Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


TABOR AUTOBUSOWY
STRONA GŁÓWNA
 

Jelcz M181MB
1996 - 2009
 

Jelcz M181MB - 1681 na linii 98. Łódź, ul. Maratońska; 6.09.2006 r.
 

Typ: Jelcz M181MB
Producent:
Zakłady Samochodowe "Jelcz" S.A.
Jelcz-Laskowice.
Lata budowy dla Łodzi: 1996, 1997
Liczba pojazdów w Łodzi: 40
Pierwszy przydział: MPK-Łódź Sp. z o.o. (zaj. Kilińskiego)
Ostatni przydział: MPK-Łódź Sp. z o.o. (zaj. Nowe Sady)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 30.07.1996 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 1.06.2009 r.

Długość: 17980 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3100 mm
Ciężar własny: 28000 - 28500 kg

PODWOZIE
Pneumatyczne, z systemem "przyklęku" prawej strony autobusu (ECAS) i oniżeniem poziomu podłogi na przystankach o ok. 80 cm.
Silnik:
Mercedes-Benz OM447hLa, EURO-2, 220 kW (300 KM)
Skrzynia biegów: VOITH, automatyczna, 3-biegowa, z integralnym zwalniaczem hydraulicznym. Most tylny z przekładnią dwustopniową.
Układ kierowniczy:
przekładnia śrubowo-kulkowa z integralnym wspomaganiem hydraulicznym i regulacją położenia koła kierownicy.
Układ hamulcowy:
dwuobwodowy, pneumatyczny, z mechanizmem bębnowym, hamulcem pomocniczym oraz zwalniaczem hydraulicznym. Układ przeciwblokujący ABS.

NADWOZIE
Dwa oddzielne człony, spawane ze stalowych prostokątnych profili zamkniętych. Szkielet i oblachowanie ze stali nierdzewnej. Ścianę przednią, tylną, zderzaki oraz poszycie dachu wykonano z tworzywa sztucznego. Zewnętrzne klapy obsługowe, poszycie drzwi oraz rampa wjazdowa wózka inwalidzkiego są z aluminium.
Podłoga: płaska na całej długości autobusu, bez stopni wejściowych w dwóch pierwszych drzwiach pokryta wykładziną antypoślizgową.
Wysokość podłogi:
I drzwi - 370 mm
II drzwi - 370 mm
III drzwi - 540 mm
IV drzwi - 940 mm
Ogrzewanie wnętrza: poprzez nagrzewnice z układu chłodzenia silnika i niezależne.
Wentylacja: dzięki wentylatorom nagrzewnic, pokrywom dachowym oraz przesuwnym lub uchylnym partiom okien bocznych.
Stanowisko kierowcy: zabudowana kabina. Fotel kierowcy na zawieszeniu pneumatycznym. Lusterka zewnętrzne podgrzewane. Osłony przeciwsłoneczne. Nagrzewnica.
Liczba miejsc siedzących: 44 + kierowca
Liczba miejsc stojących: ok. 135
Drzwi:
dwuskrzydłowe, obsługiwane automatycznie ze stanowiska kierowcy. Szerokość 1220 mm.
Liczba drzwi: 4
Układ drzwi: 2-2-2-2

Jelcze M181MB jeździły po Łodzi w latach 1996 - 2009. Były pierwszymi przegubowymi, niskopodłogowymi autobusami wyposażonymi w wysuwaną platformę wjazdową dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Z uwagi na dużą pojemność obsługiwały głównie linie o dużych potokach pasażerskich.
 
Dwa najstarsze egzemplarze: 1699 i 1792 wyróżniały się od reszty inną ścianą czołową i nie posiadały szyby panoramicznej. Wozy o numerach: 1695, 1696, 1697, 1698, 1699, 1791, 1792 miały w górnej części okien bocznych szybki przesuwne. W pozostałych były uchylne. Autobusy z ostatnich dostaw: 1783, 1784, 1785, 1786, 1787, 1788, 1789, 1791 wyposażono z przodu w duże wyświetlacze.

11 lipca 1996
Rozstrzygnięto przetarg na zakup nowych autobusów przez MPK-Łódź Sp. z o.o., ze środków uzyskanych z emisji obligacji miejskich. Spośród ofert na autobusy przegubowe wybrano Jelcza M181MB.

30 lipca 1996
Wpisano na inwentarz pierwszy autobus z numerem taborowym 1699 i dokonano jego prezentacji w zajezdni przy ulicy Kilińskiego.
 

Prezentacja nowego Jelcz M181MB - 1699 w zajezdni Kilińskiego. Foto: Marek Krymarys.
 

5 listopada 1996
Na terenie byłej zajezdni przy ulicy Tramwajowej odbyła się uroczystość przekazania przez prezydenta Łodzi Marka Czekalskiego kolejnej partii autobusów. Wozy: 1695, 1696, 1697, 1698 włączono do eksploatacji w dniu następnym. W uroczystości uczestniczyli także przedstawiciele władz miasta Łodzi, Zasada Centrum SA - dostawcy autobusów, Zarządu MPK-Łódź Sp. z o.o., związki zawodowe oraz przedstawiciele prasy, radia i telewizji.

31 grudnia 1997
Wpisano na inwentarz ostatnią partię autobusów z numerami: 1783, 1784, 1785, 1786, 1787, 1788, 1789.
 
 

Jelcz M181MB - 1692 na linii 80.
Łódź, ul. Popiełuszki.
Foto: Wojciech Dębski; 26.02.1997 r.
 

 

Jelcz M181MB - 1788 na linii 99.
Łódź, ul. Struga.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.
 

 

Jelcz M181MB - 1788 na linii 99.
Łódź, ul. Struga.
Foto: Wojciech Dębski; 31.03.1998 r.
 

 

Jelcz M181MB - 1795 na linii 56.
Łódź, skrzyżowanie Warszawska/Skrzydlata.
Foto: Wojciech Dębski; 21.06.1998 r.
 

 

Jelcz M181MB - 1787 na linii 85.
Łódź, krańcówka Dworzec PKS-Północny.
Foto: Wojciech Dębski; 20.08.2000 r.
 

 

Jelcz M181MB - 1699 jako jedyny nie posiadał nad oknami czerwonego pasa. Łódź, zajezdnia Kilińskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 20.08.2000 r.
 

 

Jelcz M181MB - 1699 na linii 83 z dolnym panelem od młodszego modelu. Łódź, krańcówka Wydawnicza.
Foto: Łukasz Stefańczyk; 19.06.2004 r.

 

 

Jelcz M181MB - 1685 na linii 69B.
Łódź, ul. Popiełuszki.
Foto: Seweryn Dębski;
4.05.2006 r.
 

12 września 2005
Skreślono z inwentarza pierwszego Jelcza M181MB - 1699.

Jesienią 2003 roku zaczęto naklejać reklamy na tylnych ścianach. W latach 2005 - 2006 całopojazdowe reklamy otrzymały: 1698, 1786 i 1787. W 2007 roku reklamy na lewym boku woziły: 1684, 1786, 1787, 1789 i 1791.
 
 

Jelcz M181MB - 1796 na linii 95 z reklamą na tylnej ścianie.
Łódź, krańcówka rondo Powstańców 1863 r.
Foto: Łukasz Stefańczyk; 12.11.2005 r.
 

 

Jelcz M181MB - 1698 w reklamie całopojazdowej na linii 57.
Łódź, pl. Dąbrowskiego.
Foto: Tomasz Głaz 14.10.2005 r.
 

 

Reklamowe Jelcze M181MB - 1786 i 1787.
Łódź, zajezdnia Kilińskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 25.03.2006 r.
 

 

Jelcz M181MB - 1786 na linii Z7 z reklamą na lewym boku.
Łódź, ul. Zielona
Foto: Tomasz Głaz; 26.09.2007 r.
 

 

Stanowisko kierowcy w Jelczu M181MB - 1792.
Foto: Przemysław Bakaj; 23.11.2007 r.

 

 

Stanowisko kierowcy w Jelczu M181MB - 2792 (1792).
Foto: Wojciech Dębski; 16.02.2008 r.

 

 

Wnętrze Jelcza M181MB - 1694.
Łódź, zajezdnia Kilińskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 25.03.2006 r.

 

 

Wnętrze Jelcza M181MB - 2792 (ex 1792). Jedyny autobus posiadający krzesełka w kolorze zielonym.
Łódź, zajezdnia Kilińskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 16.02.2008 r.
 

Naprawy główne
W 2007 roku w autobusach zaczęto przeprowadzać naprawy główne i modernizacje. Obejmowały one przegląd i regenerację podzespołów, układu zasilania, instalacji elektrycznej, pneumatycznej oraz układu hamulcowego. Na zewnątrz wymieniono oblachowanie, wewnątrz  poszycie podłogi, ścian bocznych oraz sufitu. Wewnątrz przemalowano poręcze z czarnych na żółte.
Wizualnie największe zmiany przeprowadzono w wozie 2799 (ex 1799), który otrzymał przód i tył taki sam jak Jelcze M121MB z lat 2005 - 2006. Przez krótki czas, na przełomie marca i kwietnia 2008 roku, kursowały po Łodzi Jelcze z trzema rodzajami ścian czołowych. Spośród reszty wyróżniał się także pierwszy wyremontowany 2694 (ex 1694), który jako jedyny posiadał dwa rodzaje szybek wentylacyjnych: przesuwne w sekcji A i uchylne w sekcji B.
 

Naprawy główne Jelczy M181MB

numer taborowy

numer poprzedni

data zakończenia remontu

1694

  maj 2007 r.

1687

  grudzień 2007 r.

1797

  styczeń 2008 r.

2799

1799

marzec 2008 r.

2645

1678

czerwiec 2008 r.

 

 

Pierwszy wyremontowany Jelcz M181MB - 1694 na linii 70A.
Łódź, ul. Narutowicza.
Foto: Wojciech Dębski; 21.05.2007 r.
 

 

Ostatni remontowany Jelcz M181MB - 2645 (ex 1678)
Łódź, ZRT ul. Tramwajowa.
Foto: Łukasz Stefańczyk; 26.03.2008 r.
 

 

Wyremontowany Jelcz M181MB - 2799 na linii 77.
Jedyny wóz ze zmodernizowanym przodem.
Łódź, skrzyżowanie Radwańska/Politechniki/Żeromskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 5.06.2008 r.
 

 

Wyremontowany Jelcz M181MB - 2797 na linii 98.
Łódź, al. Bandurskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 4.08.2008 r.

 

28 marca 2008
W związku z likwidacją zajezdni Kilińskiego, autobusy przeniesiono do zajezdni Nowe Sady. Część z nich nie wyjechała już na trasy.

1 listopada 2008
Wycofano z eksploatacji ostatnie Jelcze bez naprawy głównej: 2646, 2695, 2697, 2783, 2784, 2788, 2793. Autobusy trafiły na złom. W eksploatacji zostało pięć wyremontowanych wozów.

styczeń 2009
Jelcze po raz ostatni wyjechały liniowo.

1 czerwca 2009
Skreślono z inwentarza ostatnie Jelcze M181MB: 2645, 2690, 2694, 2797, 2799. Autobusy odstawiono w zajezdni Nowe Sady.

4 lutego 2010
MPK-Łódź Sp. z o.o. ogłosiło przetarg i wystawiło na sprzedaż pięć odstawionych autobusów.
 
 

Jelcz M181MB - 1792 na linii 86.
Łódź, ul. Maratońska.
Foto: Wojciech Dębski; 13.04.2007 r.
 

 

Jelcze M181MB od lewej: 2792, 1787, 1794, 1789, 1788, 1797, 1784, 2799, 1793. Łódź, zajezdnia Kilińskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 22.03.2008 r.
 

 

Jelcz M181MB - 2789 z nieczynnym wyświetlaczem na linii 69A.
Łódź, ul. Popiełuszki.
Foto: Wojciech Dębski; 2.06.2008 r.
 

 

Jelcze M181MB: 2647, 2793, 2784, 2697, 2794, 2796.
Łódź, zajezdnia Nowe Sady.
Foto: Łukasz Stefańczyk; 22.09.2008 r.
 

 

Holowany na złom Jelcz M181MB - 2792.
Łódź, zajezdnia Telefoniczna.
Foto: Łukasz Stefańczyk; 17.06.2008 r.
 

 

Holowany na złom Jelcz M181MB - 2789.
Łódź, al. Włókniarzy.
Foto: Wojciech Dębski; 28.08.2008 r.
 

 

 

Jelcz M181MB - 2793.
Złomowisko w Suradówku.
Foto: Marcin Wnukowicz; 4.02.2011 r.
 

 


 

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1996 24 24

1676 - 1699

-  
1997 40 16

1783 - 1789, 1791 - 1799

-  
1998 40 -

 

-  
1999 40 -   -  
2000 40 -   -  
2001 40 -   -  
2002 40 -   -  
2003 40 -   -  
2004 40 -   -  
2005 39 -   1

1699

2006 39 -   -  
2007 34 -   5

1676, 1681, 1688, 1690, 1692

W 2008 roku dokonano zmian numeracji:
1677>2644, 1678>2645, 1679>2646, 1680>2647, 1682>2648, 1683>2649, 1684>2650, 1685>2688, 1686>2689, 1687>2690, 1691>2691, 1693>2693, 1694>2694, 1695>2695, 1696>2696, 1697>2697, 1698>2692
Wozy 1783 - 1789 odpowiednia na 2783 - 2789. Wozy 1791 - 1799 odpowiednio na 2791 - 2799.
Numery 2648, 2688, 2693, 2785, 2786 figurowały tylko w dokumentach i nie zostały naklejone na autobusach.

2008 5 -   29

1682, 1685, 1689, 1693, 2644, 2646, 2647, 2649, 2650, 2689, 2691, 2692, 2695, 2696, 2697,
1785, 1786, 2783, 2784, 2787, 2788, 2789, 2791, 2792, 2793, 2794, 2795, 2796, 2798

2009 - -   5

2645, 2690, 2694, 2797, 2799


TABOR AUTOBUSOWY
STRONA GŁÓWNA
 


©
Wojciech Dębski 2009
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.