|
|
|
 |
Skład 805N - 455 + 456
podczas jazdy próbnej na pętli Radiostacja;. Foto: Michał Malinowski;
1978 r. |
|
Typ:
805N
Producent:
Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal"
Lata budowy: 1977 - 1978
Ilość pojazdów w Łodzi: 27
Pierwszy przydział: MPK-Łódź (zajezdnia
Tramwajowa)
Ostatni przydział: MPK-Łódź Sp. z o.o. (zajezdnia
Telefoniczna)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 12.01.1977 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 31.12.2000 r.
Długość: 13500 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość:
Ciężar własny: 16800 kg
PODWOZIE
Zasadniczą częścią konstrukcji podwozia była belka
grzbietowa, wykonana z grubościennej blachy jako
zamknięta skrzynia, która spoczywała na dwóch skrętnych
wózkach.
Liczba osi: 4
Liczba wózków: 2
Rozstaw osi wózków: 1900 mm
Średnica kół tocznych: 654 mm
Silnik: LTa-200 (4 szt.)
Moc silnika: 4 x 41,5kW
Hamulce:
|
NADWOZIE
Konstrukcja nadwozia była stalowa. Wagon wyposażono
w cztery pary dwuskrzydłowych drzwi, otwieranych do
wewnątrz. Nadwozie spoczywało na dwóch skrętnych
wózkach i połączone było z nimi za pomocą dwóch specjalnych czopów,
przyspawanych do konstrukcji podwozia pudła. Czop wchodził w okrągłe
gniazdo belki bujakowej, opartej na ramie wózka za pomocą sprężyn.
Podłoga:
Siedzenia:
Ogrzewanie:
Oświetlenie:
Wentylacja: pięć wywietrzników dachowych oraz
szybki przesuwne w bocznych oknach.
Stanowisko motorniczego: wydzielone, częściowo
zabudowane
Odbierak prądu: pantograf OTK1.
Ilość miejsc siedzących: 20 (pojedyncze z
tworzywa)
Ilość miejsc stojących: 105
Drzwi: dwuskrzydłowe, obsługiwane automatycznie
ze stanowiska motorniczego
Liczba drzwi: 4
Prędkość maksymalna:
|
|
|
Pierwsze dwa wagony 805N (oznaczone w "Konstalu"
symbolem 105NW) otrzymały numery boczne 459 i 460. Wpisano je na
inwentarz MPK w dniu 12 stycznia 1977 roku. Nowością dla motorniczych
był sposób ich prowadzenia. Dotychczas eksploatowany tabor
obsługiwano ręcznie za pomocą jednej lub dwóch korb. W wagonach
805N rozruchu i hamowania dokonywano w systemie rozrządu pośredniego,
samoczynnego. Do obsługi zastosowano dwa nożne pedały. Trzeci pedał,
umiejscowiony po lewej stronie, to czuwak pasywny. Jego zwolnienie
podczas jazdy powodowało przerwanie rozruchu i uruchomienie hamulców
szynowych, szczękowych II stopnia oraz małego hamowania
elektrodynamicznego.
Wagony posiadały dwa wózki i cztery silniki. Dwa silniki na wózku
tworzyły grupę i były połączone szeregowo. Jeden silnik napędzał
jedną oś. Obie grupy silników połączone były równolegle. W nowszej
odmianie 805Na podczas rozruchu grupy silników połączone są
najpierw szeregowo, następnie równolegle.
Wagony 805N przystosowane były do jazdy ukrotnionej. Połączenia
mechanicznego dokonywano za pomocą sprzęgów z głowicą Alberta, a
elektrycznego za pomocą przewodów i gniazd wewnętrznych typu PSK.
|
 |
Wagon silnikowy 805N w wersji z początku eksploatacji. Numery: 459, 460.
|
W dniu 14 lutego 1977 roku nowe tramwaje po raz pierwszy
wyruszyły na ulice Łodzi. Początkowo oba wagony
testowano solowo lub w składzie na linii 11. Przeprowadzano
na nich także szkolenia dla motorniczych. Kolejne dostawy
odbyły się rok później. Wozy o numerach bocznych 441 i 443
wpisano na inwentarz 4 kwietnia 1978 roku, a na koniec
maja w Łodzi było już 27 wagonów tego typu.
Wszystkie kursowały głównie na linii 11.
Po oddaniu do użytku trasy W-Z, zaczęto eksploatować je również na
liniach 10 i 25. Po kilku latach kursowały już na
wszystkich liniach będących w obsłudze zajezdni przy
ul. Tramwajowej.
|
 |
Źródło:
"Głos
Robotniczy" - 15.02.1977 r. |
|
|
 |
|
 |
805N - 460
podczas jazdy próbnej,
Łódź, ul. Nowotki przy krańcówce Przemyska.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1977 r.
|
|
Wagon 459 lub 460
na linii 11.
Łódź, skrzyżowanie al. Kościuszki/Zioelona.
Foto: Marek Buchowicz 1978 r.
|
 |
|
 |
805N - 447 podczas
jazdy próbnej.
Łódź, krańcówka Radiostacja.
Foto: Michał Malinowski, ze zbiorów Wojciecha Dębskiego;
1978 r. |
|
Wnętrze nowego
805N - 447.
Łódź, krańcówka Radiostacja.
Foto: Michał Malinowski, ze zbiorów Wojciecha Dębskiego;
1978 r. |
|
|
|
 |
|
 |
Skład 805N
na linii 11. pierwszy w składzie wóz 439.
Łódź, al. Kościuszki
Foto: Wiesław Kwiatkowski; 1978 r. |
|
805N - 1459
na linii 28.
Łódź, ul. Narutowicza.
Foto: Jiří Boháček;
1981 r. |
|
|
Osobliwością wagonów 805N były szyby o lekko niebieskim
zabarwieniu oraz bogato przeszklone kabiny, z dodatkowymi
szybkami poniżej pasa okien. Wadą była dość słaba konstrukcja.
W czasie kolizji deformacji ulegała nieraz belka
grzbietowa, co przeważnie dyskwalifikowało wagon do
dalszej odbudowy lub remontu. Zaletą bez wątpienia
były cztery pary drzwi, umożliwiające szybką wymianę
pasażerów oraz dobra wentylacja wnętrza w warunkach
letnich. Zapewniały ją duże klapy w dachu oraz boczne,
przesuwne szybki.
W 1979 roku do Ośrodka Szkolenia Kadr skierowano
na stałe wóz nr 435.
W 1983 roku jego miejsce zajął
452.
W pierwszej połowie lat 80.
wagony poddano remontom. W kabinach zlikwidowano wszystkie
szybki znajdujące się poniżej pasa okien oraz ujednolicono malowanie
wozów 459 i 460 z
pozostałym taborem tej generacji.
Pierwszych zmian w aparaturze dokonano w 1984
r. Wagony 435 i 460 przebudowano na na stycznikowe 805NS.
Wyróżniały się na tle
innych pojazdów tej generacji, charakterystycznymi "szafami"
zamontowanymi na dachach.
W 1986 roku wagon 1456 przebudowano na 805Na i nadano nowy numer - 1257,
natomiast wagon 1257 z 1983 roku przenumerowano na 1456.
W 1987 roku
przebudowano na typ 805NS kolejne wagony - 1450 i 1451. W 1989 r.
dokonano w "Konstalu" zamiany pudeł wagonu 1455. Do Łodzi z numerem
1455 wrócił dawny wrocławski 105N - 2202, wyprodukowany w 1975 roku.
Pudło oryginalnego 455 pocięto w "Konstalu" na złom dwa lata później.
W
1990 roku zrezygnowano z kolejnych modernizacji na typ 805NS.
Przebudowano natomiast na 805Na 1434 + 1438, a dwa lata później
1444 + 1445. Oba składy zachowały oryginalne nadwozia.
Modernizacje związane ze zmianą aparatury i typu
przeprowadzono jeszcze w innych wagonach. Stopniowo
liczba 805N malała. Pod koniec 1993 r. w ruchu
liniowym zostało 16 wagonów. Były to składy: 1436 +
1437, 1439 + 1459, 1440 + 1441, 1443 + 1442, 1447 +
1446, 1449 + 1448, 1453 + 1454, 1458 + 1457.
Oryginalne kabiny zachowały jedynie wozy 1437, 1441,
1442, 1457, 1459. Pod koniec swojej służby 1440
i 1453
jeździły solowo.
|
 |
Wagon silnikowy 805N. Wersja z
końca eksploatacji. |
|
 |
|
 |
805N - 1440 na
linii 1.
Łódź, krańcówka Strykowska.
Foto: Wojciech Dębski; 21.11.1994 r. |
|
Skład 805N - 1447
+ 1446 na linii 10.
Łódź, krańcówka Wyszyńskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 01.1995 r. |
|
|
|
 |
|
 |
Skład 805N - 1458
+ 1457 na linii 27.
Łódź, skrzyżowanie Gdańska/Zielona.
Foto: Wojciech Dębski; 14.02.1995 r.
|
|
Wagon 1449 był
jednym z trzech, w którym wykonano remont kapitalny na bazie
oryginalnego pudła.
Łódź, ul. Pomorska.
Foto: Wojciech Dębski; 19.02.1995 r. |
|
|
|
 |
|
 |
Wóz
1435 jako jedyny posiadał trzy różne
aparatury. Przez kilka lat jeździł też jako
szkoleniowy.
Łódź, skrzyżowanie Franciszkańska/Północna/kilińskiego.
Foto: Wojciech Dębski; 20.02.1995 r. |
|
Wnętrze
oryginalnego 1435, krótko przed podmianą nadwozia. Widać
po środku brak klap wentylacyjnych, które usunięto
podczas montażu na dachu "szafy" elektrycznej.
Foto: Wojciech Dębski; 02.09.1995 r. |
|
|
|
 |
|
 |
Skład 1439 + 1459
na linii 22.
Łódź, krańcówka Helenówek.
Foto: Wojciech Dębski; 19.02.1995 r. |
|
1454 - najdłużej
eksploatowany liniowo 805N.
Łódź, zajezdnia Telefoniczna.
Foto: Wojciech Dębski; 25.02.1995 r. |
|
|
|
|
W latach 1994 i 1995 piętnaście z
szesnastu 805N
zmodernizowano na 805Na. W dwunastu wymieniono
pudła na nowe i zamontowano nową aparaturę. W wagonach 1449,
1448, 1454 przeprowadzono remonty kapitalne na bazie oryginalnych
pudeł z 1978 roku. Z pierwotną aparaturą, choć zabudowaną już w dużej
"szafie" za kabiną motorniczego, został tylko wagon 1454. Dla bezpieczeństwa zlikwidowano w nim
gniazda wielokrotnego sterowania, aby nie został
połączony np. z wagonem 805Na. W latach 1994 - 2000
kursował solowo. Oprócz 1454 wciąż wykorzystywano
do nauki jazdy 1452. Oba były czynne do końca 2000 r.
|
 |
|
 |
Szkoleniowy 805N -
1452.
Łódź, zajezdnia Telefoniczna.
Foto: Wojciech Dębski; 25.02.1995 r. |
|
Wycofane 805NS, dawne 805N -
1450 i 1451.
Łódź, zajezdnia Telefoniczna
Foto: Wojciech Dębski; 25.02.1995 r. |
|
|
|
 |
|
 |
1460 - jeden z dwóch pierwszych 805N tuż przez kasacją.
Łódź, zajezdnia Telefoniczna
Foto: Wojciech Dębski; 25.02.1995 r. |
|
Przez kilka lat
wagon 1434 był odtsawiony na historyczny. ostatecznie został
pocięty na złom.
Łódź, zajezdnia Telefoniczna
Foto: Wojciech Dębski; 20.07.2007 r. |
|
|
|
|
Stany inwentarzowe |
Rok |
Stan
na koniec roku |
Wpisano sztuk |
Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz |
Skreślono sztuk |
Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza |
1977 |
2 |
2 |
459, 460 |
- |
|
1978 |
27 |
25 |
434 - 458 |
- |
|
1979 |
26 |
- |
|
1 |
435 (na
szkoleniowy) |
1980 |
26 |
- |
|
- |
|
1981 |
26 |
- |
|
- |
|
1982 |
26 |
- |
|
- |
|
1983 |
26 |
1 |
435 (ze
szkoleniowego) |
1 |
452 (na
szkoleniowy) |
1984 |
24 |
- |
|
2 |
435, 460 |
W
1985 r. wprowadzono czterocyfrową numerację wagonów, z których
pierwsza cyfra oznacza numer zajezdni. |
1985 |
24 |
- |
|
- |
|
1986 |
23 |
- |
|
1 |
1456 |
1987 |
21 |
- |
|
2 |
1450, 1451 |
1988 |
21 |
- |
|
- |
|
1989 |
20 |
- |
|
1 |
1455 |
1990 |
18 |
- |
|
2 |
1434, 1438 |
1991 |
18 |
- |
|
- |
|
1992 |
16 |
- |
|
2 |
1444, 1445 |
1993 |
16 |
- |
|
- |
|
1994 |
11 |
- |
|
5 |
1436, 1437,
1448,
1449,
1453 |
1995 |
1 |
- |
|
10 |
1439, 1440, 1441, 1442, 1443, 1446, 1447, 1457, 1458, 1459 |
1996 |
1 |
- |
|
- |
|
1997 |
1 |
- |
|
- |
|
1998 |
1 |
- |
|
- |
|
1999 |
1 |
- |
|
- |
|
2000 |
- |
- |
|
1 |
1454 |
kolor niebieski - przebudowany na 805NS na bazie oryginalnego
pudła
kolor czerwony - przebudowany na 805Na na bazie oryginalnego pudła
kolor zielony - przebudowany na 805Na - nowe pudło
|
|
|
|