygnowano, choć w Europie takie rozwiązanie było coraz popularniejsze.
Po raz pierwszy zastosowano również inny układ siedzeń. Podłużne ławki, na których pasażerowie siedzieli plecami do okien zastąpiono krzesełkami. Nowością była też podłoga na jednej wysokości 700 mm. W innych wagonach najczęściej przedział pasażerski od pomostu oddzielał stopień.
Ścianki działowe wewnątrz wagonu posiadały jednoskrzydłowe przesuwne drzwi, które umieszczone były niesymetrycznie.
 

Lilpop II + "Belgijski" + "Hanowerski" na linii 4.
Łódź, pl. Wolności.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; ok. 1941 r.
 

Doczepa "Belgijska" - 368.
Łódź, ul. Piotrkowska.
Foto: Emil Konrad, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1941 r.
 

Lilpop II + "Belgijski" - 380 + Herbrand na linii 11.
Łódź, pl. Reymonta.
Foto: Walter Genewein, ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 16.04.1943 r.

Wagony eksploatowano na liniach miejskich. Stacjonowały w zajezdni przy ul. Tramwajowej, a od 1929 roku również na Dąbrowskiego.
Po kilku latach eksploatacji wydłużono w nich pomosty i przebudowano czoła z kanciastych na lekko owalne. W latach 20. XX wieku zmieniono rozstaw osi z 1800 mm na 2500 mm.
Z czasem nadwozia wagonów dość mocno ujednolicono z Herbrandami. Po II wojnie światowej oszklono również tak samo pomosty, co jeszcze bardziej upodobniło do siebie wagony obu typów.
Pod koniec 1958 roku wagony stacjonowały w dwóch zajezdniach:
 
Tramwajowa (I) 363, 365, 367, 369, 371, 373, 375, 377, 379
Dąbrowskiego (II) 362, 364, 366, 368, 370, 372, 374, 376, 378, 380

 

Rozbiórka wagonu "Belgijskiego" nr 367.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; ok. 1960 r.

 

Wrak wagonu "Belgijskiego" nr 379.
Skierniewice.
Foto: ze zbiorów Krzysztofa Lipnika; lata 60. XX w.
 

Wnętrze wraku wagonu "Belgijskiego" nr 366
Królowa Wola.
Foto: Wojciech Dębski; 15.03.2003 r.
 

Ostatni wagon "Belgijski" nr 366 skreślono z inwentarza 13 listopada 1961 roku. Po zakończeniu eksploatacji większość nadwozi trafiła do powstałego w 1960 roku Ośrodka Wypoczynkowego MPK w Teofilowie koło Spały. Pełniły tam przez kilka lat rolę domków letniskowych. Następnie część z nich sprzedano okolicznym mieszkańcom.

Do czasów obecnych zachowało się nadwozie wagonu 371, które w 2003 roku członkowie Klubu Miłośników Starych Tramwajów sprowadzili z działki w Królowej Woli do zajezdni Helenówek. Obecnie wagon stacjonuje w muzealnej zajezdni Brus i oczekuje na odbudowę.
 

Załadunek doczepy "Belgijskiej" - 371.
Foto: Łukasz Stefańczyk; 24.06.2003 r.
 

Odkupiony przez KMST wagon "Belgijski" - 371.
Łódź, zajezdnia Helenówek.
Foto: Wojciech Dębski; 7.09.2005 r.

 

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1910 20 -

251 - 270

-
1911 20 - -
1912 20 - -
1913 20 - -
1914 20 - -
1915 20 - -
1916 20 - -
1917 20 - -
1918 20 - -
1919 20 - -
1920 20 - -
1921 20 - -
1922 20 - -
1923 20 - -
1924 20 - -
1925 20 - -
1926 20 - -
1927 20 - -
1928 20 - -
1929 20 - -

 Pod koniec lat 20. wagony otrzymały nowe numery: 361 - 380

1930 20 - -
1931 20 - -
1932 20 - -
1933 20 - -
1934 20 - -
1935 20 - -
1936 20 - -
1937 20 - -
1938 20 - -
1939 20 - -
1940 20 - -
1941 20 - -
1942 20 - -
1943 20 - -
1944 20 - -
1945 20 - -
1946 20 - -
1947 20 - -
1948 20 - -
1949 20 - -
1950 20 - -
1951 20 - -
1952 20 - -
1953 20 - -
1954 20 - -
1955 20 - -
1956 20 - -
1957 19 - 1

361

1958 16 - 3

364, 365, 377

1959 10 - 6

368, 370, 372, 374, 375, 378

1960 3 - 7

363, 367, 369, 373, 376, 379, 380

1961 - - 3

362, 366, 371

TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA

 


©
Wojciech Dębski, 05.01.2009
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.