Jelcz M181MB
1996 - 2009
|
 |
Jelcz M181MB - 1681 na
linii 98. Łódź, ul. Maratońska; 6.09.2006 r.
|
Typ:
Jelcz M181MB
Producent:
Zakłady Samochodowe "Jelcz"
S.A.
Jelcz-Laskowice.
Lata budowy dla Łodzi: 1996, 1997
Liczba pojazdów w Łodzi: 40
Pierwszy przydział: MPK-Łódź Sp. z o.o. (zaj.
Kilińskiego)
Ostatni przydział: MPK-Łódź Sp. z o.o. (zaj. Nowe
Sady)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 30.07.1996 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 1.06.2009 r.
Długość: 17980 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3100 mm
Ciężar własny: 28000 - 28500 kg
PODWOZIE
Pneumatyczne, z systemem "przyklęku" prawej strony
autobusu (ECAS) i oniżeniem poziomu podłogi na przystankach o
ok. 80 cm.
Silnik: Mercedes-Benz OM447hLa, EURO-2, 220 kW (300 KM)
Skrzynia biegów: VOITH, automatyczna, 3-biegowa,
z integralnym zwalniaczem hydraulicznym. Most tylny z
przekładnią dwustopniową.
Układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa z integralnym
wspomaganiem hydraulicznym i regulacją położenia koła
kierownicy.
Układ hamulcowy: dwuobwodowy, pneumatyczny, z mechanizmem
bębnowym, hamulcem pomocniczym oraz zwalniaczem hydraulicznym.
Układ przeciwblokujący ABS. |
NADWOZIE
Dwa oddzielne człony, spawane ze stalowych prostokątnych
profili zamkniętych. Szkielet i oblachowanie ze stali nierdzewnej.
Ścianę przednią, tylną, zderzaki oraz poszycie dachu wykonano z
tworzywa sztucznego. Zewnętrzne klapy obsługowe, poszycie drzwi oraz
rampa wjazdowa wózka inwalidzkiego są z aluminium.
Podłoga: płaska na całej długości autobusu, bez
stopni wejściowych w dwóch pierwszych drzwiach pokryta wykładziną
antypoślizgową.
Wysokość podłogi:
I drzwi - 370 mm
II drzwi - 370 mm
III drzwi - 540 mm
IV drzwi - 940 mm
Ogrzewanie wnętrza: poprzez nagrzewnice z układu
chłodzenia silnika i niezależne.
Wentylacja: dzięki wentylatorom nagrzewnic,
pokrywom dachowym oraz przesuwnym lub uchylnym partiom okien
bocznych.
Stanowisko kierowcy: zabudowana kabina. Fotel
kierowcy na zawieszeniu pneumatycznym. Lusterka zewnętrzne
podgrzewane. Osłony przeciwsłoneczne. Nagrzewnica.
Liczba miejsc siedzących: 44 + kierowca
Liczba miejsc stojących: ok. 135
Drzwi:
dwuskrzydłowe,
obsługiwane automatycznie ze stanowiska kierowcy.
Szerokość 1220 mm.
Liczba drzwi: 4
Układ drzwi: 2-2-2-2 |
|
Jelcze M181MB jeździły po Łodzi w latach 1996 - 2009. Były
pierwszymi przegubowymi, niskopodłogowymi autobusami
wyposażonymi w wysuwaną platformę wjazdową dla wózków
inwalidzkich i dziecięcych. Z uwagi na dużą pojemność
obsługiwały głównie linie o dużych potokach pasażerskich.
Dwa najstarsze egzemplarze: 1699 i 1792 wyróżniały się od
reszty inną ścianą czołową i nie posiadały szyby
panoramicznej. Wozy o numerach: 1695, 1696, 1697, 1698,
1699, 1791, 1792 miały w górnej części okien bocznych szybki
przesuwne. W pozostałych były uchylne. Autobusy z ostatnich
dostaw: 1783, 1784, 1785, 1786, 1787, 1788, 1789, 1791
wyposażono z przodu w duże wyświetlacze.
11 lipca
1996
Rozstrzygnięto przetarg na zakup
nowych autobusów przez MPK-Łódź Sp. z o.o., ze środków
uzyskanych z emisji obligacji miejskich. Spośród ofert na
autobusy przegubowe wybrano Jelcza M181MB.
30
lipca 1996
Wpisano na inwentarz pierwszy autobus z numerem taborowym
1699 i dokonano jego prezentacji w zajezdni przy ulicy
Kilińskiego.
|

|
Prezentacja nowego Jelcz M181MB - 1699 w zajezdni
Kilińskiego. Foto: Marek Krymarys.
|
5
listopada 1996
Na terenie byłej zajezdni przy ulicy Tramwajowej odbyła się
uroczystość przekazania przez prezydenta Łodzi Marka
Czekalskiego kolejnej
partii autobusów. Wozy: 1695, 1696, 1697, 1698 włączono do
eksploatacji w dniu następnym. W
uroczystości uczestniczyli także przedstawiciele władz
miasta Łodzi, Zasada Centrum SA - dostawcy autobusów,
Zarządu MPK-Łódź Sp. z o.o., związki zawodowe oraz
przedstawiciele prasy, radia i telewizji.
31
grudnia 1997
Wpisano na inwentarz ostatnią partię autobusów z numerami:
1783, 1784, 1785, 1786, 1787, 1788, 1789.
|
 |
|
 |
Jelcz M181MB - 1692 na linii 80.
Łódź, ul. Popiełuszki.
Foto: Wojciech Dębski; 26.02.1997 r.
|
|
Jelcz M181MB - 1788 na linii 99.
Łódź, ul. Struga.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.
|
 |
|
 |
Jelcz M181MB - 1788 na linii 99.
Łódź, ul. Struga.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.
|
|
Jelcz M181MB - 1795 na linii 56.
Łódź, skrzyżowanie Warszawska/Skrzydlata.
Foto: Wojciech Dębski; 21.06.1998 r.
|
 |
|
 |
Jelcz M181MB - 1787 na linii 85.
Łódź, krańcówka Dworzec PKS-Północny.
Foto: Wojciech Dębski; 20.08.2000 r.
|
|
Jelcz
M181MB - 1699 jako jedyny nie posiadał nad oknami
czerwonego pasa. Łódź, zajezdnia Kilińskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 20.08.2000 r.
|
 |
|
 |
Jelcz
M181MB - 1699 na linii 83 z dolnym panelem od
młodszego modelu. Łódź, krańcówka Wydawnicza.
Foto: Łukasz Stefańczyk; 19.06.2004 r.
|
|
Jelcz
M181MB - 1685 na linii 69B.
Łódź, ul. Popiełuszki.
Foto: Seweryn Dębski;
4.05.2006 r.
|
12 września
2005
Skreślono z inwentarza pierwszego Jelcza M181MB - 1699.
Jesienią 2003 roku zaczęto naklejać
reklamy na tylnych ścianach. W latach 2005 - 2006
całopojazdowe reklamy otrzymały: 1698, 1786 i 1787. W 2007 roku reklamy na lewym boku
woziły: 1684, 1786, 1787, 1789 i 1791.
|
 |
|
 |
Jelcz M181MB - 1796 na linii 95 z reklamą na tylnej
ścianie.
Łódź, krańcówka rondo Powstańców 1863 r.
Foto: Łukasz Stefańczyk; 12.11.2005 r.
|
|
Jelcz M181MB - 1698 w reklamie całopojazdowej na linii 57.
Łódź, pl. Dąbrowskiego.
Foto: Tomasz Głaz 14.10.2005 r.
|
 |
|
 |
Reklamowe Jelcze M181MB - 1786 i 1787.
Łódź, zajezdnia Kilińskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 25.03.2006 r.
|
|
Jelcz M181MB - 1786 na linii Z7 z reklamą na lewym
boku.
Łódź, ul. Zielona
Foto: Tomasz Głaz; 26.09.2007 r.
|
 |
|
 |
Stanowisko kierowcy w Jelczu M181MB - 1792.
Foto: Przemysław Bakaj; 23.11.2007 r.
|
|
Stanowisko kierowcy w Jelczu M181MB - 2792 (1792).
Foto: Wojciech Dębski; 16.02.2008 r.
|
 |
|
 |
Wnętrze Jelcza M181MB - 1694.
Łódź, zajezdnia Kilińskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 25.03.2006 r.
|
|
Wnętrze Jelcza M181MB - 2792 (ex 1792). Jedyny
autobus posiadający
krzesełka w kolorze zielonym.
Łódź, zajezdnia Kilińskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 16.02.2008 r.
|
|
Naprawy
główne
W 2007 roku w autobusach
zaczęto przeprowadzać naprawy główne i modernizacje.
Obejmowały one przegląd i regenerację podzespołów, układu
zasilania, instalacji elektrycznej, pneumatycznej oraz
układu hamulcowego. Na zewnątrz wymieniono oblachowanie,
wewnątrz poszycie podłogi, ścian bocznych oraz sufitu.
Wewnątrz przemalowano poręcze z czarnych na żółte.
Wizualnie największe zmiany przeprowadzono w wozie 2799 (ex
1799), który otrzymał przód i tył taki sam jak Jelcze M121MB
z lat 2005 - 2006. Przez krótki czas, na przełomie marca i
kwietnia 2008 roku, kursowały po Łodzi Jelcze z trzema
rodzajami ścian czołowych. Spośród reszty wyróżniał się także
pierwszy wyremontowany 2694 (ex 1694), który jako jedyny
posiadał dwa rodzaje szybek wentylacyjnych: przesuwne w
sekcji A i uchylne w sekcji B.
|
Naprawy
główne Jelczy M181MB |
numer taborowy |
numer poprzedni |
data zakończenia remontu |
1694 |
|
maj 2007 r. |
1687 |
|
grudzień 2007 r. |
1797 |
|
styczeń 2008 r. |
2799 |
1799 |
marzec 2008 r. |
2645 |
1678 |
czerwiec 2008 r. |
|
|
 |
|
 |
Pierwszy wyremontowany Jelcz M181MB - 1694 na linii
70A.
Łódź, ul. Narutowicza.
Foto: Wojciech Dębski; 21.05.2007 r.
|
|
Ostatni remontowany Jelcz M181MB - 2645 (ex 1678)
Łódź, ZRT ul. Tramwajowa.
Foto: Łukasz Stefańczyk; 26.03.2008 r.
|
 |
|
 |
Wyremontowany
Jelcz M181MB - 2799 na linii 77.
Jedyny wóz ze zmodernizowanym przodem.
Łódź, skrzyżowanie
Radwańska/Politechniki/Żeromskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 5.06.2008 r.
|
|
Wyremontowany
Jelcz M181MB - 2797 na linii 98.
Łódź, al. Bandurskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 4.08.2008 r.
|
|
28 marca
2008
W związku z likwidacją zajezdni Kilińskiego, autobusy
przeniesiono do zajezdni Nowe Sady. Część z nich nie
wyjechała już na trasy.
1
listopada 2008
Wycofano z eksploatacji ostatnie Jelcze bez naprawy głównej:
2646, 2695, 2697, 2783, 2784, 2788, 2793. Autobusy trafiły
na złom. W eksploatacji zostało pięć wyremontowanych wozów.
styczeń 2009
Jelcze po raz ostatni wyjechały liniowo.
1
czerwca 2009
Skreślono z inwentarza ostatnie Jelcze M181MB: 2645, 2690,
2694, 2797, 2799. Autobusy odstawiono w zajezdni Nowe Sady.
4
lutego 2010
MPK-Łódź Sp. z o.o. ogłosiło przetarg i wystawiło na
sprzedaż pięć odstawionych autobusów.
|
 |
|
 |
Jelcz M181MB - 1792 na linii
86.
Łódź, ul. Maratońska.
Foto: Wojciech Dębski; 13.04.2007 r.
|
|
Jelcze M181MB od lewej: 2792, 1787, 1794, 1789,
1788, 1797, 1784, 2799, 1793. Łódź, zajezdnia
Kilińskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 22.03.2008 r.
|
 |
|
 |
Jelcz M181MB - 2789 z nieczynnym wyświetlaczem na linii
69A.
Łódź, ul. Popiełuszki.
Foto: Wojciech Dębski; 2.06.2008 r.
|
|
Jelcze M181MB: 2647, 2793, 2784, 2697, 2794, 2796.
Łódź, zajezdnia Nowe Sady.
Foto: Łukasz Stefańczyk; 22.09.2008 r.
|
 |
|
 |
Holowany na złom Jelcz M181MB - 2792.
Łódź, zajezdnia Telefoniczna.
Foto: Łukasz Stefańczyk; 17.06.2008 r.
|
|
Holowany na złom Jelcz M181MB - 2789.
Łódź, al. Włókniarzy.
Foto: Wojciech Dębski; 28.08.2008 r.
|
 |
|
|
Jelcz M181MB - 2793.
Złomowisko w Suradówku.
Foto: Marcin Wnukowicz; 4.02.2011 r.
|
|
|
|
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan
na koniec roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych
z inwentarza |
1996 |
24 |
24 |
1676 -
1699 |
- |
|
1997 |
40 |
16 |
1783 -
1789, 1791 - 1799 |
- |
|
1998 |
40 |
- |
|
- |
|
1999 |
40 |
- |
|
- |
|
2000 |
40 |
- |
|
- |
|
2001 |
40 |
- |
|
- |
|
2002 |
40 |
- |
|
- |
|
2003 |
40 |
- |
|
- |
|
2004 |
40 |
- |
|
- |
|
2005 |
39 |
- |
|
1 |
1699 |
2006 |
39 |
- |
|
- |
|
2007 |
34 |
- |
|
5 |
1676,
1681, 1688, 1690, 1692 |
W 2008 roku dokonano
zmian numeracji:
1677>2644, 1678>2645, 1679>2646, 1680>2647, 1682>2648, 1683>2649, 1684>2650, 1685>2688, 1686>2689, 1687>2690, 1691>2691, 1693>2693, 1694>2694, 1695>2695,
1696>2696, 1697>2697, 1698>2692
Wozy 1783 - 1789 odpowiednia na 2783 - 2789. Wozy 1791 - 1799
odpowiednio na
2791 - 2799.
Numery 2648, 2688, 2693, 2785, 2786 figurowały tylko w dokumentach
i nie zostały naklejone na
autobusach. |
2008 |
5 |
- |
|
29 |
1682,
1685, 1689, 1693, 2644, 2646, 2647, 2649, 2650, 2689, 2691, 2692,
2695, 2696, 2697,
1785, 1786, 2783, 2784, 2787, 2788, 2789, 2791, 2792, 2793, 2794,
2795, 2796, 2798 |
2009 |
- |
- |
|
5 |
2645, 2690,
2694, 2797, 2799 |
|
|
|