Łódzkie tramwaje i autobusy
Strona poświęcona historii komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach


TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA

 

Wagon silnikowy 2N1
1950 - 1989
 

2N1 - 198 na linii 20. Łódź, pl. Niepodległości. Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1951 r.
 

Typ: 2N1
Producent: Stocznia Gdańska
Lata budowy: 1950 - 1951
Ilość pojazdów: 48
Pierwszy przydział: MZK Łódź (zajezdnia Tramwajowa, Dąbrowskiego)
Ostatni przydział: MPK Łódź (zajezdnia Dąbrowskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 20.02.1950 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 29.11.1989 r.

Długość: 10400 mm
Szerokość: 2173 mm
Wysokość: 3145 mm
Ciężar własny: 13000 kg
Napęd: elektryczny, zasilany z sieci prądu stałego o napięciu 600V

PODWOZIE
Rama wózka wykonana była z belek stalowych i spoczywała na czterech resorach piórowych wspartych na maźnicach wagonu. Silniki trakcyjne zawieszone były bezpośrednio do obu osi wózka.
Liczba osi:
2
Liczba wózków: 1
Rozstaw osi wózków: 3000 mm
Średnica kół tocznych: 800 mm
Silnik: Crompton (2 szt.) lub LT-31 (2 szt.)
Moc silnika: 2 x 60kW
Hamulce:
- elektryczny, obsługiwany korbą nastawnika
- ręczny do umiejscawiania, obsługiwany korbą
 
NADWOZIE
Konstrukcja wagonu była całkowicie stalowa, a drewniane wyposażenie wnętrza było jedynie elementem wykończenia. Samonośne pudło (wszystkie jego części brały udział w przenoszeniu naprężeń) spoczywało na czterech resorach piórowych, wspartych na ramie wózka. Dzięki podwójnemu odresorowaniu nadwozie wagonu miało odczuwać mniejsze wstrząsy wywołane nierównościami toru.
Poziom podłogi przedziału pasażerskiego znajdował się wyżej od poziomu na pomostach. Oprócz stopnia, przedział pasażerski ogradzały od pomostów niewielkie ścianki działowe.

Podłoga: drewniana, wykończona listwami.
Siedzenia: drewniane ławki jedno- i dwumiejscowe.
Ogrzewanie: elektryczne, grzejniki umieszczone pod ławkami pasażerów.
Oświetlenie: zasilane bezpośrednio z sieci napięciem 600 V. Wagon posiadał kilka niezależnych obwodów po 5 żarówek
Wentylacja: dwa wywietrzniki dachowe oraz uchylne szybki w bocznych oknach. W wagonach z 1951 r. szyby przesuwne do dołu.
Stanowisko motorniczego: fabrycznie bez kabiny i stałego siedzenia.
Odbierak prądu: pantograf nożycowy DG2 (1 szt.). Od 1970 r. montowano również OTK1.

Liczba miejsc siedzących: 16 (drewniane ławki)
Liczba miejsc stojących: 66
Drzwi: jednoskrzydłowe, przesuwne ręcznie
Liczba drzwi: 4

Wagon silnikowy typu N po raz pierwszy zaprezentowano publicznie na Międzynarodowych Targach Poznańskich pod koniec kwietnia 1949 roku. Pierwszy egzemplarz dla Łodzi nr 181 wyprodukowano w 1950 roku i wpisano go na inwentarz MPK-Łódź w dniu 20 lutego.
Przez kilka miesięcy był testowany. Ponoć został lekko rozbity jeszcze przed wyjazdem na linię, ale fakt ten dość skrzętnie ukryto przed prasą.
Od kwietnia następowały kolejne dostawy nowych wagonów, a do ruchu liniowego wprowadzono je 21 lipca 1950 roku na linii 11.
 
 

Nowe 2N1 przed inauguracyjnym wyjazdem na linię 11.
Łódź, zajezdnia ul. Tramwajowa.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 21.07.1950 r.

 

 

2N1 - 197 + Sanok wyrusza na linię 11.
Pierwszy dzień eksploatacji wagonów 2N1.
Łódź, zajezdnia ul. Tramwajowa.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 21.07.1950 r.

 

Źródło: "Łódzki Express Ilustrowany" - 22.07.1950 r.

 

Źródło: "Dziennik Łódzki" - 22.07.1950 r.
 

Wśród 45 nowych wagonów 38 było kremowo-niebieskich z bordowym pasem biegnącym wokół dolnej krawędzi okien. W 1951 roku rozpoczęto dostawy wagonów kremowo-czerwonych. Przed 1956 rokiem barwy ujednolicono, zastępując kolor niebieski czerwonym. Rodzaje malowania przedstawiono na rysunkach.
 

Wagon silnikowy typu 2N1 w wersji fabrycznej z 1950 roku. Numery: 181 - 210.
 


Wagon silnikowy typu 2N1 w wersji fabrycznej z 1951 r.
Kolor niebieski numery: 211 - 216, 221, 222. Kolor czerwony numery: 217 - 220, 223 - 225.
 

Wozy 2N1 z numerami nieparzystymi przydzielono do zajezdni przy ulicy Tramwajowej, a z numerami parzystymi na Kilińskiego (Dąbrowskiego). Podział ten po kilku latach zaczął zanikać, a wagony zaczęto rozdzielać również między innymi zajezdniami. Jeszcze w latach 50. wóz 197 przeniesiono na Helenówek, gdzie wzorem wagonów podmiejskich zamontowano mu na dachu po dwa reflektory z każdej strony. Przez kilka lat obsługiwał linie podmiejskie do Aleksandrowa, Zgierza i Ozorkowa.

Eksploatacja wagonów szybko ujawniła ich wadę - duże, jednoskrzydłowe drzwi, które otwierały i zamykały się bardzo ciężko. Pasażerowie skarżyli się na nie. Zimą często zostawały otwarte i wyziębiały wnętrze.
Pod koniec 1951 roku zaprojektowano w łódzkim MPK węższe przednie drzwi, które miały ukrócić proceder wsiadania z przodu i jednocześnie ułatwić obsługę pasażerom wysiadającym (przy dużych drzwiach wejściowych był konduktor).
Dokumentacja ta trafiła do chorzowskiego "Konstalu" i od 1952 roku rozpoczęto już produkcję z wąskimi przednimi drzwiami. Nowe wagony oznaczono typem 2N2. W wagonach 2N1 przerabiano je podczas remontów kapitalnych jeszcze w latach 50.
 
 

2N1 - 186 z doczepą na linii 7.
 Łódź, pl. Niepodległości.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1951 r.
 

 

2N1 - 192 z doczepą na linii 19.
 Łódź, skrzyżowanie Gdańska/Kopernika.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1956 - 1957 r.
 

 

2N1 - 207 + 5ND po kolizji.
Foto: Marian Linczewski; 16.08.1966 r.

 

 

2N1 - 184 + 5ND - 696 i Lilpop II + Sanok na linii 14.
 Łódź, skrzyżowanie Żeromskiego/Świerczewskiego.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1968 r.
 

Rys. Wojciech Dębski
 

W wagonach z rocznika 1950 nie przeprowadzono zbyt wielu zmian konstrukcyjnych. Oprócz zmniejszenia przednich drzwi, ujednolicono czołowe szyby z pozostałym taborem 2N i 5N. Pełne szyby zastąpiono dzielonymi.
Pod koniec lat 50. zaczęto z przodu montować dodatkowe światła pozycyjne oraz lusterka boczne.
W latach 1965 i 1966 przeprowadzono bardziej zaawansowane modernizacje w wagonach z rocznika 1951. Podczas kompleksowych modernizacji pomostów nadwozia przebudowywano na wzór 5N. Kolejne modernizacje wykonane w latach 1968 i 1969 były znacznie prostsze i ograniczały się w zasadzie do likwidacji jednego stanowiska motorniczego oraz drzwi po lewej stronie.
Ciekawostką był wagon nr 405, który sprowadzono w 1970 roku z Bielska-Białej w wersji niemal fabrycznej. W latach 1970 - 1974 był jedynym liniowym 2N z dużymi drzwiami z przodu.

 

 

2N1 - 222 + 5ND + 5ND na linii 21 i 5N - 180 + 5ND + 5ND.
na linii 5. Łódź, krańcówka Żabieniec.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1968 r.
 

 

2N1 - 200 + 5ND + 5ND na linii 10.
Łódź, ul. Obrońców Stalingradu.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1971 lub 1972 r.
 

 

2N1 - 205 + 5ND + 5ND na linii 10.
Łódź, ul. Główna przy Piotrkowskiej.
Foto: ze zbiorów Wojciecha Dębskiego; 1972 r.
 

 

Wagony 2N1 212 i 200.
 Łódź, zajezdnia Dąbrowskiego.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1972 lub 1973 r.
 


W latach 1970 - 1971 zamontowano w kilku wozach dwukierunkowych hamulce szynowe, gniazda wielokrotnego sterowania oraz światło stopu. Wewnątrz zlikwidowano podwójne siedzenia.
Ciekawej modernizacji dokonano w 1975 roku w wagonie 193, który jako jedyny z rocznika 1950 ujednolicono z nadwoziem 5N, pozostawiając jednocześnie uchylne okienka. Zamontowano w nim również automatyczne drzwi harmonijkowe. Wagon nie jeździł w ruchu liniowym i od razu przeznaczony został do nauki jazdy.


Pierwszy 2N1 o numerze 194 wycofano 29 kwietnia 1972 roku i przebudowano na techniczny. Do 1977 roku wycofano wszystkie wozy dwukierunkowe.
W ruchu pozostawiono kilka wagonów jednokierunkowych, wyposażonych w automatyczne drzwi harmonijkowe. Ostatni stacjonujący na Chocianowicach 3216 (ex 216), skreślono z inwentarza 29 listopada 1989 roku.
 
 

Zmodernizowany 2N1 - 215 + 5ND na linii 5.
Łódź, krańcówka Północna.
Foto: Olle S. Nevenius; 06.1980 r.
 

 

Zmodernizowany 2N1 - 6 + 5ND na linii 24.
Łódź, ul. Struga przy Piotrkowskiej.
Foto: Zbigniew Sławiński; zima 1984/1985 r.
 

Rys. Wojciech Dębski
 

Po wycofaniu z eksploatacji kilka wagonów przebudowano na techniczne. Pozostałe sprzedano lub złomowano. Do czasów obecnych zachował się zmodernizowany wóz 1234 (ex 193), który przed laty pełnił rolę wagonu szkoleniowego oraz kilka wagonów technicznych.
 
 

Pierwszy skreślony wagon nr 194 przebudowano na pług 3084.
Łódź, ZRT na ul. Tramwajowej.
Foto: Wojciech Dębski; 11.1998 r.
 

 

Szkoleniowy 2N1 - 1234 (ex liniowy 193).
Łódź, zajezdnia ul. Telefoniczna.
Foto: Wojciech Dębski; 25.03.1995 r.
 

 

2N1 - 212 jako altanka.
Foto: Wojciech Dębski; 26.03.2011 r.
 

 

2N1 - 182 jako altanka.
Foto: Wojciech Dębski; 28.11.2009 r.
 

2N1 w trakcie procesu kasacyjnego.
Wypalone z drewna nadwozie oczekuje pocięcia na złom.
Foto: ze zbiorów Dariusza Walczaka; 1973 lub 1974 r.
 

W dniu 20 marca 2021 roku Klub Miłośników Starych Tramwajów sprowadził do zajezdni muzealnej Brus nadwozie wagonu 182, które od 46 lat pełniło rolę altanki. Wagon oczekuje na odbudowę.
 
 

Transport nadwozia 2N1 - 182 do zajezdni Brus.
Foto: Wojciech Dębski; 20.03.2021 r.
 

 

2N1 - 182 w zajezdni Brus.
Foto: Wojciech Dębski; 15.08.2021 r.
 

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1950 30 30

181 - 210

-  
1951 45 15

211 - 225

-  
1952 45 -   -  
1953 46 1

246 (z Legnicy)

-  
1954 47 1

289 (z Jeleniej Góry)

-  
1955 47 -   -  
1956 47 -   -

 

1957 47 -   -

 

1958 47 -   -  
1959 47 -   -  
1960 47 -

 

-  
1961 47 -   -  
1962 47 -   -

 

1963 47 -   -

 

1964 47 -

 

-  
1965 47 -   -  
1966 47 -   -  
1967 47 -   -  
1968 47 -   -  
1969 47 -   -  
1970 48 1

405 (z Bielska Białej)

-

 

1971 48 -   -

 

1972 46 -

 

2

194, 196

1973 41 -   4

185, 199, 204, 205, 211

W 1974 r. wóz 208 otrzymał nr 258

1974 26 -   15

181, 187, 188, 190, 192, 195, 197, 200, 202, 203, 206, 209, 219, 225, 405

1975 14 -   12

182, 183, 184, 186, 193, 198, 201, 210, 212, 214, 218, 222

1976 12 - 2

189, 191

1977 11 -   1

246

1978 11 -   -

 

1979 11 -   -  

W 1980 r. wóz 289 otrzymał nr 229

1980 4 -   7

207, 213, 215, 220, 221, 223, 224

W 1981 r. wóz 258 otrzymał nr 239

1981 2 -   2

217, 229

1982 2 -   -  
1983 2 -   -  

W 1984 r. wóz 239 otrzymał nr 6

1984 2 -   -  

W 1985 r. wóz 216 otrzymał nr 3216

1985 1 -   1

6

1986 1 -   -  
1987 1 -   -  
1988 1 -   -  
1989 - -   1

3216

kolor szary - wagony dwukierunkowe
kolor czerwony - wagony jednokierunkowe
kolor zielony - wagony ujednolicone po modernizacji z typem 5N.
 

TABOR TRAMWAJOWY
STRONA GŁÓWNA

 


©
Wojciech Dębski 2006
Rozpowszechnianie i publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.