Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor tramwajowy
Strona główna

 
Nadwozia wagonów jako altany, magazyny itp.

 

 

 

Galerie zdjęć
Nadwozia wagonów silnikowych
Nadwozia wagonów doczepnych produkcji przedwojennej
Nadwozia wagonów doczepnych generacji N

Przez wiele lat MPK sprzedawało nadwozia wagonów wycofanych z eksploatacji. Najczęściej służyły one potem jako letniskowe altany. Na początku lat 60. XX w. powstało prawdziwe „tramwajowe osiedle” w Ośrodku Wypoczynkowym MPK, który znajdował się w miejscowości Teofilów koło Spały. Wiele z likwidowanych wówczas wagonów generacji Herbrand ustawiono tam jako domki letniskowe dla wczasowiczów. Po kilku latach w ośrodku wybudowano domki drewniane, a część wagonów trafiła do okolicznych rolników.

Notatka prasowa -
"Dziennik Łódzki" - 17.08.1965 r.

W latach 60. i 70. zaczęto sprzedawać nadwozia doczepnych Sanoków i Lilpopów. Nabywcami byli najczęściej  pracownicy MPK. Stare wagony wywożono głównie z zajezdni Chocianowice i Helenówek. Tam przy jednej z bocznic znajdowały się cztery podnośniki. Nadwozie podnoszono do góry i wytaczano spod niego wózek. Następnie podjeżdżała laweta, na którą opuszczano nadwozie. Rozładunku u nowego właściciela dokonywano za pomocą dźwigów.

Fragment zajezdni Chocianowice. W tle doczepa LpIID przy stanowisku
z podnośnikami, skąd wywożono nadwozia do nowych właścicieli.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1974 r.

Od 1973 r. rozpoczęto sprzedaż nadwozi wozów generacji N. W latach kolejnych, to właśnie one stały się najpopularniejsze. Największym ich skupiskiem były działki pracownicze w miejscowości Słowik na trasie Zgierz - Ozorków. Nadwozia jako altanki ustawiano tam w latach 1981 - 1983.

Zdecydowana większość pochodziła z II zajezdni przy ulicy Dąbrowskiego, gdzie w 1981 r. miała miejsce bardzo duża wymiana taboru. Wagony zabierano do nowych właścicieli z zajezdni lub z bocznicy przy tzw. żwirowej górze w Emilii - na trasie podmiejskiej linii tramwajowej 46. Część z nich holowano właśnie tam, ograniczając w ten sposób wielokilometrowy transport samochodowy z Łodzi. Każdy kto zdecydował się na zakup takiego nadwozia musiał zapłacić za nie wówczas 1141 zł. 
    Ciekawostką był fakt, że w zdecydowanej większości ustawione na Słowiku nadwozia były zmodernizowane – jednokierunkowe. Posiadały drzwi harmonijkowe, które w eksploatacji otwierane były automatycznie. Tymczasem do działek na Słowiku można było dojechać tramwajem linii 46, gdzie wciąż kursowały dwukierunkowe wozy z drzwiami przesuwnymi ręcznie. Wkrótce część z nich również dołączyła na Słowik. Ostatnie „tramwajowe domki” ustawiono tam w czerwcu 1983 r. Były to właśnie dwukierunkowe doczepy 5ND nr 708, 837, 853 z linii ozorkowskiej, które jeszcze kilka miesięcy wcześniej dowoziły tu również działkowiczów.
    W ciągu trzech lat sprowadzono na Słowik 43 nadwozia tramwajowe. Wszystkie ustawiono drzwiami w kierunku zachodnim i widać je było z trasy. Widok był niezwykły. Oto w szczerym polu stało kilkadziesiąt kremowo-czerwonych wagonów tramwajowych, czyli całkiem spora zajezdnia.

 

Widok ogólny działek w Słowiku

5ND na jednej z działek w Słowiku
"Tramwajarz Łódzki" - 14.10.1981 r.

Wedle ówczesnych założeń, wagony w ciągu pięciu lat od zakupu miały być zastąpione nowymi altankami, bądź zabudowane. Planu nie zrealizowano, ale stopniowo sadzone drzewka i krzewy sprawiły, że „zajezdnia” powoli zamieniała się w prawdziwe ogródki działkowe. Ciekawostką była jedna z doczep 5ND, która wkopana została do połowy w ziemię. Ostatni widoczny z trasy wagon 5ND - 603 został zlikwidowany wiosną 1993 r.
    W całej łódzkiej aglomeracji istnieje jeszcze trochę wagonów altanek, ale ich liczba z roku na rok maleje. Prawdopodobnie ostatnie wagony liniowe sprzedano w lipcu 1990 r. Był to skład 5N1 - 4083 i 5ND1 - 4569 z Brusa, który trafił na jedną z podłódzkich działek.

 

Ostatnio dodane zdjęcia

   

 

 

   


Spis wagonów
Spis zawiera numery pojazdów, które zachowały się w dokumentach lub udało się fizycznie odnaleźć.
 

Wagony silnikowe - numery pierwotne

Typ wagonu Lata budowy Numery taborowe pierwotne
GE58 "Berlinka 1900 9, ?
Lilpop I 1927 ?
Sanok 1928 ?
Lilpop II 1929 3, 4, 132, 145, 147
Karlsruhe 1930 82
Lilpop III 1939 154, 157, 162, 164, 166, 170, 171
2N1 1950 - 1951 183, 189, 191, 193'', 212, 215 , 217, 221, 224
2N2 1952 - 1956 117, 122, 123, 124 , 227, 229, 233, 234, 235, 240, 243, 247, 255, 261, 265, 269, 415, 416
5N/5N1 1957 - 1962 27, 30, 32, 36, 69, 98, 100, 310, 311, 322, 327, 346, 355, 376
Wagony doczepne - numery pierwotne
Typ wagonu Lata budowy Numery taborowe pierwotne
Herbrand 1898 - 1914 332, 335, 341, 458, 449, ?
U104 1902 125, 143, 147
Belgijski 1910 366, 371, 379
SnD 1928 461, 468
Lilpop LRL 1928 160, 162,
Mainz ? ?
LpIID 1968 - 1971
(ex silnikowe z 1929)
482, 483, 484, 485, 486, 487, 488, 489, 490, 493, 494, 495, 497, 498, 499, 500, 501, 502, 503, 505, 506, 507
2ND 1955 584, 588, 592
5ND/5ND1 1957 - 1961 507, 508, 509, 514, 515, 516, 518, 520, 525, 531, 536, 537, 539, 547, 551, 559, 565, 567, 568, 569, 573, 575, 579, 596, 597'', 603, 604, 605, 607, 610'', 612, 614, 617, 618, 619, 625, 626, 627, 628, 633, 634, 640, 645, 649, 650, 658, 661, 662, 663, 670, 671, 674, 676, 679, 684, 685, 687, 688, 690, 691, 699, 701, 702, 708'', 718, 720, 721, 722, 734'', 735, 738, 742, 748, 749, 751, 753, 755, 756, 758, 762, 763, 766, 771, 782, 785, 791, 792, 809, 812, 814, 815, 817, 821, 823, 827, 831, 833, 835, 836, 837, 838, 840, 841, 842, 846, 853, 854, 862, 864, 865, 868, 871, 873, 874, ?, ? , ?
Wagony techniczne
tzw. "Wagon Franka" 1951 2009

Tabor tramwajowy
Strona główna

Strona dodana 20.09.2006


©
Wojciech Dębski

 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.