Łódzkie tramwaje i autobusy

Tabor tramwajowy
Strona główna

Wagon doczepny typu 2ND
1955 - 1974

 

Skład wagonów 2N2 + 2ND - 584 na linii 24. Ulica Gdańska. Foto: ze zbiorów Andrzeja i Przemysława Bakajów; 1973 r.

 

Typ:
2ND
Producent:
Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal".
Rok budowy: 1955
Ilość pojazdów: 10
Numery taborowe: 583 - 592
Pierwszy przydział: MPK (zajezdnia Dąbrowskiego?)
Ostatni Przydział: MPK (zajezdnia Dąbrowskiego)
Data wpisu pierwszego pojazdu: 27.12.1955
Data skreślenia ostatniego pojazdu: 25.11.1974

Długość wagonu: 10400 mm
Szerokość wagonu: 2173 mm
Wysokość wagonu: 3145 mm
Ciężar własny: ok. 8000 kg
Ilość miejsc siedzących: 16
Ilość miejsc stojących:
Wózek dwuosiowy: 1
Rozstaw osi: 3000 mm
Średnica kół tocznych: 800 mm
 
 

Budowa

Konstrukcja wagonu była całkowicie stalowa, a drewniane wyposażenie wnętrza było jedynie elementem wykończenia. Wagon wyposażono w cztery, jednoskrzydłowe drzwi przesuwne, otwierane i zamykane ręcznie. Samonośne nadwozie spoczywało na czterech resorach piórowych, wspartych na stalowej ramie wózka.
Okna boczne, po trzy z każdej strony, podzielono na pół i osadzono w metalowych ramach, z których górna otwierana była przesuwnie do dołu. Wewnątrz wagon posiadał drewnianą podłogę, wykończoną listwami. Poziom podłogi przedziału pasażerskiego znajdował się wyżej od poziomu na pomostach. Dla bezpieczeństwa skrajne siedzenia w przedziale pasażerskim odgradzały od pomostów niewielkie ścianki działowe.

 

Rysunek orientacyjny wagonu 2ND w wersji fabrycznej. Numery: 583 - 592

 

Eksploatacja

2ND to pierwsze po wojnie nowe doczepy jakie otrzymała Łódź. Wyprodukowano ich zaledwie piętnaście, z czego pięć trafiło do Bydgoszczy. Wagony dostarczono do Łodzi drogą kolejową. Pięć wozów wpisano na inwentarz w dniu 27 grudnia 1955 r. Pozostałych pięć 3 i 12 stycznia 1956 r. Wszystkie przydzielono prawdopodobnie do zajezdni Dąbrowskiego, gdzie stacjonowały do końca swojej służby w Łodzi.
Wagony pierwszy raz wyjechały na miasto w sobotę 7 stycznia 1956 r. Na tle ówcześnie eksploatowanych doczep były bardzo pojemne, dlatego w pierwszej kolejności skierowano je na najbardziej obciążone linie, kursujące w ciągu ulicy Piotrkowskiej.
Doczepy nie były zbyt lubiane przez pasażerów. Głównie za sprawą dużych jednoskrzydłowych drzwi, które otwierały i zamykały się bardzo ciężko.
Przez 19 lat służby wagony nie doczekały się żadnych konkretnych modernizacji. Wyjątek stanowił wóz nr 588, w którym zmniejszono przednie drzwi na wzór silnikowych 2N2.
W dniu 29 stycznia 1974 r. zdjęto ze stanu wozy nr 585 i 587, a następnie przekazano je do Grudziądza. W lutym do Bydgoszczy wysłano wagony nr 583, 586, 589, 590, 591. W Łodzi pozostały trzy ostatnie egzemplarze - 584, 588, 592. Jeździły do 25 listopada 1974 r., po czym zostały sprzedane osobom prywatnym.
W Grudziądzu doczepy eksploatowano do końca 1980 r., natomiast w Bydgoszczy najdłużej jeździły dawne łódzkie 583 i 586 - do 1985 r. Do czasów obecnych zachowało się na jednej z działek nadwozie wagonu 588.

 

Rysunek orientacyjny wagonu 2ND - 588 w wersji z wąskimi drzwiami z przodu.

 

 

 
Doczepy 2ND w składach z wagonami 2N na linii 6.
Skrzyżowanie ul. Piotrkowskiej, Zielonej i Narutowicza.
Foto: z archiwum PTTK Łódź; ok. 1957 r.
  Skład 2N2 + 2ND na pl. Wolności
Foto: z archiwum PTTK Łódź; lata 60. XX w.
     

 

Wagon techniczny "Graz" - 2013. W głębi skład 2N2 + 2ND -
589 + 5ND - 617. Ulica Limanowskiego przy ul. Starej.
Foto: ze zbiorów MKM MPK-Łódź; 1968 r.

 

Jeden z trzech wagonów sprzedanych w 1974 r.
2ND - 588 jako altana na działce.
Foto: Wojciech Dębski; 12.07.1997 r.

     

Stany inwentarzowe

Rok

Stan na koniec roku

Wpisano sztuk

Numery taborowe pojazdów przyjętych na inwentarz

Skreślono sztuk

Numery taborowe pojazdów skreślonych z inwentarza

1955 5 5

583, 584, 585, 586, 587

-  
1956 10 5

588, 589, 590, 591, 592

-  
1957 10 -   -  
1958 10 -   -  
1959 10 -   -  
1960 10 -   -  
1961 10 -   -  
1962 10 -   -  
1963 10 -   -  
1964 10 -   -  
1965 10 -   -  
1966 10 -   -  
1967 10 -   -  
1968 10 -   -  
1969 10 -   -  
1970 10 -   -  
1971 10 -   -  
1972 10 -   -  
1973 10 -   -  
1974 - -   10

583, 586, 589, 590, 591 (do Bydgoszczy), 585, 587 (do Grudziądza), 584, 588, 592 (sprzedane)

   

Tabor tramwajowy
Strona główna
 

Strona utworzona 22.02.2007
 

© Wojciech Dębski
 Rozpowszechnianie oraz publikacja materiałów zawartych na tej stronie wyłącznie za zgodą autora.