Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor tramwajowy
Strona główna

Wagon doczepny 2ND
1955 - 1974

 

Skład wagonów 2N2 + 2ND - 584 na linii 24. Ulica Gdańska. Foto: ze zbiorów Andrzeja i Przemysława Bakajów; 1973 r.

 
Typ: 2ND
Producent: Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal".
Lata budowy: 1955
Liczba pojazdów: 10
Numery taborowe: 583 - 592
Pierwszy przydział: MPK-Łódź (zaj. Dąbrowskiego)
Ostatni przydział: MPK-Łódź (zaj. Dąbrowskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 27.12.1955 r.
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 25.11.1974 r.

NADWOZIE
Konstrukcja:
stalowa
Długość:
10400 mm
Szerokość: 2173 mm
Wysokość: 3145 mm
Ciężar własny: 9500 kg
Dach:
płaski stalowy
Podłoga:
drewniana, wykończona drewnianymi listwami
Drzwi:
jednoskrzydłowe przesuwne ręcznie
WNĘTRZE
Rodzaj siedzeń: drewniane, krzesełkowe
Liczba miejsc siedzących:
16
Liczba miejsc stojących:
Ogrzewanie:
-
Oświetlenie: -
Wentylacja: dwa wywietrzniki dachowe oraz szyby przesuwne do dołu w bocznych oknach.

PODWOZIE
Liczba wózków:
1
Liczba osi:
2
Rozstaw osi: 3000 mm
Średnica kół: 800 mm
Hamulce:
ręczny do umiejscawiania, elektryczny tarczowy (solenoid)



 

 

2ND były pierwszymi po wojnie nowymi doczepami jakie otrzymała Łódź. Wyprodukowano ich zaledwie piętnaście, z czego pięć trafiło do Bydgoszczy. Wagony dostarczono do Łodzi drogą kolejową. Pięć wozów wpisano na inwentarz w dniu 27 grudnia 1955 roku. Pozostałe 3 i 12 stycznia 1956 roku. Wszystkie przydzielono prawdopodobnie do zajezdni Dąbrowskiego, gdzie stacjonowały do końca swojej służby w Łodzi.
Wagony pierwszy raz wyjechały na miasto w sobotę 7 stycznia 1956 roku. Na tle ówcześnie eksploatowanych doczep były bardzo pojemne, dlatego w pierwszej kolejności skierowano je na najbardziej obciążone linie, kursujące w ciągu ulicy Piotrkowskiej.

 

Rysunek orientacyjny wagonu 2ND w wersji fabrycznej. Numery: 583 - 592

 

Doczepy nie były zbyt lubiane przez pasażerów, głównie za sprawą dużych jednoskrzydłowych drzwi, które otwierały i zamykały się bardzo ciężko. W ciągu 19 lat służby wagony nie doczekały się poważniejszych modernizacji. Wyjątek stanowił wóz nr 588, w którym zmniejszono przednie drzwi na wzór wozów silnikowych.
W dniu 29 stycznia 1974 roku zdjęto ze stanu wagony nr 585 i 587, a następnie przekazano je do Grudziądza. W lutym do Bydgoszczy wysłano wagony nr 583, 586, 589, 590, 591. W Łodzi pozostały trzy ostatnie egzemplarze - 584, 588, 592. Jeździły do 25 listopada 1974 roku, po czym zostały sprzedane osobom prywatnym.
W Grudziądzu doczepy eksploatowano do końca 1980 r., natomiast w Bydgoszczy najdłużej jeździły dawne łódzkie 583 i 586 - do 1985 r. Do czasów obecnych zachowało się na jednej z działek nadwozie wagonu 588.

 

Rysunek orientacyjny wagonu 2ND - 588 w wersji z wąskimi drzwiami z przodu.

 

 

 
Doczepy 2ND w składach z wagonami 2N na linii 6.
Łódź, skrzyżowanie Piotrkowskiej/Zielonej/Narutowicza.
Foto: z archiwum PTTK Łódź; ok. 1957 r.
  Skład 2N2 + 2ND.
Łódź, pl. Wolności.
Foto: z archiwum PTTK Łódź; lata 60. XX w.
     

 

Wagon techniczny "Graz" - 2013.
Skład 2N2 + 2ND - 589 + 5ND - 617 na linii 5.
Łódź, ul. Limanowskiego przy ul. Starej.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1968 r.
 

 

Jeden z trzech wagonów sprzedanych w 1974 r.
2ND - 588 jako altana na działce.
Foto: Wojciech Dębski; 12.07.1997 r.

 

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1955 5 5

583, 584, 585, 586, 587

-  
1956 10 5

588, 589, 590, 591, 592

-  
1957 10 -   -  
1958 10 -   -  
1959 10 -   -  
1960 10 -   -  
1961 10 -   -  
1962 10 -   -  
1963 10 -   -  
1964 10 -   -  
1965 10 -   -  
1966 10 -   -  
1967 10 -   -  
1968 10 -   -  
1969 10 -   -  
1970 10 -   -  
1971 10 -   -  
1972 10 -   -  
1973 10 -   -  
1974 - -   10

583 - 592

   

Tabor tramwajowy
Strona główna
 

Strona utworzona 22.02.2007

©
Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.