Łódzkie tramwaje i autobusy

Altanki
 Strona główna

Altanki - galeria zdjęć
wagony powojenne


Wagony przedwojenne

"Wagon Franka" - 2009
Tak popularnie wśród tramwajarzy nazywany był wagon techniczny 2009, który wykonano w warsztatach MPK Łódź na podwoziu wagonu koblenckiego. Jako platforma transportowa służył w latach 1951 - 1973. Po wycofaniu z ruchu został przewieziony na teren dawnego poligonu wojskowego na Brusie, gdzie przetrwał do pierwszej dekady XXI wieku. Zdjęcia wagonu z czasów eksploatacji można zobaczyć TUTAJ.

     
 

Techniczny - 2009 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1973
Foto: Łukasz Stefańczyk; 6.04.2003 r.
 

 

Techniczny - 2009 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1973
Foto: Łukasz Stefańczyk; 6.04.2003 r.
 

 

Techniczny - 2009 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1973
Foto: Łukasz Stefańczyk; 6.04.2003 r.
 

 

Techniczny - 2009 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1973
Foto: Łukasz Stefańczyk; 6.04.2003 r.
 

Silnikowe 2N i 5N
Wagony generacji N były najliczniejszą serią w historii łódzkich tramwajów. Z ruchu liniowego wycofywano je w latach 1972 - 1991. Od 1973 roku były również sprzedawane. Nadwozie można było nabyć w cenie 1091 zł. Dla przykładu nadwozie Lilpopa lub Sanoka kosztowało wtedy 754 zł. W połowie lat 80. XX wieku cena za wagon 2N lub 5N wzrosła do kwoty 3900 zł. Z 258 wagonów silnikowych wiadomo o 41 sprzedanych. Po latach udało się odnaleźć tylko kilkanaście. W tabeli podano typy i pierwotne numery taborowe sprzedanych wagonów.

 

2N1 183, 189, 191, 193'', 212, 215 , 217, 221, 224
2N2 117, 122, 123, 124 , 227, 229, 233, 234, 235, 240, 243, 247, 255, 261, 265, 269, 415, 416
5N/5N1 27, 30, 32, 36, 69, 98, 100, 310, 311, 322, 327, 346, 355, 376
Materiał o wagonach 2N1 w ruchu liniowym TUTAJ.
 
 

2N1 - 183 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1950 - 1975
Foto: Łukasz Stefańczyk; 21.08.2004 r.
 

 

2N1 - 183 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1950 - 1975
Foto: Łukasz Stefańczyk; 21.08.2004 r.
 

 

2N1 - 189 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1950 - 1976
Foto: Wojciech Dębski; 19.04.2008 r.
 

 

2N1 - 189 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1950 - 1976
Foto: Wojciech Dębski; 19.04.2008 r.
 

 

2N1 - 191
Eksploatacja: 1950 - 1976
Foto: Wojciech Dębski; 28.11.2009 r.

 

2N1 - 191
Eksploatacja: 1950 - 1976
Foto: Wojciech Dębski; 28.11.2009 r.

 

 

2N1 - 193'' (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951/1952 - 1980
Foto: Wojciech Dębski: 03.04.1994 r.
 

 

2N1 - 193'' (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951/1952 - 1980
Foto: Wojciech Dębski: 03.04.1994 r.
 

 

2N1 - 212 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1975
Foto: Wojciech Dębski; 26.03.2011 r.
 

2N1 - 212 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1975
Foto: Wojciech Dębski; 26.03.2011 r.
 

2N1 - 212 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1975
Foto: Wojciech Dębski; 26.03.2011 r.
 

2N1 - 212 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1975
Foto: Łukasz Jakiel; 26.03.2011 r.
 

 

2N1 - 215 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1980
Foto: Wojciech Dębski; 2.05.1998 r.
 

 

2N1 - 215 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1980
Foto: Łukasz Stefańczyk; 08.06.2004 r.
 

 

2N1 - 217 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1981
Foto: Wojciech Dębski; 26.02.1995 r.
 

2N1 - 217 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1981
Foto: Wojciech Dębski; 26.02.1995 r.
 

2N1 - 217 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1981
Foto: Wojciech Dębski; 26.02.1995 r.
 

2N1 - 217 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1951 - 1981
Foto: Wojciech Dębski; 22.04.1996 r.
 

Doczepne 2ND i 5ND
 

Wagony doczepne generacji N wycofywano z ruchu liniowego w latach 1974 - 1991. Od 1974 roku były również sprzedawane. Nadwozie można było nabyć w takiej samej cenie jak wagon silnikowy -1091 zł. W połowie lat 80. XX wieku cena za wagon 5ND wynosiła 3900 zł. Z 386 wagonów doczepnych wiadomo o 116 sprzedanych. Po latach część udało się odnaleźć. W tabeli podano typy i pierwotne numery taborowe sprzedanych wagonów.
 

2ND 584, 588, 592
5ND/5ND1 507, 508, 509, 514, 515, 516, 518, 520, 525, 531, 536, 537, 539, 547, 551, 559, 565, 567, 568, 569, 573, 575, 579, 596, 597'', 603, 604, 607, 610'', 612, 614, 617, 618, 619, 625, 626, 627, 628, 633, 634, 640, 645, 649, 650, 658, 661, 662, 663, 670, 671, 674, 676, 679, 684, 685, 687, 688, 690, 691, 699, 701, 702, 708'', 718, 720, 721, 722, 734'', 735, 738, 742, 748, 749, 751, 753, 755, 756, 758, 762, 763, 766, 771, 782, 785, 791, 792, 809, 812, 814, 815, 817, 821, 823, 827, 831, 833, 835, 836, 837, 838, 840, 841, 842, 846, 853, 854, 862, 864, 865, 868, 871, 873, 874
Materiał o wagonach 2ND w ruchu liniowym TUTAJ.
 

 

2ND - 588
Eksploatacja: 1956 - 1974
Foto: Wojciech Dębski; 12.07.1997 r.
 

 

2ND - 588
Eksploatacja: 1956 - 1974
Foto: Wojciech Dębski; 12.07.1997 r.
 

 

2ND - 588
Eksploatacja: 1956 - 1974
Foto: Wojciech Dębski; 02.12.2017 r.
 

 

2ND - 588
Eksploatacja: 1956 - 1974
Foto: Wojciech Dębski; 02.12.2017 r.
 

 

5ND - 516 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1957 - 1980
Foto: Wojciech Dębski; 11.10.1997 r.
 

5ND - 516 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1957 - 1980
Foto: Wojciech Dębski; 16.04.2005 r.
 

 

5ND1 - 518
Eksploatacja: 1960 - 1979
Foto: Wojciech Dębski; 08.07.2006 r.
 

 

5ND1 - 518
Eksploatacja: 1960 - 1979
Foto: Wojciech Dębski; 02.12.2017 r.
 

 

5ND1 - 518
Eksploatacja: 1960 - 1979
Foto: Wojciech Dębski; 02.12.2017 r.
 

 

5ND1 - 518
Eksploatacja: 1960 - 1979
Foto: Wojciech Dębski; 02.12.2017 r.
 

 

5ND - 562 (ex 531, zlikwidowany)
Eksploatacja: 1957 - 1978
Foto: Wojciech Dębski; 16.10.1999 r.
 

 

5ND - 562 (ex 531, zlikwidowany)
Eksploatacja: 1957 - 1978
Foto: Wojciech Dębski; 16.10.1999 r.
 

 

5ND1 - 565 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1960 - 1978
Foto: Wojciech Dębski; 16.10.1999 r.
 

 

5ND1 - 565 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1960 - 1978
Foto: Wojciech Dębski; 16.10.1999 r.
 

 

5ND1 - 4569 (ex 569)
Eksploatacja: 1960 - 1990
Foto: Wojciech Dębski; 11.10.1997 r.
 

 

5ND1 - 4569 (ex 569)
Eksploatacja: 1960 - 1990
Foto: Wojciech Dębski; 16.04.2005 r.
 

 

5ND1 - 733 (ex 573, zlikwidowany))
Eksploatacja: 23.05.1960 - 05.1983
Foto: Wojciech Dębski; 14.08.2004 r.
 

 

5ND1 - 733 (ex 573, zlikwidowany)
Eksploatacja: 23.05.1960 - 05.1983
Foto: Wojciech Dębski; 14.08.2004 r.
 

 

Zabudowany 5ND1 - 576
Eksploatacja: 1960 - 1981
Foto: Wojciech Dębski; 21.04.2006 r.
 

 

5ND1 - 597'' z Bielska-Białej
Eksploatacja w Łodzi: 1970 - 1980
Foto: Łukasz Stefańczyk; 01.07.2005 r.
 

 

5ND1 - 597'' z Bielska-Białej
Eksploatacja w Łodzi: 1970 - 1980
Foto: Wojciech Dębski; 01.07.2005 r.

 

 

Rama rozebranego 5ND1 - 604
Eksploatacja: 1958 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 12.1995 r.

 

 

5ND1 - 614 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1960 - 1981
Foto: Wojciech Dębski; 15.03.2003 r.
 

 

5ND1 - 614 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1960 - 1981
Foto: Wojciech Dębski; 15.03.2003 r.
 

 

5ND1 - 617 (zlikwidowany), obok 663.
Eksploatacja: 1960 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 3.04.1994 r.
 

 

5ND1 - 617 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1960 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 3.04.1994 r.
 

 

5ND1 - 618 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 22.06.1960 - 31.12.1979
Foto: Wojciech Dębski; 8.07.2006 r.
 

 

5ND1 - 618 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 22.06.1960 - 31.12.1979
Foto: Wojciech Dębski; 27.11.2009 r.
 

 

Zabudowany 5ND1 - 626
Eksploatacja: 19.07.1960 - 16.10.1981
Foto: Wojciech Dębski; 21.04.2006 r.

 

 

Zabudowany 5ND1 - 627
Eksploatacja: 19.07.1960 - 16.10.1981
Foto: Wojciech Dębski; 21.04.2006 r.
 

 

5ND1 - 633
Eksploatacja: 1960 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 10.09.2006 r.
 

 

5ND1 - 633
Eksploatacja: 1960 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 10.09.2006 r.
 

 

5ND1 - 662 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1960 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 12.1995 r.
 

 

5ND1 - 662 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1960 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 12.1995 r.
 

 

5ND1 - 663 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1961 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 12.1995 r.
 

 

5ND1 - 663 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1961 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 12.1995 r.
 

 

5ND1 - 676 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1961 - 1975
Foto: Jerzy Wojtowicz
 

 

5ND1 - 676 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1961 - 1975
Foto: Jerzy Wojtowicz
 

 

5ND1 - 684 (zlikwidowany), w głębi 702
Eksploatacja: 1958 - 1980
Foto: Wojciech Dębski; 27.06.2008 r.
 

 

5ND1 - 684 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1958 - 1980
Foto: Wojciech Dębski; 27.06.2008 r.
 

 

5ND1 - 685
Eksploatacja: 1958 - 1975
Foto: Wojciech Dębski; 26.03.2011 r.
 

 

5ND1 - 685
Eksploatacja: 1958 - 1975
Foto: Wojciech Dębski; 26.03.2011 r.
 

 

Nadwozie 5ND1 - 702
Eksploatacja: 1959 - 1980
Foto: Wojciech Dębski; 27.06.2008 r.
 

 

Wnętrze 5ND1 - 702
Eksploatacja: 1959 - 1980
Foto: Wojciech Dębski; 27.06.2008 r.
 

 

5ND1 - 721 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1959 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 29.04.1995 r.
 

 

5ND1 - 817 (ex 734, zlikwidowany) z Bielska-Białej
Eksploatacja w Łodzi: 1971 - 1977
Foto: Wojciech Dębski; 11.07.1996 r.
 

 

5ND1 - 738 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1959 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 12.1995 r.

 

 

5ND1 - 738 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1959 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 12.1995 r.

 

 

5ND1 - 742
Eksploatacja: 1959 - 1980
Foto: Wojciech Dębski; 12.05.2017 r.
 

 

5ND1 - 742
Eksploatacja: 1959 - 1980
Foto: Wojciech Dębski; 12.05.2017 r.
 

 

5ND1 - 755
Eksploatacja: 1959 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 7.03.1995 r.

 

5ND1 - 755
Eksploatacja: 1959 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 23.07.2005 r.

     
 

5ND1 - 766
Eksploatacja: 1959 - 1977
Foto: Wojciech Dębski; 19.04.2008 r.

 

5ND1 - 766
Eksploatacja: 1959 - 1977
Foto: Wojciech Dębski; 19.04.2008 r.

     
 

5ND1 - 791 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1959 - 1978
Foto: Wojciech Dębski; 1.07.2005 r.
 

 

5ND1 - 791 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1959 - 1978
Foto: Wojciech Dębski; 1.07.2005 r.
 

 

5ND1 - 840 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1961 - 1981
Foto: Wojciech Dębski; 9.04.2005 r.
 

 

5ND1 - 840 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1961 - 1981
Foto: Wojciech Dębski; 21.04.2006 r.
 

 

5ND1 - 865
Eksploatacja: 1961 - 1981
Foto: Wojciech Dębski; 08.1994 r.
 

 

5ND1 - 865
Eksploatacja: 1961 - 1981
Foto: Wojciech Dębski; 09.04.2005 r.
 

 

Zabudowany 5ND1 - 864
Eksploatacja: 1961 - 1981
Foto: Wojciech Dębski; 21.04.2006 r.
 

 

5ND1 - 873 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1962 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 16.04.2005 r.
 

 

5ND1 - 873 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1962 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 16.04.2005 r.
 

 

5ND1 - 873 (zlikwidowany)
Eksploatacja: 1962 - 1983
Foto: Wojciech Dębski; 16.04.2005 r.
 

Wagony 5ND/5ND1 o nieznanych numerach
 

 

5ND do połowy wkopany w ziemię (zlikwidowany)
Foto: Wojciech Dębski; 08.1994 r.
 

 

5ND (zlikwidowany)
Foto: Wojciech Dębski; 08.1994 r.
 

 
 

5ND (zlikwidowany)
Foto: Jerzy Wojtowicz
 

   

Altanki
 Strona główna

 

Strona utworzona 20.09.2006
 

© Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.